Ponni som sparker i väggen

Om man ger halm måste man ju veta om det är mindre energi än det är i höet, annars är det ju värdelöst att ge. Man måste även kompensera med protein och vara uppmärksam på det.

En fet häst ska inte ha mer mat och en haflinger ska inte vara rund, lika lite som en fjordhäst ska vara överviktig för att folk vill se mjuka varianter av rasen.

En häst som tigger mår inte per automatik dåligt eller har magsår. Precis som en hund inte har det när den tigger vid bordet. Den av mina hästar som har ett mer go-go-go-temperament än de andra har lätt till krafsande i marken när det vankas mat, medan de andra bara ser otroligt otåliga ut. Temperament, ras och giva har alla med orsaker att göra.
Detta låter verkligen som en otålig ponny som alltid är hungrig.

Betingat beteende är alltid svårt att bli av med och ibland är mekaniskt straff det absolut enklaste i kombination med mat först. Det går givetvis att jobba med att omrikta beteendet men det går inte i ett stall där många fodrar.

Fast hade det varit lite så hade inte hotet om att hästen måste flytta funnits, uppenbarligen är det ett såpass stort problem att det är ohanterbart. Det är ingen som sagt att hästen inte får göra ljud för sig alls, det är inte vad det här handlar om. En häst som för såpass med oväsen att det blir ett problem mår inte bra i sitsituationen
Hei,
Hotet kommer med en gang man ikke er enig med stalläger om den minste ting. Det kommer av slitasje på boksen (hun har inte gjort noen skade på boksen med spark, gnaging derimot har hon gjort og det har jag stoppad med crib stop spray).
Jag fodrar morgon når gang innimellan, ponnien sparkar 2 gonger i dörren, jag säger bara namnet med sträng rest och hon gjer sej.
I stallet hon sto i för sparkade hon så kraftig at dörren falt av, hon är inte et problem nå. Det er stallägare som är problemet.
Men jag får inte endrat en dam på 65 år, så jag måste få ponnien at ändra seg, mer än den redan har.

Hei,
Hotet kommer med en gang man ikke er enig med stalläger om den minste ting. Det kommer av slitasje på boksen (hun har inte gjort noen skade på boksen med spark, gnaging derimot har hon gjort og det har jag stoppad med crib stop spray).
Jag fodrar morgon når gang innimellan, ponnien sparkar 2 gonger i dörren, jag säger bara namnet med sträng rest och hon gjer sej.
I stallet hon sto i för sparkade hon så kraftig at dörren falt av, hon är inte et problem nå. Det er stallägare som är problemet.
Men jag får inte endrat en dam på 65 år, så jag måste få ponnien at ändra seg, mer än den redan har.
Jag hade försökt att flytta ändå, som sagt, vissa vill inte vara behjälpliga och du kan inte påverka när du inte är där. Samma problem jag hade i en del av stallen jag stod i innan jag hittade ett ställe som min häst mådde bra i.

Dom har ju personligheter och vissa passar inte överallt helt enkelt, att bota symptom är inte en lösning i längden, hästen visar bara sin frustration och ska få göra det. Vi måste försöka anpassa oss efter hästarnas behov och tycke, inte tvärtom. Vissa hästar trivs och fungerar på box och stall, vissa gör det inte och vissa stall kan aldrig och vill inte anpassa sig till vad den enskilda individen behöver och då måste man tyvärr flytta.

Men det är ingen lösning, det måste normaliseras att lyssna mer på hästarna och ta dom på allvar. Att det är en lösning för oss betyder inte att det är en lösning för ponnyn.
Jag tycker också att man ska lyssna på hästarna, absolut. Jag vågar påstå att jag gör det i väldigt stor utsträckning. Men det ena behöver inte utesluta det andra, tänker jag. Det skadar knappast hästen att hänga upp en gummimatta. Hur man än anpassar rutiner etc så är det många hästar som ändå aldrig slutar med det där sparkandet. Och även om de skulle sluta, så kan det ta tid. En matta dämpar ljudet och minskar risken att hästen skadar sig av sparkandet.

Gummimattor dämpar.
Jag har haft en huligan som TROTS mat skulle härja om hon inte fick uppmärksamhet exakt när hon ville det :rofl:
Bytte stall på henne och trodde nog inte det skulle funka så bra som det gjorde ändå.
Bara tre boxar där och väldigt lugnt men ändå med utsikt över gården.

Hei,
Alltså jag hade ju tänkt att de här är problemet nu, vad blir nästa?

Får du inte skruva fast en gummimatta bara, för att skydda mot slitage?
Jag hade också börjat leta annat stall när stallägaren krånglar sådär. Ingenting blir kul om det inte tolereras att hästen bankar två gånger vid fodring. Det är såklart en stress för hästen men alla kan inte ha så mycket mat att de är nöjda hela tiden.

Min treåring har aldrig nånsin varit hungrig, alltid haft fri tillgång. Ändå blir hon varje dag förbannad när de ska ha kraftfoder och varje gång traktorn kommer med en ny hosilagebal fast den förra inte ens är slut.
Jag kan bara föreställa mig hur hon skulle vara i ett stall med fodringar där hon dessutom fått maten portionerad. Vilket hon behövt, hon är också tjock.

@MimmiNO ta bort kraftfòret helt, det kan også være en bidragende årsak til stresset. Det høres ut som om hun får høyet løst i boksen, får du lov å gi i finmasket høynett i stedet så hun bruker lenger tid på å spise og ikke må stå så lenge uten mat? Hvor mange av fòringene gis inne? Hvis det kun er kvelds og frokost så ville jeg gitt så mye som overhode mulig til kvelds, og evt hatt doble høynett for at det skal vare så lenge som mulig, og heller bare gi 1-1,5 kg til frokost før de kommer ut. Dersom du selv henger inn høynettet så det er klart i boksen når hestene tas inn så vil jo stress og sparking ved kveldsfòringen automatisk forsvinne.

Håper det løser seg så du slipper å flytte! Som stalleier forstår jeg at man ikke ønsker uro og stress blant hestene i forbindelse med fòring, men det går som regel å finne en løsning som fungerer for alle.

Jag har nå talad med stall ägare. Jag får inte fordra i nett, jag får inte hänga opp spakskydd. Hon vil inte ändra sin rutin, och nu säjer hon at ponnien får foder til sist, inte först som dom lovade mej ved innflytt.
Har innsett at jag aldri kommer få löst dette och har börjad titta efter ny stallplats eller lösdrift.
Det er tyvärr svårt å hitta.

Jag har nå talad med stall ägare. Jag får inte fordra i nett, jag får inte hänga opp spakskydd. Hon vil inte ändra sin rutin, och nu säjer hon at ponnien får foder til sist, inte först som dom lovade mej ved innflytt.
Har innsett at jag aldri kommer få löst dette och har börjad titta efter ny stallplats eller lösdrift.
Det er tyvärr svårt å hitta.
Varför lägger hon sig i om du fodrar i nät? Det bör väl inte hon kunna ha åsikter om?
Samma sak om du kan hänga upp sparkskydd utan att göra åverkan på inredningen.

Liknande trådar

S
Hästvård ...siden vannslangen har frosset! :mad: Oppdaget her en dag at det ikke var noe vann i badekarene til hestene... De stod og skrapte...
Svar
7
· Visningar
1 117
Senast: Lobelia
·
S
  • Låst
Foder & Strö Hei hei! Fikk meg islandshest i juni, men det er ingen andre islandshester i stallen, og dette er litt problematisk av og til. Mistenker...
Svar
6
· Visningar
2 130
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025