Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

oj vad fint! vart har du beställt det?

kl

I natt ska Loppan sova borta och det känns redan jättejobbigt. Sitter på jobbet nu och hon ska åka med en kollega hem (sin favvo-kompis här på jobbet) eftersom jag ska iväg direkt efter jobbet. jag är helt säker på att Loppan kommer ha buskul med min kollega men det kommer känns väldigt tomt i min säng i kväll när jag ska sova. Får ju dock tillbaka henne imorrnbitti på jobbet :D

Melli: Usch sån otäck olycka,blev helt skakis efter jag läste det :( Med tanke på hur Cashmir och Coffee leker, Coffee väger ju så mycket mer och Cash har lärt sig att leka på amstaff-vis: alltså kampa, brottas, lek-bitas osv... och det har hänt ett antal gånger att dom springer rakt in i varann, vi håller verkligen andan då... som tur var så har inget hänt hittills, men från nu kommer jag bli ännu mer nojig :/
Men hur som helst, så skönt att höra att Cc redan är bättre!

Baddy96: Det kommer säkert gå jättebra, och tiden kommer gå fort! Du får se det som att du är "barnledig" för ett litet tag och försöka njuta av det istället ;) fastän jag vet att man hellre är med hunden än utan :D

Lite uppdatering om Cash:
Han haltar knappt något längre, hans tår är fortfarande lite snea tycker jag, men det viktigaste är att han inte haltar mer. Veterinären ringde mig idag, hon skulle ju fråga hur det gått och ifall vi skulle behöva remitteras vidare till en ortoped...vilket vi slapp :) Dock sa hon att vi ska fortsätta med enbart koppelpromenader och inget lösspring i rasthagar i åtminstone 2 veckor till.. Kan säga att detta varit en förj*vlig månad hittills, Cash är så himla understimulerad att han hittar på allt möjligt hyss nu.. Han drog ner alla ljusstakar/julstjärna från fönsterna, han biter sönder saker, beter sig riktigt illa ute, han drar jättemycket i koppel, han har börjat skälla mot andra hundar, han ska plocka upp allt möjligt han hittar ute: ciggpaket, snusdosor, pinnar, papper/skräp, glasbitar, burkar, löv, hundbajs, ja allt han kommer åt... och så beter han sig som en vildhäst i kopplet..stegrar och snurrar runt, hoppar rakt upp och har sig :crazy: Här hemma går det självklart inte heller att hålla honom still, han springer runt som en galning och hoppar upp och ner för alla möbler... Dagmatte klagade idag första gången om hur jobbig han är och att han är hemsk ute i koppel :( Så just nu har jag bara sååå nog, och att det måste pågå såhär i 2 veckor till känns som en mardröm :crazy:
Självklart försöker vi stimulera mentalt istället genom att köra trick, sök osv, och så får han massa ben att tugga på...men detta räcker verkligen inte till för att göra av med hans enorma valp+vinthunds-energi..... han måste få springa...gaaaahh jag blir galen snart!! :crazy:

Bjuder på lite bilder iaf från de senaste dagarna på lilla terroristen:

20111128184839545516258_sbig.jpg

20111128184913272516258_sbig.jpg

20111128184854505516258_sbig.jpg

2011112818491353516258_sbig.jpg

201111281849361516258_sbig.jpg

Enda gången dom är som änglar är när dom sover...:grin:
20111128184950291516258_sbig.jpg

Hur mycket är ni ute och går med honom? Försök gå honom trött, så gott det går. Det är tusen gånger bättre att han får gå lugn koppelpromenad tills han blir lugnare än att han springer runt som en idiot i lägenheten.

Han är ju mest hos dagmatte, från ca 6-16/17...så hon står för de flesta promenaderna. Innan så var hon ofta iväg med dom till rastgårdar, men nu går det ju inte..och långpromenader vill hon inte ta då hon säger att det är dåligt för en valp i hans ålder. Så jag vet inte exakt hur ofta/länge hon är ute men jag antar att det blir några kortare promenader bara nu för tiden. Sen här hemma på kvällen går jag ut ca 2-3ggr till innan vi lägger oss kl 22. Just nu är det bara vanliga promenader a ca 20min då veterinären sa att han ska röra på sig så lite som möjligt.. I helgen var vi dock ute på en ca 1timmes promenad just för att dom betedde sig som odjur här hemma..och det fick honom faktiskt att lugna ner sig lite.... så det kan nog vara bästa lösningen just nu att helt enkelt ta honom på långpromenad..
Fast vad anser ni om detta med långpromenader och valpar...hur långa är för långa promenader för en snart 7 månaders valp?

Fast vad anser ni om detta med långpromenader och valpar...hur långa är för långa promenader för en snart 7 månaders valp?

När Wahidah ca ett halvår gick vi 2x 2km per dag (till och från skolan :D). När hon sedan var 9 månader och hon sträckte sig och INTE fick springa, ja alltså... vi gick så länge som det behövdes. Tvåtimmars promenader var inte alls ovanligt för mig då, det var lugna promenader, så vi kom väl inte längre än kanske 5km, men ändå.

Det är ju skillnad på att gå långa promenader och att motionera dem. Man kan vara ute i många timmar och förflytta sig långa sträckor utan att slita på kroppen och hårdmotionera.

Märker ni att han blir lugnare av 1timmespromenader, gå det. Jag är övertygad om att alla veterinärer med lite vett i skallen håller med om att det är bättre att han går en lugn koppelpromenad i en timme än hoppar upp och ner i full fart i lägenheten.

Märker ni att han blir lugnare av 1timmespromenader, gå det. Jag är övertygad om att alla veterinärer med lite vett i skallen håller med om att det är bättre att han går en lugn koppelpromenad i en timme än hoppar upp och ner i full fart i lägenheten.

