Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Jag hade ett Hurttatäcke till min italienare. Det fick jag sy in vid sidorna för att göra det lite mer ostbågsformat. Men en italienare är ju förstås kurvigare än vad William är. Jag hade även ett Limextäcke till henne som satt riktigt bra utan att behöva modifieras, liksom ett täcke från Back on Track. Bäst satt helt klart BoT-täcket och det satt även bra på Dafne när hon var valp.

Jag skulle behöva ventilera några valpfunderingar som jag har. Tanken har hela tiden varit att skaffa en till, men det är ju mycket som ska klaffa: Möjlighet att vara hemma, att Dafne ska hinna mogna, rätt uppfödare, rätt valp, osv.

Förmodligen kommer jag fortfarande att jobba hemma den större delen av första halvåret 2012. Det gör det ju perfekt tidsmässigt med valp. Jag har dessutom spanat in två planerade kullar som jag är väldigt intresserad av:

Den ena kullen är parningen planerad till våren 2012 och det är en kull från D:s uppfödare. Pappan till kullen har fantastiskt trevlig stam och är precis i min smak. Mamma till kullen är D:s faster. Hon fick för knappt 1,5 år sedan en kull som blev mycket bra.

Den andra kullen är från en annan uppfödare, men som jag känner och har köpt valp av tidigare. Här har parningen precis skett och valparna kommer förhoppningsvis födas vid jul. Även denna kull är precis i min smak och är nära besläktad med D då D:s uppfödare har byggt sina linjer på hundar från denna kennel. Kombinationen faller mig oerhört mycket i smaken! Både tiken och hanen känns precis rätt!

Till mina funderingar:
1. Den ena kullen ger mig lite mer "wowkänsla" än den andra. I den med extra "wowkänsla" kan man se ett tydligt spår i vilken tiklinje som har använts medan den andra har mer en tydlig linje i vilka hanar som används. Tikar brukar väl(?) anses som mer stabila vad gäller nedärvning av egenskaper och det är en av anledningarna till varför jag känner mer "wow" för den än för den andra. Tiklinjen (som för övrigt var det som fick mig att välja Dafne) finns dock i båda kombinationerna. Men ska jag alls bry mig om vad som ger mig wowkänsla?

2. På ett sätt känner jag att det kan vara praktiskt att köpa valp från D:s uppfödare igen. Hon är väldigt trevlig och duktig och jag känner stort förtroende för henne. Det känns smidigt att ha en uppfödare till sina hundar. Den andra uppfödaren känner jag också stort förtroende för och jag som sagt har haft valp från henne tidigare. Hur resonerar ni andra på den punkten vad gäller att välja hundar från olika uppfödare?

3. D:s ålder och mognad. Hon är vid knappt 15 månaders ålder fortfarande lite barnslig och outvecklad. Hon kommer att vara knappt 19 månader när valparna ur wowkullen är leveransklara. Som hon är nu så skulle jag anse det vara för tidigt med en valp. Fyra månader är dock ändå rätt lång tid, men hinner hon mogna?

Många röriga frågor :p.

Till mina funderingar:
1. Den ena kullen ger mig lite mer "wowkänsla" än den andra. I den med extra "wowkänsla" kan man se ett tydligt spår i vilken tiklinje som har använts medan den andra har mer en tydlig linje i vilka hanar som används. Tikar brukar väl(?) anses som mer stabila vad gäller nedärvning av egenskaper och det är en av anledningarna till varför jag känner mer "wow" för den än för den andra. Tiklinjen (som för övrigt var det som fick mig att välja Dafne) finns dock i båda kombinationerna. Men ska jag alls bry mig om vad som ger mig wowkänsla?

2. På ett sätt känner jag att det kan vara praktiskt att köpa valp från D:s uppfödare igen. Hon är väldigt trevlig och duktig och jag känner stort förtroende för henne. Det känns smidigt att ha en uppfödare till sina hundar. Den andra uppfödaren känner jag också stort förtroende för och jag som sagt har haft valp från henne tidigare. Hur resonerar ni andra på den punkten vad gäller att välja hundar från olika uppfödare?

3. D:s ålder och mognad. Hon är vid knappt 15 månaders ålder fortfarande lite barnslig och outvecklad. Hon kommer att vara knappt 19 månader när valparna ur wowkullen är leveransklara. Som hon är nu så skulle jag anse det vara för tidigt med en valp. Fyra månader är dock ändå rätt lång tid, men hinner hon mogna?

Många röriga frågor :p.

:D

1: Jag har faktiskt ingen aning om det där med att tikar är mer "stabila" i nedärvningen. Och som exempel kan nämnas att måånga avkommor osv till Zalas pappa har samma underbara huvud som Zala. Bland de kullar då jag känt både mamman och pappan så har båda föräldrahundarna varit så lika varandra att det varit svårt att avgöra vad som kommer från vem hos valparna. Där jag sett kullar som har föräldrar som är väldigt olika varandra exteriört så har valparna fått väldigt varierande exteriör, några mer som mamman, några mer som pappan, några verkar vara mellanting. När det gäller mentaliteten känns det som om det borde bli likadant? Jag tror alltså inte att man kan säga att tiklinjer är mer "stabila" än hanlinjer, det har nog mer att göra med vilka anlag som är dominanta och hur mycket blandning det är i de olika stamtavlorna.

2: Jag skiter faktiskt i om alla mina hundar skulle komma från samma uppfödare eller inte. (vilket de ju inte gör i nuläget, även om jag tog båda från samma kennel :p) När jag letar hund så letar jag efter bra kullar som jag tror på. Hittar jag en kull jag tror på och som har en uppfödare som verkar bra, så får den vara från vilken kennel som helst, även om det kanske vore kul om man kände att sin första uppfödare alltid hade kul kullar. Aldrig i livet(!) att jag skulle skippa en "wow-valp" från en uppfödare bara för att den inte var från första kennel som min andra hund.

3: Det finns ju hundar som mognar när de får en yngre hund i huset. Som när jag hade hem en ung gaalning från kenneln, hon fick träffa en valp och "pang bom" förvandlades till en vuxen och värdig hund, i alla fall så länge valpen var med. Men känner du att det är bäst att vänta lite, så gör det. Vet du hur Dafne reagerar på valpar i nuläget? Mycket hinner ju hända på 4 månader, men det är inte säkert att det gör det.

"Stabil" kanske är fel ord. Men Göran Bodegård har om hundavel skrivit att hanar kan vara bra för att de har en egen testosteronproduktion medan en tik som är bra är bra för att den har god genetik. En bra tiklinje, menar han, är mer genetiskt pålitlig än en hanhundslinje. Men nåja, jag ska ju inte avla själv. Jag ska ju bara ha en valp. Dock vill jag kunna föreställa mig lite vad som kommer ut innan jag tingar en ofödd valp. :D

Vet du hur Dafne reagerar på valpar i nuläget?

Jo, hon blir som en lite valp ... :p Jättelycklig och jättebarnslig!

Det hade jag gärna gjort, men vågar jag :o Hur gjorde du? Jag funderar på om man bara kan vika in kanten lite och på så vis repa upp igen i framtiden om man måste...

Jag vek in kanten ungefär jämsides med flanken. Först tråcklade jag bara för att se hur det verkade, sedan sydde jag fast "invikningen med maskin. Jag klippte inte bort någonting.

Tar sista knappen.

Jisses vad längesen det var jag var inne här. Skandalöst! Allt är fint med oss i alla fall. Khaki och jag går klickerkurs och det får finfint. Kursledaren är imponerad över hur snabbt han lär sig och konstaterar lite då och då för sig själv att "det är klart vinthundar kan", eller "de säger att de inte lär sig". Lite kul att få bort det oförtjänta ryktet att vinthund = dumhund.

Vi är också anmälda till SKKs utställning i Växjö i november. Vilka ska dit?

Så nu undrar jag, vad vet ni om detta? Är det ärftligt? Är det något som kan komma upp i senare ålder eller föds dom med det?
Går det att göra något åt?

För läste nämligen vidare i den tråden och någon skrev att en veterinär sa att det som gäller då är att antingen kastrera, operera bort körteln eller amputera hela svansen :crazy::crazy:

Tänkte svara även fast flera redan gjort så. Cc hade en rätt stor violkörtelsfläck när jag köpte honom och även året därefter. Sen har jag inte tänkt på den så mycket förän nu i sommar då jag såg att den försvunnit! Nu är hela svansen lika jämnt pälsad och fin. Vet inte alls varför, men borta är den kala fläcken. Khaki har också helpälsad svans. När Cc hade fläcken så bekymrade den varken honom eller utställningsdomare eftersom det inte är skadligt, smittande eller irriterande. Att man skulle operera eller amputera verkar helt sjukt onödigt.

Är också skeptisk till om det är testosteron, men det ska jag låta vara osagt.

Jag tror inte det är vanligt att andra raser har kal fläck där, fast jag vet inte. Inte vinthundsraser iaf? Men, min tant har lite tunnare päls där :p

En RR jag träffade hade tunnare päls på violkörteln, men underullen verkade inte lossna. Hade whippeten haft underull hade det nog sett likadant ut. Lite glesare bara.

Tack tack! :laugh:
Jaa, jag tänkte ju egentligen beställa ett "supertäcke" från en kvinna som syr i Gotland, hon hade jättefina täcken på sin hemsida,

Jag har också täcke från henne och de är riktigt bra. Rekommenderas!

Och den här finns också där långt bak någonstans:
H0ML1N44LN_1.JPG

Hihi - söt långbenstollare ;)

Liten bilduppdatering från min nya systemkamera som jag har en kärleksrelation med :love:

Khaki med boll på snöre = lycka!
47952_1319106710.jpg

Söt!
40403_1319106712.jpg

I en av de underbara fårhagarna utanför Malmö. Paradis!
36369_1319106713.jpg

Cc letar runt.
71136_1319106715.jpg

Bonusbild på hur det kan gå i farten.
12446_1319106716.jpg

Senast ändrad:

Det gick bra :) Det ser värre ut än vad det är p g a att gräset var blött och blodet rann. Såret är ett litet "knog"sår och var torrt när vi kom hem redan.

Fina bilder! :) CC och Khaki verkar leva rena rama drömlivet. Ena dagen springa lösa på långa stränder och den andra dagen ute på stora fält och ängar.
Och visst är lycka en boll med snöre, det tycker Dafne med! :D

Tack :D Ja, ibland har de det rätt fint. Vi har haft så fantastiskt bra väder nu också och passar så klart på att utnyttja de sista värmande solstrålarna inför hösten och vintern.

Bara för det så får ni lite strandbilder också!

24153_1319115653.jpg

25156_1319115658.jpg

Brindlehanen är Ozzy och en väninnas lilla whipp.
90406_1319115661.jpg

67332_1319115663.jpg

Skutt!
93663_1319115673.jpg

36779_1319115664.jpg

jag har ett täcke från hurtta till min whip-tjej. iof är hon valp men täcket har suttit jättebra ända tills nu när hon vuxit ur det.

"Stabil" kanske är fel ord. Men Göran Bodegård har om hundavel skrivit att hanar kan vara bra för att de har en egen testosteronproduktion medan en tik som är bra är bra för att den har god genetik. En bra tiklinje, menar han, är mer genetiskt pålitlig än en hanhundslinje. Men nåja, jag ska ju inte avla själv. Jag ska ju bara ha en valp. Dock vill jag kunna föreställa mig lite vad som kommer ut innan jag tingar en ofödd valp. :D

Jo, hon blir som en lite valp ... :p Jättelycklig och jättebarnslig!

Jag och Camilla gick och pratade om det idag :D Hon misstänkte att du också läst om det i whippetbladet. Dock tror varken hon eller jag på det där, inte efter allt vi sett på kenneln osv. Och även OM det skulle vara så att en hanhundslinje är bra bara för att den har ok testosteronproduktion, vad är det egentligen som säger att en tiklinje inte är bra av precis samma anledning, att de har en vettig nivå hormoner osv? Det finns ju ändå mängder av tikar som blir helt knäppa på olika sätt kring löp, just för att hormonerna flyger runt i kroppen på dem.

Idag träffade vi en ny liten bekantskap, en liten kille som Wahidah lekte gaalet fint med! Åh vad lycklig hon var (och han med!). I ca 50 minuter sprang de runt som idioter i en fårhage här, och sedan sprang de runt ytterligare 10 minuter i en rastgård. Totalt var vi ute i ca 4 timmar och tja, mina damer är helt slut nu :p

Här är vår nya kompis, Kola. Han har flyttat in hos en väns mamma, så han är ofta hos min vän.
dsc_3732-copy.jpg

Och såhär såg det ut hela tiden när de var lösa!
dsc_3842-copy.jpg

(Den mörkare whippen är min väns hund)
dsc_3894-copy.jpg

dsc_3847-copy.jpg

Zala sprang också!
dsc_3764-copy.jpg

Öronen!:love: Jättefina bilder! :laugh:

Haha, ja det är rätt typiskt med öron som står rätt upp i när de tittar på någonting. Khakis öron står ovanligt nog nästan aldrig upp om han inte står i motvind då :D

jag har ett täcke från hurtta till min whip-tjej. iof är hon valp men täcket har suttit jättebra ända tills nu när hon vuxit ur det.

Jag vet en hel del whippetar som passar i hurttatäcken även som vuxna så om man inte har tid att vänta på måttsydda som sys på Gotland så kan nog det vara ett gott alternativ.

Här är vår nya kompis, Kola. Han har flyttat in hos en väns mamma, så han är ofta hos min vän.
dsc_3732-copy.jpg

Så vacker profilbild. Fast jag tycker att han ser ut som en tik :angel:

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka