Sv: Fälttävlans olyckor,
Jomen DET är väl självklart ändå att om du har tävlat en hel del hoppning innan du startar fälttävlan så blir du en SÄKRARE terrängryttare pga erfarenheten du skaffat dig i banhoppning.
Samma sak gäller ju givetvis dressyr, ju fler tävlingar du startat innan du rider FT desto större chans att du inte gör så många tabbar och att hästen fungerar inom staketen.
Så DÄRFÖR tycker jag nog att det skulle vara kval både i dressyr och hopp innan du ens fick starta FT...förutom Ft-kortet mm givetvis.
Här håller jag inte med dig! Det är väl självklart att du inte får rutin i terräng genom att hoppa banhoppning
Att hoppningen blir säkrare är en sak (eller rättare sagt man sållar ut de hästar som hoppar dåligt) men det har inget med terrängridning att göra!
Varför och på vilket sätt skulle det bli lättare att hoppa kombinationer i terrängen?? Idag så bygger man kombinationerna betydligt längre än i banhoppningen och det är en trend som kommer att fortsätta enl banbyggare/tekdelegat för att man vill få ryttarna att rida framåt i stället för att bromsa (vilket man faktiskt gör i banhoppning där man gör tvärtom dvs kortar in allt)
Jomen DET är väl självklart ändå att om du har tävlat en hel del hoppning innan du startar fälttävlan så blir du en SÄKRARE terrängryttare pga erfarenheten du skaffat dig i banhoppning.
Samma sak gäller ju givetvis dressyr, ju fler tävlingar du startat innan du rider FT desto större chans att du inte gör så många tabbar och att hästen fungerar inom staketen.
Så DÄRFÖR tycker jag nog att det skulle vara kval både i dressyr och hopp innan du ens fick starta FT...förutom Ft-kortet mm givetvis.