Får man verkligen skjuta sin hund??

Sv: Får man verkligen skjuta sin hund??

Det är ju märkligt att de alternativen inte finns med i föreningen Rätt till dödshjälp ! ! !
Jag ska tipsa dem.
Undra hur många som hakar på ?
Kan tänkas att deras ställningstagande beror på att de är ngt.äldre/har lite mer livserfarenhet/utbildnigsnivå samt flera andra faktorer.
Nej,tyvärr min hund är inte helveg.-hon äter fisk.

Varför undivker du att svara på frågor?

här är en till...är det mindre synd om fiskar än kor/grisar etc?
Varför isf?

Jag tror inte att Gnist förstår att jag talar humania-
De avlivningsmetoder som Du förspråkar existerar inte som alternativ i föreningen rätt till dödshjälp- och jag förstår uppriktigt sagt inte vari skillnaden ligger -både människa och hund vill väl dö en så smärtfri död som möjligt.Om det nu är så smärtfritt att få en kula/bult i huvudet,varför använder vi oss inte av dessa metoder till humania ?
Nej tvärtom-då räknas det som MORD !
Undrar varför ?

Jag tror inte att Gnist förstår att jag talar humania-
De avlivningsmetoder som Du förspråkar existerar inte som alternativ i föreningen rätt till dödshjälp- och jag förstår uppriktigt sagt inte vari skillnaden ligger -både människa och hund vill väl dö en så smärtfri död som möjligt.Om det nu är så smärtfritt att få en kula/bult i huvudet,varför använder vi oss inte av dessa metoder till humania ?
Nej tvärtom-då räknas det som MORD !
Undrar varför ?

Aktiv dödshjälp räknas som mord i sverige idag oavsett vilken metod du använder.
Det finns bara två länder i världen där det är tillåtet. Belgien och Nederländerna.

Senast ändrad:

Undrar varför
Undrar jag med!
Jag tror det blir för kladdigt. Ingen har nog större lust att torka upp efteråt. Dessutom finns det ju såna människor som du som inte tycker det är moraliskt rätt för sakens skull. Dom människor vill ha dödshjälp men inte får det brukar ju ibland ta saken i egna händer. Allra oftast med skjutvapen.

Kan du svara på mina frågor nu?

Jag har öht inte alls diskuterat "humania" i denna tråd som rör avlivningsmetoder för hund, men du kanske hör till skaran som likställer hundar med människor??

Det skulle förklara en hel del av det du skriver..

I fråga om aktiv dödshjälp för människor, så räknas det som mord oavsett vilken metod som används om man hjälper någon att dö, vad jag vet.

Vi har passiv dödshjälp i sverige idag. Det beslutet tas av läkare i samråd med anhöriga. Då kan tex syrgasen kopplas bort och personen dör.
Det görs när absolut ingenting mer kan göras och personern lider av att fortsätta.

Senast ändrad:

En bekant till oss gör så, han skjuter sina hundar.
Går ut i skogen med vovven, grillar korv till sig själv och hunden. När studen är som bäst, så skjuter han sin hund.

Kunde inte låta bli att le här. Så när gubben min vill ut i skogen och grilla, ska jag passa mig då?

Förmodligen för att vi inte vill skära upp människan och låta blodet rinna ur, dessutom är vi ju så jävla "snälla" mot varandra så en människa som ska dö kan lika gärna ta sprutan för den vet ändå om det, istället för att sitta och vänta på en bult i huvet. Så tänker inte djur!

Aktiv dödshjälp är idag ej legalt i Sverige .

I Holland är det däremot lagligt.

Det är en tidsfråga innan det även blir så i Sverige !

Sakfrågan kvarstår dock !

Faktum med att jag ingenstans ser att det finns lagar för exakt vilka metoder som är tillåtna att använda vid aktiv dödshjälp. Hjälp till självmord är tillåtet i de länderna och då borde det vara tillåtet att använda ett gevär.
Att en del metoder är vanligare än andra är en annan femma.

Jag tror (tyvärr) inte att aktiv dödshjälp någonsin blir tillåten i Sverige.

Dom människor vill ha dödshjälp men inte får det brukar ju ibland ta saken i egna händer. Allra oftast med skjutvapen.

Antagligen för att de inte har tillgång till andra sätt hemma. Jag skulle aldrig våga skjuta mig men en pillerburk, om jag ville dö, absolut. Och så tänker ju fler, annars skulle de ju skjuta sig & inte åka till Holland för att få det gjort av läkare.

Hoppa framför tåg är också rätt vanligt om vi nu ska ta diskussionen dit. Och jag tror fortfarande inte de tycker det är det mysigaste sättet (särskilt med tanke på hur många som faktiskt inte dör direkt), men de kommer väl inte på något annat.

Att ni bara orkar fortsätta diskutera, ni har olika åsikter, punkt. Att någon tycker att skjuta sina djur är humant och någon annan inte tycker det är väl ganska självklart. Alla har vi olika referensramar. Ingen har mer rätt än nån annan, det är känslor & uppfattningar det handlar om! Jag som har som enda erfarenhet av jägare en kompis ruggiga pappa, en gubbe som sköt en varg och filmen "Jägarna" är ju inte direkt glad i vapen. Men om man levt med det på annat sätt är det klart att man inte ser det som en big deal.

Min enda tanke är väl kanske att det borde vara rätt stor risk att skadesjuta en katt om man tar ut den i skogen, de brukar ju inte direkt sitta stilla och är inga stora mål att träffa.

Jo, jag behandlar mina djur som jag själv vill bli behandlad - med Kärlek och Respekt!!!

Jag vill gärna ta ett glas rödvin på fredagskvällen - betyder inte att jag ger mina hästar det! Till rödvinet kan jag mkt väl tänka mig en god älgfilé - jag ger inte mina hästar kött för det! Jag sover gärna i en mjuk och go säng - mina hästar får sova i stallet! Jag rider gärna mina hästar - det betyder inte att de får rida på mig ibland!

Kan fortsätta att visa hur jag inte vill behandla mina djur såsom jag själv vill bli hanterad! Det finns inte mycket som gör våra djur så illa som när vi lägger mänskliga värderingar på deras skötsel.

Antar att du inte avlivar dina gamla sjuka djur eftersom du (troligen) inte skulle göra det med din gamla mamma.

aaaaaaaaaaaaaaaaamen!:bow::bow::bow:

Att ni bara orkar fortsätta diskutera, ni har olika åsikter, punkt. Att någon tycker att skjuta sina djur är humant och någon annan inte tycker det är väl ganska självklart. Alla har vi olika referensramar. Ingen har mer rätt än nån annan, det är känslor & uppfattningar det handlar om!

Nej,det handlar inte om att "bara" ha olika åsikter när en användare förfasar sig över och menar på att folk som skjuter sina hundar mördar dom och inte älskar dom. Då blir jag sur. Vill du dessutom inte ha med diskussionen att göra, ja vad gört du då här? Låt bli om det är så "bara" för dig?

Min enda tanke är väl kanske att det borde vara rätt stor risk att skadesjuta en katt om man tar ut den i skogen, de brukar ju inte direkt sitta stilla och är inga stora mål att träffa.

Här är för mig en av de springande punkterna var gränsen går för när det är humnast för katten att ditt eller datt.

De katter som här slutat sina dagar ute på åkern, och inte hos veterinären, har varit vana utekatter, som dessutom haft en 'stor och god aptit'. Man tager missen, ett stort fat med någon form av godsaker - vad katten nu gillar. Och så ut på åkern. Missen sitter och äter räkorna och där slutar det.

Men jag skulle inte göra lika med innekatterna, som är betydligt 'spattigare' ute, för risken är att de inte är så stilla. Utan då blir det veterinären, är det akut åka tilll vet, icke akut kan man ju ta hem veterinären och slippa 'bur & bil'-delen.

Jag vet dock de som löser 'sitta still' delen med en pappkartong. I med misse i kartongen, och ut på åkern. Och ställa kartongen där och skjut. Där anser jag att det slutat vara humanare för katten annat än i undantagsfall. För om man iaf ska stänga in den, så i mitt fall iaf (kort bit till veterinären etc) kan man då lika gärna ta 'bur & bil'-stuket.

Samtidigt, om man själv kan sköta det hela, så hindrar ju inget att man tar det en dag som man viker åt ändmålet. Och helt enkelt sitter pass på katten och väntar till det gyllene tillfället, och då skjuter. Dvs invänta rätt ögonblick.

Men som sagt,d e som slutat sina dagar för skott här har suttit och ätit räkor i godan ro och med stor aptit, och varit stilla och lugn. En erfaren jägare väntar in skottet med.

Men samtidigt så har X vildkatter i byn slutat för skott med, enligt metoden 'ta geväret och vänta in rätt läge'. Risken för miss och skadeskjutning är ganska liten om det är på hyfsat nära håll och hagel, men visst finns den.

Du som säger att du är vet borde la ha mer i huvudet och veta att alla göra saker för sina djurs bästa.
At du kan komma och påstå att det är mord när man skjuter sina hundar. Vad är det då inte nätr du ger dom en spruta? det är ju med mord med tanke på att du tar deras liv då med.

Om du nu skulle behöva ta bort dina djur med skulle inte du älska dom heller för mord är ju mord. Tycker faktis du borde tänka om!!!

Den äldre hunden av min kommer nog skjutats när det är das för henne för hon hatar nya människor och en vet skall vi inte prata om. Sätter hennes bästa i första hand oich skiter i vad du tycker. Min hund skall inte få bli närvös och må dåligt för att gå bort. så hon kommer få gå i skogen som hon älskar och vara med min och jägaren som skjuter. så är det bara. Och det handlar inte om att spara pengar på något sätt utan man gör det bästa för sin hund.

Så du vill att man skall gå till vet med en hund som är rädd eller blir jätte orolig. Hur tror du inte hunden känner sig då?

En liten fråga då bara. Tänk dig själv att någon i din släkt får svår cancer och ligger på hem och bara får massa morfin och lider. Önskar inte du då att det skall gå fort och slippa lida? om du nu öbsklar det kan du ju inte älska den heller för du önskar den döden!!!!

tror ingen här förstår dig alls!!!!!!!!!

Nej,det handlar inte om att "bara" ha olika åsikter när en användare förfasar sig över och menar på att folk som skjuter sina hundar mördar dom och inte älskar dom. Då blir jag sur. Vill du dessutom inte ha med diskussionen att göra, ja vad gört du då här? Låt bli om det är så "bara" för dig?

Men vad är det MED dig?? Fått mens eller? Tagga ner lite! Vad jag menade var att ni nu dryftat saken ett antal sidor och inte verkar komma nån annan vart än att de flesta ogillar vad tulipanros skriver och h*n inte håller med. Ett försök att lugna debatten som börjar luta åt stänga-tråd-hållet. Men fortsätt gapa på du..

Alexandra_W: Håller med dig där. Låter vettigt :)

Det är ju märkligt att de alternativen inte finns med i föreningen Rätt till dödshjälp ! ! !
Inte alls. Med de metoder som finns tillgängliga idag kan den döende, med vissa hjälpmedel, helt och hållet ta beslutet själv och ta ansvar för sin egen död = ansvarsfrihet för de som tillhandahåller dödshjälpen. Det blir i praktiken läkarassisterat självmord/"hjälp till självmord".

Jag har närmast i åtanke Dignitas i Schweiz där den döende själv, med sugrör, få inta sömnmedel, samt även Dr. Kevorkian som ju utvecklade en del olika metoder som den döende styrde helt och hållet själv.

Senast ändrad av en moderator:

Men vad är det MED dig?? Fått mens eller? Tagga ner lite! Vad jag menade var att ni nu dryftat saken ett antal sidor och inte verkar komma nån annan vart än att de flesta ogillar vad tulipanros skriver och h*n inte håller med. Ett försök att lugna debatten som börjar luta åt stänga-tråd-hållet. Men fortsätt gapa på du..

Alexandra_W: Håller med dig där. Låter vettigt :)

Du fortsätter ju den här diskussionen genom att ytterligare lägga dig i. Om du nu inte tycker att vi kommer nån vart, varför bryr du dig om att skriva då?

Jag tror dom flesta fortsätter den här diskussionen av just den anledningen att dom tagit illa upp när tulipanros säger att bara för att man skjuter sina djur älskar man inte dom. JAG kan iallafall erkänna att det är just därför jag fortsätter i den här saken. Jag accepterar inte att folk med en helt annan åsikt kommer och kommenterar vad jag tycker om mina djur, och det låter nästan som att man är en mindre bra människa bara för att man skjuter.

Självklart får alla tycka och tänka vad man vill, men när det börjar bli så att någon person sitter och lägger sig i väldigt personliga saker, då får man ta smällen också.

Och jag tror inte att jag är ensam om det.

Frågar igen:

Om vi tänkar att du har en hund som ska få avsluta sina dagar och som verkligen älskar att vara ute och springa i skogen. Den här hunden tycker heller inte om veterinären utan blir stressad och näst intill panikslagen när den måste in på klinik, du kan heller inte ta hem en veterinär. Tar du med en glad hund och låter den avsluta sina dagar i skogen med en skicklig jägare till hands eller är du så pass egoistisk att du tar med din rädda och oroliga hund för att ge hunden en överdos hos en veterinär?:crazy:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka