Sv: Femte vinthundstråden!
Jag har inte jättekoll på just IG som ras, även om jag känner några sådana.
1. De flesta IG jag träffat och de flesta IG-ägare jag pratat med har sina IGs lösa
nästan överallt
De har inte haft lust att jaga någonting som är större än de själva (och det mesta är ju trots allt större än en IG) och när ägarna då varit noga med att träna inkallning så har det gått rätt lätt att ha dem lösa. Det är nog inte så att det är superenkelt, men de verkar ha lättare för att gå lösa och lyssna bra än de större vinthundarna. Sedan skulle jag ändå inte våga ha hunden lös nära bilvägar/tågspår och liknande, men det hade jag inte haft oavsett hundras.
2. De IGs jag känner är rumsrena. Kanske bara tur? Jag vet inte.
3. Ang epilepsi så borde det vara lätt att hitta info om det i RAS-dokumentet om det förekommer. Där samlas info om sjukdomar m.m. som rasklubben fått in när de skickat ut hälsoenkäter till alla som har rasen. RAS-dokumentet hittar du lätt genom att gå in på
www.skk.se, klicka på "hundraser", sedan "vinthundar" och därefter italiensk vinthund.
4. Vinthundar är ju sällan speciellt föriga. Allt det beror på vad man jämför med. Jag upplever IG som förig - för att vara en vinthund. Jämfört med en retriever eller brukshund ses den nog som väldigt svårmotiverad och icke-förig.
5. Vet inte heller hur svårt det är att ensamträna dem, men åter igen, de jag känner som blivit ordentligt tränade klarar absolut av att vara ensamma.
Jag vet inte om det är någon här i forumet som har IG nu(?), men Philosophia hade IG förut, dock var det väl 17 år sen den var valp och läget lär ha ändrats en hel del sen dess. Var i västra götaland bor du? Det kanske finns någon här som känner någon som bor nära dig som du kan komma i kontakt med osv?
Tycker iaf inte alls att du är galen som funderar på en IG som första hund, tvärt om
Passar man ihop med vinthundar så är det ju underbart om man har möjlighet att ha minst en sådan! Jag själv hade inte haft hund innan jag blev med saluki, och likadant är det för flera andra jag känner. Det där med vad som är en bra förstahund och inte hänger nog mer på vem man är som person än att vissa raser är bra nog. Hade jag varit tvungen att skaffa en "snäll och social och rolig retriever" som förstahund tex, så hade jag aldrig varit hundägare