Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Ja absolut är det så!
Men om jag ser till mig själv så HAR det hänt en gång att jag har ridit fortare än vad jag borde för att jag har legat bra till... *skäms*
Lyckligtvis hände inget då, och jag har lärt mig av mitt misstag. Det är mer sådana saker jag tänker på.

Beror väl på HUR man rider fort, i lätt klass hamnar jag ganska enkelt precis 15 sekunder för fort (för att jag saktar in lite i slutet för att slippa tidsfel) på Barcelona fastän jag tar upp henne ganska bra innan hindren men har man 9 meters galoppsprång så har man och skall hon gå bra så skall hon gå minst i det tempot. Hon kan ju gå väldigt fort fastän det känns långsamt men hon är ju alltid balanserad.

Nu har hon visserligen startat ** klass eller Msv A och gått väldigt många Msv B i sitt liv så det var väl kanske inte riktigt jämförbart :o

Det är lite skillnad att rida 90cm och 110cm faktiskt. och de extra 5cm från 100cm som det är i 100 fälttävlan gör ju inte speciellt mkt.

Jag har inte skrivit att man inte skall tävla dem men oftast brukar man börja med att rida 90cm och 100cm.

Och jag tycker att det hör till utbildningen att hästen är förberedd för sin uppgift. Är den inte tillräckligt tränad så spelar det ingen roll hur många hopptävlingar man är ute på

Ja men det lät som du debuterade hoppningen för första gången på ft- banan men för att start debutant klass krävs väl inte 110 rundor ?

Hoppningen i lätt klass SKALL ju vara 1.05 nu är det ju aldrig så men OM dom hade byggt rätt höjd på banorna hade det ju inte varit så himla stor skillnad till 110 hoppning.

Dom kan ju börja med att bygga banorna med den höjd och bredd det skall vara till att börja med i 90 och 100 klassen så kanske problemen med hoppningen löser sig av sig självt i fälttävlan.

Fast jag tycker nog att banorna håller rätt höjd på de allra flesta tävlingsplatser. Ser ingen större skillnad mot ren banhoppning faktiskt

Fast jag tycker nog att banorna håller rätt höjd på de allra flesta tävlingsplatser. Ser ingen större skillnad mot ren banhoppning faktiskt

Det tycker inte jag iaf! Dels är höjden nästan aldrig den det ska vara och dessutom är bansträckningen bra mycket enklare i fälttävlan än i banhoppning.

Det tycker inte jag iaf! Dels är höjden nästan aldrig den det ska vara och dessutom är bansträckningen bra mycket enklare i fälttävlan än i banhoppning.

Fast om vi startar 90 i hoppning så är det enkelt. Både sträckning och hinder. Likadant i 90-terräng. Vissa hinder ligger på max andra på mini, en del mitt emellan.

Banan idag i Gärds var stor och lång med flera linjer. (Som den brukar vara när Dulow bygger!)
Självklart var den 1* svårare än 100. Både vad gällde linjer, antal hinder och höjd och bredd. TR är ju ganska detaljera vad gällder detta så det är ju bara att kontrollmäta. :angel:

Jag uppfattar annars en 90-hoppning som betydligt enklare än en 90-terr hopp. Så är det iallafall här i vår vrå av Skåne. :) Även om du hoppar en 100-hopp så är den enkel...

Fast visst har vi sett en och annan superenkel hoppbana men då inte höjd/bredd enkelt utan avsaknaden av linjer, stora avstånd osv och få språng.

Nej jag håller inte heller med. I fälttävlan har man dessutom kombinationer vilket ju inte förekommer i 90cm hoppning.

Både */**/*** banhoppning är betydligt svårare än vad det är i ren banhoppning på samma höjd, dels för att oxrarna får vara längre och att man rider i ett högre tempo och så brukar det vara fler språng

Så är det iaf inte här. 90 m hoppning och 1 m hoppning är klart svårare än vad en debutant- (skriver debutant, lätt mm för att hålla isär begreppen) hoppbana är. Det är fler hinder som ligger på maxhöjd, bansträckningen är helt klart svårare med svårare linjer och trixiga avstånd. Många hinder på båge och anridning ur svängar.

Här kan man ibland tro att man hamnat på en mindre GP-bana med tanke på bansträckning, hinderhöjd/typ och färger mm på hinder. Att oxrarna inte skulle vara på maximal längd i dessa klasser är en utopi. T om på de flesta lokala 90 och 1 m är det maxhöjd och längd på en oxer.

Och då blir min slutsats: Eftersom vi här uppe är vana vid dessa miniGP banor så känns ju debutant och Lätt klass hoppningen löjligt enkel och låg. Detta förklarar nog varför vi har så väldigt olika uppfattning om var höjden ligger på på FT-banorna som vi träffas ute på tillsammans!:idea:

Nej jag håller inte heller med. I fälttävlan har man dessutom kombinationer vilket ju inte förekommer i 90cm hoppning.

Både */**/*** banhoppning är betydligt svårare än vad det är i ren banhoppning på samma höjd, dels för att oxrarna får vara längre och att man rider i ett högre tempo och så brukar det vara fler språng

Men om nu banhoppningen är så mkt enklare än fälttävlans - banhoppning så förstår jag fortfarande inte detta motståndet med att kvala i banhoppning?? Om nu det är betydligt svårare i en * och ** vilket är 115-120 så är det ju bara att ta EN helg och ut och hoppa 120-130 så är ju kvalet klart ? Det är ju trots allt ganska enkla regionala 120-130 som byggs.

Och då blir min slutsats: Eftersom vi här uppe är vana vid dessa miniGP banor så känns ju debutant och Lätt klass hoppningen löjligt enkel och låg. Detta förklarar nog varför vi har så väldigt olika uppfattning om var höjden ligger på på FT-banorna som vi träffas ute på tillsammans!:idea:

Ja så verkar det nog vara :bow:

Men om nu banhoppningen är så mkt enklare än fälttävlans - banhoppning så förstår jag fortfarande inte detta motståndet med att kvala i banhoppning?? Om nu det är betydligt svårare i en * och ** vilket är 115-120 så är det ju bara att ta EN helg och ut och hoppa 120-130 så är ju kvalet klart ? Det är ju trots allt ganska enkla regionala 120-130 som byggs.

Har du svårt att läsa??

Debuterar brukar man göra MITT i terminen inte vid FÖRSTA fälttävlan man startar på året. Detta KAN medföra att det blir svårt att få in banhoppningskval i den TIDEN som förslaget ger.

Jag har ingenstans skrivit att man inte skulle kunna kvala via banhoppning men då skall detta kunna göras på vintern/våren så man inte skall behöva ge sig ut och jaga kval mellan fälttävlan och på det viset låta sin UNGhäst behöva tävla flertalet helger efter varandra!

Att många sedan anser att man skall ÖKA kvalen i den grenen man faktiskt rider tycker jag borde vara självklart för alla i sporten.

För rutinen att hoppa en TERRÄNGBANA säkert får man INTE genom att hoppa lite banhoppning utan detta får man endast genom rutin på just terräng, annars skulle ju för sjutton varenda banhoppningshäst vara en bättre terränghäst än de som faktiskt går bra i terrängen och så är ju inte fallet!

Jo jag förstår vad du säger om tiden för kvalen men det var ju tex fler kval innan och det hjälpte ju inte . Sen jaga kval ??
Även om du skall debutera en ny klass mitt i säsongen kan du väl avvara en helg att hoppa banhoppning.

Förstår fortfarande inte var problemet ligger, går det här igenom blir det ju så iallafall och jag tror iallafall inte det kommer skapa några större problem mer än att folk blir mer förberedda för hoppningen och det är väl tydligen det dom vill, det ena utesluter inte det andra man kan faktiskt lägga in fler kval i fälttävlan OCH banhoppningskval Janne tex har ju sagt länge att fälttävlansryttarna måste ut och hoppa mer banhoppning och det här är väl ett sätt att tvinga ut dom på annars hade ju inte det här förslaget kommit fram.

Sen är det självklart att man får mer rutin att hoppa i terrängen om man hoppar mer banhoppning tex i kombinationer mm , så mkt terräng hoppar man ju faktiskt inte under säsongen och dom flesta är ju mest enkelhinder det underlättar ju rätt mkt om man är en säker banhoppningsryttare att rida svårare kombinationer i terrängen det är ju även där dom flesta får sina problem och sina stopp det är alla jag känner i den här sporten rätt överens om iallfall.

Senast ändrad:

För rutinen att hoppa en TERRÄNGBANA säkert får man INTE genom att hoppa lite banhoppning utan detta får man endast genom rutin på just terräng, annars skulle ju för sjutton varenda banhoppningshäst vara en bättre terränghäst än de som faktiskt går bra i terrängen och så är ju inte fallet!

Du hakar hela tiden upp dig på hästarna medans jag pratar om att ryttarna måste bli bättre och JA jag kan ge mig fan på att dom flesta banhoppningsryttarna på 140 nivå rider terräng MKT bättre än dom flesta ryttare på debutant och lättklassnivå och säkert även på * nivå.

Jag har ett strålande exempel på det i mitt stall, en 15 årig tjej som ridit massvis med banhoppning upp till 130 på både ponny och häst gick ut denna säsongen med en av sina banhoppningshästar och gjorde strålande resultat debuterade tex lätt klass på den omtalade banan i Trossnäs efter sina obligatoriska debutant kval blev direkt upplockad av juniorledningen eftersom det var sådana här ryttare dom vill ha in i truppen. Säker ridning hela vägen till skillnad från majoriteten av ryttarna i den klassen som hade noll koll på både häst och tempo och hinder :crazy:

Så visst sjutton ger banhoppningrutinen säkrare ridning i terrängen, hade faktiskt just den här diskussionen med Sara Algotsson i Gärds i våras då hon tyckte hon hade förbättrat sin balans i terrängen jättemkt nu när hon har kunnat träna mer banhoppning iom att dom har ridhus på gården och slipper köra iväg

Jag tror att din generalisering om att banhoppningsryttare med automatik är duktiga terrängryttare är fel. Självklar finns det duktiga ryttare som rider hoppning som också kan rida terräng. Dock är de betydligt färre än i din generalisering.

MEN även inom hoppningen har man samma bekymmer. Ryttare som rider för dåligt. Idag är det för enkelt att köpa en häst och ta sej runt klassen, även 140. Här pratar man om att lära ryttarna rida dressyr och att hoppa...

Eftersom fälttävlan exploderat under senaste årtiondet, liksom hoppning och faktiskt även dressyren som ökat så har det förändrat problemen.

Jag ser problem med banhoppningskval men tror ändå att det kan vara bra OM man har vettiga kvaltider. Jag ser fortfarande problem mitt i säsongen. Fast jag tror att de flesta seriösa ft-ryttarna redan tävlar hoppning och dressyr på jmfr bar nivå. Visst finns det säkert undantag men de flesta som tävlar har långsiktiga mål.

Det är en skillnad som jag ser inom hopp och ft. Inomft har man oftast långsiktiga mål även på lägre nivå medan man i hoppning "bara hoppar".

Visst behöver "svenskarna" bli bättre hopryttare MEN titta på ft-dressyren i Europa så behövs det bli bättre där också. Risken finns också att terrängen blir sämre då vi tränar för lite pga banor/tävlingstillfällen osv.

Så om vi summerar ihop de flestas åsikter här så behöver FT-ryttarna förbättra sig i alla 3 disciplinerna!

Debutant och Lätt klass ryttarna kanske mest i hoppning för att klara sig bättre i terrängen.

Och de på högre nivå behöver DESSUTOM förbättra sin dressyr för att klara sig bättre ute i Europa.

Så slutsatsen bör nog bli:

Stilbedömning utan tidtagning i debutant

Döma farlig ridning på alla "galningar" som skenar runt i terrängen och har man ådragit sig farlig ridning så måste man göra nåt prov för godkänd tränare innan man får tävla igen

Mer kval innan man får gå upp i klasserna, åtminstone på lägre nivå och kanske beroende på hur mycket du tävlat tidigare och i vilka klasser

Ev. även dressyr och banhoppningskval innan du ens får lov att starta en fälttävlan

Eller vad säger ni?

Du hakar hela tiden upp dig på hästarna medans jag pratar om att ryttarna måste bli bättre och JA jag kan ge mig fan på att dom flesta banhoppningsryttarna på 140 nivå rider terräng MKT bättre än dom flesta ryttare på debutant och lättklassnivå och säkert även på * nivå.

Jo jag anser att hästen är den som skall sättas i första rummet, och en häst som INTE hoppar bra kommer aldrig att hoppa bra oavsett om du rider två starter i banhoppning!

Hästar som går väldigt mkt blir trötta därför brukar det vara kutym att inte rida mer än 3 helger i rad!

Jag har ett strålande exempel på det i mitt stall, en 15 årig tjej som ridit massvis med banhoppning upp till 130 på både ponny och häst gick ut denna säsongen med en av sina banhoppningshästar och gjorde strålande resultat debuterade tex lätt klass på den omtalade banan i Trossnäs efter sina obligatoriska debutant kval blev direkt upplockad av juniorledningen eftersom det var sådana här ryttare dom vill ha in i truppen. Säker ridning hela vägen till skillnad från majoriteten av ryttarna i den klassen som hade noll koll på både häst och tempo och hinder :crazy:

Visst finns det självklart undantag, det säger väl sig självt. Men vare sig deb eller lätt klass säger ju om ryttaren är kapabel att rida de stora klasserna sedan även om det går bra i deb/lätt!

Här nere i skåne där man har uppåt 200starter i 130cm hoppningar säger iaf jag att många av dessa INTE skulle vara kapabla att rida terräng.

Jo jag förstår vad du säger om tiden för kvalen men det var ju tex fler kval innan och det hjälpte ju inte . Sen jaga kval ??
Även om du skall debutera en ny klass mitt i säsongen kan du väl avvara en helg att hoppa banhoppning.

Som jag tidigare skrivit så blir det som i år så finns det ingen helg att avvara om man då inte hoppar över en fälttävlan. Och det anser jag inte vara rätt. En start till i tex deb ger betydligt mer än en start i banhoppning.

Förstår fortfarande inte var problemet ligger, går det här igenom blir det ju så iallafall och jag tror iallafall inte det kommer skapa några större problem mer än att folk blir mer förberedda för hoppningen och det är väl tydligen det dom vill, det ena utesluter inte det andra man kan faktiskt lägga in fler kval i fälttävlan OCH banhoppningskval Janne tex har ju sagt länge att fälttävlansryttarna måste ut och hoppa mer banhoppning och det här är väl ett sätt att tvinga ut dom på annars hade ju inte det här förslaget kommit fram.

Återigen så har jag inte skrivit att ett banhoppningskval är hemskt men en kvalperiod som är så kort tycker jag är fel!!

Jag vet vad Janne tycker om banhoppningen för jag tränar ju faktiskt för honom ;)

Sen är det självklart att man får mer rutin att hoppa i terrängen om man hoppar mer banhoppning tex i kombinationer mm , så mkt terräng hoppar man ju faktiskt inte under säsongen och dom flesta är ju mest enkelhinder det underlättar ju rätt mkt om man är en säker banhoppningsryttare att rida svårare kombinationer i terrängen det är ju även där dom flesta får sina problem och sina stopp det är alla jag känner i den här sporten rätt överens om iallfall.

Här håller jag inte med dig! Det är väl självklart att du inte får rutin i terräng genom att hoppa banhoppning :eek:

Att hoppningen blir säkrare är en sak (eller rättare sagt man sållar ut de hästar som hoppar dåligt) men det har inget med terrängridning att göra!

Varför och på vilket sätt skulle det bli lättare att hoppa kombinationer i terrängen?? Idag så bygger man kombinationerna betydligt längre än i banhoppningen och det är en trend som kommer att fortsätta enl banbyggare/tekdelegat för att man vill få ryttarna att rida framåt i stället för att bromsa (vilket man faktiskt gör i banhoppning där man gör tvärtom dvs kortar in allt)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 530
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar