Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

usch det lät ju inte alls kul :S får verkligen hoppas att det inte är nåt allvarligt.

KL

Jag är nyfiken på ifall era vintisar är vaktiga?
Tindra är nu 6 månader och väldigt vaktig.

Väldigt vet jag inte om jag tycker, men såklart de vaktar.
De talar om ifall någon hund går för nära vårt fönster, de skäller varnande på personer som går konstigt när det är mörkt ute och tanten försöker "rädda mig" om någon är dum mot mig. (Tex så trodde hon förut att Wahidah och jag bråkade när vi lekte, så då skulle hon flyga på W... Även människor håller hon koll på.) Förut berättade de även om någon kom in i lägenheten, men det har jag fått dem att sluta med. Dock är jag övertygad om att de skulle berätta om någon kom in och betedde sig väldigt konstigt.

Vilja vaktar inte alls. Hon lyfter knappt på huvudet när någon kommer in i lägenheten :p

Kul, med så många svar!

Tindra skäller aldrig på folk/hundar när vi är ute på promenad. Men när någon går förbi utanför tomten, så skäller hon. När det kommer in en människa hon aldrig träffat så voffar hon på håll, kan även börja skälla ganska gällt. Sedan voffar hon åt sig själv i fönstren :rofl:

Men hon skulle aldrig gå direkt fram till någon. Hon är extremt vaken och alert så minsta ljud undrar hon vad det är, utomhus framförallt. Hon är inte spänd och nervös, utan ljud som hon tycker är avvikande.

Händer även att hon hör när någon kommer innan den är i trappan eller vid ytterdörren. Då voffar hon och små-morrar. Voffar är när hon "skäller" med stängd mun liksom :p

Senast ändrad:

Grimm vaktar inte alls, har orkar knappt resa på sig och hälsa på människor som kommer och hälsar på ;)

Vettern tror att han kommer att ha så ont vid 2-3 års ålder att man inte kan ha honom kvar. Jag vet inte, jag är ingen expert...

Man ser ena baktassen här, där är han 6 veckor.

DSC_0013.jpg

Nu är ju inte jag heller någon veterinär men jag har ju lite amputeringserfarenheter ;)
Jag tycker det låter jätte märkligt att han bara kommer kunna vara frisk i så få år! Jag menar Miikos diagnos är att hon verkligen borde klara minst 10år, och då har hon bara tre ben och hennes kropp har varit med om rätt mycket...10 aktiva år med längre skogspromenader och lösspring!

Skulle jag vara du skulle jag ringa Strömsholm och be om ett extra utlåtande från någon av deras duktiga ortopeder. Kanske skulle amputering av tårna nu göra att han redan som liten lär sig att kompensera och utveckla rätt muskler så att han håller?(OBS nu filosoferar jag fritt!)
Jag kan också försöka få fram namn på bra sjukgymnaster i din närhet som du kan prata med och få råd av om inte annat...

Min erfarenhet av veterinärer/sjukgymnaster angående amputationer är att dom är delade i två läger, för och emot. Erfarenheten i landet är heller inte så stor vilket tyvärr märks :( Som ägare är det svårt att veta vad man ska lyssna på då det verkligen inte är säkert att den veterinär man brukar träffa Egentligen är så speciellt duktig...

Jag förstår verkligen att du har ett tufft val framför dig och jag svarar gärna på frågor om jag kan :)

Åh, bilderna är så härliga! :D
Jag kommer förresten ut till Jecka någon gång nästa vecka, hoppas jag. Kanske du och Miiko kan kika förbi då också?

Åh, bilderna är så härliga! :D
Jag kommer förresten ut till Jecka någon gång nästa vecka, hoppas jag. Kanske du och Miiko kan kika förbi då också?

Ja, kul! Ska försöka att komma :)

kl

jarnroos
Miiko är bättre på att vakta hemma än vad våran Schäfer/Rottis-korsning är :devil:
Jag tycker att Whippets är rätt vaktiga(låter mycket men är snälla mot nytt folk och fä). Andra vinthundsraser är inte så vaktiga vad jag har märkt/hört...känner tyvärr inga IG :( så med dom vet jag inte...

Kom hem från veterinären för en stund sen. Oturligt nog så var deras röntgenapparat sönder :crazy: så dom tog inga röntgenbilder, men veterinären kände igenom hela benet och tassen och det var precis som jag trodde, hans två mittersta tår på tassen är det som han skadat. Sen hur han är skadad kunde hon inte säga då tårna var så svullna att hon inte kunde känna benen i tårna, och för att han hade så ont att det inte gick att hålla fast honom.... Jag ville jättegärna att dom skulle röntga för att veta exakt hur han är skadad, men hon sa att oavsett om det är en fraktur eller annan skada så gör man sällan något åt just tår...så det får helt enkelt självläka...och hon skrev ut smärtstillande. Sen en sak till som var bra att vi åkte in för var att han haft kraftig diarré sen igår, och han var uttorkad samt hade lite feber...så han fick vätska insprutad i nacken och någon lera (kosttillskott) mot magen, då metacamen antagligen kommer få magen ur balans ännu mer, så det ska typ balansera upp det.
Sen bokade hon in oss på måndag på ett större djursjukhus där dom nog ska röntga ifall han inte visar minsta förbättring i tassen tills dess....

Så ja, nu är jag hemma och känner inte alls att jag fick ut nåt av veterinärbesöket :crazy::( Han använder inte benet alls, och blir trött rätt snabbt på promenader av att hoppa på ett bakben..han är ju lös i magen vilket innebär att han vill ut hela tiden för att bajsa men så fort han ställer sig i "bajsställningen" så får han ont av den skadade tassen så han hinner bara bajsa några droppar och sen ställer sig upp igen, och sen försöker igen..och så håller det på.. fan alltså..vet inte hur jag ska hjälpa min älskling :(
Veterinären kunde inte säga nånting om hur länge hon tror det skulle ta innan tassen läker, och hur prognosen ser ut för framtiden då, men hon tror inte att han kommer kunna (få) springa lös/i rastgård på ett bra tag..... Schysst mot en vinthund liksom...han kommer nog bli galen av att bara vara stillasittande hemma och korta promenader :(

Fyfan alltså...jag har verkligen ingen tur med hundar... Boss fick ju somna in i juni, så jag letade efter en så frisk hundras som möjligt, och valde bort IG just för att dom tydligen ska ha så lätt för att skada sig...så jag valde whippet....en whippet som klättrar på staket vilket väl egentligen innebär att det aldrig kommer vara säkert att släppa honom i en rastgård med staket som går att klättra på :crazy: Nä alltså...sitter här helt förstörd och ledsen, kunde knappt koncentrera mig på jobbet idag... och imorn måste han till dagmatte igen, vilket kommer innebära mycket jobb för henne då hon typ måste rasta hundarna för sig, men också måste hålla koll på Cash så han inte busar med hennes hund pga tassen, utan måste hållas lugn och så stilla som möjligt :crazy: Så nu känner jag att jag måste leta efter ny dagmatte UTAN hund, då han inte får leka med hundar på ett tag.... "Som tur var" så har vi inte våran amstaff här hemma just nu då vi inte lyckats fixa dagmatte åt honom än så han är hos pojkvännens föräldrar, så det är lite lättare att hålla Cash lugn hemma nu, men när Coffee kommer hit igen så kommer dom såklart vilja busa och leka... :crazy: Så just nu snurrar alla tankar bara runt i mitt huvud och jag har förjävlig huvudvärk sen igår...kul att börja på nytt jobb under sånna här förhållanden......... :(

Ursäkta för ett vääldigt långt inlägg...kände bara att jag behövde skriva av mig..

Stackars lilla Cashmir! Men oroa dig inte för koppelvilan. De klarar av det! Min italienare bröt benet när hon var tolv veckor och hade hela benet gipsat i åtta veckor. Hon tog sig igenom det med glädjen i behåll.

Det var ju en väldigt oturlig olycka som Cashmir råkade ut för, men försök att inte ta ut några sorger i förskott. Han har ju fått smärtstillande idag och det kommer att göra mycket för honom. Det som är jobbigast för dig just nu är kanske att du ännu inte vet vad det är för skada han har? Att du inte vet hur pass stor skadan är. Kanske du kan höra dig för om du inte kan få någon tid redan i morgon på något annat ställe? Hur är det med Valla eller Jägarvallen i Linköping, kanske de kan klämma in honom på deras schema i morgon?

KL

Jag är nyfiken på ifall era vintisar är vaktiga?
Tindra är nu 6 månader och väldigt vaktig.

Idéfix vaktar inte om det kommer människor utan välkommnar. Men. Är det mörkt vaktar han mig. Och det har jag fått erfara två gånger nu.
Annars bryr han sig inte om mkt, folk får se konstiga ut och bete sig.

Rådjuren vi matar skäller han på resultatlöst varje kväll, dem orkar inte ens lyfta huvudet och besvära sig längre. Trädgården blir invaderad av hungriga rådjur ;) men snart är dem vardag också.

