Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad tycker ni som kan? Är hon brun eller gulbrun?
(Bara nyfiken)
På vintern är hon lite mörkare över ryggen men har ändå kvar de ljusare partierna även om de "sjunkit några cm nedåt".
Har hon någon gul förälder?
Då kan den inte vara gul. Gulanlaget är synligt, har hästen inte färgen har den inte anlaget.Tror inte det, pappan ser ju mörkbrun ut på de bilder jag sett och står att mamman är brun. Här är min hästs stam .
Då kan den inte vara gul. Gulanlaget är synligt, har hästen inte färgen har den inte anlaget.
Har själv en häst som många trott är gulbrun då hon är gul om magen på sommaren, men hon har två bruna föräldrar och alltså inga gulanlag.
Jag sa inte att det var konstigt att Isabella var gul. Det konstiga är att hennes avkomma Isabelly är född isabell men står som mörkbrun på blup.se ...Är isabell enligt stamboken vilket inte är konstigt alls eftersom hon var efter isabellen Dragon 455.
Förstår dock att du tycker hon ser lite gul ut, även om det inte är fallet. Finns det ett speciellt " mjöl- anlag" hos nordisar/kallblod som ger sådär ljusa variationer? ( jag vet att inte ALLA med s.k. Mjölmule blir såhär ljusa men ändå). @Görel @Gabby_Ossi eller andra färgkunniga?Vad tycker ni som kan? Är hon brun eller gulbrun?
(Bara nyfiken)
På vintern är hon lite mörkare över ryggen men har ändå kvar de ljusare partierna även om de "sjunkit några cm nedåt".
Förstår dock att du tycker hon ser lite gul ut, även om det inte är fallet. Finns det ett speciellt " mjöl- anlag" hos nordisar/kallblod som ger sådär ljusa variationer? ( jag vet att inte ALLA med s.k. Mjölmule blir såhär ljusa men ändå). @Görel @Gabby_Ossi eller andra färgkunniga?
" mitt" fullblod som garanterat inte har gulanlag ser också gul ut årstidsvis
Är det säkert att den varit gul då? Eller sägs det bara att den är född som isabell?Jag sa inte att det var konstigt att Isabella var gul. Det konstiga är att hennes avkomma Isabelly är född isabell men står som mörkbrun på blup.se ...
Men de här benen? Bruna (och gulbruna) hästar har väl svarta ben?
Är det säkert att den varit gul då? Eller sägs det bara att den är född som isabell?
Men de här benen? Bruna (och gulbruna) hästar har väl svarta ben?
syns inget svart under än. Det andra fölet jag har är gulbrun. benen är mer grå gula på denMen de här benen? Bruna (och gulbruna) hästar har väl svarta ben?
Jag har sett fuxar, Isabeller och rödblacka genom åren med mycket mörka strån/partier i taglet. Vissa svettfuxar ser ju nästan svarta ut.
Aha, fluffig fölpäls visar inte ens antydningar? Drar mig plötsligt till minnes ardennerföl från barndomen som såg rätt ljusa ut trots att de var bruna. Blir intressant att se när pälsen försvinner.Svarta ben när de är vuxna, men inte som föl.
Kan göra, men inte nödvändigt. Speciellt inte om hästen har något blekande anlag (t.ex gult). Fick ett brunt föl för några år sen, hon var svart på karlederna i princip, ljust grå på resten av benen. Hennes brunblacka syster hade ännu mindre svart.Aha, fluffig fölpäls visar inte ens antydningar? Drar mig plötsligt till minnes ardennerföl från barndomen som såg rätt ljusa ut trots att de var bruna. Blir intressant att se när pälsen försvinner.
Det har jag sett en, ursnygg! Var isabell men blev så mörk på vintern att den snarare såg grå ut.Googlade lite. Hittade sooty palomino vissa av de är typ isabell blandat med gulbrun ser de ut som.....
Den måste vara född isabell, gulbrun eller gulsvart.Hur vet man om en skimmel har gulanlag? Har förstått att det har med födelsefärg att göra, men inte vilka färger.