Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Gulligt :D Jag är jäkligt sugen på att åka iväg till Hööks och prova täcket på mina damer.. (jag har inte kommit iväg för att göra det än...)

Bokade tid idag på en mer "känd" veterinärklinik här i stan som sägs vara bra. Fick tid på onsdag kl 9 för röntgen. Känns verkligen bra att han kommer röntgas nu, så man vet hur han är skadad och hur man ska gå till väga, det kan visst vara fråga om operation sa veterinären..så dom lät ju mer oroade än den förra veterinären...

Fetange: Hade jag bott nära Strömsholm så hade jag absolut tagit honom dit, vet att dom är superbra och jag var jättenöjd med dom med min förra hund. Men dessvärre är det för långt dit och vi saknar bil för tillfället :/
Men nu hoppas jag att han kommer få bra hjälp på onsdag iaf..

Fetange: Hade jag bott nära Strömsholm så hade jag absolut tagit honom dit, vet att dom är superbra och jag var jättenöjd med dom med min förra hund. Men dessvärre är det för långt dit och vi saknar bil för tillfället :/
Men nu hoppas jag att han kommer få bra hjälp på onsdag iaf..

Utan bil så blir det såklart meckigt. Hoppas att det går bra på onsdag!

Jag skaffade dessa nyligen från VIPDOG, måste vara hurrtakopia fast bättre ( men lite stelare dock ). Billigare iallafall och så passade de perfekt utom att jag ska vika in 2 cm och sy fast mellan lår och framben på W s täcke men annars är det bäst hittills och det är lätt gjort! Har bara bilder på pudeln i sitt men de är likadana!

Det är bara tunnt fodrat vilket är perfekt för regnar det så är det ju inte svinkallt och är det kallt har jag dels fleeceoverall och dels jättefina ljusblå/bruna vintertäcken från HÖÖKS till dem.

IMG_1296.jpg

IMG_1295.jpg

De här är högt skurna över frambenen och går långt ner på låren vilket gör dem underbara! Sedan har de kardborre så magplattan inte glider. Viktigt när man har pojkar så de inte kissar in under magplattan.

Misiaczek; Jag träffade på en vinthundsmänniska vars gammelhunds tår hoppade ur led titt som tätt. Det rättade hon till på egen hand (men då var hon iofs van).
Jag kan bara tipsa om Djurdoktorn i Lkpg, har fått så gott intryck när jag varit där med min hund. Min dalmatiner har ett hjärtfel och de föreslog att jag åkte till Sthlm. Jag tyckte det var långt och jobbade dessutom märkliga tider - fick då en tid hos dem efter stäningsdags och de tog in en hjärtläkare från US som ultraljudade min hund. Vilken service och jag var så tacksam!
Lycka till!

Och när jag ändå är på gång så slänger jag in några bilder från i veckan och imorse.

Stallhunden!
IMAG02733.jpg

IMAG02743.jpg

Imorse. Kolla öronen :D
IMAG02763.jpg

Hoppar in här fast jag inte är hundägare (ännu). Planerar däremot att skaffa hund i framtiden, och har av nån anledning förälskat mig helt i Italiensk Vinthund!
Men! Jag känner ingen som har en IG, så jag vet inte vad som stämmer av det jag har hört...
Funderar främst på det jag har hört är negativt med rasen... Är det bara rykten, eller stämmer det?

Påstående 1. Hunden kanske aldrig kan vara lös, även om man tränar (förutom på inhägnat område naturligtvis)
2. Det är svårt att få en IG rumsren, vissa kanske aldrig blir det.
3. Epilepsi är väldigt vanligt förekommande i rasen.
4. Den är svårmotiverad och inte så förig
5. Den är svårt att ensamträna, och kanske aldrig kan vara ensam mer än väldigt korta stunder

Så vad säger ni? stämmer det? är jag tokig som vill ha en IG som första hund? Är inte ovan vid hundar men har aldrig haft nån egen.

Vilken tur att jag tittade in här idag :laugh: Är så kul att se alla fina bilder.

IG är ju "min" ras sedan ganska många år tillbaka. Har för tillfället två (de är ju så fina i par :D )

Kan försöka svara på dina frågor utifrån mina upplevelser, annars rekommenderar jag verkligen att kolla i SRIV:s hemsida samt RAS-dokumentet om du inte redan gjort det!

1.) Jag upplever IG:n som en av de lättare vinthundsraserna att ha lös. Man ska vara medveten om att den har en stark jaktlust, men är inte speciellt benägen att bege sig alltför långt i väg från husse och matte. Så med fungerande inkallning och uppmärksamhet på omgivningen är det inga problem att ha IG lös i skogen (dock inte under sommarmånaderna med viltet...) Är det extremt viktigt att kunna ha hund lös kanske man ska se efter annan ras, det finns aldrig några garantier..

2.) IG:n är rätt bekymmerslös till sin natur och är inte alltid speciellt berörd över faktumet att göra inne. Dock har mina alltid varit helt rumsrena från de varit 6 månader som mest. Man får kämpa på.

3.) Epilepsi finns inom rasen. Jag har dock aldrig träffat en IG med det och då uppgås jag ändå i de kretsarna. Men som sagt, visst finns det.

4.)Sant!!! En IG fungerar inte som en brukshund. Förig är det sista jag skulle beskriva mina som och då tränar jag ändå mycket med dem. Allt från agility till lydnad och trix. En IG måste motiveras! den jobbar inte bara för att matte/husse ska bli glad...

5.) Har aldrig haft problem med att lämna mina ensamma. Man bör börja träna tidigt och stå emot de mycket ledsna ögonen. Mina sover på soffan när de är ensamma.

Tror IG är lättare att ha som första hund än att ha när man vant sig vid mer föriga hundraser. De fungerar inte alls likadant.
Lycka till med hundköp! (Såg att det här blev en halv roman...:D )

Jag har inte jättekoll på just IG som ras, även om jag känner några sådana.

1. De flesta IG jag träffat och de flesta IG-ägare jag pratat med har sina IGs lösa nästan överallt :p De har inte haft lust att jaga någonting som är större än de själva (och det mesta är ju trots allt större än en IG) och när ägarna då varit noga med att träna inkallning så har det gått rätt lätt att ha dem lösa. Det är nog inte så att det är superenkelt, men de verkar ha lättare för att gå lösa och lyssna bra än de större vinthundarna. Sedan skulle jag ändå inte våga ha hunden lös nära bilvägar/tågspår och liknande, men det hade jag inte haft oavsett hundras.

2. De IGs jag känner är rumsrena. Kanske bara tur? Jag vet inte.

3. Ang epilepsi så borde det vara lätt att hitta info om det i RAS-dokumentet om det förekommer. Där samlas info om sjukdomar m.m. som rasklubben fått in när de skickat ut hälsoenkäter till alla som har rasen. RAS-dokumentet hittar du lätt genom att gå in på www.skk.se, klicka på "hundraser", sedan "vinthundar" och därefter italiensk vinthund.

4. Vinthundar är ju sällan speciellt föriga. Allt det beror på vad man jämför med. Jag upplever IG som förig - för att vara en vinthund. Jämfört med en retriever eller brukshund ses den nog som väldigt svårmotiverad och icke-förig.

5. Vet inte heller hur svårt det är att ensamträna dem, men åter igen, de jag känner som blivit ordentligt tränade klarar absolut av att vara ensamma.

Jag vet inte om det är någon här i forumet som har IG nu(?), men Philosophia hade IG förut, dock var det väl 17 år sen den var valp och läget lär ha ändrats en hel del sen dess. Var i västra götaland bor du? Det kanske finns någon här som känner någon som bor nära dig som du kan komma i kontakt med osv? :)

Tycker iaf inte alls att du är galen som funderar på en IG som första hund, tvärt om ;) Passar man ihop med vinthundar så är det ju underbart om man har möjlighet att ha minst en sådan! Jag själv hade inte haft hund innan jag blev med saluki, och likadant är det för flera andra jag känner. Det där med vad som är en bra förstahund och inte hänger nog mer på vem man är som person än att vissa raser är bra nog. Hade jag varit tvungen att skaffa en "snäll och social och rolig retriever" som förstahund tex, så hade jag aldrig varit hundägare :angel:

Tack för så snabba (och positiva ;) ) svar!
Bor utanför Alingsås, pluggar i Göteborg, så där borde de ju finnas lite folk med IG. Har hittat ett par stycken som föder upp i närheten, så annars kanske man kan få åka dit och kolla...

En sak till som jag tänker kan va ett hinder är att jag inte har nån bra inhägnad i närheten där hunden kan få springa fritt... bor i litet samhälle ute på landet, så åkrarna här är inte inhägnade ^^ men har ju tillgång till ridhus, och om hunden kan vara lös så borde ju behovet av att springa kunna bli tillgodosett ändå....

Upplever ni nån skillnad mellan tikar och hanar? Har hört att tikar har större jaktlust, och att hanarna därför skulle vara bättre sällskapshundar...

1. Hunden kanske aldrig kan vara lös, även om man tränar (förutom på inhägnat område naturligtvis)
Nej, jag skulle snarast säga att en IG är väldigt lätt att ha lös om man tränar den rätt från början. De vill inte gärna gå långt från husse och matte som de ÄLSKAR att vara nära. Men de har som sagt stark jaktlust, så man får scanna av området för vilt först. Jag pratade senast för ett par timmar (med Red_Chili) om hur fantastiskt lätt min IG var att ha lös.

2. Det är svårt att få en IG rumsren, vissa kanske aldrig blir det.
Nej, faktiskt inte svårare än andra hundar. Däremot kanske de inte alltid säger till om det är dåligt väder och då får man förekomma dem.

3. Epilepsi är väldigt vanligt förekommande i rasen.
Kanske inte väldigt vanligt, men det förekommer mer än hos de flesta raserna. Min fick epilepsi när hon var nio eller tio år, så det är svårt att säga om den var ärftlig eller inte. Det var väldigt lindriga anfall, bara stelhet och frånvaro under några sekunder. När hon blev gammal så fick hon dock några grand mal och det var ett skäl till att hon fick somna in för drygt ett år sedan, 16 år gammal.

4. Den är svårmotiverad och inte så förig
Väldigt lättmotiverad. Ibland. När det inte är kallt eller blött. Och absolut inte om man MÅSTE. Inte särskilt förig, så det är helt rätt uppfattat. Det är dock väldigt smarta och påhittiga små varelser. Jag skulle lära min att slänga strumpor i tvättkorgen. Hon fattade direkt vad hon skulle göra. Det var bara det att hon utvecklade övningen något efter hand så hon gick och hämtade smutsiga strumpor ur tvättkorgen för att få en belöning. Det där utvecklade sig ännu mer efter hand, för ibland kunde hon komma släpandes på ett par jeans eller en tröja när hon var godissugen.

5. Den är svårt att ensamträna, och kanske aldrig kan vara ensam mer än väldigt korta stunder
Jag upplever IG:n som väldigt trygg bara den har några sköna platser att välja på hemma. Det är säkert individuellt, men min IG var väldigt lätt att lämna ensam.

Det var bara det att hon utvecklade övningen något efter hand så hon gick och hämtade smutsiga strumpor ur tvättkorgen för att få en belöning. Det där utvecklade sig ännu mer efter hand, för ibland kunde hon komma släpandes på ett par jeans eller en tröja när hon var godissugen.

HAHA, varför är jag inte förvånad? :D Underbara vinthundar alltså. Man måste älska deras tankesätt!

(vilket påminner mig om en sak, Queen, om du skaffar vinthund och vill träna någonting med den, oavsett vad du ska träna, förbered dig med en dos tålamod, uppfinningsrikedom och ha nära till skratt ;))

Här har jag gått och stört mig på att pudeln hämtar skor och lämnar i sängen när gäster kommer......Vinthunden han hämtar skor JÄMT! Tillsynes utan större anledning mer än att samla på sig skatter :eek: Hittar dagligen söndertuggade toarullar ( som han måste hitta efter slarviga barn inne på toaletten ) skor, gosedjur, dockor..ja allt möjligt! Dock så lämnar han dem i SIN bädd :cool: ( Han tuggar alltså inte sönder saker men gillar kartong och papper. )

Imorse undrade jag om det var katten han hade sniffat in sig på men nej det var två smörgåsar som dottern "tappat" under soffan :D

Herregud vad han har boat in sig! Pudeln har helt plötsligt blivit den väluppfostrade både inne och ute :D

Såå fin hon blivit!! =)

kl*

Imorgon kl 9 ska vi vara hos veterinären för röntgen...usch jag är så himla nervös så jag vill spy :crazy: Vet liksom inte vad jag hoppas på, att dom ska hitta nåt på röntgen eller inte..... det är ju uppenbart att något är fel, och då hoppas jag ju att dom hittar felet så dom kan åtgärda det... men samtidigt hoppas jag verkligen inte att det kommer behövas operation :(

En bild tagen idag på min lilla känguru (som just nu har mycket längre bakben än framben :o):love:
20111115221952362516258_sbig.jpg

Senast ändrad:

Lycka till idag! Jag har tänkt på dig och Cashmir den senaste tiden och undrat hur det går med tassarna.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka