Får man verkligen skjuta sin hund??

Sv: Får man verkligen skjuta sin hund??

Men vad är det MED dig?? Fått mens eller? Tagga ner lite! Vad jag menade var att ni nu dryftat saken ett antal sidor och inte verkar komma nån annan vart än att de flesta ogillar vad tulipanros skriver och h*n inte håller med. Ett försök att lugna debatten som börjar luta åt stänga-tråd-hållet. Men fortsätt gapa på du..

Alexandra_W: Håller med dig där. Låter vettigt :)

Skärp dig. Mitt inlägg var inte det minsta surt eller otrevligt. Det hittade du på alldeles själv.Jag vidhåller fortarande att om man inte vill delta i diskussionen så behöver man inte bry sig om den.

Jag ser inga upprepningar för övrigt och tycker att debatten ska få fortsätta. Jag tycker den är intressant och vill fortsätta på en saklig nivå. Däremot surnar jag till om någon ropar mördare och ska vara moraltant på sitt alldeles egna vis.Dig har jag inte varit det minsta otrevlig mot så mens och nertaggning får nog stå för dig själv.

I analogi med tidigare inlägg så är min ståndpunkt vis-a-is "bultning" av djur förkastligt.
Vi lever i cyber världen och har andra mer subtila metoder för livets avslutande.
Har vi ngn.som är med i fören. "Rätt till dödshjälp", för human ?
Skulle ni också för egen del välja en kula i nacken,alt en bultpistol i pannan , eller skulle ni hellre vilja somna in med överdos sömnmedel?
Man behöver bara gå till dig själv .
För mig är svaret givet.
Behandla dina vänner djuren ,som du själv vill bli behandlad !

Jag struntar fullkomligt i om jag får en spruta eller ett skott i skallen så länge det går snabbt och smärtfritt. Jag bryr mig faktiskt inte.

Vad gäller hur vi som väljer att skjuta våra hundar älskar våra hundar eller inte så är du förbaskat odräglig som kommer och påstår att vi inte skulle älska våra hundar. Jag var inte med när min hund sköts (jag har inte tagit jägarexamen och ingen vapenlicens) och jag hade sagt att jag inte ville veta när det skulle ske, men jag kände i kroppen när det hände. Jag hade ett otroligt starkt band till den hunden och jag kände att han dog. Jag ringde hem och fick bekräftat att han hade avlivats samma tidpunkt som jag fylldes av en "tillfällig tomhet".

Jag älskade den hunden över allt annat, vi hade växt upp tillsammans och jag sätter ära i att han fick somna in i skogen. Skogen som han älskade.

Du har uppenbarligen bristande kunskaper i anatomi och fysiologi, samt brist på empati.

Att du lever i en låtsasvärld och tror att en spruta är den enda rätta vägen till döden för mig direkt mot tankarna till "Disney-generationen". Ett uttryck jag i regel avskyr men som verkar passa dig väldigt bra. Noll verklighetsförankring!

Sen finns det även en sak till som jag funderar på, vet inte om det är så till 100 %, men är det inte så att vid en dödlig injektion så är det sista som slutar funka hjärnan?

Jag vet inte hur det är med det, men på kliniken där jag är så får hundarna, förutom lugnande, även ångestdämpande. Just för att även om de sover så ska inte hjärnan stressa de sista sekunderna "hjälp, jag kan inte andas".

När man ger i buken på katter så somnar de först, sen slutar hjärta/lungor osv, så det är inget som djuret märker av.

Som svar på TS undran....
Jag har ingen som helst vana av jakt eller jägare (förutom en granne på sommarstället) men jag tror inte att någon metod är bättre än den andra.
För min del finns bara veterinär-alternativet just nu, men om jag skulle få en hund som är livrädd för veterinär/sprutor osv och om jag kände någon jag kunde lita till 100% på, så visst. Jag skulle inte vara främmande för att få min hund skjuten.

Att skjuta någon eller något är ocivilicerat och för mig fullt jämförbart med mord och med krig.Lika ocivilicerat och inte värdigt människan år 2008.
Vi har andra mer subtila metoder idag.Vi lever inte på 1800 talet !
Men detta förutsätter utbildning och empati med det levande,i stort och i smått.
Ja,jag är veg.sedan många decennier.
Jag har arbetat med vet.flera år och sett åtskilliga djur bli putta to sleep,helt utan dramatik.
Att matte /husse gråter är väl naturligt.Konstigt vore det väl annars.
Ingen ,säger ingen kan uttala sig om djurets smärta,då den som tack för lång och trogen kamratskap får en kula i huvudet.
Säg för guds skull inte att ni älskar era hundar.

Herregud!!

Nu har jag inte varit med och avlivat någon hund men katter och råttor har jag varit med och avlivat, dock bara med spruta.

Däremot så sköts min ponny med bultpistol. Stallägaren höll i honom då och berättade för mig att han hade busat och haft sig hela vägen ner till fältet han skulle skjutas på. Det hela var över på en sekund.

Som sagt har jag ingen erfarenhet av hundar men fick höra något hemskt av stallägaren som jobbade på en hästklinik.

Det hade tagit dom över fyrtio minuter att avliva en häst med spruta, hästen hade kämpat emot och fått panik. På nått sätt fastnat med benet och hängt sig, kommer inte ihåg hur det gick till riktigt då det var länge sen. Den hade skurit upp hela benet, så denna fick dom skjuta ändå, inne på kliniken. Hemskt!!

Jag fick höra ännu en hemsk sak idag ang. avlivning av vet.

Vet. hade kommit hem till den här personen för att ta bort deras två katter. Dom hade tagit in dom på rummet där dom brukar vara som mest, och tydligen på nåt jäkla vis misslyckats att ge dom lugnande. Tydligen fått i litegrann, så katten var sådär lagomt groggy. :mad: (det var två veterinärer med) Katten får panik, och på något vis tar sig ut genom rummet, springer till dom som är i huset och lever jävel rent ut sagt. Vet. kommer och hämtar katten igen, och dom i huset hör hur katten skriker och skriker tills det bara blir tyst..

Låter det som en lyckad och harmonisk insomning?

Skärp dig. Mitt inlägg var inte det minsta surt eller otrevligt. Det hittade du på alldeles själv.Jag vidhåller fortarande att om man inte vill delta i diskussionen så behöver man inte bry sig om den.

Jag tyckte du var otrevlig. Men du kanske är sån mot alla.

Och min kommentar angående diskussionen var inte om diskussionen I SIG, utan åt det håll den gick vilket jag tyckte framkom av mitt förra inlägg. Diskutera kan & bör man, det är ju därför vi är här, men jag tyckte det var var väl mycket otrevligheter (gäller inte alla många har ju svarat sansat) som utbytte ägare- den ena var mördare och den andra diverse andra otrevligheter- att jag bara inte riktigt förstod vad utbytet av det hela var. Kasta paj kan man ju göra överallt- varför då inte hellre uppsöka FB t.ex. där man får kasta betydligt mer skit än här. Det var bara en stilla kommentar för att lugna ned det lite men du tände på alla cylindrar så jag förstår att du vill ha det så.

Det är bara min enkla åsikt att det är trevligast om man diskuterar sakfrågan och inte hur dumma i huvudet man anser varandra vara. Därför förstod jag inte vad diskussionen just då gav.

Jag tyckte du var otrevlig. Men du kanske är sån mot alla.
För det första är det inte jag som gapar om att folk skulle ha mens och hittan och dittan. För det andra var mitt inlägg helt sakligt. Jag har dessutom redan förklarat en gång att jag inte var otrevlig. Det får du faktiskt acceptera. Du verkar bara hemskt konfliktsugen.

Och min kommentar angående diskussionen var inte om diskussionen I SIG, utan åt det håll den gick vilket jag tyckte framkom av mitt förra inlägg. Diskutera kan & bör man, det är ju därför vi är här, men jag tyckte det var var väl mycket otrevligheter (gäller inte alla många har ju svarat sansat) som utbytte ägare- den ena var mördare och den andra diverse andra otrevligheter- att jag bara inte riktigt förstod vad utbytet av det hela var. Kasta paj kan man ju göra överallt- varför då inte hellre uppsöka FB t.ex. där man får kasta betydligt mer skit än här. Det var bara en stilla kommentar för att lugna ned det lite men du tände på alla cylindrar så jag förstår att du vill ha det så.

Det är bara min enkla åsikt att det är trevligast om man diskuterar sakfrågan och inte hur dumma i huvudet man anser varandra vara. Därför förstod jag inte vad diskussionen just då gav

Och varför var ditt inlägg isåfall riktat mot mig personligen:confused:

Jag har varken skrivit glåpord eller utropstecken i något av mina inlägg till dig. Det har du själv stått för. Kan du inte ta sakliga meningar utan att det ska vara fyra smilies bakom så kan jag nog inte hjälpa dig. Jag tycker helt enkelt inte det ska behövas.

Vad håller du på med. Diskuterar gör man väl just när man har olika åsikter.
Ditt inlägg om mens mm var däremot ett helt omotiverat påhopp.
PL

Jag tror inte att Gnist förstår att jag talar humania-
De avlivningsmetoder som Du förspråkar existerar inte som alternativ i föreningen rätt till dödshjälp- och jag förstår uppriktigt sagt inte vari skillnaden ligger -både människa och hund vill väl dö en så smärtfri död som möjligt.Om det nu är så smärtfritt att få en kula/bult i huvudet,varför använder vi oss inte av dessa metoder till humania ?
Nej tvärtom-då räknas det som MORD !
Undrar varför ?

En av anledningarna till att jägaralternativet inte finns med som ett alternativ i den humana dödshjälpen kan nog ha sin orsak i att det inte är så estetisk snyggt sätt att dö på. Hur man än vrider och vänder på det så ett skott i huvudet bidrar inte till ett vackert lik.

En av anledningarna till att jägaralternativet inte finns med som ett alternativ i den humana dödshjälpen kan nog ha sin orsak i att det inte är så estetisk snyggt sätt att dö på. Hur man än vrider och vänder på det så ett skott i huvudet bidrar inte till ett vackert lik.
:rofl::rofl::rofl:
Den var fin!
Jag har slutat diskutera ämnet som sådant eftersom det, som Ingemar Stenmark en gång sa, "Dä löns int' förklar' för den som int' begrip' nå"
Men din kommentar var suverän!

Huvudfrågan har jag ännu inte valt att kommentera.... Vilket alternativ som passar mig bäst den dagen det är dags för mina hundar tar jag ställning till då. Dock kvarstår faktum att avlivning med bössa är och blir blodigt. Och som sagt... kvarlevorna är ju inte i skick att ligga på "Lie de Parade" efteråt....

Dock är jag av uppfattningen att väl riktat skott är det mest effektiva och snabbaste avlivningsformen... ja humanast med för den delen. Men att jag är av den åsikten lär inte komma som någon överaskning...

Jag tycker att det borde vara olagligt att skjuta sitt egter djur när det är sjukt, även om den som skjuter vet vad han gör.
Jag är extremt djurvän å jag tog min hund till vettis när han inte orkade längre.
Så i min menning tycker jag att det ska förbjudas att skjuta sitt djur jag tycker att det är barbariskt å elakt att göra det även om man gör det för en god saks skull.

Har ni ens funderat på vad hunden tänker på när den ser en gevärskolv riktas mot den och även om det inte ser det så vet den redan vad som kommer att ske.

Neee detta är hemskt i mina ögon iaf det är nog många som tycker att detta inte ska vara olagligt men jag står för min sak.
Det ska förbjudas så är det bara :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Så i min menning tycker jag att det ska förbjudas att skjuta sitt djur jag tycker att det är barbariskt å elakt att göra det även om man gör det för en god saks skull.

Har ni ens funderat på vad hunden tänker på när den ser en gevärskolv riktas mot den och även om det inte ser det så vet den redan vad som kommer att ske.

Neee detta är hemskt i mina ögon iaf det är nog många som tycker att detta inte ska vara olagligt men jag står för min sak.
Det ska förbjudas så är det bara :mad:

Med tanke på att kolven ligger an mot skyttens axel, så tänker nog hunden ingenting om det..

Hundar är inte människor och tänker inte på samma sätt som vi gör!!

Hunden hinner inte ens höra skottet innan den är död, så vad är barbariskt och elakt??
Att avsluta hundens liv, så att den slipper plågas eller??

Kan ju dessutom upplysa om att det aldrig kommer att förbjudas tack och lov :cool:

:

Min gissning är inte lika vildmarksromantisk som din, så jag gissar att en vanlig hund inte fattar något, och att en jakthund blir själaglad när han ser bössan krokas ner från väggen.

Du motiverar inte dina åsikter så mkt?

Jag håller med man kan inte säga att en hund ska förstå att den ska dö för att den ser ett gevär riktas mot den. En jakt hund blir oftast bara jätte glad när han ser ett gevär eftersom det normala fall betyder samma sak som jakt precis som att många hundar förknippar bollar och pinnar med lek inte fasen får dom för sig att deras älsklings boll en dag ska döda dom. För övriga hundar så har jag väldigt svårt att tro att en hund som ser ett gevär förförsta gången tänker "ett gevär hjälp jag kommer att dö!" dom vet knappast att ett gevär kan vara dödligt så vitt dom inte blivit slagen eller sjuten av ett gevär tidigare i sitt liv.

Förövrigt tycker jag nog att detta är en ganska dum diskussion, alla vill väl att hunden(eller vilket djur det nu kan vara) ska dö så fort och så smärtfritt som möjligt och på ett ställe där dom känner sig trygg! Var och hur det går till måste juh bestämas från individ till indivd
För mig skulle tex en vet.klinik aldrig vara ett alternativ att avliva mitt djur på, efter som jag aldrig är där med mina djur annat än om dom har gjort sig illa eller behöver en spruta. Alltså mina djur förknippar ofta veterinärer och vet.klinker som något dåligt därför, föredrar jag att avliva mina djur hemma där dom känner sig trygga. Då spelar det ingen roll om man använder en spruta eller sjuter djuret. Men om djuret är rädd för sprutor kanske det är bättre att skjuta den, likadant som om man har en skotträdd hund (som vet att det kommer ett otäckt ljud från en pistol eller gevär efter att ha sett det tex på tävling/träning) så kanske det är bättre med en spruta. Allt för att hunden/djuret ska vara så trygg och avslappnad som möjligt dom sista minuterna i livet! Och så hoppas jag verkligen att alla tänker!
Så länge man inte vill ha djuret uppstoppad (och då kan man juh fundera på hur humant det är) så förstår jag inte varför man ska bry sig om hur djuret ser ut efter att den är död, bara den mådde bra tills att den dog. Det är för mig viktigast!

Senast ändrad:

Det mest troliga är att våra hundar (jakthundar) blir överlyckliga! Om de kopplar geväret till något så är det antagligen till jakt, nåot de älskar. Själv tror jag inte att hunden tänker något särskilt när den ser geväret riktas mot sig.

Det är uppenbart att du är dåligt insatt i ämnet. Varför tror du att avlivning med skjutvapen är en av få lagliga avlivningsmetoder i vårat land?

Det mest troliga är att våra hundar (jakthundar) blir överlyckliga! Om de kopplar geväret till något så är det antagligen till jakt, nåot de älskar.

Precis vad jag skulle skriva. Min jaktlabbe kissar nästan ner sig av glädje när jag tar fram bössan och han vet att han ska ut i skogen och jobba.

TS: Egentligen så tycker jag att diskussionen spårat ut sen länge. På vilket sätt man än väljer att låta sitt husdjur och sin bästa vän gå vidare, så är det ett personligt val. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att låta min hund få gå vidare genom att bli skjuten, just för att jag vet att han inte skulle misstänka något och att han skulle vara glad och lycklig in i det sista.

På samma sätt som jag förstår människor som inte alls har haft kontakt med vapen eller jakt, låter sina hundar somna in på ett sätt som passar de bäst.

Allt prat om att man inte älskar sin hund för att man väljer en avlivningsform som någon anser är inhumant, enligt denne, tycker jag är BS.

Tur att de som skriver reglerna har en sakligare o kunnigare syn på frågan än vad du har!
Inbillar du dig att du är en "mer extrem djurvän"(bättre människa) än de som kan skjuta sitt eget djur när det är dags????
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka