Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Du har själv skrivit det jag nu menar! Dvs det du skrivit inom parentes!

Hoppade!

Det är just hit jag vill komma! En fälttävlanshäst som gått en del hoppar inte vanlig banhoppning på det sättet en hopphäst gör. Och kräva att de skall upp i 135-140cm i *** klass tycker jag är att kräva för mkt av hästen!

Min personliga åsikt är att kommer man upp i de höjderna så kommer hästarna att få riva en hel del och det är inte bra för vare sig hästen eller sporten.

Bra teknik är inte samma i hopp, terrängen!

Se bara om man skulle hoppa 130cm i ** klass! Där har vi ju faktiskt en hel del 6åringar som går och då är vi inne på kval till Falsterbo i ren hoppning och min erfarenhet med ett antal år med kvalande unghästar dit är att detta inte är speciellt lätt för så unga hästar!

Man måste ju faktiskt se på att alla klasser under *** är faktiskt utbildning för att en dag kanske komma dit (även om alla inte har detta som mål)

Det väldigt lustiga i detta är att igår när vi hopptränade så ja JJ till mig att han tyckte att den lilla Tysken är en utmärkt fälttävlanshäst på alla vis och mkt pga hans mkt fina hoppning. MEN jag fick på inga villkors vis rida fort på honom eftersom han då troligen kommer att sluta hoppa så fina språng som han nu gör. Han sa dessutom att man aldrig skulle rida fort på en ung häst just för att man förstör hoppningen. Då kan jag ju dra en slutsats av detta och det bästa är ju då att man reglerar tiden i terrängen i lägre klasser för att behålla bättre hoppning!

Jag kan inte annat än att hålla med dig (och JJ) i allt du säger.
Visst tycker jag att hoppningen ska bli mer utslagsgivande, men då tekniskt.
Det får ju inte bli (fortsätta?) vara en dressyrtävling :devil:

Jag kan inte annat än att hålla med dig (och JJ) i allt du säger.
Visst tycker jag att hoppningen ska bli mer utslagsgivande, men då tekniskt.
Det får ju inte bli (fortsätta?) vara en dressyrtävling :devil:

Fast jag tycker ju att det oftast är terrängen som är för enkel i Sverige, iallafall i de lägre klasserna. Lite längre banor med fler typhinder. Behöver inte vara stora men tex fler styrhinder tidigare i klasserna.

Annars kan vi ju ha fler kombinationstävlingar och hoppa över terrängen :idea:

Det ena utesluter ju inte det andra! :idea:
Banhoppningen brukar ju inte resultera i mer en ett eller ett par ner max, i genomsnitt, eller?

Mer tekniskt svårt i terrängen tycker jag också vore en bra idé, även om jag inte kan jämföra med banorna utomlands.

Det ena utesluter ju inte det andra! :idea:
Banhoppningen brukar ju inte resultera i mer en ett eller ett par ner max, i genomsnitt, eller?

Mer tekniskt svårt i terrängen tycker jag också vore en bra idé, även om jag inte kan jämföra med banorna utomlands.

Fast hoppningsresultat beror på banbyggaren och nivå. Kommer du upp lite i klasserna så är det oftast inte lika enkelt.
Däremot i 90 och 100 brukar det vara enkelt. Fast hälften felfria i 90 och 100 på Gärds majmeeting i våras. Då är det inte superenkelt tycker jag.
Fast det är klart att man kan utöka antal språng på hoppbanan. 7 språng är inte särskilt många... Idag får bara rättuppstående förekomma i kombinationer i 90 och 100.

Vattenmatta/dike med vatten osv kan ju gott komma in tidigare som i Danmark.

Du har själv skrivit det jag nu menar! Dvs det du skrivit inom parentes!

Hoppade!

Det är just hit jag vill komma! En fälttävlanshäst som gått en del hoppar inte vanlig banhoppning på det sättet en hopphäst gör. Och kräva att de skall upp i 135-140cm i *** klass tycker jag är att kräva för mkt av hästen!

!

Du förstår ju inte alls hur jag menar :confused: i *** internationell klass rider man ju redan 135 hoppning i hopprovet på en del tävlingar som tex WC och en del andra *** tävlingar i Tyskland så varför är det ett för stort krav?? Jag red 3 st sådana tävlingar i Tyskland 2005 fick väl en chock när jag gick banhoppningen , hade jag filat mer på den hade jag inte rivit 3-4 hinder som jag gjorde på dessa 3 tävlingar men det var ju faktiskt ett tag sedan du var ute i dom klasserna eller det har du ju faktiskt aldrig varit så jag tror inte du riktigt vet hur det ser ut där idag verkar det som

Dom bästa terränghästarna hoppar ju 135-140 ganska enkelt och jag trodde det var sådana hästar man ville ha i fälttävlan :smirk:

Detta stämmer faktiskt inte. Att de bästa hoppar 140cm med framgång. jag hittar faktiskt ingen alls som gör det om man inte menar 8fel eller mer.

Och jo jag är läskunnig och var ute på 3st internationella förra året där det var högre klass vid sidan om och inte var det ändrat där.

130cm rider man i WC kvalen enligt JJ vilken jag frågade igår och på ribban var inte ett enda hinder högre än 130cm i banhoppningen.

Och nej en fälttävlanshäst har inte samma språngkurva oavsett vad du säger iaf inte när man jämför med banhoppningsmått och där har jag varit ute en hel del senaste året på nationella.

Och jo jag har faktisk ridit de klasserna dock var det året innan du gjorde det :smirk:

Och det hör inte till att gå på till personangrepp bara för att vi tycker olika :mad:

Klart att vi måste få tycka olika, om vi vänder på det lite då så vill jag hävda att vi är aldeles för dåliga på banhoppning såväl på elitnivå, ponny och låga klasser. Beror det på att vi fokuserar för mycket på dressyr (och tränar/tävlar för lite hoppning) eller att det byggs för lätt ofta eller att våra hästar hoppar för dåligt?
Själv har jag svårt att tänka mig att det inte skulle vara säkrare att rida en häst med bra hoppning i sig, och varenda gång vi har varit med om olyckor/tillbud på träning har det varit hästar med dålig hoppteknik ifall de krokat i

Detta stämmer faktiskt inte. Att de bästa hoppar 140cm med framgång. jag hittar faktiskt ingen alls som gör det om man inte menar 8fel eller mer.

Och jo jag är läskunnig och var ute på 3st internationella förra året där det var högre klass vid sidan om och inte var det ändrat där.

130cm rider man i WC kvalen enligt JJ vilken jag frågade igår och på ribban var inte ett enda hinder högre än 130cm i banhoppningen.

Och nej en fälttävlanshäst har inte samma språngkurva oavsett vad du säger iaf inte när man jämför med banhoppningsmått och där har jag varit ute en hel del senaste året på nationella.

Och jo jag har faktisk ridit de klasserna dock var det året innan du gjorde det :smirk:

Och det hör inte till att gå på till personangrepp bara för att vi tycker olika :mad:

well.. jag tycker det är trist att du tycker jag går till personangrepp för att jag säger att du inte har varit ute i de klasserna ? Året innan mig? 2004? Jaha finns väl inga resultat på dig i CIC*** där bara en * i Tyskland men men du har säkert rätt förbundet har väl missat att redovisa dom internationella *** resultaten då som du har för jag pratar inte om NATIONELLA tävlingar utan internationella

Känns väl mer som om du stör dig på att jag inte tycker som du , jag tycker inte som du sorry

JJ var varken med i Bonn, Schenefeld eller Marbach och i Schenefeld var nästan alla fasta hinder 1.30 i terrängen även om dom bara får lov att vara 120.

Sen har jag inte skrivit att dom bästa hoppar 140 med framgång jag har bara skrivit att dom hoppar 140 rätt enkelt och en del har faktiskt vunnit oxå och eftersom man ändå hoppar 135 i WC kvalen som det faktiskt har varit tycker jag inte det är ett för stort krav för en svårklasshäst eller ryttare i fälttävlan, för det är ju faktiskt mest ryttarna och inte hästarna som har problem

Vad jag vill komma till är att det är för dålig banhoppning /för enkla banor i Sverige och det är verkligen ingen nyhet.

Sen ändras ju språngkurvan efter hand när hästarna går mer ft därför kan man inte jämföra med debutant/lättklasshästar men grunden måste vara bättre hoppning i hästarna

Senast ändrad:

Så du menar att för att få svara i denna tråd och ha åsikter om hur mkt hoppningen skall vara så måste man ha ridit *** internationellt??

eller det har du ju faktiskt aldrig varit så jag tror inte du riktigt vet hur det ser ut där

Denna mening tycker jag är ganska omotiverat av dig att skriva. Jo jag har ridit de klasserna förut även om det inte är idag. Jag har haft samtliga mina hästar i svår klass och red även internationellt innan det fanns *** klass. Då hette det ** :smirk: Jag har även varit anmäld till Ribban ett år och dit hade jag knappast varit påtänkt om jag hade haft min ringa erfarenhet :smirk:

Och nej så väldigt mkt har det inte ändrats för även om jag haft oflyt med skador på mig själv de senaste åren så har jag ögon att se med. Sedan så anser jag att jag har stor erfarenhet av ren banhoppning eftersom jag på nära håll fått förmånen att följa med på stora internationella tävlinga och även mästerskap genom min syster och hennes ex!

Jo jag förstår faktiskt inte varför du tar upp mina resultat eller då uteblivna resultat i en diskussion om säkerhet?? Tror faktiskt inte att jag personligen ridit speciellt osäkert i terrängen någongång. Och har det med sakfrågan att göra?? För då måste vi ju i så fall racka ner på samtliga ledare eftersom de inte tävlat själva på så länge!

Jag drar mig ur denna diskussion nu eftersom jag inte anser att mitt egna tävlande har med saken att göra och jag anser inte att man blir diskvalificerad i denna diskussion om man inte lyckats att ta sig i mål i en CIC***

Fast är du inte lite väl töntig nu? Jag talade om hur det såg ut i banhoppningen i WC -kvalen och dom andra internationella *** jag har ridit i Tyskland det var ju ett tag sedan du var ute i dom klasserna eller det har du ju faktiskt aldrig varit skrev jag , hur det kan bli ett personangrepp kan jag inte i min vildaste fantasi förstå? Dessutom har det ju förändrats rätt mkt på banorna sedan ** räknades som *** inte minst i banhoppningen som då låg på 120 och det var väl faktiskt det jag ville komma till när jag skrev att det var längesedan du var ute så det är ju inte riktigt jämförbart med hur det ser ut idag och det är väl förhoppningsvis banhoppningen idag vi talar om och inte hur det såg ut för längesedan för det är ju oerhört ointressant i dagens läge när vi talar om säkerheten och hur den kan förbättras och därmed kommer diskussionen om bättre hoppning i hästarna in.

Det är ju du som sitter och påstår att våra svårklasshästar INTE klarar av att hoppa 135-140 klasser medans det är ju faktiskt det dom just gör eftersom banhoppningen i Schenefeld och många andra banor i tyskland mm ligger på 135 så omöjligt är det ju inte.

Dessutom skrev jag att det ligger mest hos ryttarna och jag kan nog faktiskt tycka att man som svårklassryttare i fälttävlan bör klara av att hoppa högre än 125 banor dvs lätt klass i hoppning som banhoppningen i dom svenska *** klasserna ligger på och särskilt nu när distanser och steeplen är borttagen.

Sen förstår jag inte alls hur du kan få det till att enbart ryttare som kommit i mål i CIC *** klasser får ha en åsikt om hoppningen :confused:

Jag var ju faktiskt där och red så varför får jag då inte framföra min åsikt bara för att den skiljer sig ifrån din?

Senast ändrad:

Ett sista inlägg från mig. Jag red internationellt förra året även om det "bara" var * pga vissa omständigheter. Samtidigt gick det ** klass så jag vet mkt väl hur hoppningen ser ut idag.

Jag red CIC** klass 2004.

Jag hade häst med till Falsterbo 2005 och kvalade min 6åring förra året i ren banhoppning. Jag vet nog hur banhoppning ser ut när den är svår!

Men allvarligt vad har det med saken att göra?? Får jag inte ha en åsikt?

Och nej så mkt har det INTE ändrat sig sedan -04 i banhoppningen vilket jag även såg förra året då jag var ute.

Varför drar du upp mina resultat??? Och nej jag har inte ridit WC kval, skulle ha ridit ett i Ribban men tyvärr var hästen skadad. På vilket sätt menar du eg att jag inte skulle kunna bed hur svår banhoppningen är? Jag är faktiskt inte blind!

Så du menar att andra ryttare som ridit svår klass tidigare år är helt bakom flötet och kan inte bed hur en banhoppning ser ut, om den är svår eller inte?? Så det är bara de som faktiskt startat ett WC kval som vet hur en banhoppning ser ut?? De som ridit svår klass nationell har ju faktiskt hoppat högre än vad de gjort internationellt under många år!

Och jo jag har ridit på stora banor och vet att man tullar en hel del på höjden i terrängen.

Jag drar inte upp dina resultat eller tävlande som en ref ram för vad du skall kunna tycka eller inte!

Och jo det är ett personangrepp när du i en diskussion där det inte handlar om oss personligen drar upp resultat som någon slags ref ram för att kunna ha erfarenhet eller åskter om ngt. Eller som du så sött skriver att jag aldrig ridit ***-klass :smirk: och således inte vet om hur det är! Jo resultat äldre än -04 räknas ju inte i din värld!

Du har rätt det är ingen ide´att föra en diskussion du har inte förstått ett skit vad jag har skrivit i den här tråden :crazy:

KL

Är det inte så att ett av sättet få fälttävlan säkrare är att alla som tävlar och tränar rider med insidan av huvudet.... Tyvärr så ser man en hel del av dem som har kommit upp en bit i klasserna som rider omdömeslöst i terrängen. Dessa borde I stället vara föredömmen för ryttare i de lägre klasserna.....

*kl*
Skrämmande, ännu en dödsolycka i fälttävlan

Ännu en ryttare död i fälttävlan

SCHENEFELD, TYSKLAND: En tysk, kvinnlig ryttare omkom under dagens terrängprov i den tvåstjärniga klassen.

Det är oklart hur olyckan gick till, men den skedde tidigt i banan i anslutning till hinder nummer två. Arrangörerna beslutade att ställa in hela tävlingen, inklusive den trestjärniga världscupklassen.

- Det var ett riktigt beslut att ställa in. Vi är alla lite skärrade. Man börjar verkligen fundera på vad det är för sport man håller på med, säger Sverige-baserade finskan Piia Pantsu som deltog i världscupklassen.

Inför lördagens terrängprov var Linda Algotsson och Stand By Me bästa svenska ekipage i världscupklassen med en delad nionde plats.

Är det något sammanträffande att det har skett så många iår? Väldigt absurt.

Läskigt att sådant händer. I vissa fall är det ju bara otur, men det ger sporten en dålig sida.Svårt att hitta en lösning, utan att ta bort själva tjusningen med sporten. Och det är äldre ryttare på stor häst med rutin det handlar om. Säger bara huh!

Jag kan förstå att alla fälttävlansryttare älskar sin sport och vill forsätta med den, även om jag själv aldrig skulle starta i fälttävlan. Jag håller mig till banhoppning. Trots allt så är det ju ryttarnas val och de är medvetna om riskerna. Men jag tycker att det är ganska naivt att tro att olyckorna inte skulle minska om man ersatte hindrerna med rivningsbara hinder. Dödsolyckorna sker ju oftast pga att hästen på något vis fastnar i hindret och inte får upp benen tillräckligt. Självklart ska man inte ha stora lösa stockar, det förstår väl vem som helst. Hindrerna borde helt enkelt konstrueras om. Som exempel: murar i banhoppning ser fasta ut, men de består i själva verket av ihopsatta delar av plast.

Jag har läst att olyckorna ofta sker i slutet av banan. Jag kan inte mycket om fälttävlan, men banorna kanske inte heller ska vara alltför långa och krävande, även om det kallas för "uthållighetsprov". Kalla det för någonting annat då.

Det är tydligen vanligt att ryttare som förolyckas är rutinerade fälttävlansryttare, även om flera av dem råkat illa ut just då de tävlat debutant. Har i alla fall läst om ett par-tre sådana exempel. Och en van fälttävlansryttare som tävlar ganska högt annars bör ju rida tillräckligt bra när den tävlar lägre och också ha en häst som kan hoppa och är utbildad för den klass den startar i. En sådan ryttare lär ju veta vad den håller på med, menar jag.

Tänk så här, skulle du vilja rida banhoppning i 570m tempo?? dvs 220 meter per minut snabbare än vad du gör idag och vad tror Du att resultatet hade blivit av det ?

Den värsta omkullridningen jag varit med om själv har varit i banhoppning, då hästen fick om bom mellan frambenen och voltade. JAG tror inte att detta skulle vara särskilt bra för säkerhetsarbetet i fälttävlan.

Ang. att olyckorna sker i slutet av banan, man måste ju rida i ett sådant tempo så att hästen hoppar väl, hela vägen runt. Dock behöver det inte bero på att hästen är trött utan att man helt enkelt kommer galet och hästen inte hinner få upp frambenen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 531
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar