Nej, de hindrar inte sikten. Däremot verkar mitträcket och skylten med pil *kör till höger om skylten* skymma litegrann.
Och jag tänker att de kanske skulle kunna distrahera en förare som suttit en bra stund och väntat på mötande bilar. Att man fäster blicken på alla blommor, lyktor och annat så står/hänger där, så att man tappar koncentrationen.
Jag bara funderar på om det är en tänkbar delorsak till några av olyckorna i korsningen. I kombination med att bilarna kommer fort rakt framifrån (svårbedömt hur fort de kör, vi som kör där ofta har lärt oss hur långt bort de måste vara för att köra över i korsningen...) och kanske lite skymda också.
Så här ser korsningen ut när man kommer och ska svänga vänster in på vägen. Det är vid skylten där man svänger in på vägen till vänster som prydnaderna står. (google maps, bilden lär vara tagen före olyckorna då utsmyckningen kom på plats)
Jag hade nog reagerat mindre på utsmyckningen om den hade placerats i diket/gräset till vänster istället för att de står på en refug mitt i vägen.