Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

*kl*

Nu tycker jag vi släpper ämnet. Det för inte diskussionen framåt och kan orsaka att personer blir ledsna och upprörda.

Jag tror alla fått klart för sig vad JJ egentligen menade med rutinerad nu.

Jag tror alla fått klart för sig vad JJ egentligen menade med rutinerad nu.

Jag hoppas verkligen det.. För det är enbart därför jag sitter här. För att inte FLER ska uppfatta Elin som orutinerad ryttare!

Vill klargöra några saker... Elin har startat 7 st enstjärniga tävlingar. Ett par veckor innan Bollnäs två stjärniga så startade hon en enstjärnig där. Det gjorde hon kanon. Den tvåstjärniga klassen var nästan den samma som den enstjärniga. Det var några hinder som var högre. Sen hade de gjort ett nytt vattenhinder bla. Så Elin hade de bästa förutsättningar att debutera.Elin kom inte fel in i kombinationen. Tro mig jag VET... Hästen ligger ett par centimeter för nära men det är inte därför de föll. Hästen är en god hoppare. Nej Elin är inte rutinerad, men för sin ålder så var hon väldigt duktig. Elin har tagit fram sin häst alldeles själv från att hon var insutten. Hon har varit runt på många terrängbanor och tränat för att vara så förberedd för sin nästa uppgift . Så snälla tro inte på allt ni hör. Det var en ren olyckshändelse!

jag tycker att hindrena i terengen skulle va rivnings bara..dom kan ju se ut lika dant för de..så är de i vårt stall...;)inget illa menat men om man tävlar/tränar de får man veta va man gör,så enkelt ä de!:idea:

ha de bäst/becca

*kl*

Från www.ridsport.se, angående säkerhetsmötet i Öved:

Fälttävlans tränare diskuterade säkerhet, tävling och tränarnas roll
Fälttävlans A- och B-tränare har haft ett möte där säkerhet, tävling och tränarnas roll diskuterades. Mötet ägde rum på Övedskloster där lantliga EM reds utanför fönstret i de vackra och natursköna omgivningarna. Ett femtontal personer, där också ett par ryttare var närvarande, ingick i gruppen. Ordförande för mötet var Jan Jönsson, fälttävlans förbundskapten och A-tränare.
Ett antal förslag och rapporter presenterades efter mötet.

Det mest konkreta är ett förslag till TR-ändring inför nästa säsong. Förslaget innebär att kvalreglerna för de ryttare som vill gå upp en klass i fälttävlan förstärks. Ekipaget ska innan först start på den nya nivån klara två banhoppningsprov på specificerad höjd med maximalt 8 fel (0+8, 8+0 eller 4+4) totalt vid de två tillfällena. Det sista resultatet ska uppnås senast två månader före start.
Nivå ryttaren önskar kvala till/banhoppning
Debutant - 1,00 meter, Lätt - 1,10 meter, Enstjärnig - 1,20 meter, Tvåstjärnig - 1,20 meter Trestjärnig - 1,30 meter. Detta gäller nationella klasser.
Ryttaren ska själv ansvara för dokumentation vid banhoppningstillfällena, t ex en resultatlista.

Den engelske banbyggaren Michael Tucker fanns på Övedskloster med anledning av mästerskapet och tog sig tid att delta i mötet.
Han berättade om det system man infört i Storbritannien med KPI - Key Performance Index.
Statistik tas in från alla fälttävlan som genomförs i Storbritannien från Badmintons fyrstjärniga ner till novice-klasser. Alla incidenter får en siffra. Olyckor där hästar voltar över hindren ligger högt, alla fall där hästar och/eller ryttare är inblandade har siffror osv i en fallande skala.
Varje tävling får sin egen KPI. En tävling som har tre eller fyra incidenter får följaktligen en hög KPI. För arrangörerna har det blivit en ambition att uppnå ett så lågt KPI som möjligt och över lag sjunker KPI för varje år.
KPI ger ett verktyg att se var riskerna finns, vad man bör göra åt det och om visa hästar eller ryttare ofta är inblandade i incidenter. Med KPI har man ett verktyg med vilket man kan reducera riskerna och också kunna visa för omgivningen att man gör något rent konkret.
KPI ger också möjlighet att se om vissa hästar är inblandade mer än andra. Skulle så vara fallet kontaktas hästägaren av den grupp som jobbar med insamlandet och sammanställande av KPI och erbjuder hjälp.
KPI innebär mycket pappersarbete men är väl värt det i slutändan. Och ska det göras ska det göras ordentligt menar Tucker, annars är det bortkastat arbete.

Tränargruppen ser införande av ett motsvarande system i Sverige med insamlande av data som ytterst värdefullt och något som borde genomföras omedelbart.

Michael Tucker är också ledamot i FEIs Safety Committee som tillsammans med FEI arbetar för att alla nationer ska införa KPI enligt ett gemensamt system så man kan få jämförbara data från alla nationella förbund.

Diskussioner fördes inom flera områden som etik och moral, tränarens ansvar, banbyggnad, ryttarrepresentanter och olika förslag till förändring och förbättring.
Gruppen poängterade tränarens ansvar för att de rådger de ryttare som startar fälttävlan så att de och deras hästar har de kunskaper som behövs och är mogna att ge sig ut på de banor de anmäler till. En samsyn mellan tränarna är viktig så ryttaren får samma eller likartade besked oberoende av vilken tränare man anlitar.
Start eller inte start är i slutändan ryttarens eget ansvar men tränaren bör ge ryttare, och föräldrar, besked om förutsättningarna för ekipaget.

Bland de förslag som kom fram i diskussionerna är att stilbedömning införs i fälttävlan framför allt i debutantklass där stilpoäng kan ersätta tiden som en bedömningsform. En variant är att man i debutantklasser inför en idealtid med spannet + - 15 sekunder som kombineras med stilbedömning och där tiden endast används för att skilja likaplacerade åt.

Varje år kommer nya ryttare in i fälttävlan och för dem som varit med ett tag finns alltid nyheter att ta del av i början av säsongen. Tränargruppen föreslog att en upptakt inför varje säsong införs, gärna distriktsvis, med information till dem som är helt nya sporten och för att delge ryttarna eventuella nyheter för året.

Ryttarrepresentant
Tränargruppen förespråkar att en ryttarrepresentant används mer än vad som görs idag när det gäller kontakten mellan arrangör, banbyggare, teknisk delegat och ryttarna.
Synpunkter på banbyggnad, underlag osv ska vara framförda innan den aktuella tävlingsdagen är inne så alla diskussioner är avklarade innan tävlingsdagen.
Förslag väcktes att starta Ryttarringen igen för att få en naturlig kontakt mellan ryttare, tränare och banbyggare.

Träningstillfällen
Det finns för få träningsbanor i Sverige, och följaktligen för få träningstillfällen. Viktigt är att all terrängträning sker tillsammans med auktoriserad tränare och inte på fri hand.
Det är viktigt ur säkerhetssynpunkt att all träning på terrängbana sker med utbildad tränare i fälttävlan!

Fälttävlansmärket
Tränargruppen vill att bestämmelserna för både Fälttävlansmärke I och Fälttävlansmärke II ses över, omarbetas och spetsas till så större krav på kunskap ställs på ryttarna. Provet ska kompletteras med ett teorimaterial. Utbildning i teoridelen bör ske vid tre tillfällen för att få ökad kunskap hos ryttarna innan det praktiska provet genomförs.
Provet för fälttävlansmärke bör likriktas så samma krav och rutiner finns över hela landet.

Banbyggnad
Flera frågor om banbyggnad diskuterades och tränargruppen vill fortsätta diskussionerna med banbyggarna.

Jag tycker det låter som om de kommit fram till flera bra saker. Jag skulle varit där men kunde inte, det hade annars varit intressant att följa diskussionerna bakom "besluten".

Låter kanon! Framförallt 2 saker: Det där med banhoppningskvalen och KPI.

Hoppas dom kommer till skott och inför detta redan till nästa säsong.

Men hur gäller våra kval då? Jag som har ridit 90-klasser och är kvalad för längesen, måste jag kvala om då om min häst inte kommer till start i 100-klassen på söndag?

Låter kanon! Framförallt 2 saker: Det där med banhoppningskvalen och KPI.

Hoppas dom kommer till skott och inför detta redan till nästa säsong.

Fast jag gillar inte det med banhoppningskvalen faktiskt, jag tycker att man i så fall borde öka kvalen i klasserna istället. Det finns väldigt många fälttävlanshästar som inte kommer att få starta en enda fälttävlan iaf om man räknar de som idag finns.

Jag tycker inte heller att den vanliga banhoppningen liknar fälttävlanshoppningen alls och detta medför ju att många kommer att tävla alldeles för mycket på sina hästar.

Fast nu är det väl bara i en utarbetningsfas så de Riktiga reglerna lär väl vara mer klara.

Ska fråga Janne om det nästa vecka vid träningen och höra hur det är tänkt mer konkret.

Eftersom det är ett spann på endast två månader så betyder det ju att en häst kanske får gå en massa helger i rad, för så många fälttävlan finns det ju inte direkt så man kan vraka och välja.

Tja jag är lite fundersam över detta sätt att kvala in faktiskt.

Håller med, tycker inte alls att det verkar vara en bra ide. Jag tycker inte att man skall behöva blanda in en annan gren, jag tycker man skall hålla kvalen inom grenen.

Fast jag gillar inte det med banhoppningskvalen faktiskt, jag tycker att man i så fall borde öka kvalen i klasserna istället. Det finns väldigt många fälttävlanshästar som inte kommer att få starta en enda fälttävlan iaf om man räknar de som idag finns.

Jag tycker inte heller att den vanliga banhoppningen liknar fälttävlanshoppningen alls och detta medför ju att många kommer att tävla alldeles för mycket på sina hästar.

Fast nu är det väl bara i en utarbetningsfas så de Riktiga reglerna lär väl vara mer klara.

Ska fråga Janne om det nästa vecka vid träningen och höra hur det är tänkt mer konkret.

Eftersom det är ett spann på endast två månader så betyder det ju att en häst kanske får gå en massa helger i rad, för så många fälttävlan finns det ju inte direkt så man kan vraka och välja.

Du satte ord på mina tankar ;)

Fast jag håller nog fast vid att det är bra att ha tävlat både banhoppning och dressyr innan man ger sig ut på en fälttävlan? Detta innebär ju att man får mer tävlingsvana hästar och ryttare som startar debutant.

Och att inte klara en 110 klass hoppning med 8 fel om man ska rida 100-klass fälttävlan är väl ändå en utopi?

Jag tror ju att detta "tvingar" många som har haft väldigt bråttom upp från 90 till 100 klass att rida några extra tävlingar och likadant uppåt i klasserna.

Sen är ju vår säsong ganska kort så nog hinner man ut på ett par hopptävlingar innan vårstarten? Och om man har tänkt att kvala upp sig en klass så får man väl lägga upp tävlingsterminen efter det.

Och jag fullkomligt älskar kvalen i banhoppningen :D Tycker det är en ypperlig ide´ och dom hästar (eller ryttare handlar det ju oftast om) som inte klarar dom kanske man inte ens vill ha till start om man tänker rent krasst. Det här kommer tvinga ryttarna att bli bättre och det kan inte vara till en nackdel med tanke på hur det ser ut i banhoppningen idag.

Håller med, tycker inte alls att det verkar vara en bra ide. Jag tycker inte att man skall behöva blanda in en annan gren, jag tycker man skall hålla kvalen inom grenen.

Banhoppning ingår faktiskt i fälttävlan även om många tycks ha glömt det :smirk:

Ja precis men då kan man väl använda sig av den istället för "vanlig hoppning"

Och jag fullkomligt älskar kvalen i banhoppningen :D Tycker det är en ypperlig ide´ och dom hästar (eller ryttare handlar det ju oftast om) som inte klarar dom kanske man inte ens vill ha till start om man tänker rent krasst. Det här kommer tvinga ryttarna att bli bättre och det kan inte vara till en nackdel med tanke på hur det ser ut i banhoppningen idag.

Men du vet väl mkt väl att man i banhoppning kan ha mer nedslag och fel utan för att den delen betyda att hästen inte hoppar bra i terrängen!

Nu pratar man om kval endast två månader innan start och räknar jag på det så finns risken att hästarna går varenda helg med tanke på detta och det upplägg och de tävlingar som finns i just fälttävlan!

Men du kanske tycker det är bättre att åka och rida en banhoppningsklass än en fälttävlan som kval för just fälttävlan!

Det finns betydligt bättre sätt att stärka kvalen och det är att öka antal starter i de lägre klasserna OCH ta bort regeln där man tillåts att ha hinderfel i terrängen som godkänt kval!

Jag tycker nog också att banhoppningskvalen är en rätt bra idé, för att skulle man skärpa kvalen med vanlig fälttävlan skulle det bli väldigt svårt för vissa att kvala upp, t.ex ponnyer, vi här uppe i Norrland ;) och ni där nere när säsongen regnar bort. Hade det funnits tävlingar varje vecka från april - oktober hade det varit en annan sak. Om det skiljer på banhoppningen på fälttävlan och vanlig hoppning har nog banbyggaren på den fälttävlan byggt för lätt :o
Det där med KPI låter ju jättebra, MEN..... jag är skeptisk till hur det skall fungera rent praktiskt, jag menar vem tittar ens på en överdomarrapport idag, finns ens resultaten inlagda från tävlingar de senaste månaderna.... (och det är inte klubbarnas fel)
Sen att göra det svårare att genomföra (tre tillfällen :eek:) provtagning för FT-märke istället för att skärpa kraven för godkännt tycker jag är fel väg att gå. Som tränare kan jag kanske gnugga händerna och se möjligheten till mer inkomster men frågan är om vi istället tar död på rekryteringen

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 531
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2