Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

+ Kivina

Tack för tummar och tankar. Jag hoppas också han är mycket bättre i morgon utan chock och smärta. En kommentar på min uppfödares fb var att en greyhoundkrock hade resulterat i en förstorad pupill och en dold hjärnblödning och tiken hade avlidit p g a att de såg den för sent. Ringer djursjukhuset nu och berättar den historien.

Bra att du ringer och berättar det för dem. Fyfan, inte sådant man vill höra.

Lägger med huvudinlägget så ni inte behöver gå fram och tillbaka för hela storyn.

Cc är tack och lov mycket bättre efter natten på djursjukhuset och jag får hämta hem honom redan om en timme. :love:

Djursköterskan pratade om smärtstillande och ögondroppar och jag får reda på ännu mer från veterinären när jag åker och hämtar honom. Är så otroligt tacksam över att det inte verkar vara så allvarligt. Det är helt galet hur mycket skräckscenarier man kan hitta på under en natts orolig väntan.

Tack för tumhållning och tankar! :bow:

Knapplånar!

Jisses vad snabbt det kan gå ibland. Cc och Khaki krockade med varandra på dagens strandpromenad. Vi skulle bara korsa fältet och hoppa in i bussen efter ett par timmars strandhäng när det smällde och gnällde/tjöt till ordentligt. Cc låg på sidan och kom inte upp. Sprattlade med benen men blev liggande på sidan. Jag kutade fram och konstaterade att han inte var förmögen att resa sig. Panik! Första tanken var bruten rygg eller nacke så jag vågade inte ta i honom. Så kände jag i alla fall så småningom igenom kotorna och det verkade inte sitta där. Han gnällde däremot till ordentligt när jag tog försiktigt på frampartiet. Ringde runt till vänner med bil och hade tur med en som var i området. Fick bära honom till bilen och la honom försiktigt på sidan i baksätet. Ringde till djursjukhuset i stan och de skulle kika på honom hyfsat omgående. Stackarn pep och hade tydligt ont när bilen krängde eller guppade men låg still.

Väl framme fick han åka bår in till ett rum där vi fick vänta på akutveterinären. Där försökte han själv resa sig med lite bättre resultat. Jag och en djursjukvårdare hjälpte honom lite och då kunde han stå själv, fast var väldigt svag i frampartiet och ville inte stödja på vänster fram utan han släpade foten i marken. Svag i hela frampartiet.

Veten kom ganska snabbt trots att hon skulle vara på operation (:bow:) och förhörde sig om vad som hade hänt och kände och klämde försiktigt på frambenen och nacken och kom fram till att det nog satt i vänster skuldra. Dock kände hon ingen tydlig fraktur. Så lyste hon honom länge i ögonen som var röda och vänster pupill förstorad, vilket kunde vara hjärnskakning sa hon.

Domen blev smärtstillande och tät övervakning över natten. Ingen röntgen eftersom hon inte ville ge lugnande med tanke på pupillförstoringen. Imorgon vid lunch får jag samtal om vad de tänker göra/hur han mår om inget annat händer.

Jag är helt skakis, men är inte den som förlorar fattningen. Varit nära tårarna några gånger, men jag kan inget göra annat än vänta och hålla tummarna nu. En vän har sänt healing till honom och har ni en tumme över så håll den hårt åt herr Cc.

Uppfödaren trodde eventuellt på nackskada eller diskbrock för då blir de tydligen svaga i frampartiet :( Hoppas på muskelbristning eller sträckning. Hoppas hoppas hoppas! Fan, det skulle ju bara bli en mysig strandpromenad. Tack och lov är Khaki ok.

Blev ett långt och detaljerat inlägg, men jag vet att ni är många som kan mycket och vill veta detaljer så ni får allt helt enkelt.

Men fy vad läskigt och gud så skönt att det verkar ha gått relativt bra! :bump: Håller tummarna för att återhämtningen går fort!

Jag är ju (som vanligt :p) nyfiken på vad veterinären sa när du hämtade honom?

Senast ändrad:

:D

Nu är han hemma och inbäddad i två täcken. Sover som en stock. Trött, omtöcknad men nog rätt nöjd med att vara hemma igen. Khaki har gått ur den tillfälliga brist-på-cc-depressionen och matten med :D Han haltar tydligt på v.f. men mindre och mindre allteftersom han rör sig. Syns mest när han rör sig långsamt efter vad jag märkt hittills.

Veten trodde att han hade en inflammation i båda främre ögonkamrarna vilket de kunde anta eftersom trycket i ögonen är lågt. Framförallt i vänster öga. Hältan trodde hon kunde bero på knas i något muskelfäste vid bringan, men de ville fortfarande inte röntga p g a oklarhet om tryck-knaset på ögonen berodde på någon okänd skada i huvudet :crazy:

Han ska gå på Rimadyl i 10 dar och få ögondroppar fram till återbesök på tisdag kväll. Om han haltar lika mkt då så ska han röntgas, antingen i huvet, om pupillerna inte drar ihop sig vid belysning som de ska, eller bringan, om ögonen är ok. Jisses vilken rörig text, men hinner inte skriva det vettigare nu. Jag och Khaki ska på fotoshoot där Khaki ska leka ren på speed :D Cc får vila och är nog rätt nöjd med det. Han sover som en stock inlindad i två täcken :love:

Alskade_palskling_har_krockat_med_min_andra_palskling_Varit_pa_djursjukhus_och_kommit_hem_igen_Nu.jpg

Måste berätta att Khaki börjar beta av sin skuld till min plånbok och sitt eget samvete för krocken med Cc redan ikväll. Som tomtens snabbaste ren på ett foto-shoot för ett reklamblad :D Han skötte sig utmärkt :love:

Cc ligger och har lite ont och jag får också ont när jag ser honom. Hoppas verkligen han blir bättre snart.

Här är ren-kaki med fotografens medhjälpare!

Khaki_har_extraknackt_som_tomteren_idag_Skotte_sig_exemplariskt.jpg

Lilla Cc. Hoppas att han har mindre ont idag! Om han fortfarande har ont idag så tycker jag att du ska höra av dig till djursjukhuset igen ifall han kan behöva mer effektiv smärtlindring. Har man gjort någon datortomografi av huvudet?

Söta Kakan! :love:

Jag fick recept på Rimadyl, men en kullsyster till Cc tålde det inte och en annan nära släkting avled av biverkningarna från Rimadyl i våras så jag ska hämta ett annat preparat som inte är NSAID nu på djursjukhuset. Han har ont när han går och ibland piper han lite när han ska vända sig eller ligger snett. Jag bär honom ner för trappor men han tar sig ganska glatt och lätt upp. Hans aptit är nästan bättre än vanligt och ögondropparna går busenkelt att droppa in.

De ville inte göra någon röntgen alls eftersom hans pupiller inte reagerar som de ska på ljus och trycket var lågt på båda ögonen. Vid återbesöket ska det avgöras om det behövs någon röntgen av huvud eller bringa. Hade ju varit flott om allt var fint på tisdag. Håller tummarna och tar det väldigt piano med Cc här hemma.

Ja jag vet ju vad som hände med Ginger! Så hon var en kullsyster till Cc?

Metacam (som är ett NSAID) ska ju vara snällare än Rimadyl (som också är ett NSAID). Gissar att det är det du får istället?

Det är ju lite lurigt med smärtlindringen om han inte bör äta Rimadyl. Opiater hade man möjligen kunnat ge istället för NSAID, men vad jag förstår så ska man vara synnerligen försiktig med det om det finns misstanke om skallskada då det kan ge upphov till andningsdepression.

Min saliga italienska vinthund hälsar genom hundarnas andevärld att man aldrig kan underskatta köttbullars smärtlindrande effekt. När hon hade multipla frakturer i bröstkorgen och opiaterna inte längre fungerade och effekten av NSAID ännu inte hade "kickat in" så satt personalen och matade henne med köttbullar. Hon hälsar Cc att det verkligen hjälpte och hoppas att Cc kan muntras upp lite med denna ofarliga universalmedicin.

Det var hemskt. Ginger var närmare släkt (halvsyskon) med Khaki men rätt nära med Cc också. Cc kullsyster blev dålig och inlagd på Ultuna efter rimadyl, men hon dog inte tack och lov, men finns det annat som hjälper så tar jag gärna det i första hand. Huvva!

Ok, ska åka dit nu och få receptet och ska kika på vad det står där.

Hihi, köttbullsmetoden fungerar förmodligen även för Cc. Vi flyttar i kväll och då ska ett gäng medicinköttbullar installeras i den nya kylen :D Tack saliga för tipset :bow: (och fy vad hemskt det låter med multipla bröstkorgsfrakturer, blev hon bra?)

När flera nära släktingar har reagerat så finns det alla skäl att vara försiktig! Vinthundar är ju känsligare. Vad skönt att de lyssnar på djursjukhuset och ger dig annat isället! :bow:

Köttbullar är en universalmedicin! Jodå, hon blev bra. :) Hon blev biten av en anatolisk herdehund rakt över bröstkorgen, som blev krossad. Det gick även hål på lungsäcken. Hade hunden bitit i ryggraden eller nacken hade det varit helt kört. Den största faran var att hon skulle få en inflammation från såret ner i lungan. Men hon klarade det och levde sedan i fyra år till (hon skulle fylla tolv år när det hände).

Helgalet att Thisbe klarade det där....

(Och ja, jag ser allt Melli skriver, men eftersom vi har så tät kontakt över msn och telefon känns det lite onödigt att kommentera här också, bara så att ingen tror att jag är "dum" och struntar i henne och Cc ;))

Helgalet att Thisbe klarade det där....

Ja, det var helt osannolikt. Det var tre faktorer som gjorde att hon klarade det. Räddningen var först och främst hennes psyke. Hon var alltid så glad. Så fort det fanns minsta lilla smula att glädja sig åt så var hon glad! :) Sedan berodde det berodde på att veterinärerna på Bagis och ortopedteknikerna på Södersjukhuset gjorde ett fantastiskt jobb. De slog verkligen sina huvuden ihop för att hitta på ett sätt att lösa det faktum att hennes bröstkorg på hela ena sidan hade rasat samman. Avslutningsvis så hade hon inte klarat det lika bra om inte djursjukvårdarna hade suttit med henne och matat henne med köttbullar när hon hade väldigt ont.

När flera nära släktingar har reagerat så finns det alla skäl att vara försiktig! Vinthundar är ju känsligare. Vad skönt att de lyssnar på djursjukhuset och ger dig annat isället! :bow:

Köttbullar är en universalmedicin! Jodå, hon blev bra. :) Hon blev biten av en anatolisk herdehund rakt över bröstkorgen, som blev krossad. Det gick även hål på lungsäcken. Hade hunden bitit i ryggraden eller nacken hade det varit helt kört. Den största faran var att hon skulle få en inflammation från såret ner i lungan. Men hon klarade det och levde sedan i fyra år till (hon skulle fylla tolv år när det hände).

Herrejösses! Vilken ståltant!

Cc är mycket bättre redan. Han fick Previcox som också är en NSAID som Rimadyl, men mildare och han har inte reagerat på den. Idag drabbades han dock av lite morning sickness och spydde istället för att äta frukost, så han fick inget Previcox eftersom det ska ges med mat. Tror han klarar sig ändå - ute ser jag knappt att han haltar alls och inne syns det bara litegrand i stegen efter han vilat. När han böjer sig ned så lägger han vikten på höger fram tydligt så helt bra är han inte, men han klarar sig nog utan smärtstillande till eftermiddagen. Jag vill ändå ge det för den antiinflammatoriska effekten. Är det fel tänkt?

För övrigt är det strålande sol idag för första gången på evigheter känns det som, och jag kan inte vara ute utan måste plugga. Så åter till det investeringskalkylering (gissa vad jag hade valt om jag kunnat...)

Vilken underbar backe att träna i! Kan förstå att den är rysligt tung att vandra upp för en människa :D

Förresten! En vän till mig som har en galgotik har lite problem. När de är på strandpromenaden drabbas galgon ibland av svår strand-separationsångest och vägrar att komma när det vankas hemgång. Oavsett om de varit där en, två eller tre timmar så väljer hon att stressad cirkulera matten, ibland upp till en timma innan hon kan fångas in. Går matten åt något håll så följer hon med, men går inte så nära att hon kan fångas in. Matten har provat att klicker och allskönans typer av smaskigt godis och ibland går det bra. Igår i stormen fick hon dock lura ut tiken på en strandbrygga för att kunna fånga henne. Om hon åker dit med en väninna som har bil så följer hon lös med till parkeringen och hoppar gärna in i bilen, men se kopplad - det vill hon inte bli.

Tips, råd, liknande historier med en lösning mottages tacksamt och förmedlas till min galgoväns matte :bow:

Förresten! En vän till mig som har en galgotik har lite problem. När de är på strandpromenaden drabbas galgon ibland av svår strand-separationsångest och vägrar att komma när det vankas hemgång. Oavsett om de varit där en, två eller tre timmar så väljer hon att stressad cirkulera matten, ibland upp till en timma innan hon kan fångas in. Går matten åt något håll så följer hon med, men går inte så nära att hon kan fångas in. Matten har provat att klicker och allskönans typer av smaskigt godis och ibland går det bra. Igår i stormen fick hon dock lura ut tiken på en strandbrygga för att kunna fånga henne. Om hon åker dit med en väninna som har bil så följer hon lös med till parkeringen och hoppar gärna in i bilen, men se kopplad - det vill hon inte bli.

Tips, råd, liknande historier med en lösning mottages tacksamt och förmedlas till min galgoväns matte :bow:

Låter som fröken W var förut :p
Jag började helt enkelt kalla in henne lite då och då under promenaderna. (och det gör jag fortfarande). Ibland koppla, ibland inte, ibland koppla och släppa lös när man gått någon meter, ibland åka hem. Noga att INTE göra samma sak hela tiden. Jag råkade förut fastna i ett mönster att jag kallade in, gav godis, kallade in, gick hem. Hon kom alltid första gången, men inte andra ;)
Och sedan låta dem springa lösa ofta, så att det inte blir någon "stor sak" av att man är lös. Ju vardagligare det blir att man ibland är lös, ibland kopplad osv, desto lättare blir det att få tag på dem.

kl.
Rutan börjar bli en stor tjej, blir 6 mån på Lucia. Hon sköter sig väldigt bra, just nu ligger hon och sover, vilket hon gör nästan hela tiden som vi är på jobbet.
Hon hittar inte på så mycket hyss (peppar peppar) men jag räknar nog med att det dyker upp snart ;)
2 utställningar klara, med bra resultat. Nästa blir 14/1 i Sollentuna.
Fick i dagarna hem hennes halsband som jag tänkt ska vara utställningshalsband (Mellan rundorna i ringen, i ringen är det såklart ett tunt som gäller)
necklace_176882843.jpg

(ignorera det konstiga ögat, jag höll på och fixade i telefonen, sedan kastade jag orginalbilden och så blev det som det vart :D)

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat