Jag har faktiskt varit i din sits. Jag hade häst hela livet fram tills jag var runt 20. Sen kom karriär plugg osv. Sen en rejäl kollaps. Jag levde helt isolerad utan häst i 8 år för att min PTSD och sociala fobi tog över helt. Men jag gick i terapi och rev av plåstret genom att köpa en häst och idag jobbar jag och lever normalt. Jag är snarare översocial idag. Jag kan säga så här. Hur det än känns så är enda sättet att göra det du får ångest av och göra det tills hjärnan fattat att det inte kommer hända något. Därför måste man hitta rätt ställe för rehabilitering. Jag har varit övertydlig och öppen med att jag har social fobi och då har folk generellt sett bemött mig därefter. Jag har helinackordering och gör bara det jag tycker är mysigt och roligt. Jag åker dit efter insläpp så jag slipper folk och bara får mysa med hästen. Ibland känner jag mig social och åker dit när alla andra är där.
Men jag levde alltså isolerad i en lägenhet i 8 år. Enda gångerna jag kom ut var till min medryttarhäst men ägaren ställde sjukt orimliga krav. Jag tröttnade på allt. Du kommer att behöva prata med människor under ditt liv. Jag skulle säga att stallmiljön är perfekt för dig att öva upp dina sociala förmågor. Jag tror inte på "det går inte" och "jag kan inte". Det mesta går, det är bara olika svårt. Det är svårt för dig och jag vet hur det känns. Men de bästa upplevelserna i livet finns på andra sidan om rädslan. Du måste bara över guppet. Bor du i min region är du välkommen att pyssla med min häst på kvällstid. Jag finns där, vi behöver inte prata. Jag kan skriva en lapp med instruktioner.
Men jag levde alltså isolerad i en lägenhet i 8 år. Enda gångerna jag kom ut var till min medryttarhäst men ägaren ställde sjukt orimliga krav. Jag tröttnade på allt. Du kommer att behöva prata med människor under ditt liv. Jag skulle säga att stallmiljön är perfekt för dig att öva upp dina sociala förmågor. Jag tror inte på "det går inte" och "jag kan inte". Det mesta går, det är bara olika svårt. Det är svårt för dig och jag vet hur det känns. Men de bästa upplevelserna i livet finns på andra sidan om rädslan. Du måste bara över guppet. Bor du i min region är du välkommen att pyssla med min häst på kvällstid. Jag finns där, vi behöver inte prata. Jag kan skriva en lapp med instruktioner.