Längs våra vägar har ofta olyckor skett flera gånger på samma platser före dödsolyckan. Inga varningar alls tidigare. Nu blir vi alla påminda om riskerna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men har det den effekten?Längs våra vägar har ofta olyckor skett flera gånger på samma platser före dödsolyckan. Inga varningar alls tidigare. Nu blir vi alla påminda om riskerna.
Jamen har det den effekten?
Det är som med vägskyltar.Men hur får ni ihop "distraherar inte" med "får folk att tänka till och sakta ner"?
Bilkörning är ingen rättighet.men argument av typen att folk ska minsann låta bli att köra bil om de inte tål är inte bättre det heller.
Ja.En vägskylt har en, tydlig och väl begränsad, inlärd betydelse.
Jo och rent kulturellt så är det äldre än våra vägmarken.Foton, blommor, kors, lyktor, dekorationer, texter, mm har definitivt inte det.
Att inte bli distraherad betyder inte att man inte ser saker.
Ja.
Jo och rent kulturellt så är det äldre än våra vägmarken.
Jag säger bara det - Runstenar.
Det är just våra vägskyltar.Du kan säga runsten hur länge du vill, det finns en god anledning att våra vägskyltar inte ser ut vare sig som runstenar eller minnesplatser.
Det är just våra vägskyltar.
I vissa andra länder så skriver de i klartext i stället för att ha symboler.
Så det finns olika teorier om det där.
Och jag har svårt att förstå varför det är så fel att undra och fundera över lämpligheten i placeringen av vissa minnesplatser. Fråga man inte så får man inte veta.Hur kan du verkligen inte bara ha släppt det, efter 1,5 år? Visserligen maskerar du det till en fråga om trafiksäkerhet nu. Men jag har ändå svårt att förstå din hang-up på frågan.
Om du anser det trafikfarligt, ring polisen eller trafikverket. Eller släpp det.
Det är kors och blommor också.Dessa är exakt samma sak. De är standardiserade, enkelt igenkännbara, och inlärda utan att behöva parsas för betydelse.
Ja och det anses det ju som att man utan vidare skall klara av.Men det kan kanske funka som en bra jämförelse då: skillnaden mellan att köra här hemma där vi redan kan våra vägskyltar, och att köra i ett annat land för första gången där man är tvungen att faktiskt tyda skyltarna.
Men om du älskar den eller inte har ingen betydelse. Det är de sörjande som avgör. Och ser polisen något trafikfarligt så utgår jag från att de löser frågan.Och jag har svårt att förstå varför det är så fel att undra och fundera över lämpligheten i placeringen av vissa minnesplatser. Fråga man inte så får man inte veta.
Och helt uppenbart är jag inte ensam om att inte älska företeelsen.
Efter så lång tid så borde de flesta ha slutat upp med att bli distraherade av dessa blommor.Hur kan du verkligen inte bara ha släppt det, efter 1,5 år?
Och du tror fel, så du kan släppa den tanken nu.Om du verkligen vill veta, vilket jag liksom i förra tråden inte tror, jag tror att du snarare vill få vädra ditt missnöje - ställ dig på vakt och fråga någon som kommer för att tända ljus hur hen tänker.
Jag är ganska så säker på raka motsatsen.Jag är ganska så säker på att alla vet vad det betyder utan att behöva parsra.
Ja och det anses det ju som att man utan vidare skall klara av.
Hur många hyr inte bil på sin utlandssemester?
Din förra tråd hade 172 inlägg, ser jag. Och fortfarande efter 1,5 år så anser du att dina frågor inte besvarades då, trots att du fick många svar om varför en del väljer att manifestera sin sorg på det viset.Och du tror fel, så du kan släppa den tanken nu.
Åhå. jag känner nog ingen som skulle behöva parsra ett kors och blommor längs vägen.Jag är ganska så säker på raka motsatsen.
Nej jag pratar om just det.Nu pratar du ju om något helt annat än om det distraherar.