Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Haha, ja, han har ju lite snipig nos minst sagt. MEN han är inte ens ett år gammal ens, fyller 1 år i slutet av december, så han har tid på sig att hinna bli manlig ;) Helmysig var han i vilket fall som helst. Skulle upp i mitt knä och pussas och tja, kom som sagt var väldigt bra överens med Wahidah :laugh: Dessutom var han väldigt duktig när Zala sa åt honom då han blev för närgången (Zala har preciiiis löpt så han var lite väl nyfiken, utan att vara överdriven, men Zala fick nog och sa ifrån, vilket han accepterade direkt utan konstigheter. Jätteskönt!)

Just det, nästan valp ju! Då får man vara tiklik :D Han blir nog snyggt manlig vad det lider.

Starcastle: Vilken sötnos! Skulle du behålla honom?

I helgen är det LC-prov i Sjöbo och jag ska vara där på söndagen och kanske ska mina få springa ett par testlopp och kanske kanske till och med Khakis sista licenslopp och Ccs första. Vi får se om det finns några licenshundar som de kan springa mot. Hoppas hoppas! Är det någon av er som ska dit på söndagen?

En bild på Khaki och en på Cc och galgovännen Daisy från dagens promenad.
53114_1319221630.jpg

68388_1319221631.jpg

Ja han stannar nog här trots att det inte var meningen, jag vill egentligen inte ha ytterligare en hane hemma.

Han hade några extratår på baktassarna som veterinären tog bort när han var 2 dagar. I och med att tassarna hade extra tår (inte baksporrar) så var hela tassarna underligt formade för att ge plats åt allt. Alla trodde det skulle rätta till sig när han växte och började använda fötterna.

Och det gjorde det. Nästan. Han har nu vid 9 veckor en tå på varje baktass som är vinklad utåt i yttersta tåleden. Eftersom ingen kan säga vad det får för konsekvenser för rörelseapparaten och tassar med avseende på förslitningar och pålagringar så får han helt enkelt stanna här.

Alternativet är amputation av tårna men just dessa tår används för balansen. Själva tassytan skulle bli väldigt liten. I och för sig skulle det inte bli förslitningar o pålagringar i fötterna, men fortfarande påverkas rörelseapparaten i det stora hela.

Nu är en vinthund inte en stor o tung hund och jag bor långt ute på landet. Den här hunden behöver inte nödvändigtvis gå på hårda asfaltvägar och trottoarer, det blir mest mjuk terräng. Med lite tur gör det att han klarar sig betydligt längre än vad min pessimistiska vet tror, han tror att hunden klarar sig max 2-3 år...

Hade man varit iskall hade man tagit bort honom redan nu. Men det är en oerhört lycklig valp, otroligt utåtriktad o positiv som inte har ett dugg ont nånstans just nu så det bara kan jag inte.
Dessutom finns ju chansen att vetten har fel och att han inte får några större problem:)

Starcastle: Vilken sötnos! Skulle du behålla honom?

Ja Starcastles lilla hanvalp är en av de mysigaste valpar jag träffat, så himla glad och positiv till allt :love:. Så när han har blivit lite äldre, hoppas jag kunna kidnappa honom:angel:, för bara några veckor då och då:love:

Hoppas verkligen att han reder sig med sina tassar. Varför tror veten att han bara klarar något år? Att amputera tårna känns ändå som ett bättre alternativ än att avliva i och med att de som sagt inte är så tunga. Jag vet några whippetar som har bortamputerade tår och klarar sig alldeles utmärkt. Blir nyfiken på hur det ser ut, har du några foton där det syns?

Vettern tror att han kommer att ha så ont vid 2-3 års ålder att man inte kan ha honom kvar. Jag vet inte, jag är ingen expert...

Man ser ena baktassen här, där är han 6 veckor.

DSC_0013.jpg

Hoppas verkligen att han reder sig med sina tassar. Varför tror veten att han bara klarar något år? Att amputera tårna känns ändå som ett bättre alternativ än att avliva i och med att de som sagt inte är så tunga. Jag vet några whippetar som har bortamputerade tår och klarar sig alldeles utmärkt. Blir nyfiken på hur det ser ut, har du några foton där det syns?

Frågan är ju, har whipparna de yttersta tårna bort amputerade, Truls har ju problem med en av "mellantårna" Skulle vara roligt att veta, det ju en helt underbar valp :love:

Senast ändrad:

*KL*

Idag var Dafne lite taggad!
95417_1319300400.jpg

Det här väntade nämligen...
78829_1319300402.jpg

Även Zala sprang
44558_1319300411.jpg

Glad_tant.jpg

Sedan blev hon olycklig när hon inte fick springa mer...
96859_1319300421.jpg

Och Wahidah sprang!
Wahidah_sprang.jpg

Sedan blev det tvärnit och kullerbytta...
86449_1319300429.jpg

Kort sagt, både jag och Philosophia har rätt nöjda hundar nu :love:

Åh vilka fina bilder!
Jag hade också velat vara där men jobbar hela helgen :( Nästa lördag kan jag inte heller, då är det ridkurs hela dagen. Suck!

Det syns inte så bra, men det ser snett ut i alla fall. Lider han alls av det nu?

DiezelDoris: Jag tror det är yttertår som rykt.

KL

Vi har varit i fårhagarna idag igen. Den stora hagen är fortfarande fårfylld, så där kan vi inte släppa, men småhagarna är öppna för hundbus som fint är.

Bjuder dock på stillsamma bilder.
69245_1319304153.jpg

51486_1319304158.jpg

35583_1319304160.jpg

73668_1319304162.jpg

12258_1319304166.jpg

Idag hände något väldigt tråkigt med Cashmir.. :(

Jag har precis fått jobb, så efter att ha varit hemma i ca 3månader så började jag jobba heltid igen i måndags. Hundvakt var ju redan fixat sen innan så det var inga problem. Dock är det ju så himla typiskt att när jag hade all tid i världen för Cashmir så hände inget (som tur var såklart!), och just nu när jag börjat jobba igen och verkligen behöver visa framfötterna på jobbet så ska Cash vara med om en liten olycka.... :crazy:

Idag hos hundvakten när jag var på jobbet tog hon hundarna (sin borzoi och Cashmir) till en rastgård. Och tydligen hade Cash fått syn på en förbigående hund och klättrat(!) över staketet för att trilla ner och sen springa fram till den andra hunden.. och tydligen hade han fastnat med ena baktassen i staketet (hönsnätliknande) och skadat sig.. Så nu haltar han, eller ja han hoppar så gott han kan på tre ben :( Vi ringde veterinären idag och ville åka in med honom direkt men dom hade inte tid och tyckte inte det lät så brådskande eftersom han inte visar tecken på smärta förutom att han inte använder benet, dom tror han sträckt det bara..och tyckte vi skulle avvakta... Men dom hade ändå inte tid förrän nästa vecka, så jag ringde annan veterinär då min magkänsla säger mig att detta nog är mer allvarligt än det verkar.. Men dom hade ingen tid idag och eftersom jag nu så j*vla typiskt måste till jobbet imorgon och finns inte en chans att jag kan säga nej så fick jag ta en tid kl 18 imorgon kväll..och då ska det undersökas och röntgas..

För övrigt så är han verkligen som vanligt, han pussas och kelar, tuggar på sina ben och äter/dricker som han ska.. T.o.m ute hoppandes på tre ben ska han hitta och bita på pinnar, drar i kopplet(:grin:) och vill hälsa på alla förbigående hundar, ja han "låtsas" verkligen som om ingenting hänt, min lilla älskling :(

Jag har känt och klämt på hela benet och skadan ligger nog i tassen (tårna) då han pep till lite när jag försökte böja på dom lite lätt...
Men ja, får se vad röntgen visar imorgon... Och har ändå en känsla av att detta inte kommer läka snabbt och han säkert kommer vara tvungen att vara stilla ett tag framöver.. och det är ju jättelätt med en valp på 6 månader som är full av liv :/ Dessutom ska han inte gå i trappor och vi bor på 3e våningen så nu får jag bära en 12kilos klump upp och ner flera gånger om dagen... Och hur det blir med jobbet vet jag fan inte.. känns ju verkligen förjäkligt att behöva jobba när ens älskade djur är dåligt... :cry:

Försök ta det lugnt ändå. Det är INTE säkert att det är någon stor skada som behöver massor av tid på sig för att bli bra. Försök att inte ta ut något i förskott, för det blir bara dubbelt så jobbigt då.

Sedan finns det en anledning till att jag aldrig låter hundvakter ha mina damer lösa, inte ens i inhägnader... Jag är helt enkelt för rädd för att det ska hända något när jag inte är med. Lite sent nu, men kanske värt att tänka på till framtiden?

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka