Men alltså. En blomma och ett ljus, vad är det som är distraherande? Och om man tycker det distraherar känner jag fortfarande att man måste vara i princip livsfarlig i trafik med saker som verkligen distraherar, såsom gående, cyklister, andra bilister osv. Att se nått och notera ser jag inte heller som nått annat än torrisar. Ex vägskyltar. Även om alla ser likadana ut, så är ju tanken fortfarande att du ska se och registrera tankemässigt för att sen anpassa din körning. Varför är några blommor så himla läskiga att åka förbi att ni riskerar orsaka en olycka? Jag kör ganska ofta på en vägsträcka där flertalet motorcyklister kört ihjäl sig. En vacker 70-väg med många kurvor. Det står såklart en skylt i början med "Olycksdrabbad vägsträcka". Men den är ju i så fall mycket enklare att missa just för att den är så opersonlig. Några kilometer senare står det ofta en grupp blommor och en lykta. De grejerna har stått där i mer än 3 år och jag tycker nog det är vackert i sin sorgsenhet. Jag ser den, men inte 17 stirrar jag på dessa? Varför skulle jag, de riskerar inte att hoppa ut i vägen. Det är väl också endel i körkortsutbildningen, att kunna avgöra vad i vägkanten som är viktigt att verkligen ha koll på.