Ryttare, respekt??
Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och postbilen samt jag parkerar där.
Boningshusets ytterdörr är rakt ut på gårdsplanen så jag kan inte sätta staket runt huset och göra typ liten tomt för då kommer inte sopbilen/postbilen in och kan vända.
Från tomtgränsen är det ca 20 meter till ladan. Runt hörnet på ladan är den öppna gårdsplanen och boningshuset.
Det finns två infarter.
En gammal mera än 100 år gammal upphöjd smal murad vall omgiven av alle. Leder rakt fram till huset. inte gjord för att det ska köras tunga bilar och absolut inte ridas in i allen och avvika mellan nått av träden för där rasar den uppmurade vallen och vägvallen rinner ut i sidled så vi får laga laga laga laga laga laga
Den andra infarten är nyare och gjord för bilar.
Bägge möts vid husets gårdsplan.
Det kommer grupper av ryttare 2-10 som viker av från byns huvudväg och rider in till oss och sen ut igen, typ lusttur utan vare sig tidsvinst eller vinst i sträcka. Vi ser dom inte förens de rundar ladan. Vi kan inte gå ut med hunden utan att ha den kopplad för det kan komma hästar vilken sekund som helst av dygnet!!
De rider in där, över gårdsplanen och tar gamla uppmurade vallen ut.
Dom ska alltså ingenstans här utan bara in och ut hos oss.
Skapar en otrygg otrevlig atmosfär för oss i vår egna bostad.
OK, jag sätter upp skyltar på vardera infarten: Privat infart och enskild väg ej genomfart. Det struntar dom i.
Jag sätter upp en skylt på vardera infarten: lös hund på gårdsplan. Det struntar dom i.
Vi har fått klagomål från kommunen om att vi har hästskit på publika vägen som leder mellan våra infarter !!! Kommunen ville veta hur många hästar vi har och hur vi hanterar gödseln! Jag svarade kommunen: har inga hästar alls.
Vi städade på tomten och fällde ungbjörkar och hagtorn som planterat sig själva ca 8 meter från huset. Innan vi var klara så kom kommunen och sa det var klagomål på att vi stör allemansrätten och inte håller vägen fri och städad!
Det är våran infart inne på vår tomt, 8 meter från huset och vägen leder bara in och sen ut från oss!
Jag har pratat med ryttare som rider förbi och berättat oron med hund och dessa som rider förbi huset. Fick svaret: koppla din hund!!
Så sablars otrevligt!!!
Ryttare kräver att vi kör försiktigt i trafiken i hänsyn, vilket vi gör men de rider och dyker upp bara någon meter från vår ytterdörr !!!!
Det finns en (1) privat hästägare några km bort, denne kom upp och knackade på och presenterade sig och vi pratade. Jag sa du rider in genom allen och jag ser när ni kommer och ni vet om min hund och dessa viker e-f-t-e-r allen av ut mot ängar och skog och frågar om OK. (min mark) Jag sa: helt OK så länge ni vet om hunden och inte överraskar från andra håller utan förvarning. Denne sa: kommer hund så vänder jag hästen eller hoppar av och leder förbi.
Denna ryttaren vinkar till oss om vi sitter på verandan
Men dom andra har snarkiga kommentarer och anmäler att jag fällt träd så de inte kan avända min gårdsplan till fullo!!
Ska nu anlita dyr advokat eller sälja hus vi bott i i fyra generationer och flytta annanstans??