Får man verkligen skjuta sin hund??

Sv: Får man verkligen skjuta sin hund??

Det är klart att man får skjuta hunden, och jag tror inte att hunden lider mer av att bli skjuten än att komma till en veterinär som ger en spruta.

Det förutsätter ju givetvis att den skjutande personen vet vad h*n gör.

Men visst "borde" det vara värre för ägaren, iallafall om man är med, men det är ju svårt hur djuret än dör:cry:

Om/när den dagen kommer och jag måste avliva min gamla hund så kommer veterinären hem enbart för att han blir så stressad hos vet.

För mig är det inte ett val jag skulle göra att skjuta hunden utan det känns bättre att en vet han känner kommer hem, jag känner ingen som skulle kunna skjuta honom, vet är förvarnad då hunden trots allt är 12 år och har tumörer som inte är försvarbart att börja operera, så länge han leker och är glad och inte har ont så är jag glad:love:

Kan berätta om min svärfar o hans hund.

Han hade en gråhundstik som han jagade älg med. Vid 8-9 års ålder fick hon akut livmodersinflammation en natt, blödde massor o gnällde av smärta. Mina svärföräldrar beslutade sig för att ta bort hunden snarast..

Svärfar tog på sig jaktkläderna o hunden blev tyst o hoppade runt av glädje. Han gjorde i ordning fika, bössa mm precis som när de skulle jaga. När han släppte ut tiken sprang hon till bilen o visste inte till sig av glädje inför den blivande jakten.

Åkte till skogen, stannade vid jaktkojan, fikade som vanligt o gav hunden sista biten. Gick ut i skogen o släppte hunden, hon nosade omkring honom o när hon satte sig för att kissa sköt han.. i nacken så hon inte såg bössan.

Vilket var humanast? Som han gjorde, eller att sätta en olycklig hund i bilen o åka 5 mil till en vet.klinik för att ge spruta?

Jag anser att denna hund dog lycklig. I skogen, med sin älskade husse och med jakt i tankarna. :bow:

Hade hunden akut livmoderinflammation o var så dålig som de blir hoppade hon inte runt av lycka o sprang definitvit inte!!!

Det är klart att man får skjuta hunden, och jag tror inte att hunden lider mer av att bli skjuten än att komma till en veterinär som ger en spruta.

Det förutsätter ju givetvis att den skjutande personen vet vad h*n gör.

Men visst "borde" det vara värre för ägaren, iallafall om man är med, men det är ju svårt hur djuret än dör:cry:

Om/när den dagen kommer och jag måste avliva min gamla hund så kommer veterinären hem enbart för att han blir så stressad hos vet.

För mig är det inte ett val jag skulle göra att skjuta hunden utan det känns bättre att en vet han känner kommer hem, jag känner ingen som skulle kunna skjuta honom, vet är förvarnad då hunden trots allt är 12 år och har tumörer som inte är försvarbart att börja operera, så länge han leker och är glad och inte har ont så är jag glad:love:

Vi har också vid de tillfällen de rört sej om katt eller hund avlivat på plats hemma med spruta o trygg lugn vet-samma som vid allt annat.

Hade hunden akut livmoderinflammation o var så dålig som de blir hoppade hon inte runt av lycka o sprang definitvit inte!!!

Allting är ju relativt. Men om man jämför med hur hon mådde innan jaktkläderna kom fram så stämmer det. De som såg henne sa att hon glömde smärtan, men troligen dolde hon den pga att hon ville följa med. (min teori)

Såg det inte själv utan har bara fått det berättat för mig, tror heller inte att de överdrev. I vilket fall anser jag att den tiken dog lycklig vilket hon inte gjort om hon har måsta åkt bil till en veterinär.

I vår familj så blir det "ofta" (inte ofta så, men jaja) skjutning vid avlivning av katter, kaniner och hund. I trevliga miljöer- mys och gos, godis, lite lek på lycklig plats och sedan en anständig begravning. Hela släkten är jägarsläkt och jag ser inget fel med att låta min ev. hund skjutas när det skulle bli dags. Jag litar lika mycket på min pappa med ett gevär som en veterinär med en spruta.

Ääääh, vad jobbigt när folk inte har mer att göra än att sitta på internet och hänga upp sig på vad andra säger, och sen dessutom försöka rätta dom..

Spelar det nån roll hur hunden betedde sig?

Sånt där kan man bli tokig på.. alltid hittar folk nåt att gnälla över.

Hon berättar ju lixom om en hund som fick ett lyckligt slut.. Låt det bara vara så!

Ääääh, vad jobbigt när folk inte har mer att göra än att sitta på internet och hänga upp sig på vad andra säger, och sen dessutom försöka rätta dom..

Spelar det nån roll hur hunden betedde sig?

Sånt där kan man bli tokig på.. alltid hittar folk nåt att gnälla över.

Hon berättar ju lixom om en hund som fick ett lyckligt slut.. Låt det bara vara så!

Mmm precis just så är det o vet du alla människor har rätt att tycka vad de vill o rätt att stå för sina åsikter.
Jag står för mina o har en trygg bra veterinär som är duktig-så jag använder henne till det jag behöver.
Andra skjuter-det får de stå för.Jag skulle inte göra det-men jag är heller ine jägare o h känner ingen duktig sådan så därför avstår jag.
Dessa människor som ska avliva hunden gör det för att slippa betala o jag anser inte att pengar ska styra ett värdigt slut.
De lade sin tam råtta i frysen levande så den dog för att slippa veterinärkostnader blandannat..

Allting är ju relativt. Men om man jämför med hur hon mådde innan jaktkläderna kom fram så stämmer det. De som såg henne sa att hon glömde smärtan, men troligen dolde hon den pga att hon ville följa med. (min teori)

Såg det inte själv utan har bara fått det berättat för mig, tror heller inte att de överdrev. I vilket fall anser jag att den tiken dog lycklig vilket hon inte gjort om hon har måsta åkt bil till en veterinär.

Ok har bara svårt att se det framför mej då jag varit med/haft två hundar som haft akut livmoderinflammation.Den första kunde kanppt gå ännu mindre springa-opererades akut o blev bra.
Den andra vår gamla tik som var 15 o där fanns inte så mkt att göra.
Ingen av dom hade ork o kraft .
Men hon kanske ville ge det sista djur kan ju vara sådana.

Mmm precis just så är det o vet du alla människor har rätt att tycka vad de vill o rätt att stå för sina åsikter.
Jag står för mina o har en trygg bra veterinär som är duktig-så jag använder henne till det jag behöver.
Andra skjuter-det får de stå för.Jag skulle inte göra det-men jag är heller ine jägare o h känner ingen duktig sådan så därför avstår jag.
Dessa människor som ska avliva hunden gör det för att slippa betala o jag anser inte att pengar ska styra ett värdigt slut.
De lade sin tam råtta i frysen levande så den dog för att slippa veterinärkostnader blandannat..

Absolut, alla får tycka och tänka vad dom vill. Men just nu pratade jag inte om på vilket sätt man ska avliva djur. Utan jag menade det att du hängde upp dig på det här med att hunden inte skulle ha hoppat av glädje. Vet du vilket inlägg jag syftar på?

Jag menar bara att det är tråkigt när folk börjar trissa upp sig för saker som man egentligen inte ens borde bry sig om.

Sen är det ju självklart inte pengarna det handlar om. Jag kan göra en motsatt liknelse.. Bara för att du lägger ut pengar på att avliva din hund, blir det då så himla mycket värdigare då? Då handlar det ju om pengar för din del också.

En hund som får ett värdigt slut för mig är en hund som inte är uppstressad, som får göra något den tycker om och framförallt se till att hunden slipper lida. Om man sen gör det genom att skjuta hunden eller ge en dödlig injektion spelar inte så stor roll för mig..

Inte alls vanligt att jägaren tar med sig hunden till skogen och kommen hem ensam. Vet flera som skjutit hunden när den precis ska in i grytöppningen- som lyckligast.

Gilly

:mad: Man ska inte framöra sina teorier som en sanning..

Absolut inte av den anledningen som vi skjuter våra hundar, när de måste avlivas!

Det är mer värdigt för våra jakthundar att få avsluta livet i skogen görandes det de älskar mest, än att åka till vet. och få en spruta i främmande miljö :cool:

:mad: Man ska inte framöra sina teorier som en sanning..

Absolut inte av den anledningen som vi skjuter våra hundar, när de måste avlivas!

Det är mer värdigt för våra jakthundar att få avsluta livet i skogen görandes det de älskar mest, än att åka till vet. och få en spruta i främmande miljö :cool:
:bow::bow::bow:

Det är kanske inte det jag hade valt själv men ett ypperligt alternativ för många hundar. Det går extremt fort och hunden slipper utsättas för transport och vistelse hos veterinär om den är rädd.

Ja, det är humant så länge den som avlivar vet hur det ska gå till och ja, man får avliva på det sättet. Inte alla såklart, men tex. jägare får.

Alla hundar som behövts avlivas hemma hos mig har slutat dagarna i skogen. De har släppts och fått strosa omkring, sedan har de kallats in och fått lite gott och mys. När de sedan är lugna och stillsamma har de fått ett välplacerat skott och dött omedelbart. Skogen har varit deras hem och det är där de har fått somna in, inte i en främmande klinikmiljö (att ta hem en veterinär har inte varit möjligt).

Ok har bara svårt att se det framför mej då jag varit med/haft två hundar som haft akut livmoderinflammation.Den första kunde kanppt gå ännu mindre springa-opererades akut o blev bra.
Den andra vår gamla tik som var 15 o där fanns inte så mkt att göra.
Ingen av dom hade ork o kraft .
Men hon kanske ville ge det sista djur kan ju vara sådana.

Jag avlivade min hund akut hos vetrinär, vi gjorde ingen obduktion men det lutade åt en dold livmodersinflamation som spräkt livmodern därav det hastiga förloppet. Dvs en mycket sjuk och smärtpåverkad hund. Jag har bilder på henne innan vi åker och det syns hur ont hon har, men visst gick svansen på henne när vi kommenderade "hopp in i bilen" = utflykt.
En del saker är djupt inrotade att hunden visar glädje nästan hur ont den än har. Ett typiskt exempel är hundar som springer och leker som galningar - men blir halta så fort de kopplats upp och slappnat av. Jakten är vad jakthundar LEVER för. Det är deras mening med livet. Jag är inte ett dugg förvånad om hunde så kravlat sig upp från dödsbäden när geväret plockades ned.

Råttan är ett solklart fall av djurplågeri. Att skjuta hunden är det inte.

Alla mina hundar har tyckt om att gå till veterinären, min tik som hade stora smärtor var så van vid frekventa vetbesök(hunden kostade mig en förmögenhet) att hon självmant höll fram tassen åt veterinären när hon närmade sig med kanylen. Alltså tar jag gärna mina till kliniken men jag tycker att ett skott är minst lika bra.
"Att hundar förstår mer än man tror" inte en chans att en hund som min skulle förstå vad som var på gång även om jägaren höll geväret mot pannan på honom.

*kl*

Vi avlivar alla djur själva, hundar, katter, hästar.
Gäller det slaktdjur vill jag att de slaktas hemma istället för att skickas med bil.
Djuren får gå dit de är vana att gå, med människor de är vana med de slipper stress och oro i en för djuren otrygg miljö.
En hund som är van att gå till skogs älskar det och en bösspipa i nacken när de nosar omkring är definitivt det absolut humanaste.
Katter får ett sista skrovmål med nykokt fisk när de avlivas med hagel på håll, de är oftast inte ens blodiga och dör knall och fall.
Min hemmasnickrade teori är att människor inte har den insikt som behövs längre för att se vad som är bäst för djuren utan istället försöker få till ett så kliniskt oblodigt avsked som möjligt.

Hur kan ni alla påstå att hunden INTE känner någonting när den blir skjuten av en kula ,som spränger sönder all vävnad i dess kropp. !!!
Har ni själva upplevt detta-har ni själva blivit skjutna ?
Jag har däremot hört vittnesmål om dimetrala motsattsen, av människor, som blivit skadeskjutna ----och de kan vittna om att det göt DJÄVULSKT ONT.
DET känns som att kroppen exploderar. !
Är det så ni vill att era älsklingar skall få sluta sina dagar på ?
Själv tar jag hem vet. och hunden får somna in medelst överdos av sömnmedel.
Förhoppningsvis ingen smärta och ingen ångest och HEMMA i sin korg.
Att skjuta är mord hur man vrider på det ! ! !

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III