Men oj, stackars liten..att bryta benet så ung :( Jo jag tror inte att han kommer lida så jättemycket kanske, han vill ju ändå fortfarande leka med alla hundar han ser och tuggar på ben, kelar osv, men det är just att jag vet hur rastlös han blir om han inte får springa av sig några ggr i veckan, vilket han är van vid, så tror det är det som kommer bli det jobbigaste för honom.. Och sen är jag rädd att metacamen kommer göra att han inte känner av smärtan så mycket och då kanske belasta tassen fel eller för mycket...

Jo alltså det handla inte om att tid inte fanns, utan att veterinären sa att vi ska ge det en chans först, att det inte säkert är en fraktur utan han kan ha sträckt nån sena eller nåt sånt, så hon tyckte vi skulle vänta några dagar då vi tydligen bör se nån liten förbättring om det inte är en fraktur... Egentligen tänkte hon inte alls ge oss ett återbesök på det andra djursjukhuset, för hon sa att man kommer ändå inte göra nånting åt tårna oavsett skada... men hon bokade den tiden på måndag åt mig i alla fall då jag så gärna ville röntga, så ifall att jag inte märker nån förbättring i helgen så får jag åka in och göra det på måndag..inte för det kommer hjälpa så mycket, men kanske kommer kännas bättre att veta exakt hur skadan ser ut...och typ, på en skala veta hur ont han kan ha...för vet att han har väldigt låg smärttröskel, så jag vet aldrig om han överdriver eller om han verkligen har ont.. vill liksom bara veta hur pass försiktig man ska vara med allt tiden framöver, så som att låta honom leka med hundar, springa, gå upp/ner för trappor osv....

*KL*

Idag har vi varit ute och letat efter försvunnen whipp, dock utan att hitta honom :(

Vad vi däremot hittade på stan på vägen hem... Helt plötsligt när jag stod i en korsning och försökte hitta rätt väg att gå så fick jag syn på en saluki! :laugh:
Både jag och damerna blev glada, och jag ropade "SALUKI!", varpå ägaren såg oss, gick ut rätt i en bilkorsning och sedan rakt mot oss :p

Salukin visade sig vara en hane som heter Hasib och han är jämngammal med Wahidah. Cremefärgad han med. Både Zala och Waha blev förtjusta och han var jätteglad, såå matte har nu hittat mig på facebook och vi ska se till att träffas igen så att hundarna får busa ordentligt! Jag tror att det kommer bli en helt fantastisk lekträff :D

Passade faktiskt på att filma dem lite snabbt med mobilen också. Knäpp som man är. Såhär såg det ut: http://www.youtube.com/watch?v=Yy39QC0Zt1k

Möter ni många som påpekar tydligt att hunden måste gå upp i vikt/är mager :grin::angel:

Jag orkar inte alltid argumentera utan drar en halvlögn att han har lite kvar att gå upp även om det egentligen är muskler bara som fattas nu. Han har förresten gått upp 1 kg drygt sedan han kom! Folk förstår inte att synliga revben på en vinthund inte betyder undernärd. Till sina 17,2 kg och pudelns 16,6 så äter vinthunden mer än dubbelt så mycket som pudeln och högenergi!

Möter ni många som påpekar tydligt att hunden måste gå upp i vikt/är mager :grin::angel:

Det är standardgrej när man har vinthund. "VILKEN SMAL HUND!" eller "Jävla Djurplågare!", möjligtvis "Ge hunden mat för fan!".

Säger de något i otrevlig ton så skiter jag fullständigt i dem. Frågar de om hundarna är för smala eller allmänt ger intryck av att gå att förklara något för, så förklarar jag att de är byggda för att vara snabba och därför ska se ut som de gör osv.

Sen jag började göra så har jag oftare och oftare börjat höra "Titta, vilken smal hund..." tätt följt av att en kompis, dotter eller annat säger "Det är för att den ska vara jättesnabb!" :D

men fy det låter inte alls kul. stackars lille cash!

KL*

Loppan är nu anmäld till sin första utställning:laugh: Ska bil jättespännande men ser det mest som en kul grej och bra miljöträning.
Igår sprang vi på rådjur på vår promenad. Stackars lilla Loppan blev livrädd, hihi:D Hellre det än att hon vill jaga dom tycker jag i alla fall ;)

Avslutar med att bjuda på lite bilder från dagens morgonpromenad. Hennes öron är "vildare än nånsin"

12-8.jpg

3-22.jpg

11-9.jpg

4-14.jpg

15-4.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka