Får man verkligen skjuta sin hund??

Sv: Får man verkligen skjuta sin hund??

:bow::bow::bow: Kan bara hålla med dig. Känner att jag inte har något att tillägga. Ni kloka bukare har redan sagt allt. Tror inte att det går att få en så pass fördomsfull människa att se något från andras synvinkel.

MVH Russin8 kvinna och jägare

Sv: Får man verkligen skjuta sin hund??

En barbar är ociviliserad person. Begreppet härstammar från antikens Grekland där alla icke-grekiska folk benämndes barbarer.

Men idagsläget står barbar, för en krigare som är muskulös, njuter av strid, och vanligen inte bryr sig så mycket om personlig hygien eller gott uppförande

Man kan också använda ordet barbar för folk som beter sig sluskigt genom att t ex visa dåligt bordsskick eller snyta sig med armen.

:D:D

Gnist, Duvan, syrran m.f är med andra ord sluskar som har det lite si och så med personlig hygien och :eek: som snyter sig i armen

:rofl:

Hi, hi - När man tänker närmare är jag nog ociviliserad. Född i skogen och framlockad med bröd. :D Fast sluskbiten får nog gubben stå för... När han var till Kina och lät sig väl smaka av landets lokala delikatesser la han mer än lovlilgt på skjortan. Hotelltvätten fick mycket att göra, och han misstänkte att värdarna mer än en gång tänkte "västerländska slafsande barbarer":p

Tur att man inte är så inskränkt och enkelspårig som tulipanaros, det finns värre saker än att bli kallad barbar.:rofl:

Ps. Gubben har pinntränat inför nästa resa så att barbaren inte ska sticka upp sitt söta tryne hela tiden. Ds.

Vid avlivning med spruta så kan det ibland ske biverkningar i form av smärta och ångest hos djuret under förloppet. Det står bla på FASS.

Vi har avlivat en sjuk katt med jägare, gick otroligt fort och var humant. Man får sätta djuret före sig själv, det är ju otroligt jobbigt oavsett hur man gör, huvudsaken är att djuret inte lider.

Här har det varit olika hur djur tagits bort.

Hästarna har bultats av den som tar hand av kropparna, inte varit akut och vill inte ha kropparna under pressningen när det ändå inte är akut och blir det akut så avlivar jag själv.

Hundarna har varit olika, akut och ålderns höst vi själv, om hunden är sjuk eller skada och det bestäms hos vet att det finns inget mer att göra så avlivas hunden där och då.

Katter samma som hundar.

Kaniner, höns, fasaner mm själva förutom en 8 årig kanin jag fick ta över från min syster som jag mer eller mindre tvingade mina föräldrar att åka till vet med för att se om det gick att göra något åt ett brutet bakben.

Lånar tråden, får man skjuta sin häst på samma vis?

Edit: hittade svaret, ja det får man

Alla som anser sig lämpliga att korrekt utföra en avlivning får avliva sitt eget djur med de metoder som är godkända av jordbruksverket. Används vapen så ska personen ha vapenlicens och vapnet ska vara ämnat för avlivning eller jakt.
Sker avlivning på slakteri ska personen ha kompetensbevis från jordbruksverket.

Det är därför man sederar den först med ångestmildrande preparat, precis som @hemlig skrivit i tråden.
Jag hade en tik som som inte fick sedering innan, utan narkossprutan direkt. Veterinären berättade anledningen till detta. Då tiken hade problem att andas pga kemisk lunginflammation, så var hon så pass mycket upp i varv (flåsade och hostade) att en sedering hade kunnat få henne att få panik. Istället stod hon på undersökningsbordet och fick narkosvätskan insprutad direkt, vilket bara fick henne att ramla ihop, medvetslös. Det gick så snabbt att hon aldrig hann märka vad som hände. Efter detta fick hon själva avlivningssprutan.

Jag kommer alltid välja skjuta hemma ist för att åka till vet om jag har möjlighet.

Det är det bästa för mina djur.

Jag hade en tik som som inte fick sedering innan, utan narkossprutan direkt. Veterinären berättade anledningen till detta. Då tiken hade problem att andas pga kemisk lunginflammation, så var hon så pass mycket upp i varv (flåsade och hostade) att en sedering hade kunnat få henne att få panik. Istället stod hon på undersökningsbordet och fick narkosvätskan insprutad direkt, vilket bara fick henne att ramla ihop, medvetslös. Det gick så snabbt att hon aldrig hann märka vad som hände. Efter detta fick hon själva avlivningssprutan.
Vid vissa tex hjärtsjukdomar gör man så, då det lugnande kan få hunden att bli riktigt dålig och en avlivning ska vara så lugn som möjligt för djuret.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka