Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

DSC_0086-1.jpg
[/IMG]

Han är ju så jäkla fin :love: Älskar att han är homie med ninerna också. LJuvliga hund!

KL

Tindra har kräkts de senaste knappa dygnet (ungefär) så fort hon ätit något. Vatten får hon behålla och hon har bajsat normalt. Hennes allmäntillstånd är mycket bra, hon är precis som vanligt - förutom att hon kräks..

Hur mår hon nu?

kl

Nu som har vuxna whippar. Skulle ni kunna fota era hundar rakt ovanifrån och lägga in i tråden?
Skulle vara intressant att jämföra lite.:D

Det ska jag absolut göra! Cc och Khaki är rätt olika uppifrån. Något speciellt som föranleder frågan?

Här är allt lugnt efter helgen på utställning. Khaki fick excellent men blev oplacerad. Kritiken var fin, men domaren klagade på för vältränade lår som några av er sett i utställningstråden. Jag vägrar låta honom vara något annat än en glad whippet, så just lårmuskulaturen ämnar jag inte ändra på ett dugg :D

Cc följe med som vacker maskot och spenderade dagen med att lukta på andra hundar.

Hon har ätit ris och vit fisk endast sen i söndags. Hon mår bra!
Men så spydde hon precis, hon hade lyckats smaska i sig något äckligt i stallet. Det var bara lite.. Senast hon spydde annars var i lördags. Sen har hon verkligen mått prima!

Pratade med en veterinär i lördags, och det är att hon har en känslig mage.
Men det är klart att nu när hon spydde igen så känner man sig som en dålig matte..

Här har jag tassat med sammetshandskar kring Williams skällande i hundmöten och så visar det sig att han är en sådan där hund som man kan säga till med ett nej, fingerknäppande eller något och han SLUTAR! :eek: Snacka om att jag är miljöskadad från pudeln som om man är det minsta hård mot honom som skäller han bara ännu mer! Visserligen märker jag ju att W i grund och botten är mycket tuffare och skäller mer för att han hänger på Melvin och det är väl därför han går att bryta och sedan berömma. Det första tipset man får från folk är ju annars ofta: Men visa för hunden att det inte är ok och gå vidare bara. Jaja prova det med pudeln då om ni kan!

Annars sken solen idag och bara det gör ju en full av energi! Tänkte gå till en rasthage en bit hemifrån men där var en okänd amstaff och Melvin gillar inte dera sätt att leka så vi gick inte in. Tänkte ta spårvagnen hem som är bredvid hagen med 2 meter imellan hållplatsens staket och sedan hagens staket. Det hade nog varit ngt fel igen för det kom många spårvagnar efter varandra till min glädje! För William tycker spårvagnar är läskiga så vi stannade och tittade på dem bara! Hunden i hagen skällde vid grinden en bit bort några ggr och sprang till staketet och morrade ngn gång och tillslut ignorerade mina hundar hunden vilket gjorde mig jättestolt över dem! Vi struntade i att åka spårvagn och gick hem istället och de var lika fina i hundmöten då sålänge de var en bit bort och inte kom rakt på.

Sedan tränade vi i paddocken nära där vi bor eftersom underlaget är helt fantastiskt att springa i och gräva i tycker W! ( ja jag gräver noga igen hålen sedan )

Det var jättefint att se hur fint de leker med samma leksak utan resursförsvar och att Melvin lyckades ligga kvar på sin filt trots att William dundrade förbi många ggr! Så nu är de helt slut hundarna!

Vi började träna avslappning på filt hemma:

http://s2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/?action=view&current=MVI_1286.mp4

och sedan ute då:

http://s2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/?action=view&current=MVI_1288.mp4

här leker de när Melvin fått frisignal:

http://s2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/?action=view&current=MVI_1290.mp4

Trötta:

IMG_1292.jpg

IMG_1291.jpg

Äntligen har jag tid och ork för en bildbomd på min älskade Arcano!
Igår fyllde han hela 6 månader - tänk vad tiden går snabbt när man har en valp. Var tog valpen vägen förresten?

IMG_8798red.jpg

Upptäcker tjusningen med stranden direkt!
IMG_8887red.jpg

IMG_8641red.jpg

IMG_9336.jpg

Deltar i parklass tillsammans med mamma Areza på sin första utställning vid 4 mån ålder
IMG_9575.jpg

IMG_9855.jpg

"Cookie?"
IMG_9926.jpg

IMG_0306red.jpg

IMG_0565.jpg

Den "lilla" valpen tillsammans med gammeltanten. Arcano som till en början sprang under henne, kliver numera över henne.
Min fina hund som pendlar mellan mysgalgo och busgalgo - är så nöjd med honom!

IMG_0655.jpg

Så fin han är och så bra att du är nöjd! Jag är störtkär i en galgotik som jag träffar rätt regelbundet här nere. Så otroligt mild fast ändå galet busig. Och vacker - vacker som en dag!

Daisy!
83791_1321206026.jpg

46381_1321206007.jpg

Delvis knapplån.

Idag var det massor med hundarn med på vad som från början var vår söndagliga whippetträff. T.ex. en basenji, 10 mån och Sture - dvärgschnauzern.

73109_1321205997.jpg

Khaki var där!
30318_1321205995.jpg

Och fina Salli
87880_1321205979.jpg

49442_1321205977.jpg

Hannapirat: Vad jättekul!! Hoppas det blir av! Hon som har Daisy här nere funderar på att skaffa hjorthund. Håller tummarna väldigt hårt för det, av ungefär samma anledning som R_C.

*KL*

Är extremt suuugggeen på att utöka flocken nu till våren, med en vintis till. Mest lutar det såklart år en whippet till, men kollar även av om det finns nån annan kul vinthundsras som är i hyfsad storlek med whippet (tkr det är lagom storlek) Så jag jag blivit små kär i Farao hunden...men är ju ngt större än whippet.....

Åhh funderar och bearbetar maken, som e svår......
På ett sätt vill jag ha valp, men på ett vis mkt skönare att kunna hitta en halvvuxen, typ 4-7 mdr.

Vill ha en vintis till ;)

(onödigt inlägg, I know men men...)

kl*

Lite uppdatering om Cash.
Han visar inte mycket smärta längre i tassen, han går på den, springer/hoppar/leker utan problem. Han kan halta till då och då, men oftast märker man inget längre av att något hänt honom. Dock så nu när svullnaden lagt sig så märker jag hur fel tårna ser ut.... :crazy::( De mittersta tårna är liksom inte böjda så "knogarna" pekar uppåt och tassen blir rund som den ska se ut, utan de tårna ligger typ platt och pekar istället lite uppåt istället och snett åt sidan, så tassen ser bara lång och småkonstig ut om man kollar noga.
Jag själv tror inte det var varken fraktur eller stukning, utan det ser helt enkelt ut som att tårna gått ur led... Och det sa inte veterinären något om vad man gör åt, utan hon sa bara att är det fraktur eller stukning så låter man det självläka. Men någon här som kanske vet hur det är om något gått ur led istället? Bör man inte försöka sätta tillbaka det på plats åtminstone så det kan läka rätt... Jag är rädd att det redan börjat läka men helt fel, typ att han belastat tassen fel pga smärta och nu kanske det aldrig kommer gå att göra något åt? :crazy: Detta känns väldigt tungt...

Jag ringde veterinärkliniken i fredags, hon sa att det är bäst jag pratar med samma veterinär igen och sa att hon kommer ringa upp mig under dagen då. Men det gjorde hon inte.... Blir så less på detta, det är samma veterinär som skulle röntga hans tass och när jag väl åker in säger att deras röntgenapparat inte funkat på ett bra tag :crazy:

Jag ska ringa till en annan veterinärenklinik imorgon och boka tid för röntgen, för detta känns bara inte bra och vill verkligen få svart på vitt vad det är för fel med hans tass :(

*KL*

Är extremt suuugggeen på att utöka flocken nu till våren, med en vintis till. Mest lutar det såklart år en whippet till, men kollar även av om det finns nån annan kul vinthundsras som är i hyfsad storlek med whippet (tkr det är lagom storlek) Så jag jag blivit små kär i Farao hunden...men är ju ngt större än whippet.....

På ett sätt vill jag ha valp, men på ett vis mkt skönare att kunna hitta en halvvuxen, typ 4-7 mdr.

Lite större, låter mer... näe... kör på en whippet till :D (Jag vill se bilder på whippetvalpar :angel:) Finns ju inte direkt någon vinthundsras som är i storlek som whippet. Vissa salukitikar är ju ca 60cm visserligen, och silken windhound är väl rätt små? Fast de är ju inte direkt vanliga och lätta att få tag i.

Men fy :( Jag hoppas verkligen att du får tag på någon veterinär som känns duktig snart. Vet inte hur långt du är beredd att åka med honom för att få honom undersökt osv. Men Lady_A här på buke jobbar som veterinär och är helt underbart duktig, framförallt på hund. Tror hon jobbar i Katrineholm om jag inte minns helt jäkla galet nu.

*KL*

Såklart ska du ha en Faraohund! :love: ;)

Vi var i Enköping på Mårtenutställning igår, på Ruts 5-månadersdag, 400 valpar anmälda och Rut blev BIG-1a :) Oplacerad i BIS-ringen, men jag är så supernöjd med henne, hon är så glad och viftar på svansen hela tiden, står och springer fint och vill helst pussa sönder domaren, ringsekreteraren, ett barn utanför ringen, ja helt enkelt alla som kommer i hennes väg ;)
Kritiken var fin:
"Feminim 5-månaders tikvalp. Välformat huvud. Utmärkta öron. Vacker hals och utmärkt överlinje. Välansatt och välburen svans. Korrekta vinklar. Bra förbröst för åldern. Harmoniska sidorörelser. Ännu något lösa armbågar. Trevligt temperament."
Rut2.jpg

åh vad fin hon är!!! och vilken superhärlig kritik!

Loppan och jag var på vår första utställning igår. En inoff valputställning i Mjölby. Det gick kanonbra måste jag säga! BIRvalp och sedan BIG-2a. Åke Cronander dömde och här är kritiken:

"Mycket tilltalande helhet. Bra huvud och uttryck. Bra hals, mycket välkroppad för åldern, mycket fina proportioner och välutvecklad. Bra ben och tassar. Rör sig mycket väl för åldern"

Tyvärr hade jag ingen med mig som kunde ta bilder

Superfin kritik för er oxå ju! Grattis!

Vi skulle eg ha åkt till Mjölby, men upptäckte den som vi nu åkte på, och valde den eftersom det var närmre för oss.

Har du kollat på Cirneco dell' Etna? De ser ut som en mindre Faraohund men den är ganska ovanlig här i Sverige. Storleksmässigt är de större än IG och robustare, kanske jämnstor med whippet ( svårt när man inte ser dem bredvid varandra och det har jag inte gjort på ett tag ) men jättesnygga om man nu gillar faraohundar.

Fick hemma detta för ett tag sen och tänkte visa bilder på täcket med Vilja inuti :D
Det sitter bra! Lite stort i halsen så det ska sys in och sen fick jag (min mamma :p) sprätta upp och flytta kardborren i maggjorden eftersom det var lite stort.

389920_10150359777785588_588725587_8558289_413586385_n.jpg

298906_10150334070715588_588725587_8419432_494907515_n.jpg

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka