Får man verkligen skjuta sin hund??

Sv: Får man verkligen skjuta sin hund??

Jag tycker att det borde vara olagligt att skjuta sitt egter djur när det är sjukt, även om den som skjuter vet vad han gör.
Jag är extremt djurvän å jag tog min hund till vettis när han inte orkade längre.
Så i min menning tycker jag att det ska förbjudas att skjuta sitt djur jag tycker att det är barbariskt å elakt att göra det även om man gör det för en god saks skull.

Har ni ens funderat på vad hunden tänker på när den ser en gevärskolv riktas mot den och även om det inte ser det så vet den redan vad som kommer att ske.

Neee detta är hemskt i mina ögon iaf det är nog många som tycker att detta inte ska vara olagligt men jag står för min sak.
Det ska förbjudas så är det bara :mad:

Hur har du lärt din hund var ett gevär är för något? Min hund vet det inte.
Dessutom meningen "hunden vet redan vad som ska ske" Hurdå? Och vet den isåfall det mindre hos veterinären?

Har ni ens funderat på vad hunden tänker på när den ser en gevärskolv riktas mot den och även om det inte ser det så vet den redan vad som kommer att ske.
FlashingLight3.gif
Disneyfication alert!!!
FlashingLight3.gif

Jag orkar inte läsa alla svaren. Men vet flera jägare som tagit med sina hundar ut i skogen som behövt avlivas!
De trodde dem skulle ut och jaga och var glada hundar enda in i döden!

Då tycker jag inte det är fel. Men en person som inte kan handskas med vapen osv osv.. tycker jag klart att det är fel!

Vi har skjutit två av våra hundar. Dom är även begravda här på gården.

Nee det spelar ingen roll vad du säger jag tycker att det skall förbjudas varför åker man inte till vettis med sin hund när den skall tas bort?
När det finns vetterinärer till det liksom då kan dom ju lika gärna
sluta att avliva djur med spruta där eftersom ni hellre skjuter ihjäl era hunder när det är dags.

Och för den delen så vet jag att hundar har käbslor så det så jag tycker att dom näst intill är männskliga........jag är djurvänn så inibomben men det verkar tydligen inte du vara då men men som sat JAG STÅR FÖR MINA ÅSIKTER:mad:

Jag är en stor djurvän, men jag förmänskligar inte djur, som du gör...

Nee det spelar ingen roll vad du säger jag tycker att det skall förbjudas varför åker man inte till vettis med sin hund när den skall tas bort?
När det finns vetterinärer till det liksom då kan dom ju lika gärna
sluta att avliva djur med spruta där eftersom ni hellre skjuter ihjäl era hunder när det är dags.

Och för den delen så vet jag att hundar har käbslor så det så jag tycker att dom näst intill är männskliga........jag är djurvänn så inibomben men det verkar tydligen inte du vara då men men som sat JAG STÅR FÖR MINA ÅSIKTER:mad:

Ursäckta men jag kan inte låte bli att bli arg när jag läser det du skriver! man får intycket av att du är väldigt egoistik och inte tänker på någon annan än dig själv och specielt inte djurets bästa!
Läs det jag har skrivit (en eller 2 sidor tillbaka) och sedan tycker jag att du ska prova sätta dig in i andras tänkade. Varför skulle en spruta på vet.kliniken vara mer humant en ett skott hemma på gården eller ute i skogen om tex hunden är livrädd för allt vad vetrinärer och sprutor heter?
Näh fy för dina förutfattade meningar! Man ska göra det som är absolut bäst för djuret, och det kan man ändast bestämma själv efter hur djuret är och vad den tyker om och inte!

Jag orkar inte läsa alla svaren. Men vet flera jägare som tagit med sina hundar ut i skogen som behövt avlivas!
De trodde dem skulle ut och jaga och var glada hundar enda in i döden!

Då tycker jag inte det är fel. Men en person som inte kan handskas med vapen osv osv.. tycker jag klart att det är fel!

Tycker oxå att det är bästa sättet.. Hunden tror att nu ska de jaga o sen är det nattsvart. Så lugnt det kan gå till!

Vet inte om jag kommer ta bort min hund så.. Har inte kommit dit än..
Men tod bort mina kaniner så.. 3 stycken.. De led inte..
Och va inte rädd för geväret då de inte hade några "dåliga erfarenheter" av gevär!
För utan det kan de omöjligt vara rädd för geväret!

Olika metoder passar olika hundar och ägare. De hundar jag har som förknippar skogen med nöje (dvs. alla) låter jag hellre skjuta än tar till veterinär för avlivning. Även om alla mina hundar genom åren har varit lättstuckna är det ingen som gillat att bli det, de har bara tolererat det.

För en hund som inte är skogsvan eller svårt sjuk är nog veterinären det bästa. Men så länge en skogsälskande hund kan gå och stå själv tycker jag att skogen och geväret är att föredra. Jag har dessutom varit med vid en avlivning av en otroligt rädd hund hos veterinär. DET vill jag aldrig uppleva igen. Det krävdes flera doser och mycken fasthållning innan hon somnade in. Hade du varit med då hade du förmodligen propagerat för att ingen hund skulle avlivas hos veterinär.

Världen är sällan svart eller vit. Det som passar utmärkt för den ene är rent förkastligt för den andre, och vice versa. Inget av sätten är i sig djurplågeri, men båda metoderna kan resultera i det om det görs på fel sätt.

Vad gör man med en hund som blir skitstressad av att åka dit?

När det finns vetterinärer till det liksom då kan dom ju lika gärna sluta att avliva djur med spruta där eftersom ni hellre skjuter ihjäl era hunder när det är dags.
Vissa åker till vet. Andra anlitar en jägare. Båda är fullt lagliga och jag tror faktiskt att de allra flesta väljer det som är bäst för deras hund.

jag tycker att dom näst intill är männskliga
FlashingLight3.gif

Och för den delen så vet jag att hundar har käbslor så det så jag tycker att dom näst intill är männskliga
Sånt här gör mig nästan ledsen att läsa. Att folk så gärna vill att deras hundar ska vara som "vi" och förmänskligar dom änna in i roten.
Varför kan du inte tycka om hundar för vad dom är och behandla dom därefter på ett sätt som dom förstår? Dvs som hundar?

Vill även påpeka att du kanske bör läsa på lite mer om hundar och deras beteende. Du kan inte bestämma hur en hund är, det kan bara naturen göra. Du kan alltså inte tycka att en hund är mänsklig för att du tycker det. Bara för att någon säger att en elefant är rosa är det inte det. Mångårig forskning har väl mer eller mindre kommit fram till hur en hund faktiskt fungerar. Ledsamt att det fortfarande finns folk som skiter i att ta sig an faktisk kunskap och lära sig av den.

Tycker oxå att det är bästa sättet.. Hunden tror att nu ska de jaga o sen är det nattsvart. Så lugnt det kan gå till!

Vet inte om jag kommer ta bort min hund så.. Har inte kommit dit än..
Men tod bort mina kaniner så.. 3 stycken.. De led inte..
Och va inte rädd för geväret då de inte hade några "dåliga erfarenheter" av gevär!
För utan det kan de omöjligt vara rädd för geväret!

Jag håller med dig! Jag menar vet djuren inte om vad som ska hända så har dem verkligen inget att vara rädda för! Och djuren läser av sina människor så mycket bättre än vad de läser av ett gevär!

Jag skulle åka till en vett om jag måste de, men mina djur skulle nog trivas bättre på en sista tur i skogen innan det är dags!

SVAR ALLA:
Jag förmodar att denna tråd mestadels består av jägare,dvs.mannen/pojkvännen är jägare,därför denna barbariska attityd !
Normala människor går /tar hem vet.för att låta sina hundar /pets somna in .
End of discussion.