Det är jag också övertygad om. Dessutom kan man ju dra ner på sträckan och vara ute länge genom att stanna till och träna lite vardagslydnad och kanske lägga ett litet godisspår.

Citat:
Ursprungligen postat av Melli
Förresten! En vän till mig som har en galgotik har lite problem. När de är på strandpromenaden drabbas galgon ibland av svår strand-separationsångest och vägrar att komma när det vankas hemgång. Oavsett om de varit där en, två eller tre timmar så väljer hon att stressad cirkulera matten, ibland upp till en timma innan hon kan fångas in. Går matten åt något håll så följer hon med, men går inte så nära att hon kan fångas in. Matten har provat att klicker och allskönans typer av smaskigt godis och ibland går det bra. Igår i stormen fick hon dock lura ut tiken på en strandbrygga för att kunna fånga henne. Om hon åker dit med en väninna som har bil så följer hon lös med till parkeringen och hoppar gärna in i bilen, men se kopplad - det vill hon inte bli.

Tips, råd, liknande historier med en lösning mottages tacksamt och förmedlas till min galgoväns matte

Låter som fröken W var förut :p
Jag började helt enkelt kalla in henne lite då och då under promenaderna. (och det gör jag fortfarande). Ibland koppla, ibland inte, ibland koppla och släppa lös när man gått någon meter, ibland åka hem. Noga att INTE göra samma sak hela tiden. Jag råkade förut fastna i ett mönster att jag kallade in, gav godis, kallade in, gick hem. Hon kom alltid första gången, men inte andra ;)
Och sedan låta dem springa lösa ofta, så att det inte blir någon "stor sak" av att man är lös. Ju vardagligare det blir att man ibland är lös, ibland kopplad osv, desto lättare blir det att få tag på dem.

Ja, jag visste väl att du hade lite samma problem med Wahidah. Smart brud det där :D

Jag ska visa henne ditt svar. Tror att hon försökt med lite samma metoder, men du kanske tänker lite annorlunda ändå. Hon springer lös nästan varje dag i minst ett par timmar.

Fler tips mottages tacksamt!

Jag gick rätt långa promenader med Khaki när han var 7, 8 månader. Ibland på en timme, i och för sig med lösspringspauser och stoppauser, men det var ingen match för den unge herr Kakan :)

När Donnie var liten och vägrade låta sig fångas så brukade jag gå och gömma mig. Då kom han snabbt som attan.. :D
Fast det kanske är svårt att hitta gömställen på en strand, lite lättare i skogen.

Skönt att läsa att finaste CC är på bättringsvägen! :bow::bow: Huvva, så hemskt det måste ha varit..:(

Ja, jag visste väl att du hade lite samma problem med Wahidah. Smart brud det där :D

Jag ska visa henne ditt svar. Tror att hon försökt med lite samma metoder, men du kanske tänker lite annorlunda ändå. Hon springer lös nästan varje dag i minst ett par timmar.

Fler tips mottages tacksamt!

Finns det något problem jag inte haft med någon av mina damer? :angel:
Hoppa in på msn eller ring när du har en minut eller två över!

KL.

Trillade över den här i min jakt på julklappar till nära och kära. En julklapp till vinthundsfrälst kanske? :)

DSC_0683_500.JPG

36 cm hög och finns här.

När Donnie var liten och vägrade låta sig fångas så brukade jag gå och gömma mig. Då kom han snabbt som attan.. :D
Fast det kanske är svårt att hitta gömställen på en strand, lite lättare i skogen.

Skönt att läsa att finaste CC är på bättringsvägen! :bow::bow: Huvva, så hemskt det måste ha varit..:(

Hon har testat att gömma sig tror jag, men då blir vovvan bara stressad och kutar runt enligt matten och det är svårt på stranden. Kanske kan gräva ner henne i en sandgrop! :idea: ;)

Jag är evinnerligt glad över Ccs snabba förbättring. Hoppas han är helt bra om ett par veckor. Vilan verkar inte ta honom så hårt heller. Han är väldigt tålmodig och beter sig väl på promenaderna trots att de inte blir varken långa eller snabba. Guldhund! :love:

99990_1322691129.jpg

Senast ändrad:

Lite nya strandbilder från igår när solen äntligen tittade fram. Gick med min väninna och hennes galgo i ett par timmar och sen ett par timmar när hon åkt till jobbet. När vi kom hem så började det regna. Helt ok timing!

Dårarna träffas efter några dagars galgo-bus-paus.
28142_1322691745.jpg

Täcket åkte av snabbt.
94188_1322691749.jpg

Busig!
61283_1322691752.jpg

Peekaboo!
61634_1322691763.jpg

Sötsnöt!
64087_1322691782.jpg

Khaki dödade en massa växter som tvinnats ihop till något stort. Kampen var jämn, men jag tror att Khaki såg sig själv som segrande.
67777_1322692833.jpg

25857_1322691778.jpg

härliga bilder:) den där galgon var ju heeelt fantastiskt läcker:love: och din Khaki också såklart ;)

Tack :D Daisy är helt helt underbar och skapar ha-begär. Hennes matte ska förmodligen få låna en skotsk hjorthund någon vecka här framföver för att testa hur det funkar att ha två raggisar. Gissa vem som är förste fotograf då? :D Jag längtar nog lika mycket som henne!

Kommer Cc från Aaniston? Känner nämligen igen historien. Min mammas tik på 8 månader är nämligen därifrån. Heter Lilith, men går under smeknamnet Storith. ;):D

300257_10150340506183030_528978029_8518789_988375187_n.jpg

La precis upp den här på Facebook. Lär bli fler med tiden, hon sover såhär rätt ofta...

376396_10150391362855588_588725587_8659200_2035682102_n.jpg

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24