Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Alltså spelar roll om det är ett hinder mer eller mindre...:devil:

Banbyggare, underlag, miljö och hindermatriel gör hela skillnaden

Om nån hittar en lättare plats att kvala på så grattis.... tycker inte det är så mycket att tjafsa om :cool: Med vettig träning/matchning klarar en normalbegåvad häst dessa kval lätt, och de obegåvade/dåligt matchade behöver träna på många rundor alt. skaffa bättre banhoppningstränare och det tjänar alla på i långa loppet

Om nån hittar en lättare plats att kvala på så grattis.... tycker inte det är så mycket att tjafsa om :cool: Med vettig träning/matchning klarar en normalbegåvad häst dessa kval lätt, och de obegåvade/dåligt matchade behöver träna på många rundor alt. skaffa bättre banhoppningstränare och det tjänar alla på i långa loppet

YES! Norrlänningarna slår till igen...:rofl: Givetvis har du helt rätt...ett hinder mer eller mindre gör ingen skillnad då det naturligtvis är tänkt att man ska vara KLAR för klassen, inte ha tur nog att lyckas haspla sig runt...:eek:

För min del spelar det absolut ingen roll, det är ju inte jag som gnäller om hoppkvalen

Men jag undrar..... hur blir det om man kvalat till 2*-igt enl de regler som gäller idag 2 gånger om men inte startat det kommer man att måsta kvala om?:confused:

Då får du kvala om i banhoppning antar jag. Nu vet vi ju inte riktigt hur kvalen kommer se ut till nästa år, jag undrar fortfarande hur långt tid det får gå mellan det första och senaste banhoppningskvalet

Brukar vara en övergångsperiod så de som är kvalade enligt de regler som var föregående år brukar inte behöva kvala igen.

Men man kan inte vara helt säker på det :crazy:

Jag tror som jag fattar det ni pratar om säkerheten men om det var rivningsbara hinder skulle väl kanske terrängritten tappa sin tjusning? Men ni har rätt man kan vara försiktigare :)

Varför inte enklare banor för debutant samt hårdare regler när det gäller att stämma av hur trötta häst/ryttare är.

När det gäller barn i debutant tex på sina ponnies så kanske de inte riktigt är på det klara med vad varken häst eller ryttare orkar med för dagen.

Bara spånerier.. Hur är det med kontroller ang puls och "ork" på tävlingar?

När det händer en olycka händer den inter bara för oturen, det kan ha varit för att hästen kom fel på/ ryttaren fick obalans etc. Inte att hinderna är o rivbara. Om man går omkull etc har man inte i terrängen att göra & därför skulle jag vela införa att när man tar fälttävlans kortet ska man hoppa mer än några fjuttiga vallgravar & ta tid. Jag tycker man ska hoppa MÅNGA tittiga hinder så man vet att hästen & ryttaren är redo för terrängen, sen går dte ju inte att ha en klumpig & trevig häst i terrängen, det får man ju utesluta, MEN ALDRIG GÖRA RIVBARA HINDER :@ FY NEJ! MvH Tova Lova ;)

Fast nu har ju även dom bästa ryttarna i världen druttat omkull med hästen men dom har väl inget i terrängen att göra då kanske trots att dom vunnit både OS och VM :smirk:

Ibland händer det jäkligt kvickt och det har inte alltid med dåliga ryttare och dålig ridning att göra , det kan faktiskt finnas andra yttre omständigheter som spelar in.

Varför inte enklare banor för debutant samt hårdare regler när det gäller att stämma av hur trötta häst/ryttare är.

När det gäller barn i debutant tex på sina ponnies så kanske de inte riktigt är på det klara med vad varken häst eller ryttare orkar med för dagen.

Nu när 10 minuters boxen är borta så händer det väl inte allt för ofta där kunde dom ju utesluta en trött häst innan dom gick ut i terrängen.
Efteråt är det ju försent sas , man kan faktiskt pulsa hästen efter målgång och utfärda något av dom gula korten om hästen inte anses vara ordentligt tränad.
Känns hästen trött borde det vara mer sunt förnuft hos ryttaren att avbryta ritten, kanske gör dom det OM dom vet att dom kan få en varning efter målgång.

Här i Skåne är det ofta kontroll efter målgång. Jättebra och oftast förklarar veterinären för ryttarna vad denne gör och varför. :idea:
Fast detta brukar bara vara 90/100. Jag tror på det även i högre klasser. Det återkommer på int tävlingar så det saknas däremellan. Kanske ni andra har det längre upp i landet?
Jag tycker inte det ska vara enklare banor för debutant snarare tvärtom, fler typhinder redan i debutant som i Danmark. Däremot kan man införa en ännu lägre nivå för att ragga folk även det som de har i Danmark.
Sen en annan sak: en häst/ponny som inte orkar en debutant har fruktansvärt dålig kondition. Tyvärr inte helt ovanligt... Här måste tränarna lägga sig i mer.
Jag gillar förslaget med anknytning till en tränare. :idea:

Tyvärr inte helt ovanligt... Här måste tränarna lägga sig i mer.
Jag gillar förslaget med anknytning till en tränare. :idea:

Och dom tränare som hetsar ut ekipage i terrängen med dålig kondition, dålig förberedelse a´la en terrängträning och allt vad det är vad gör vi med dom :confused:

Och dom tränare som hetsar ut ekipage i terrängen med dålig kondition, dålig förberedelse a´la en terrängträning och allt vad det är vad gör vi med dom :confused:

Vi måste hitta en jury. Den tar från dem tränarlicensen. Ska vi jobba med säkerheten så... :(
Läste i en annan tråd (hopp) där man skrev att man INTE red för någon tränare. Minst två av dem rider även fälttävlan, på en rak fråga via PM svarade båda att det inte behövs. Den ena rider ponny och den andre rider häst.

Fast det är väl kanske det som är svårt? Barn/ungdomar med okunniga föräldrar kanske inte har den erfarenheten att känna när hästen verkligen börjar bli trött?

Det är ju lysande om hästen pulsas efter målgång och är det åt skogen så borde de få någon sorts varning.

Nu kanske jag är orättvis när det gäller just barn, men jag tror att de kanske inte har samma erfarenhet som vuxna att läsa av hästen och känna när den börjar tappa orken

Vad bra att de kontrollerar ofta! :bow:
Det där med anknytning till en tränare är ju jättebra! Men hur kontrollerar/följer man upp det?

Det vore synd om fälttävlan skulle få sämre rykte nu maa olyckorna, men jag tycker att de tar olyckorna på största allvar och verkar ifrågasätta hela tiden hur de kan göra det säkrare och dessutom gör de ordentliga utredningar. :bow:

Ja det är skrämmande, vaddå inte behövs :confused:

En del tonårstjejer hamnar i världen om att de kan allt och behöver ingen tränare. Inte allt för ovanligt kan jag tillägga. (Jobbar emellanåt mot gymnasieskola med hästlinje). Ibland återfår de förståndet islutet av gymnasietiden. :D

Antagligen vanligare inom hoppning... där behöver man ju bara låta bli att riva.
men det finns ekipage som startar fälttävlan och aldrig tränar för tränare. :crazy:

Förresten så var vi på lokalhoppning i lördags. Jag undslapp mej ett högre glädjeskrik och några ord :devil: när en 17-årigtjej som red för djävligt, spöade friskt och helt klart red för att vinna, rev sista hindret. Hästen var superduktig och räddade nästan allt ... men lång galoppsträcka där hon intee klarade tempot och han rev oxern. Obs det var en 100-klass...
Enl systern (som såklart satt bredvid mej..ja jag brukar göra bort mej:o ) brukade hon vinna... och tränade inte för någon för hon var så duktig. :eek:

Vad bra att de kontrollerar ofta! :bow:
Det där med anknytning till en tränare är ju jättebra! Men hur kontrollerar/följer man upp det?
Vi får väl införa ett "FBI-register" :bump:.
Denna världen är ju så pass liten att det är rel enkelt. En grupp kan vara "rosa jackan-gruppen".
Skämt åsido jag tror att det går att genomföra. Kan tänka mej något sådant här:

Bort med tävl.momentet debutant/90 klass. Kör CR med stilbed. Inför bedömning av 1-2 domare. Säg betyg 1-5. Får du 1-2 så kollas det upp vem du tränar för och om du inte har någon tränare hänvisas du.
Det handlar ju inte om att hitta fel utan hjälp för att lära sej.

:rofl::idea::rofl:
Det föds små klurigheter hela tiden.Fortsätt och spåna,så det blir riktigt bra till nästkommande säsong.
PS
Ge familjen en Bamsekram från "Kömpisarna på berget" :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 530
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24