Sv: Femte vinthundstråden!
Jag skulle behöva ventilera några valpfunderingar som jag har. Tanken har hela tiden varit att skaffa en till, men det är ju mycket som ska klaffa: Möjlighet att vara hemma, att Dafne ska hinna mogna, rätt uppfödare, rätt valp, osv.
Förmodligen kommer jag fortfarande att jobba hemma den större delen av första halvåret 2012. Det gör det ju perfekt tidsmässigt med valp. Jag har dessutom spanat in två planerade kullar som jag är väldigt intresserad av:
Den ena kullen är parningen planerad till våren 2012 och det är en kull från D:s uppfödare. Pappan till kullen har fantastiskt trevlig stam och är precis i min smak. Mamma till kullen är D:s faster. Hon fick för knappt 1,5 år sedan en kull som blev mycket bra.
Den andra kullen är från en annan uppfödare, men som jag känner och har köpt valp av tidigare. Här har parningen precis skett och valparna kommer förhoppningsvis födas vid jul. Även denna kull är precis i min smak och är nära besläktad med D då D:s uppfödare har byggt sina linjer på hundar från denna kennel. Kombinationen faller mig oerhört mycket i smaken! Både tiken och hanen känns precis rätt!
Till mina funderingar:
1. Den ena kullen ger mig lite mer "wowkänsla" än den andra. I den med extra "wowkänsla" kan man se ett tydligt spår i vilken tiklinje som har använts medan den andra har mer en tydlig linje i vilka hanar som används. Tikar brukar väl(?) anses som mer stabila vad gäller nedärvning av egenskaper och det är en av anledningarna till varför jag känner mer "wow" för den än för den andra. Tiklinjen (som för övrigt var det som fick mig att välja Dafne) finns dock i båda kombinationerna. Men ska jag alls bry mig om vad som ger mig wowkänsla?
2. På ett sätt känner jag att det kan vara praktiskt att köpa valp från D:s uppfödare igen. Hon är väldigt trevlig och duktig och jag känner stort förtroende för henne. Det känns smidigt att ha en uppfödare till sina hundar. Den andra uppfödaren känner jag också stort förtroende för och jag som sagt har haft valp från henne tidigare. Hur resonerar ni andra på den punkten vad gäller att välja hundar från olika uppfödare?
3. D:s ålder och mognad. Hon är vid knappt 15 månaders ålder fortfarande lite barnslig och outvecklad. Hon kommer att vara knappt 19 månader när valparna ur wowkullen är leveransklara. Som hon är nu så skulle jag anse det vara för tidigt med en valp. Fyra månader är dock ändå rätt lång tid, men hinner hon mogna?
Många röriga frågor
.