Får man verkligen skjuta sin hund??

Sv: Får man verkligen skjuta sin hund??

Sånt här gör mig nästan ledsen att läsa. Att folk så gärna vill att deras hundar ska vara som "vi" och förmänskligar dom änna in i roten.
Varför kan du inte tycka om hundar för vad dom är och behandla dom därefter på ett sätt som dom förstår? Dvs som hundar?

Vill även påpeka att du kanske bör läsa på lite mer om hundar och deras beteende. Du kan inte bestämma hur en hund är, det kan bara naturen göra. Du kan alltså inte tycka att en hund är mänsklig för att du tycker det. Bara för att någon säger att en elefant är rosa är det inte det. Mångårig forskning har väl mer eller mindre kommit fram till hur en hund faktiskt fungerar. Ledsamt att det fortfarande finns folk som skiter i att ta sig an faktisk kunskap och lära sig av den.
:bow: :bow:

SVAR ALLA:
Jag förmodar att denna tråd mestadels består av jägare,dvs.mannen/pojkvännen är jägare,därför denna barbariska attityd !
Normala människor går /tar hem vet.för att låta sina hundar /pets somna in .
End of discussion.

rubriken löd: FÅR MAN VERKLIGEN SKJUTA SIN HUND??
Vi är ej heller jägare. Grannen som är vilt vårdare gör det. Självklart är någon familje medlem med!
Har även avlivat hos vet.

Tyck vad du vill men anklaga inte de som är kunnigare än du o därför har andra åsikter för att inte vara djurvänner.
PL som regelbundet avlivar med spruta men även skjutit egna hundar.
PL

Varför tror du att djuret är mer lyckligt när det dör hos en veterinär än ute i skogen?:confused: Fattar inte riktigt ditt inlägg... Du tycker att det är helt fel att skjuta sin hund men varför? och varför är det så mycket bätte att avliva sin hund hos veterinärn? Hunden dör hur som helst, det enda som är skillnaden är ett vackert lik och ett inte fullt lika vackert...

En hund är en hund. Jag tror att man måste lära sig att respektera detta... den bryr sig inte om den dör med hjälp av ett gevär eller hos en vetrinär, så länge inte hunden är rädd för något av alternativen.

SVAR ALLA:
Jag förmodar att denna tråd mestadels består av jägare,dvs.mannen/pojkvännen är jägare,därför denna barbariska attityd !
End of discussion.

Varken jag eller min sambo skulle någonsin kunna döda ett djur! Jag har dock inget emot att be någon jägare avliva mina djur. Det går fort och de hinner inte känna något..

Jag ser det som att ta en häst med en bultpistol. Det går fort och smärtfritt.

Min jycke bryr sej varken om veterinär eller spruta. Men blir osäker på alla lukter hos vet. Så den dag det är dags kan det bli så att jycken får tas bort i bilen eller hos en jägare jag litar på. Troligast det första.. Men den dagen den sorgen.

Jag har dock full förståelse för dem som avlivar hemma eller i skogen eller där djuret tycker om att vara.

SVAR ALLA:
End of discussion.

Jag tycker att du är komisk, det kan inte hjälpas. Man är alltså bara normal om man är trångsynt och inte kan sätta sig in i andras världar - både människor och djurs. Dessutom är man barbarisk...:smirk: Personligen tycker jag att fundamentalism och ignorans för olika tankesätt är barbariskt - men så är jag ju uppenbarligen inte normal heller i dina ögon. Tack & lov!

Undrar hur du ser på Peter Lundin då? Veterinär som öppet deklarerar att han låtit skjuta egna djur, trots att han själv har medel och kunskap att avliva med spruta, och regelbundet gör det med andras djur. Tror du att han får en kick av att vara grym och barbarisk mot sina egna djur? Eller är det kanske så att han känner dem bäst och väljer den metod som djuret finner minst obehag i? Personligen är jag övertygad om att det sistnämda är fallet.

Har ni ens funderat på vad hunden tänker på när den ser en gevärskolv riktas mot den och även om det inte ser det så vet den redan vad som kommer att ske.

QUOTE]

Men du,jag måste få fråga, även om de nu ser gevärskolven och vet vad som ska hända, varför skulle det vara så hemskt? Vet djuret att de kommer att dö så borde de ju också veta varför? Alltså antagligen att det är svårt skadat alt. för gammal, att det liksom inte finns någon mening/inte är värt för det att leva vidare, och hamnar jag i den situationen skulle inte jag heller ha nåt emot att bli skjuten. Knappast så många andra heller.

Måste djuren vara rädda för döden bara för att vi människor är det?

/M

Jag har läst en del av P.L:s inlägg och jag kan säga att jag kanske inte har 100 % förtroende för honom,-Han skulle så att säga inte vara mitt förstahandsval å yrkets vägnar !
Det finns ju naturligtvis mer eller mindre empatiska personligheter inom alla kårer/yken,så även inom vet.d:o helt uppenbart.För att inte tala om alla dem som kallar sig jägare.
Jfr.kungens(Sveriges störse bidragstagare) slakt av 450 fasaner,som jagades fram åt majestätet och hans kumpaner och därefter lämnades--inte ens ätbara pga.så mkt.bly i dem.
Jag säger bara FY SJUTTON !

Men nu gäller ju inte frågan fasaner och jakt, utan om man får skjuta sin hund eller inte.

/Lotta, innehavare av både jägarexamen och bössa, men som inte har mindre empati än någon annan.

Blandar du inte ihop empati o kunskap:confused:
Jag ser till vad som är en ok avlivningsmetod, vad dina kriterier är tror jag inte många fattar.
Ett förbud lär du därför få se i månen efter.
PL

Hur tycker du att jag ska mata min hund om man inte får skjuta eller bulta djur? Eller är det bara söta hundar som du tror lider av annat än en spruta?

Det kanske är enklaste sättet för henne att avliva sin hund. Har du nånsin varit med om att skjuta ett djur på rätt sätt? Det har jag. Jag har låtit skjuta mina hundar och sista hunden jag avlivade för 3år sen höll jag tom i hundens koppel för att det inte skulle vara oroligt. Han blev skjuten i skogen och begravd där bland andra hundar som blivit avlivade på samma sätt.
Jag har tom varit in på slakteri för att titta på hur det går till att slakta en häst. Där använder dom en bultpistol som dom sätter emot tinningen och trycker av. Det är en ögonblicklig död.
Jag tycker inte det är mer fel att avliva en hund genom att skjuta den eller ta den till veterinär för avlivning. Hur det än är så är resultatet detsamma. Djuret är dött.

av Midnightqueen:Har ni ens funderat på vad hunden tänker på när den ser en gevärskolv riktas mot den och även om det inte ser det så vet den redan vad som kommer att ske.
Kolven är helt ofarlig om man inte slåss med den.

SVAR ALLA:
End of discussion.

Jasså... du var så trångsynt.... så pass att du fortfarande tror att endast män kan bära vapen.. Ja då är det inte lönt att diskuttera.

Upplysningsvis.... Jag är kvinna... och jägare.....

Jag kan bara beklaga .
Tids nog kommer även Du till insikt.

SVAR ALLA:
End of discussion.

En barbar är ociviliserad person. Begreppet härstammar från antikens Grekland där alla icke-grekiska folk benämndes barbarer.

Men idagsläget står barbar, för en krigare som är muskulös, njuter av strid, och vanligen inte bryr sig så mycket om personlig hygien eller gott uppförande

Man kan också använda ordet barbar för folk som beter sig sluskigt genom att t ex visa dåligt bordsskick eller snyta sig med armen.

:D:D

Gnist, Duvan, syrran m.f är med andra ord sluskar som har det lite si och så med personlig hygien och :eek: som snyter sig i armen

:rofl:

Senast ändrad:

Din "moraliserande" fördömande attityd mot de som inte ser saken på samma inskränkta sätt som du är helt sanslös!
PL

Gnist, Duvan, syrran m.f är med andra ord sluskar som har det lite si och så med personlig hygien och :eek: som snyter sig i armen

:rofl:

:idea: Det är alltså en sån typ jag är :bump::banana: :D

Btw, så fick jag ett trevligt samtal ikväll, av någon du känner :angel: :D

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur