Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Totalt så tycker jag att det är ett bra förslag och i grunden så tycker jag att hoppkvalet är en bra ide. MEN jag tycker att inom de senaste två månaderna är lite väl hårt. Det skulle betyda att även om man har tio kvalrundor så skulle man behöva göra ett uppehåll mitt i sesongen på minst en månad och med tanke på antalet tävlingstillfällen i sverige så känns det lite trist. Jag tycker att det skulle räcka att ha gjort dem inom pågående år, då skulle det räcka med att göra kvalen under vinteruppehållet.

Banhoppning ingår faktiskt i fälttävlan även om många tycks ha glömt det :smirk:

Varför då inte lägga in kval i vanlig dressyr också??

Dessutom så visar inte en vanlig banhoppning något öht om din kapacitet som ryttare i terräng det är ju bara att gå ut och titta på vanlig banhoppning och de ekipagen som rider där.

Totalt så tycker jag att det är ett bra förslag och i grunden så tycker jag att hoppkvalet är en bra ide. MEN jag tycker att inom de senaste två månaderna är lite väl hårt. Det skulle betyda att även om man har tio kvalrundor så skulle man behöva göra ett uppehåll mitt i sesongen på minst en månad och med tanke på antalet tävlingstillfällen i sverige så känns det lite trist. Jag tycker att det skulle räcka att ha gjort dem inom pågående år, då skulle det räcka med att göra kvalen under vinteruppehållet.

Det kan jag hålla med om!!!

Precis två godkända hoppkval under pågående år och så öka antalet kval (utan hinderfel i terrängen), till 5? kanske.

Precis man ser betydligt mycket bättre ridning i en 100 klass i fälttävlan än en 120 banhoppning.

En annan sak som slog mig om man nu skall kvala i högre höjd än vad tävlingen går i ja då kan man väl lika gärna höja banhoppningen, och begränsa till ett nerslag, så kommer det bli hopptävling av de hela i stället och många superterräng hästar kommer aldrig att få gå ut i terrängen......

Inte om man tittar på förhållandet i antalet starter. Och i en 1,20 hoppning är risken att en häst eller ryttare skadar sig allvarligt/dör inte särskilt stor.. Debutant & lätt klass tittar jag helst inte på idag, för en del verkar tro att de är odödliga när de ger sig ut i terrängen.

Jag tycker som sagt banhoppningkraven är bra, men ser gärna även, som någon annan sa, att man ska behöva ha noll fel i terrängen för godkänt kval till högre klass. Det borde egentligen vara självklart.. Och gärna fler tävlingar på samma nivå innan man får gå upp.

Nu pratar vi inte om avd B där många kompetenta ryttare rider på fina välhoppande unghästar. :angel:

Visst finns det många som man får hjärtat i halsgropen av i tex en 100 klass men jag hävdar ändå att jag blir mer mörkrädd på en hopptävling..

Inte om man tittar på förhållandet i antalet starter. Och i en 1,20 hoppning är risken att en häst eller ryttare skadar sig allvarligt/dör inte särskilt stor.. Debutant & lätt klass tittar jag helst inte på idag, för en del verkar tro att de är odödliga när de ger sig ut i terrängen.

Jag tycker som sagt banhoppningkraven är bra, men ser gärna även, som någon annan sa, att man ska behöva ha noll fel i terrängen för godkänt kval. Och gärna fler tävlingar på samma nivå innan man får gå upp.

Fast de som rider för fort borde ju rimligtvis straffas hårdare. Jag tycker också att folk rider för fort och vårdlöst i lägre klasser och därför kanske man skall börja där istället.

Ge mer straff till de som rider för fort, ändra tiden till max 5s under optimaltiden alla godkända kval måste göras med felfria terrängrundor på hinder etc

Visst banhoppningskval men inte max två månader innan start för detta medför ju att man måste tävla alldeles för mkt och det är inte heller bra ur säkerhetstänk där hästar kanske blir trötta i kroppen.

Fälttävlansstarter växer ju inte direkt på träd idag så man rider ju de som finns och jag anser att hästarna behöver vila sig från tävling när det inte är fälttävlan men detta kan man ju inte göra om man skall kvala inom två månader :crazy:

Visst, många 1,20-ryttare rider också illa, MEN där är risken inte i närheten av lika stor som i fälttävlan/terräng. Det är ju faktiskt det det handlar om.

Fast de som rider för fort borde ju rimligtvis straffas hårdare. Jag tycker också att folk rider för fort och vårdlöst i lägre klasser och därför kanske man skall börja där istället.

Ge mer straff till de som rider för fort, ändra tiden till max 5s under optimaltiden alla godkända kval måste göras med felfria terrängrundor på hinder etc

Visst banhoppningskval men inte max två månader innan start för detta medför ju att man måste tävla alldeles för mkt och det är inte heller bra ur säkerhetstänk där hästar kanske blir trötta i kroppen.

Fälttävlansstarter växer ju inte direkt på träd idag så man rider ju de som finns och jag anser att hästarna behöver vila sig från tävling när det inte är fälttävlan men detta kan man ju inte göra om man skall kvala inom två månader :crazy:

Tidsstraffen är bra att bli strängare på.

Men jag förstår inte varför ni hänger upp er på 2 månader innan första start i fälttävlan? Inleder ni inte säsongen med hoppning & dressyr i vilket fall? Det hade jag gjort.. Och jag sitter hellre på en häst som gick hoppning helgen innan min fälttävlanstart, än en häst som inte tävlat på 2 månader, om man nu ska dra det till sin spets...

Nej det är klart att det inte är lika farligt, men frågan är om fälttävlan blir säkrare av det hela..

Nu förstår jag inte vad det har med saken att göra att många hoppryttare rider dåligt :cool: Själva hopptävlingen duger väl utmärkt att kvala på ändå.
Att höja svårighetsgraden/höjden i hoppningen vore jättebra och det kommer nog säkert också så småningom
Vi har haft en enorm fokusering på dressyrens betydelse de senaste åren och visst skall man vinna måste den vara bra, men det är i banhoppningen det märks om hästen verkligen är lydig och genomarbetad och där har vi helt missat. Bra om det börjar uppmärksammas.
Jag säger återigen det vore perfekt om vi hade tävlingar på rimligt avstånd varje vecka från april - oktober, då skulle man kunna höja kvalen till 5 i varje klass med felfi terräng och kanske 8 i hoppningen, men så ser inte verkligheten ut, i varje fall inte för ponnyryttare och vi här norrut och då är detta en bra kompromiss tycker jag

Precis man ser betydligt mycket bättre ridning i en 100 klass i fälttävlan än en 120 banhoppning.

DET håller jag faktiskt inte med om...jag stod och tittade på 100-klassens banhoppning i Tranemo i våras och då slog det mig hur fruktansvärt många dåliga ritter det var och dåliga beslut som togs av ryttare i den klassen...

Känner inte alls att det är lika många hoppryttare i en 110-klass på regional nivå som rider lika illa. Möjligtvis på ändå lägre nivå, typ 90-100 m på lokal hopptävling.

Det har väl egentligen inget med det att göra, men jag försöker bara säga att det inte krävs bra och säker ridning i 120 hoppning, och jag tycker inte att det bevisar att man är mogen att tävla en högre klass i en annan gren..

Nu förstår jag inte vad det har med saken att göra att många hoppryttare rider dåligt :cool: Själva hopptävlingen duger väl utmärkt att kvala på ändå.
Att höja svårighetsgraden/höjden i hoppningen vore jättebra och det kommer nog säkert också så småningom
Vi har haft en enorm fokusering på dressyrens betydelse de senaste åren och visst skall man vinna måste den vara bra, men det är i banhoppningen det märks om hästen verkligen är lydig och genomarbetad och där har vi helt missat. Bra om det börjar uppmärksammas.
Jag säger återigen det vore perfekt om vi hade tävlingar på rimligt avstånd varje vecka från april - oktober, då skulle man kunna höja kvalen till 5 i varje klass med felfi terräng och kanske 8 i hoppningen, men så ser inte verkligheten ut, i varje fall inte för ponnyryttare och vi här norrut och då är detta en bra kompromiss tycker jag

Det där med tävlingar på rimligt avstånd gäller ju inte bara er i Norrland. Det är ju faktiskt bara i Skåne som det fortfarande "kryllar" av tävlingar jämfört med resten av landet. Givetvis beroende på vad man lägger in i betydelsen av "rimligt avstånd". Men jag tolkar det som ett avstånd där du har möjlighet att åka fram och tillbaka samma dag och ändå genomföra tävlingen på ett bra sätt för hästen.

För mig är det 35-40 mil till Skåne, 25 mil till Halland vilket innebär att tävlingar på rimligt avstånd minimerades ner till ca 3-4 st.

Så jag håller med Bettibets, så länge vi inte har fler tävlingstillfällen så får nog kvalen finna sig i att förläggas till hopptävlingar.

Men om man skall göra hoppningen högre så borde den *** vara uppe i 135-140 cm frågan är om de hästarna finns som kan hålla en sån hög nivå över en hel säsong

Det har väl egentligen inget med det att göra, men jag försöker bara säga att det inte krävs bra och säker ridning i 120 hoppning, och jag tycker inte att det bevisar att man är mogen att tävla en högre klass i en annan gren..

Fast för att vara felfri/4 fel i 1,20, och därmed kvala, så måste du ju ändå göra en hyffsad runda..

Ja, fast det räcker ju inte bara med hoppningen utan du måste ju fortfarande ha de andra kvalen, detta är ett komplement för att sålla väck de som hoppar allt för dåligt. Har du koll på hoppningen är ju hoppkvalen "pice of cake"

Vårat distrikt ( Göteborg och Bohuslän) har inte haft en tävling ens på lägsta nivå de senaste 4 åren.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 531
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar