Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Om vi säger så här då.

Den lille har gått 4 helger på rad eftersom alla fälttävlan är flyttade i år så blev det på det sättet för honom.

Skulle jag behövt lägga in hoppkval för hans räkning så hade han fått gå MINST två tävlingar till för att kvala på raken detta ger tävling i minst 6 helger i rad!!!. Och nej det är alldeles för mkt!

Det är inte många tävlingsplatser som har två klasser i samma klass dvs två st 100cm eller två 110cm. Detta ger ju att man behöver åka på två olika tävlingar för att bara kvala hoppkvalet.

Och lägger man till det att det faktiskt är fälttävlan man håller på med så måste ju prioriteringen vara att det är i fälttävlan man kvalar.

Det kan ju inte vara så att de tänker att man skall skita i en fälttävlan för att åka och kvala i hoppning istället??? Man kan ha ridit hur många hopp/dressyrklasser som helst under hela vintern/våren för de kommer inte att räknas mer än dessa TVÅ månader innan sin start.

Jag väljer heller att rida 4st debutant för att sedan gå upp i lätt än två debutant och två hoppresultat i 110cm för att gå upp i lätt klass. Jag förstår faktiskt inte resonemanget i det hela??? Det är väl betydligt bättre att rida fler debutantfälttävlan än två hoppklasser i 110cm??

Men nu är du väl ändå ute & snurrar? Säg att du rider två (eller fler om det behövs) hoppningar i mars. Sedan tävlar du under hela säsongen, ibland blir det fler tävlingar i rad, men oftast går det ju ändå inte mer än 2 månader mellan starterna? Att det ska bli tävling 6 helger i rad var ju något du tog till bara för att det ska låta värre än vad det är. Du kunde ju, rent tekniskt sett, hoppat 2 månader före du red 4 tävlingar i rad.

Senast ändrad:

*kl*
Jag tror på förändring! Det är nödvändigt.

Vi har ett stort problem idag.
Antalet tävlingstillfällen. Vill vi har kvar ryttare som jobbar med detta behöver de bli fler. Tävlingar får inte kollidera när de är så få. Det spelar kanske inte Lisa någon roll men för den som försöker försörja sej på att rida unghästar/hästar som ska utbildas och tas upp i klasserna har det stor betydelse.
Idag styr tävlingsterminen hur ryttarna lägger upp träning/tävling, inte när det passar ekipaget. Det är INTE bra. Man får jaga tävlingar för att få ihop det.

Jag tror på olika kvalregler (som Aicha sa) för tex Gällerdal och Lisa. Någonstans blir det en "svår" gräns men det måste till. Fler kval, på olika banor med så klart olika svårigheter och typhinder. Inte flera kval på samma bana... 5 kval/nivå låter rimligt för Lisa. För Gällerdal kan annat gälla tex 2 kval som idag. Fast genom alla klasser.

Att sedan ha hoppkval är jag mer kluven till. Inte mot hoppningen i sig utan att det blir en jakt på hopptävlingar mellan fälttävlan som redan ligger konstigt fördelat.
Att då kunna gå upp lämpligt kan bli svårare, dvs att få det att stämma in.
Nu har vi det hyfsat i Skåne under sommaren eftersom vi ofta har hoppning på fredagar. Man kan ju såklart rida avd B. (sparar lite pengar..)
Dressyrkval är väl inte så dumt? Varför inte? Fast 2 månader är tufft om man kvalar under vintern..

Sen tycker jag att man ska plocka bort placeringarna iallafall i 90-klass. Inför stilbedömning och ta bort +/- på tiden. Ha gdk bara + så blir signalen en annan.

Inför publicering av Fence-rapport på alla tävlingar. KPI låter intressant.

Ett kval ska vara med 0 hinderfel i terrängen, som ponny har det.

Ponny är jag för dåligt insatt i just nu. Vet att tillfällen är få men samtidigt så måste säkerheten gå före.

Sen funderar jag på detta med ft-banorna och tränare. Hur många bygger egna små banor då? Spontant känner jag att vi inte tar till en tränare varje gång vi är på banan.
Samtidigt VET jag att det tränas alldeles för lite terräng. Mer träningar behövs! Under säsong och inte bara under våren eller träningsläger.

Under våren kan man också ha terrängträning inomhus. Antingen med enkla hinder och "terrängtänk" eller med terränghinder inomhus.

Tempoträning kan man gott ställa högre krav på vid provet för ft-kort.

Mer teori vid provet för ft-kort.

Tja det beror väl på.

Om min häst inte är kvalad för att gå upp i tex 100 utan jag börjar med att kanske rida någon hopptävling på 100cm innan första starten i 90 fälttävlan för att där få min kval.

(Jag kan ju inte börja med att hoppkvala en häst jag inte vet klarar kvalen i fälttävlan först i 90 klass.)

Ger kanske då två tävlingar på rad. Nu i år vilket vädret ställt till det rätt ordentligt så flyttades tävlingar så de ligger i princip varje helg.

Nu har detta gett mig i år 4st starter på rak i 90 fälttävlan och skulle jag velat gå upp i 100 i Gärds innan årets slut så hade han behövt att starta benhoppning två klasser i 110cm någonstans (om de nya kvalen gällt sas) mellan dessa eller före dessa starter. Alternativt hade ju varit att jag då kanske hoppade över en 90 fälttävlan för att åka på banhoppning och det anser jag ju vara befängt för det är ju faktiskt i terrängen han skall ha sin rutin.

Och skall man se det ännu mer krasst så är det så att här nere i Skåne är det ibland hopplöst att efteranmäla till hoppning då fälttävlan ställts in som man eg skulle startat.

Så med facit i hand för ÅRETS tävlingar så hade jag inte kunnat kvala in honom till 100 på dessa 2 månader med alla flyttade tävlingar och tävlingsplatser som inte tar emot efteranmälda.

Nu har det ju tyvärr varit på detta sättet i år och även under andra år att alla tävlingarna kommer i en klump. Då får man ju välja antingen kvala in hästarna och rida färre starter i fälttävlan eller välja att inte kvala och rida fler starter i just fälttävlan. Jag vet vad jag hade valt iaf

Senast ändrad:

Men nu är du väl ändå ute & snurrar? Säg att du rider två (eller fler om det behövs) hoppningar i mars. Sedan tävlar du under hela säsongen, ibland blir det fler tävlingar i rad, men oftast går det ju ändå inte mer än 2 månader mellan starterna? Att det ska bli tävling 6 helger i rad var ju något du tog till bara för att det ska låta värre än vad det är. Du kunde ju, rent tekniskt sett, hoppat 2 månader före du red 4 tävlingar i rad.

fast jag spinner vidare. Jag rider 4 debutant och hästen går super. Vi hoppade 90 -100 innan men nu har det gått 3 månader och vi vill gå upp i 100. Då måste jag ut och kvala hoppning igen för att starta 100-ft. Där ser jag ett problem.. att få det vettigt i planeringen om det inte finns tävlingar på fredagar. Jag rider nu flera hästar och inte bara en så jag rider andra hästar när den som kvalar vilar. Blir ju onekligen enklare om jag håller mej til en häst. :idea:

En annan tanke är att man helt enkelt tvingas ha en reg tränare, att man måste ha ett papper på att man tränat x tillfällen för en av förbundet godkänd c - a-tränare och vid tillfällen där tex farlig ridning utdömts ska ÖD kunna gå in och se vilken tränare som "ansvarar" för ryttaren och kanske att ÖD kontaktar denne då.

Det där gillade jag. En annan idé är annars kanske att ett ft-märke för varje klass ska avläggas innan man får gå vidare upp? Rider man vårdslöst ryker "kvalmärket" för den klassen och man får backa tillbaka alt. ta om märket och visa att man faktiskt platsar på den nivån.

Ang. hoppkvalen är jag lite delad. Om jag bara ser till mig själv så är risken stor att jag och Sigge är en av dem som sållas ut eftersom han är en dålig banhoppare, men för den delen tycker jag inte att han är farlig i terrängen. Snarare väldigt klok och en fantastisk läromästare för mig. Enda gångerna vi varit farligt ute är om JAG ridit dåligt, och det är väl det man vill komma åt?

fast jag spinner vidare. Jag rider 4 debutant och hästen går super. Vi hoppade 90 -100 innan men nu har det gått 3 månader och vi vill gå upp i 100. Då måste jag ut och kvala hoppning igen för att starta 100-ft. Där ser jag ett problem.. att få det vettigt i planeringen om det inte finns tävlingar på fredagar. Jag rider nu flera hästar och inte bara en så jag rider andra hästar när den som kvalar vilar. Blir ju onekligen enklare om jag håller mej til en häst. :idea:

Ja det är detta jag ser som ett problem att tiden som är satt för kvalen är för kort.

Det ser man ju bara på min lilla nu, han hade ju fått tävla ihjäl sig för att få starta 100 i år om det var så att de nya kvalen gällde. 4st 90 på rak plus då två hopptävlingar och sedan en 100fälttävlan. det ger ju en hel del tävlande på denna tiden just med de förhållandena man haft iår

Jag antar att tanken med hoppkvalen är att sålla bort de slarviga hästarna och bara skicka ut välhoppande hästar i terrängen, men en häst som alltid lämnar en halvmeter luft är den verkligen den optimala fälttävlanshästen ur säkerhetssynpunkt. Den borde ju bli trött fortare, kanske få svårt att räcka fram pga av sina för höga och runda språng osv.

Jag ser det inte alls som du gör, jag ser det som att man sållar bort dom dåliga RYTTARNA och tvingar ryttarna att rida bättre vilket leder till ökad säkerhet , vilken kossa som helst kan hoppa runt 130 med en bra ryttare men man ser ju jättebra hästar gå fullkomligt katastrof i hoppningen för att ryttarna rider som krattor.

I dom diskussionerna jag har hört under åren så har det inte varit hästarna som det klagats på så mkt i varken hoppningen, dressyren eller terrängen utan det är ryttarna som rider för dåligt.

Så mkt hopptävlingar det finns i skåne skulle inte det vara något större problem att åka och hoppa 110 på lördagen och 110 på söndagen.

Så mkt fälttävlan finns det ju inte heller så att tävla ihjäl sig går nog inte hur mkt man än vill.

Dessutom börjar ju inte säsongen förrän i april så då har man ju hunnit med dom hopptävlingar man behöver i mars.

Jag ser det som när man rider debutant och lätt klass så kliver man ju NER i höjd i hoppningen så att "kvala om" när man skall rida 100 klass är ju märkligt för visst har ni skuttat runt 110 långt innan dess

Det blir ju mängder med uppehåll under sommaren för hopptävlingar eller tävlar ni inte hoppning nere i skåne :confused:

Tja det beror väl på.

Om min häst inte är kvalad för att gå upp i tex 100 utan jag börjar med att kanske rida någon hopptävling på 100cm innan första starten i 90 fälttävlan för att där få min kval.

(Jag kan ju inte börja med att hoppkvala en häst jag inte vet klarar kvalen i fälttävlan först i 90 klass.)

Ursäkta men varför kan du inte hopptävla en häst INNAN den går fälttävlan?? Jag trodde det ingick i utbildningen att man tävlar dressyr och framförallt hoppning innan man ger sig ut i terrängen, det verkar ju helt vansinnigt att man debuterar hoppning först i fälttävlansprovet :crazy:

*hugger sista knapp*

Självklart blir allt tillkrånglat ett år som detta, när tävling efter tävling har blivit inställd & flyttad. För att kunna genomföra alla de här kraven/kvalen vi pratar om så MÅSTE det ju till fler tävlingar/tävlingsplatser. Och där känns det lite osäkert tycker jag, hur ska förbundet få till detta? Trenden pekar ju tyvärr inte uppåt när det gäller antalet tävlingsarrangörer.. :crazy:

Och visst, scenariot som Idasagare beskriver om man vill gå upp en klass under säsongen, så blir det svårt. Men jag håller med Fio om att man nog bör ha klarat av de höjderna om man vill känna sig säker på själva tävlingen.
Kvalen/kraven/reglerna kräver nog en halv lagbok för att få med alla detaljer & undantag...men vad har vi att välja på? Det får ju inte fortsätta som det här året har börjat.

Senast ändrad:

Nej, jag tycker heller inte att det borde vara ett problem att hitta tid och hopptävlingar. MEN däremot ska det inte vara 2 månader inna som kvaltid för DÅ kan det ju köra ihop sig när man är mitt i säsongen.

Man ska kunna göra sina hopptävlingar innan FT-säsongen startar och sen ska dom kvalen gälla under hela säsongen.

För ärligt talat, har man tänkt tanken att hästen nog klarar att gå från 90 till 100 klass denna säsong så borde det ju vara så att den redan förra säsongen tävlade x-antal 90 klasser och då behöver man ju inte hoppkvala i 100 m klass mer utan istället kan man redan då i mars lägga in 2 st 110 klasser och SEN se vad fälttävlansäsongen ger.

*hugger sista knapp*

Självklart blir allt tillkrånglat ett år som detta, när tävling efter tävling har blivit inställd & flyttad. För att kunna genomföra alla de här kraven/kvalen vi pratar om så MÅSTE det ju till fler tävlingar/tävlingsplatser. Och där känns det lite osäkert tycker jag, hur ska förbundet få till detta? Trenden pekar ju tyvärr inte uppåt när det gäller antalet tävlingsarrangörer.. :crazy:

Och visst, scenariot som Idasagare beskriver om man vill gå upp en klass under säsongen, så blir det svårt. Men jag håller med Fio om att man nog bör ha klarat av de höjderna om man vill känna sig säker på själva tävlingen.
Kvalen/kraven/reglerna kräver nog en halv lagbok för att få med alla detaljer & undantag...men vad har vi att välja på? Det får ju inte fortsätta som det här året har börjat.

Det har ju varit femtio helgers uppehåll den här säsongen för allt regnande så det har väl varit en ypperlig tid att rida banhoppning, jag tror inte alls att det kommer bli tight med banhoppningskvalen om man är van att lägga in banhoppning i sin tävlingssäsong jag menar ju högre upp i klasserna du kommer desto mindre tävlingar blir det så jag ser inte alls det som ett särskilt stort problem vem skulle inte hunnit med att rida lite 120 banhoppning för att hinna rida dom 3 ** tävlingar som anordnats i år :angel:

Visst, på den nivån är det ju så. Värre med alla debutant/lätt som försvunnit i år...folk har ju knappast haft det lätt att kvala till Breeders i år till exempel.

Kan inte för mitt liv begripa hur det kan bli mindre tävlingar om man måste rida 5 debutant istället för 2 debutant och 2 hopp. För vår del här uppe skulle det betyda att även de som bara vill rida t.ex 1.00m (som DM t.ex) skulle tvingas åka på tävlingar längre bort än 30-40 mil för att kunna kvala, * skall vi bara tala om... Vi, och några få "idioter" gör ju det, men vettigt folk byter gren och kanske tar nån debutant då och då när det är nära.
Det finns inget som säger att det blir säkrare för att man flänger runt en massa dåliga debutant istället för att träna seriöst
Jag menar heller inte att du med automatik är lämplig för högre klass för att du kan hoppa 1.00m med i snitt 4 fel. Men det sovrar bort några av de grövsta och får kanske folk att tänka till lite när man köper häst

Så mkt hopptävlingar det finns i skåne skulle inte det vara något större problem att åka och hoppa 110 på lördagen och 110 på söndagen.

Så mkt fälttävlan finns det ju inte heller så att tävla ihjäl sig går nog inte hur mkt man än vill.

Dessutom börjar ju inte säsongen förrän i april så då har man ju hunnit med dom hopptävlingar man behöver i mars.

Jag ser det som när man rider debutant och lätt klass så kliver man ju NER i höjd i hoppningen så att "kvala om" när man skall rida 100 klass är ju märkligt för visst har ni skuttat runt 110 långt innan dess

Det blir ju mängder med uppehåll under sommaren för hopptävlingar eller tävlar ni inte hoppning nere i skåne :confused:

Och om man inte bor i Skåne då? Vi har inte särskilt mycket hopptävlingar att välja på här och har man otur att en hopptävling krockar med när man ska rida fälttävlan så kan man få vänta en månad till nästa tävling. Har man då otur så finns inte rätt klasser heller på den tävlingen heller. Det skulle betyda att vi skulle få åka båten över för att göra hoppkval till fälttävlan. Eftersom det är för låga hoppklasser så skulle vi inte få resebidrag och därmed skulle det kosta oss 1000-tals kronor att jaga ett HOPPKVAL till FÄLTTÄVLAN. Jag tycker inte att det känns realistiskt faktiskt... tanken är god men är det genomförbart annat än i tävlingsrika zoner som tex Skåne?

Kan inte för mitt liv begripa hur det kan bli mindre tävlingar om man måste rida 5 debutant istället för 2 debutant och 2 hopp. För vår del här uppe skulle det betyda att även de som bara vill rida t.ex 1.00m (som DM t.ex) skulle tvingas åka på tävlingar längre bort än 30-40 mil för att kunna kvala, * skall vi bara tala om... Vi, och några få "idioter" gör ju det, men vettigt folk byter gren och kanske tar nån debutant då och då när det är nära.
Det finns inget som säger att det blir säkrare för att man flänger runt en massa dåliga debutant istället för att träna seriöst
Jag menar heller inte att du med automatik är lämplig för högre klass för att du kan hoppa 1.00m med i snitt 4 fel. Men det sovrar bort några av de grövsta och får kanske folk att tänka till lite när man köper häst

Fast vi får också åka långt numera för att kvala. :crazy:

Fast jag tycker spontant att det inte är bra med bara 2 kval. Då hinner man inte med att få rutin speciellt mycket på olika typhinder ... Ännu värre om man kan rida kval 2 gånger på samma bana som man tränar på också.
Inte heller om man bara tränar på en bana. Fram för fler träningsbanor á la Lumuhlen. :idea:

Jag tycker också att ÖD måste börja ta ställning. Sätt en stämpel på ekipage om de rider illa! De ska rida fler kval helt enkelt och stanna kvar i klassen.

Kanske alla ekipage ska vara knutna till en tränare för att få tävla?

Nej, jag tycker heller inte att det borde vara ett problem att hitta tid och hopptävlingar. MEN däremot ska det inte vara 2 månader inna som kvaltid för DÅ kan det ju köra ihop sig när man är mitt i säsongen.

Man ska kunna göra sina hopptävlingar innan FT-säsongen startar och sen ska dom kvalen gälla under hela säsongen.

För ärligt talat, har man tänkt tanken att hästen nog klarar att gå från 90 till 100 klass denna säsong så borde det ju vara så att den redan förra säsongen tävlade x-antal 90 klasser och då behöver man ju inte hoppkvala i 100 m klass mer utan istället kan man redan då i mars lägga in 2 st 110 klasser och SEN se vad fälttävlansäsongen ger.

Jag tror också att det måste vara annat som gäller än 2 månader. Sen finns det hästar som kan gå från deb till lätt ganska snabbt och man måste kunan gå upp mitt i en säsong.

Knapplån.

Jag tycker att det här med hoppkval verkar helt värdelöst. Jag har en häst som hoppar jättefint i terrängen och är rädd om sig men som kan vara en jäkel inne på hoppbanan. Ska jag då inte få rida tex en 100-klass fast att hästen är jättefin i terrängen?
Nej, jag håller med Olgaklara i den här diskussionen och jag tycker absolut att man bör straffa en snabbare ritt hårdare än en långsammare. Det borde vara straff innan optimaltiden och sen inga straff 15 sek efter optimaltiden. Jag tycker även att kvalen skulle vara fler än de två som är idag. Dessutom ska de ridas med noll hinderfel. Det är inte bra att man kan gå upp i lätt klass efter två 90-klasser.
Men allt jag har skrivit här är redan sagt i tråden. Jag är iaf mycket tveksam till hoppkvalen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 531
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?