Får man verkligen skjuta sin hund??

Sv: Får man verkligen skjuta sin hund??

Alla har vi ju olika värderingar o jag ser att det är vanligare att avliva med skott är vanligare än jag trodde -nu är ju ni bara en bråkdel men ni finns ju.
Gör ni någon skillnad på om det är stor hund eller liten?

Hur kan ni alla påstå att hunden INTE känner någonting när den blir skjuten av en kula ,som spränger sönder all vävnad i dess kropp. !!!
Har ni själva upplevt detta-har ni själva blivit skjutna ?
Jag har däremot hört vittnesmål om dimetrala motsattsen, av människor, som blivit skadeskjutna ----och de kan vittna om att det göt DJÄVULSKT ONT.
DET känns som att kroppen exploderar. !
Är det så ni vill att era älsklingar skall få sluta sina dagar på ?
Själv tar jag hem vet. och hunden får somna in medelst överdos av sömnmedel.
Förhoppningsvis ingen smärta och ingen ångest och HEMMA i sin korg.
Att skjuta är mord hur man vrider på det ! ! !
Vi är väl många som blivit sövda o jag har då aldrig känt någon smärta o det är ju precis det som händer hos hunden.Den sövs ner.
No pain liksom.

En tanke som slog mig, ni som är emot att människor väljer att skjuta sin hund, hur ser ni på att "bulta" en häst?

Hur kan ni alla påstå att hunden INTE känner någonting när den blir skjuten av en kula ,som spränger sönder all vävnad i dess kropp. !!!
Jag har däremot hört vittnesmål om dimetrala motsattsen, av människor, som blivit skadeskjutna ----och de kan vittna om att det göt DJÄVULSKT ONT.

Det gör ont för att de är SKADESKJUTNA. Blir man skjuten korrekt av lömpligt vapen så dör man direkt.
Jag har varit med om en mycket, mycket utdragen avlivningsprocess hos veterinär. Den var förknippad med en del ångest hos djuret som verkade "spänja emot" trots flera sprutor. Jag har sett flera andra avlivningar och den gick helt enkelt inte så bra som den borde.
Så det är inte helt riskfritt det heller.

Att du kan påstå att det är mord att avliva ett djur är bara löjligt är både du och din hund vegetarian?

Du kanske skall kolla vad som gäller när man skjuter en hund innan du vräker ur dig en massa osakligheter!
PL

Vilket förbannat trams du kommer med. Hur många tror du skadeskjuter sin hund och hoppas på att den ska förblöda till döds?
Givetvis skjuter man hunden i huvudet. Det tar inte ens en bråkdels sekund och jag betvivlar att en hund känner smärta öht.
Har du hört talas om hundar som inte gillar att bli sprutade? Är inte det värre då att utsätta den för den stressen? En hund som avlivas med spruta får dessutom ofta somna in till en stortjutande husse/matte. Hur schysst är det om man ska vara sån?

Du kanske skall kolla vad som gäller när man skjuter en hund innan du vräker ur dig en massa osakligheter!
PL

För att inte säga osMakligheter till och med...

*allmänt svar*
Vet man vad man gör, eller har någon som vet vad h*n gör är det absolut humant att skjuta hunden. Eller vilket djur som helst. Som flera har sagt, en jakthund kan få chansen att dö när den är som lyckligast, och en hysteriskt veterinär-rädd hund slipper dö i panik.

Vi tog vår hund (schäfer) till klinik och avlivade honom där, men han var i rätt dåligt skick då och dessutom var han varken rädd för veterinärer eller sprutor. De flesta, med några få undantag, vet ju vad som är bäst för ens eget djur, och handlar därefter.

Du vet inte vad du talar om. Här talar vi inte om en skadeskjutning utan en avlivning mha bössa.

Vi tvingades skjuta vår tax i höstas. Han var maniskt rädd för veterinärer (och andra okända också). Skulle vi låtit vår släkting som är vet avliva honom hemma hade det krävts munkorg och mer eller mindre våld för att få i sprutan.

Vi hittade honom med halvsidesförlamning i korgen på morgonen 16 år gammal. Maken tog fram bössan och vår älskling hoppade så gått det gick ut i trädgården. Bakom ladugården sköts han.

Han fick ett värdigt och omedelbart slut utan ångest och kamp. Detta tycker jag är det enda viktiga. Tidigare har jag oftast använt veterinär vid avlivningar. Främst för min egen skull - det känns helt enkelt lättare för MIG när hunden/katten får somna in i min famn.

Är det inte så enligt lag att avlivning ska ske av veterinär eller polisman? men det får göras av annan person i nödfall? eller är jag helt ute och cyklar?

Kära vän, det handlar inte om att sätta hagel i en stor hund från 20 meters håll. Det handlar (när det gällt mina hundar) om en kula placerad i skallen så att omedelbar medvetslöshet och död inträder. Hur är det mer mord eller djurplågeri än att avliva hos veterinären?

Att bli skadeskjuten gör givetvis ont men givetvis skadeskjuter man inte hunden när den avlivas! Ingen smärta, ingen ångest... våra hundar har fått dött i sitt rätta element, i skogen.

Att döda är väl mord hur man än vrider och vänder på det, eller? :smirk: Att du mår bättre av att inte se något blod och av att en "mindre våldsam" metod används när hunden dödas har inget med saken att göra.

En tanke som slog mig, ni som är emot att människor väljer att skjuta sin hund, hur ser ni på att "bulta" en häst?
Kor o grisar blir också bultade, ser inte så hemskt ut som många utmålar det till. Har praktiserat på ett slakteri.
Jag har inget emot detta med bultpistol, de dör på fläken.

Ja, skadeskjuter man något levande (oavsett art och ras), så gör det ont som fan, men att sätta pipan mot nacken/huvudet och trycka av innebär att hunden inte ens hinner höra smällen innan den är död.

Att avliva en hund med ett skott, är inte mord mer än det är att avliva med spruta, om man nu ska dra det till din sandlådenivå..

och det är inte en spruta?
För att djuret ska få den där sprutan måste den träffa en okänd människa i ofta en okänd miljö.
Min hund går lycklig ut i "sin" skog med "sin" husse och får ryggmärg och hjärna bortskjuten och hinner inte känna vad som händer.

Att skjuta någon eller något är ocivilicerat och för mig fullt jämförbart med mord och med krig.Lika ocivilicerat och inte värdigt människan år 2008.
Vi har andra mer subtila metoder idag.Vi lever inte på 1800 talet !
Men detta förutsätter utbildning och empati med det levande,i stort och i smått.
Ja,jag är veg.sedan många decennier.
Jag har arbetat med vet.flera år och sett åtskilliga djur bli putta to sleep,helt utan dramatik.
Att matte /husse gråter är väl naturligt.Konstigt vore det väl annars.
Ingen ,säger ingen kan uttala sig om djurets smärta,då den som tack för lång och trogen kamratskap får en kula i huvudet.
Säg för guds skull inte att ni älskar era hundar.

Vilken fruktansvärt enkelspårig bedömning av andra hundägare du ägnar dig åt!
Varför skulle ngn inte kunna älska sin hund för att denne väljer en annan avlivningmetod än vad du gör. Du resonerar bara rent känslomässigt, sakligt har du helt fel.
PL

Tycker det är oerhört dålig stil av dig att komma här och påstå att dom som väljer att skjuta sina hundar när tiden är inne inte älskar den!! :mad: Vad vet du om den saken? En jägare som jagat med sin hund och fått många fina minnen av den hunden älskar nog den lika mycket som vilken annan hundägare som helst. Helt befängt att du ens ids påstå att bara för att man inte avlivar (mördar :smirk:) hunden med spruta så älskar man den inte, nä usch och tvi!

Att skjuta någon eller något är
Jag har arbetat med vet.flera år och sett åtskilliga djur bli putta to sleep,helt utan dramatik.

Och jag har sett åtskilliga djur skjutas, helt utan dramatik. Hur kan du med ditt resonemang försvara att man dödar sin hund öht, det är ju även mord att ge dem en spruta?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka