Får man verkligen skjuta sin hund??

Sv: Får man verkligen skjuta sin hund??

Hur kan du säga att det är bättre att avliva hunden hos en veterinär? Du frågar om vi vet hur det känns att bli skjutna, men vet du hur det är att få spruta efter spruta för att sedan dö? Nej trodde väl det... :cool:

Den dan våran hund ska få vandra vidare ska han få avsluta sina dagar i skogen. Han älskar att vara ute i skogen och glömmer både tid och rum när husse kommer med skogskläderna, därför ska han få avsluta sina dagar på det ställe han älskar mest.

Om vi tänkar att du har en hund som ska få avsluta sina dagar och som verkligen älskar att vara ute och springa i skogen. Den här hunden tycker heller inte om veterinären utan blir stressad och näst intill panikslagen när den måste in på klinik, du kan heller inte ta hem en veterinär. Tar du med en glad hund och låter den avsluta sina dagar i skogen med en skicklig jägare till hands eller är du så pass egoistisk att du tar med din rädda och oroliga hund för att ge hunden en överdos hos en veterinär?:crazy:

Ingen ,säger ingen kan uttala sig om djurets smärta,då den som tack för lång och trogen kamratskap får en kula i huvudet.

Man kan säga mer om djurets ev smärta då den får en spruta menar du?

Ett skott som tar där det ska (skjuta hunden i huvudet är kanske inte det smartaste alla ggr, dock lär djuret inte uppleva speciellt stor smärta, det blir hjärndött och medvetslöst på mindre än ett ögonblick om du skjuter det i huvudet så) är inte smärtsamt. Det är ögonblicklig medvetslöshet och död.

Jag har valt att låta vissa av mina katter bli skjutna istället för avlivade meds spruta. För att det var humanare att låta dem SLIPPA sitta i bur, åka bil, komma till veterinären och en främmande miljö med främmande människor etc. Det var betydligt humanare för dem att sitta och käka räkor och andra delikatesser på åkern, och sen var det över.

Vilken diskussion":eek:Men men jag sitter ju här och svarar så lite intressant var det ju ...

Jag vill berätta om hur det var när vi avlivade vår hund ... hos vetrinären..... med spruta .... Hunden fick först den bedövande/sövande sprutan och slutligen en spruta till för avlivning.

Vid första sticket slant hon. Svårt att hitte ven på en gammal hund. Hunden skrek, blod rann ut på golvet, färgade tassen. Till slut sommnade han. och den dödlige sprutan gavs.

Jag klandrar inte vetrinären, det är inte alltid så lätt att få till det ... Men jag hade facktist hellre sett honom skjuten, medans han hölls med något annat. När man minst anar det.

Han visste, och skriket från honom var avskyvärt!

Att skjuta någon eller något är ocivilicerat och för mig fullt jämförbart med mord och med krig.Lika ocivilicerat och inte värdigt människan år 2008.
Vi har andra mer subtila metoder idag.Vi lever inte på 1800 talet !
Men detta förutsätter utbildning och empati med det levande,i stort och i smått.
Ja,jag är veg.sedan många decennier.
Jag har arbetat med vet.flera år och sett åtskilliga djur bli putta to sleep,helt utan dramatik.
Att matte /husse gråter är väl naturligt.Konstigt vore det väl annars.
Ingen ,säger ingen kan uttala sig om djurets smärta,då den som tack för lång och trogen kamratskap får en kula i huvudet.
Säg för guds skull inte att ni älskar era hundar.

Äh, nu blir jag faktist riktigt sur.
Om du nu är veg och verkar vara så fruktansvärt djurvän och älskar dina djur SÅ mycket att du inte skulle kunna skjuta dom, har du någonsin funderat hur ett avlivningsmedel har framställts och prövats? Egentligen hade jag inte tänkt dra det till den här nivån, men när du kommer med ditt snicksnack så blir jag både på riktigt förolämpad och upprörd.

Hur kan du komma och säga att dom som väljer att skjuta sin hund inte älskar den????

Det finns många som är med i den här diskussionen som är varken för eller emot sprutor, utan helt enkelt neutrala. DET tycker jag är en djurvän, som väljer sin metod just efter hunden.

Skulle du dra en hund som är livrädd för vet och sprutor, till en vet och avliva den där?

Sen finns det även en sak till som jag funderar på, vet inte om det är så till 100 %, men är det inte så att vid en dödlig injektion så är det sista som slutar funka hjärnan?

Till sist! Tänk dig för innan du vräker ur dig en massa dynga. Det sitter faktist folk bakom skärmarna som kanske har avlivat sin hund genom att skjuta/ska göra det/ eller faktist just har gjort det.

Att skjuta någon eller något är ocivilicerat och för mig fullt jämförbart med mord och med krig.Lika ocivilicerat och inte värdigt människan år 2008.
Men detta förutsätter utbildning och empati med det levande,i stort och i smått.
Jag har arbetat med vet.flera år och sett åtskilliga djur bli putta to sleep,helt utan dramatik.

Du är ju bara patetisk :crazy:

Din hund äter vegetarisk kost antar jag? För du kan väl inte mena att du matar din älskade hund med mördade djur?

Har du sett ett bultat ett skjutet djur? Det går betydligt snabbare än en spruta. Jag har själv valt spruta till mina djur. Men det är mest för min egna och praktiska orsakers skull.

kl
Ursprungligen postat av tulipanaros
Jag tror inte att man kan älska en varelse mer än att försöka ända varelsens liv så smärtfritt och snabbt och för varelsens skull så lugnt och odramatiskt som möjligt.
Min pappa har haft en hel massa hundar en del har blivit fina jakthundar och en del har mest jagat matsäcken ingen hund har dock tagits av daga i förtid pga dålig jakt.
Min pappa har satt en ära i att alltid avliva sina hundar själv, sista hunden var dock väldigt speciell och blev plötsligt och oväntat sjuk så han fick ta bort den på gården, efter det sa han att han aldrig mer skulle ha en hund för han klarade inte av att ta bort någon fler.
Angående smärta och ångest:
Jag har drabbats av flera större olyckor och har sövts fler gånger än jag kommer ihåg.
Vid den största olyckan bröt jag ryggen och vet du, det började inte göra ont förrän efter 30 minuter.
Jag är inte rädd för att sövas brukar skämta och skratta på operation men den allra sista sekunden innan man försvinner är obehaglig det känns som man förlorar kontrollen över andningen.
Utifrån detta har jag snickrat ihop en alldeles egen teori och det är att ett stort trauma känner man inte av men att göra kroppen medvetslös på konstlad väg känns obehagligt.
Förmodar att djur fungerar på samma sätt som människor.
Många djur kämpar ju dessutom emot in i det sista när de blir sövda och det kan inte vara en skön känsla, så tyvärr jag kommer inte att ändra åsikt jag tror på jägaravlivning!

Vid första sticket slant hon. Svårt att hitte ven på en gammal hund. Hunden skrek, blod rann ut på golvet, färgade tassen. Till slut sommnade han. och den dödlige sprutan gavs.

//

Han visste, och skriket från honom var avskyvärt!

De skriker mst för att de blir lite rädda. Inte värre än när vi människor ska få spruta/ta blodprov och de slinter med nålen.

Och om man tror att djuren "vet" att de ska dö då ska man väl knappast se ner på tulipanros´inlägg.

Jag har varit vegetarian i 12 år och nog fasen hade jag kunnat få min hund skjuten istället för avlivad.
På vilket sätt tror du hunden ser skillnad på ett skott i pannan eller gift insputat i kroppen? Är inte sistnämnda ännu mer makabert?
Svara på frågorna ordentligt utan att sitta och svamla.

Hur ser du på bultande av hästar?

Vilken debatt :eek:

Jag kan bara tala för mig själv.Händer det min hund eller häst nått akut där enda utvägen är avlivning är jag glad att jag bor granne med två jägare.Jag skulle med lätthet gå till dem och be om hjälp om det är akut för att bespara mina djur lidande .lidande som det skulle bli om jag skulle köra hunden 3 mil till djursjukhuset.Eller vänta på distriktsvet för att avliva hästen.

Både hästen och hunden känner igen mina grannar väl och har sett dem med bössa många gånger då dom är påväg ut och jaga så det är inte något nytt för dem.Dessutom övar dom sitt skytte ofta och jag har fullt förtroende för att dom skulle avliva mina djur på ett bra sätt och tom ta hand om trasig matte efteråt.

innerligt hoppas jag aldrig att jag ska behöva be om denna hjälpen utan att mina djur dör av ålder.men säker på det kan man ju aldrig vara.
Ett annat alternativ jag har är med hästen tex eller ja hunden med för den delen är att ringa förra ägaren till hästen som jobbat som slaktare i många år och han får komma ner och bulta.Detta tycker jag oxå är ett bra alternativ eftersom hästen är väldigt bekant med honom och det skulle vara tryggt för honom med gammel husse som kommer och klappar på honom när han står med huvudet i havrehinken än att någon okänd vet ska göra det.
Jag föredrar att ta hjälp av människor mina djur känner väl då båda är något reserverade mot främande människor så helst vill jag inte utsätta dem för det när dom ska gå sin sista vila till mötes.
MVH/Q

Alltså, du är bara för mycket! Kom för f..n inte och säg att jag inte älskar mina hundar eller hästar för att jag väljer att avliva dem på ett för dem mycket bra sätt.

Efter vad jag har läst dig skriva hittills är jag rätt säker på att du är en sådan som låter dina djur gå och pinas när de mår skit och aldrig kan bli bra igen. Bara för att du som djurägare är så självisk att du inte kan ta det definitiva beslutet.

Är det ngn här som inte älskar sina djur måste det vara du som inte kan se till individen när det är dags.

Lina, som avlivat djur både genom bultning, skjutning och med spruta.

I analogi med tidigare inlägg så är min ståndpunkt vis-a-is "bultning" av djur förkastligt.
Vi lever i cyber världen och har andra mer subtila metoder för livets avslutande.
Har vi ngn.som är med i fören. "Rätt till dödshjälp", för human ?
Skulle ni också för egen del välja en kula i nacken,alt en bultpistol i pannan , eller skulle ni hellre vilja somna in med överdos sömnmedel?
Man behöver bara gå till dig själv .
För mig är svaret givet.
Behandla dina vänner djuren ,som du själv vill bli behandlad !

Om jag verkligen ville dö..så skulle jag inte bry mig ett jota i hur det gick till bara jag fick det överstökat.

Bult/elelr bli skjuten i ett oväntat ögonblick, tex när jag sitter och frossar i en trerätters middag eller har skpj på annat sätt. Det går snabbast. Avrättning med sprutor verkar inte vara det trevligaste alternativet.

Vad matar du din hund med? Eller gäller din omsorg bara söta djur?

Senast ändrad:

I analogi med tidigare inlägg så är min ståndpunkt vis-a-is "bultning" av djur förkastligt.
Vi lever i cyber världen och har andra mer subtila metoder för livets avslutande.
Skulle ni också för egen del välja en kula i nacken,alt en bultpistol i pannan , eller skulle ni hellre vilja somna in med överdos sömnmedel?
För mig är svaret givet.
Behandla dina vänner djuren ,som du själv vill bli behandlad !

Jo, jag behandlar mina djur som jag själv vill bli behandlad - med Kärlek och Respekt!!!

Jag vill gärna ta ett glas rödvin på fredagskvällen - betyder inte att jag ger mina hästar det! Till rödvinet kan jag mkt väl tänka mig en god älgfilé - jag ger inte mina hästar kött för det! Jag sover gärna i en mjuk och go säng - mina hästar får sova i stallet! Jag rider gärna mina hästar - det betyder inte att de får rida på mig ibland!

Kan fortsätta att visa hur jag inte vill behandla mina djur såsom jag själv vill bli hanterad! Det finns inte mycket som gör våra djur så illa som när vi lägger mänskliga värderingar på deras skötsel.

Antar att du inte avlivar dina gamla sjuka djur eftersom du (troligen) inte skulle göra det med din gamla mamma.

Varför? Är du meveten om att man många gånger undviker att avliva hästar med spruta pga av att dom kan få panik av att tappa kontrollen över sin kropp? Dom flesta flyktdjuren reagerar starkt när dom förlorar kontrollen. Min egen häst blev avlivad med spruta, och det är ingen rolig syn att se dom ligga och sprattla när dom fått första dosen sömnmedel. Det är en ganska vanlig syn när man "bara" ska söva hästar också. Läs på lite om flyktdjur så ska vi se vad du tycker sen. Med tanke på att du bara sitter och försöker vara moraltant nu-trots att det blir helt fel.

Varför svengelska? Jag räcker upp en hand för aktiv dödshjälp.

För mig är svaret givet.
´

Jag skulle nog hellre bli skjuten i huvudet och dö på på en millisekund än att få gift insprutat i kroppen så att jag sakta somnade in och hann tänka på en massa innan jag slutligen dog.

Det är ju märkligt att de alternativen inte finns med i föreningen Rätt till dödshjälp ! ! !
Jag ska tipsa dem.
Undra hur många som hakar på ?
Kan tänkas att deras ställningstagande beror på att de är ngt.äldre/har lite mer livserfarenhet/utbildnigsnivå samt flera andra faktorer.
Nej,tyvärr min hund är inte helveg.-hon äter fisk.

Något äldre än vilka?? Många äldre (60 +) väljer hellre att skjuta än att spruta, när hunden ska avlivas..

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka