Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

H0ML1N44LN_1.JPG

Den ser ut som en tollare på styltor :D
Inte så konstigt att folk tror att du har smala labbar då ju!

Född 1924 och finns bak i Zalas stamtavla (därmed även Wahas, men ja..)
WPO48H9XJT_1.JPG

Den här tyckte jag var söt :D Verkar vara född 1928:
7GNKWKOJ6I_1.JPG

Sedan, betydligt närmare finns det mycket mer bilder, men den här har jag nog inte sett förut. En hund född 1964:
GBWINQSO24_1.JPG

Förövrigt märker man när man tittar riktigt långt bak i stamtavlorna att vissa hundar verkligen är grunden till typ.. allt, här i landet iaf.

Knappar mig själv!

Iom Viljas misstänkta skabb så kommer vi inte kunna vara med på vardagslydnadskursen som vi anmält oss till. Den skulle börjat nu på onsdag.

Jag pratade med kursledaren och vi kom överens om att istället omvandla mina inbetalda pengar till några privatträningstillfällen. Och vi ska köra skvallerträning!
Det ska bli jättekul och det känns verkligen som att det är något jag kommer att ha nytta utav!
Tanken är att Vilja ska med ut på ridturer så småningom och då känns det verkligen som att skvallerträning kan komma till användning.

Den ser ut som en tollare på styltor :D
Inte så konstigt att folk tror att du har smala labbar då ju!

HAHAH! Nu var du dum ju! Det är ju bara huvudet som ser annorlunda ut mot hur man är van vid att de ser ut. I kroppen är den ju jättefin, även om den ser lite väl rund ut :p

HAHAH! Nu var du dum ju! Det är ju bara huvudet som ser annorlunda ut mot hur man är van vid att de ser ut. I kroppen är den ju jättefin, även om den ser lite väl rund ut :p

Haha roligt :D
Den såg verkligen retriveraktig ut i huvudet! Men jag håller med om att den var fin i kroppen!

Jag tror nog att även Dafne skulle se rätt lustig ut om du petade in bakbenen så att de stod rakt under henne osv,

:eek::mad: Det var det fräckaste jag har hört!

:D Faktum är att Dafne gjorde sitt bästa att stå så när jag skulle ställa upp henne på bordet på Vallentunautställningen. Hon spände sig lite i ryggen och uppfödaren som stod nästa på tur med en av kullsyrrorna gestikulerade att jag skulle dra med fingrarna över ryggen för att få Dafne att slappna av. Men det resulterade i att Dafne förvandlade sig till ett uppochnedvänt "U". Med tanke på den grimas som uppfödaren gjorde då så gissar jag att Dafne såg ut som hunden på den översta bilden. :rofl:

Haha, åh, jag skulle vilja se Dafne stå som ett U i kroppen :D

Idag har damerna fått vara vinthundar på riktigt! Äntligen, efter massor av vilodagar, lydnadstävling osv.
94820_1318868410.jpg

37519_1318868412.jpg

51509_1318868416.jpg

62391_1318868420.jpg

69448_1318868422.jpg

Dafne har kal violkörtel, men det syns inte eftersom hon är brindle. Den blev kal i samband med att hon löpte i våras. Men nu har det faktiskt börjat växa päls på den igen. :)

Misiaczek: Den enda gången man behöver vara orolig när det gäller violkörteln är om hunden är öm eller om det är svullet. Det blidas tumörer i anslutning till körteln. Men att det blir en liten kal fläck är bara något som stör ögat, inte något farligt. :)
Fin han blev i täcket! Jag har ett likadant till Dafne, fast det är svart med röda kantband. Tyvärr köpte jag lite för stor storlek. Jag har funderat på att köpa det gula så det var kul att få se hur det ser ut i verkligheten. Är det reflekterande också eller är det bara gult? Vilken storlek köpte du?

Tack alla för svaret ang violkörteln! Måste säga att jag ändå blev väldigt förvånad då jag aldrig hört om detta innan, och än mindre sett det. Är det vanligt hos andra raser också?
Jag hoppas iaf inte att Cashmir får det, låter lite småläskigt ändå tycker jag...men han är ju brindle, så kanske inte kommer synas heller då.. :o

Philosophia: Tack! :) Jasså, hehe ja jag visste inte vilket jag skulle välja mellan, det stod mellan det svart/röda eller det gul/svarta. Men jag ringde försäljaren där för att fråga ang storleken, och då sa han att täcket är gulflourescerande vilket är sådan gul som typ vägarbetare har på sina västar...och eftersom jag redan hade den färgen på kopplet så valde jag det :D Men på frågan om det är reflekterande vet jag faktiskt inte..:o det har ju inga reflexer på heller...men tycker det syns bra då det är neongult liksom, och dom som sett det hittills har sagt "så bra du kommer synas nu"...så tror det är sådant som syns lite bättre i mörkret?

Storleken jag valde är Large :)

Jag tror inte det är vanligt att andra raser har kal fläck där, fast jag vet inte. Inte vinthundsraser iaf? Men, min tant har lite tunnare päls där :p

Lägger in lite halvbra bilder från hundträffen igår, och ett par riktigt suddiga bilder med en Borzoi-tjej Cashmir fallit för ;) Ne men borzoi-ägaren ska kanske bli dagmatte till Cashmir så vi har träffats ett par gånger nu, och idag var vi först i en rasthage där dom fick springa av sig en maaassaa, och sen besökte vi dom hemma då hon har fyra katter och vi ville se hur Cash skulle reagera när han såg dom... Vilket gick jääättebra!! Jag är så stolt över min kille, hon blev själv förvånad över hur lugn han var runt katterna (han har inte mycket kattvana sen innan) och hur duktig han var på att lyssna på mig när jag sa "ta det lugnt" eller "gå och lägg dig" för att ignorera katterna, vilket han direkt gjorde..och då skulle ju stora tjejen hålla honom sällskap i bädden =D Hon var riktigt fin i verkligheten måste jag säga! Älskar verkligen borzoier :love:

20111017205035288516258_sbig.jpg

20111017205118453516258_sbig.jpg

2011101720497740516258_sbig.jpg

20111017204943480516258_sbig.jpg

2011101720501539516258_sbig.jpg

20111017205132680516258_sbig.jpg

20111017205220603516258_sbig.jpg

2011101720520869516258_sbig.jpg

Även jag var i Vallentuna igår...
Excellent och kanonkritik till Lingon, HP och bra kritik till Tisse så det var en bra dag! :)

Träffade en supersöt Dafne och en trevlig Philosophia, jättekul att träffas och grattis igen till Dafnes resultat. Tack för fina kommentaren också... Hoppas vi ses snart igen!

:Faktum är att Dafne gjorde sitt bästa att stå så när jag skulle ställa upp henne på bordet på Vallentunautställningen.

Även om hon inte såg ut riiiiktigt som ett U så kan jag intyga att hon inte riktigt ville stå som du och uppfödaren tyckte hon skulle göra ;)

Jaa, jag tänkte ju egentligen beställa ett "supertäcke" från en kvinna som syr i Gotland, hon hade jättefina täcken på sin hemsida.

Vi har totalt fyra stycken täcken från henne, de är kanonbra, så jag rekommenderar dem sedan när han är färdigväxt.

Jag ser att det står "Linköping/Norrköping" under ditt användarnamn, och det känns verkligen som om jag såg din hund häromdagen! Och det var i Norrköping. :D Vid stadsbiblioteket (mitt andra hem ;)).

Jag ser att det står "Linköping/Norrköping" under ditt användarnamn, och det känns verkligen som om jag såg din hund häromdagen! Och det var i Norrköping. :D Vid stadsbiblioteket (mitt andra hem ;)).

Jasså hehe, beror på när "här om dagen" är? :p Senast jag gick förbi där var idag, och gången innan var nångång i början på förra veckan! Annars har jag inte gått förbi där mer sen jag flyttade hit till Nkpg för 1,5 månad sen :)

Även om hon inte såg ut riiiiktigt som ett U så kan jag intyga att hon inte riktigt ville stå som du och uppfödaren tyckte hon skulle göra ;)

:D Nej det gjorde hon verkligen inte.
I Vingåker stod hon avslappnat och fint på bordet så det var ju lite snopet att hon inte ville göra det i Vallentuna när det var en domare som gillade hennes typ.

Jasså hehe, beror på när "här om dagen" är? :p Senast jag gick förbi där var idag, och gången innan var nångång i början på förra veckan! Annars har jag inte gått förbi där mer sen jag flyttade hit till Nkpg för 1,5 månad sen :)

Haha :angel:, i tentaperioder så glömmer jag lätt att "häromdagen" var visst några dagar sedan :angel: :D.
Men det var ett tag sen, nu när jag tänker efter, så förra veckan kan stämma. ;)
Jättefin hund, hur som helst :)

Funderat lite och provat lite av de täcken vi har och kommit fram till att det går inte att ha bara ett täcke till en vinthund...man behöver ett täcke som är utformat så att de kan springa obehindrat i det. Det har jag inte hemma MEN jag har en hurrta overall som fyller den funktionen. Den är inte regntät men i ösregn går inte vi ut och ränner runt i evigheter direkt. Täcket från W och GR store kommer passa perfekt om jag tar bort spännet i fronten och syr dit kardborre istället och överlappar rätt bra. Men det kommer inte bli ett täcke att springa runt i pga att det täcker frambenen men varmt om det regnar spik vintertid. Det bästa täcket hittills har faktiskt varit H**Ks H**ta kopia i brunt och ljusblått. Hade det dessutom varit 5 cm längre oxå... Jag har ändå tur att min hund faktiskt har underull till skillnad från de flestas här i tråden. Då gör det inte om det inte täcker perfekt bak så länge bara hans nakna mage får skydd. Sedan testade jag även det från ÖB. i str 55 cm. Lite för kort men inte farligt, passade bra överallt utom att även detta är tight över frambenen och för öppet i fronten. Funderar på om man skulle våga sy om det lite fram....bara lite kardborre kanske skulle kunna göra susen så man får minskat på fronten lite.... *tänker högt *

Det är jobbigt med hundar med helt platt front!!

Någon som provat H**tas jacka på en vinthund?

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka