Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Av vad jag har hört från en som var med på mötet så måsta man om man t.ex. ska kvala till 100 klass ha ridit 2 110 i banhoppning varav en inom 2 månader innan första start i 100, så det är bara när man ska gå upp en klass som detta skulle gälla.

Jo det är liksom det som vissa av oss kan se problem med. Tävlingarna är få och vill man, som man ofta gör, gå upp mitt i säsong så kan det bli snärjigt med att få till tävlingarna.
Speciellt om man har flera hästar.

PS! Jag är positiv till ändrade kval eller "skärpta kval" men tycker just tdisgränsen på 2 mån är lite snål...

PS! Jag är positiv till ändrade kval eller "skärpta kval" men tycker just tdisgränsen på 2 mån är lite snål...

Jo men är det inte lite det som är grejen? Av alla diskussioner under åren så vill man att fälttävlansryttarna skall tävla MER banhoppning än vad dom gör idag och just 2 månaders - grejen är ju ett sätt att tvinga ut folk på. Sen vad det ger i framtiden får dom väl utvärdera om ett år eller två.

Återigen man får ju inte glömma hästen i det hela, en trött häst är ingen säker häst.

Och då tänker jag på tex det upplägget som varit i år där många debuterande hästar fått gå många helger efter varandra och skulle det in ett hoppkval där också så hade det blivit upp till kanske 6st helger på raken eller fler.

Det hade varit intressant att se hur många som inte tävlar sina hästar i hoppning. Jag personligen tror inte att det är speciellt många som inte gör det. Dessutom så tävlar ju en hel del dressyr på sina hästar också så det kan bli väldigt mycket tävlande för en häst.

Nu fick jag höra dock att det kommer att klassas in och att kvalen skall vara avgörande för vad ryttaren tidigare har ridit. Så vi lär ju få reda på hur det blir när förslaget kommer.

Skall försöka att luska lite hos JJ i helgen

Jo men är det inte lite det som är grejen? Av alla diskussioner under åren så vill man att fälttävlansryttarna skall tävla MER banhoppning än vad dom gör idag och just 2 månaders - grejen är ju ett sätt att tvinga ut folk på. Sen vad det ger i framtiden får dom väl utvärdera om ett år eller två.

Fast den uppfattningen fick jag inte när JJ tog upp det. Vi disk just detta bekymmer som Olgaklara är inne på. Speciellt för unghästar och med utbudet av ft.
Fast visst kan det funka OM man har en häst och terminen ser bra ut. Dock är det en hel del som har flera hästar och terminen är sällan så bra.
Men eu så finns det andra alternativ för att lösa detta problem likväl som problemet för rutinerade ryttare om det blir fler ft-kval. :idea:

Återigen man får ju inte glömma hästen i det hela, en trött häst är ingen säker häst.

Och då tänker jag på tex det upplägget som varit i år där många debuterande hästar fått gå många helger efter varandra och skulle det in ett hoppkval där också så hade det blivit upp till kanske 6st helger på raken eller fler.

Det hade varit intressant att se hur många som inte tävlar sina hästar i hoppning. Jag personligen tror inte att det är speciellt många som inte gör det. Dessutom så tävlar ju en hel del dressyr på sina hästar också så det kan bli väldigt mycket tävlande för en häst.

Nu fick jag höra dock att det kommer att klassas in och att kvalen skall vara avgörande för vad ryttaren tidigare har ridit. Så vi lär ju få reda på hur det blir när förslaget kommer.

Skall försöka att luska lite hos JJ i helgen

Men dom där uppläggen som blivit i år är ju ytterligheter sådär som det varit i år får det ju helst aldrig mer bli först och främst så får ju arrangörerna se till att samsas bättre det har ju varit katastrof dom senaste åren med hur dom har lagt tävlingssäsongen :crazy:

KL

Drar upp den här tråden igen.

Jag har en fråga, vet inte om den behandlats i den här tråden förut men ändå.
Det här med att man får ha max 8 fel på två tävlingar, gäller felen i grundomgången eller i omhoppningen? Alltså är man kvalad om man t.ex. har 4 fel i vardera grundomgång eller måste man ha kommit till omhoppning för att det ska räknas som godkänt kval?

Det är bara grundomgång som räknas, går även att rida avd B

Har ni fler hinder i avd B? Här är det till 90% exakt samma bana och om inte så är det ett hinder färre i Avd B!

Här nere är det alltid ett eller två hinder mer i avd B. Tror att det måste vara så iaf om det skall räknas som kval för unghästar.

Det borde ju vara detsamma hos er??!!!

Nej, vi har samma som Nelle, 99% av gångerna rider vi i avd B endast grundomgången. Och om avd A har haft med en besvärlig linje med mycket hinderfel brukar nåt hinder i den linjen sänkas lite till avd B.

Och det räknas som kval för oss så det måste ju vara samma regler i Skåneland....

Här nere är det alltid ett eller två hinder mer i avd B. Tror att det måste vara så iaf om det skall räknas som kval för unghästar.

Det borde ju vara detsamma hos er??!!!

Här i vårt hörn av Skåneland har vi uppfattat det som olikheter hos de söta banbyggarna. Vissa har alltid samma fas 1 som avd B medan andra har ett hinder till i avd B jmfrt med fas 1.

Nu tänkte jag på 120 eller högre, men när jag tänker efter så är det nog så att i lägre klasser så rider man samma bana dvs 90/100.

Det är bara grundomgång som räknas, går även att rida avd B

Ja ju färre hinder ju bättre då om man totalt skall hålla sig under 8 fel på dessa 2 tävlingar. Häromkring brukar det vara grundomgången för avd B , ibland har det varit ett extra hinder i dom högre klasserna

Det mest konkreta är ett förslag till TR-ändring inför nästa säsong. Förslaget innebär att kvalreglerna för de ryttare som vill gå upp en klass i fälttävlan förstärks. Ekipaget ska innan först start på den nya nivån klara två banhoppningsprov på specificerad höjd med maximalt 8 fel (0+8, 8+0 eller 4+4) totalt vid de två tillfällena. Det sista resultatet ska uppnås senast två månader före start.

Förresten det sista kvalet skall uppnås senast 2 månader innan start men finns det en gräns hur lång tid det kan vara mellan dom båda banhoppningskvalen? Är det inom 24 månader?

Nu tänkte jag på 120 eller högre, men när jag tänker efter så är det nog så att i lägre klasser så rider man samma bana dvs 90/100.

Fast i de 120 jag varit på här var det grundomgång som gällde också....att det tillkommer nåt enstaka hinder var vanligt för ett par år sedan men inte en enda gång i år iaf.

Då är det stor skillnad mellan distrikten. För jag har ju ridit en hel del hoppning (reg/nat) när jag kvalat mina unghästar till Falsterbo och där har det alltid varit ett hinder mer i avd B för att de skall komma upp till rätt antal språng.

En gundomgång i av A har oftast inte mer än 7 el 8 hinder när det är två faser. När det är ren A:0 så är det kanske annat men dessa brukar man undvika att rida med unghästarna iaf här nere.

Då är det stor skillnad mellan distrikten. För jag har ju ridit en hel del hoppning (reg/nat) när jag kvalat mina unghästar till Falsterbo och där har det alltid varit ett hinder mer i avd B för att de skall komma upp till rätt antal språng.

En gundomgång i av A har oftast inte mer än 7 el 8 hinder när det är två faser. När det är ren A:0 så är det kanske annat men dessa brukar man undvika att rida med unghästarna iaf här nere.

Va! Häruppe är det minst 9 och inte sällan 10 hinder i grunden i fas A , det gäller att kvala i skåne då alltså

I 120 kan det vara upp till 10 hinder, men oftast är det 8-9st I lägre klass är det bara upp till 8st. A:0 har alltid fler.

Tror det följer TR faktiskt ;)

Däremot på nationell så brukar det vara fler hinder och jag har ridit 120 med 11 hinder där!

Skall hem och läsa lite vad som står, men jag tror inte att det är lättare att kvala i Skåne snarare tvärtom :smirk:

Eftersom vi talar 120 så är det givetvis regionalt och uppåt. Innan vi bestämde att min skulle gå breeders ft var det tal om att han ev. skulle gå Falsterbo, så han började med att nolla i 120 avd B Ackumulator i Eksjö. En Ackumulator är ju inte alls så tokig att rida unghäst i även om linjerna kan vara lite svårare och det nog är ca 10 hinder, så är ju oftast höjden lite lägre än en A:0/A. Däremot är det ju med joker hinder och så även i Eksjö, sista hindret var ett vitt smalhinder över vattenfylld vatten matta. Ställde till mycket bekymmer i Avd A men inget som helst problem för B-hästarna...visserligen sänktes hindret i avd B men ändå...
Som kuriosa kan jag nämna att just denna 120 klass vanns avd A av Wega....( Sara A för den som inte vet det....) FT-häst ska det vara!:banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 530
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V