SVAR ALLA:
Jag förmodar att denna tråd mestadels består av jägare,dvs.mannen/pojkvännen är jägare,därför denna barbariska attityd !
End of discussion.

Jag och min sambo är vegetarianer sen 12 resp 26 år tillbaka och kan mycket väl tänka oss att få vår hund skjuten!:idea:

SVAR ALLA:
End of discussion.

Tvärtom. Jag och sambon har aldrig hållit i ett vapen, jag är vegetarian, har inget behov av att jaga själv.
Dock förstår jag ÄNDÅ åsikterna som framställs i denna tråd. Jag har hur lätt som helst att förstå varför någon som anser sig vara en god skytt väljer att ta med sin gamle vän ut i skogen där hunden älskar att vara, och avslutar allt där.

Det har inget med släpphänthet eller snålhet att göra, utan respekt för djuret och de känslor djuret faktiskt har.

SVAR ALLA:
End of discussion.

Nu är ju även jägare normala människor men visst ligger det en viss logik i att icke-jägare inte skjuter sina hundar. DE FÅR INTE! Jägarna har en klar fördel på den punkten, de har lagen och kunskapen på sin sida.:smirk:

Tvärtom. Jag och sambon har aldrig hållit i ett vapen, jag är vegetarian, har inget behov av att jaga själv.
Dock förstår jag ÄNDÅ åsikterna som framställs i denna tråd. Jag har hur lätt som helst att förstå varför någon som anser sig vara en god skytt väljer att ta med sin gamle vän ut i skogen där hunden älskar att vara, och avslutar allt där.

Det har inget med släpphänthet eller snålhet att göra, utan respekt för djuret och de känslor djuret faktiskt har.

:bow::bow:

Denna fråga har besvarats många gånger. För en del hundar tex. många jakthundar är en död skogen helt enkelt mer harmonisk än en död hos veterinären. Många hundar blir väldigt stressade av att åka till veterinären och det sista man vill när ens hunds liv ska avslutas är att den ska vara stressad och rädd, eller hur? Kan man då hunden till en plats som den enbart kopplar till positiva saker slipper hunden den stressen och kan få den där stressfria och värdiga döden den är värd.

När det finns vetterinärer till det liksom då kan dom ju lika gärna sluta att avliva djur med spruta där eftersom ni hellre skjuter ihjäl era hunder när det är dags.
Nej, det finns fortfarande en mängd människor som inte får eller kan hantera vapen. Djur är individer som du säkert vet så det är klart det måste finnas valmöjligheter. För en del hundar är sprutan rätt, för andra är kulan rätt. Världen är inte svart eller vit.

De största djurvännerna är de människor som ser djuren som de djur de är. Inte de som ser djuren som människor.

SVAR ALLA:
End of discussion.

Ingen av oss är jägare, min pojkvän är vegetarian och har svårt att ta ihjäl en fluga.

Min hund kommer troligtvis avlivas av veterinär. Han tycker om veterinärer och vi bor nära en klinik och känner inte ens en jägare längre-
Men skulle han tex bli påkörd mkt svårt i skogen eller liknade så visst skule jag hellre se honom bli skjutaen än en lång färd in till klinik.

Hur många avlivningar, slakt och skjutningar har du sett? Ja har sett flera av varje och tex bult går otroligt mkt fortare än avlivning med spruta (visserligen olika djurslag men ändå)
Jag har sett en misslyckad vetavlivning, det tog oroligt lång tid innan djuret fdog.
Precis som nån av er säger "man kan missa" så kan veterinären göra fel. Även om det inte "ska" hända. Men det händer väldigt sällan.

Jag är djurvän, och just ur den synpunkten kan jägaravlivning vara minst lika snäll som hos veterinären. Helt beroende på hund och situation.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka