Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Här håller jag inte med dig! Det är väl självklart att du inte får rutin i terräng genom att hoppa banhoppning :eek:

Att hoppningen blir säkrare är en sak (eller rättare sagt man sållar ut de hästar som hoppar dåligt) men det har inget med terrängridning att göra!

Varför och på vilket sätt skulle det bli lättare att hoppa kombinationer i terrängen?? Idag så bygger man kombinationerna betydligt längre än i banhoppningen och det är en trend som kommer att fortsätta enl banbyggare/tekdelegat för att man vill få ryttarna att rida framåt i stället för att bromsa (vilket man faktiskt gör i banhoppning där man gör tvärtom dvs kortar in allt)

Jomen DET är väl självklart ändå att om du har tävlat en hel del hoppning innan du startar fälttävlan så blir du en SÄKRARE terrängryttare pga erfarenheten du skaffat dig i banhoppning.

Samma sak gäller ju givetvis dressyr, ju fler tävlingar du startat innan du rider FT desto större chans att du inte gör så många tabbar och att hästen fungerar inom staketen.

Så DÄRFÖR tycker jag nog att det skulle vara kval både i dressyr och hopp innan du ens fick starta FT...förutom Ft-kortet mm givetvis.

Fast rutin i terräng får du knappast genom att tävla banhoppning.

Det finns något som heter träna och det glömmer väldigt många bort i denna disskussion

Fast rutin i terräng får du knappast genom att tävla banhoppning.

Det finns något som heter träna och det glömmer väldigt många bort i denna disskussion

Nej, VI glömmer nog inte bort det men titta bara på alla som vräker sig ut i terrängen i 190 tempo...hur många ggr tror du dom varit och tränat? Endast dom ggr som krävs för att få kortet.

De har ingen som helst uppfattning om hur man rider i terrängen, och har de dessutom ingen större erfarenhet från kombinationer och avstånd i banhoppning så lurar ju katastrofen runt hörnet.

Jag säger som fio, vi måste sluta att utgå från oss själva i denna diskussion ang. hur man ska kvala. Se det från den helt orutinerade ryttarens sida som tycker det ser "kul" ut att hoppa "lite terränghinder". Det är ju där vi måste börja utbildningen, INNAN dom sen lyckas ta sig upp i klasserna och en olycka inträffar.

Fast jag tycker vi glömmer en sak. (eller har jag dåligt minne och läst slarvigt :angel:) och det är TERRÄNGTRÄNING
Hur många sitter inte i banhoppningssits? Hur rider man an på olika terränghinder? Hur läser man av terrängbanans svårigheter?

Tempot är antingen åt h-vete för snabbt eller för dåligt.(eller bra..) TEMPOTRÄNING och det krävs mycket sådant för det är skillnad på hästarnas galopp.

KONDITIONSTRÄNING behövs onekligen. Blev lite chockad igår när jag såg flera hästar bli så trötta av en 1* och då var det hästar som "inte borde bli trötta". (Igår var det bra ridväder, ingen kuperad bana :crazy:)

DRESSYR och HOPPNING såklart. Jag känner faktiskt ingen (tror jag..) som inte tävlar hoppning men det finns säkert. Det jag tycker är problem när man kommer upp i klasserna är att det ofta är stora, gräsbanor och vill man tävla på sådana banor kan det vara svårt att planera in i tävlingsterminen. Fast nu när man får rida avd B är utbudet betydligt större.

Jag tror på att en knyta till en tränare som blir TRÄNARANSVARIG. Tränaren vill inte ha dåligt rykte så jag tror att det kan funka i vår lilla värld..
Då kan denne se till att ryttaren tränar terräng, hoppning, dressyr mm. (och tävlar vettigt..)

UTBILDNING mer kunskap om varför man behöver ovanstående. Utbildning i hästkunskap. Idag kan man köpa en häst, börja med ft helt utan någonting. Vilka skador är vanliga? Hur tar vi hand om hästen? Träffen i Falkenberg är bra men vi behöver nå "90-Lisa".

*kl*
Jag är glad för att den här kommitten iallafall inte är rädd för lite nytänkande angående att man måste bli bättre banhoppare och att dom inte är rädda för att lägga fram det förslaget!! Dom har ju helt klart insett att det inte går att harva omkring i tänkandet hur det var förr i tiden....

Det finns inte hur mycket resurser som helst för att nå "90 Lisa" det här sättet blir ett enkelt och kanske ett realistiskt sätt att börja på även om det krävs mer terrängutbildning m tempon mm så krävs det mycket mer insatser för att det skall kunna gå att göra till nästa år och det blir svårare att arbeta fram ett konkret beslut inom hur det skall gå tillväga.
På det här viset blir det enkelt, inte mer än 8 fel i respektive klass för att ens starta en högre klass så punkt slut! Konkret och bra!

Man får väl lita på att den där kommitten dom tillsatt till det där vet vad dom talar om :cool:

*kl*

Det här tyckte jag lät som en mycket bra idé, som borde införas.

Från www.tidningenridsport.se:

"Gul flagg i fälttävlan

Under tre tävlingar i september har det internationella ridsportförbundet provat att använda sig av gula flaggor under terrängmomentet i fälttävlan.

Funktionärer står utplacerade utefter banan och visar upp gul flagg på order av tävlingsledningen. Flaggan visas för ryttaren om han eller hon bryter mot reglerna som handlar om farlig ridning eller misshandel av häst. Alltså om ryttaren slår hästen, rider en utmattad häst, pressar en trött häst, rider en uppenbart halt häst eller använder spö och/eller sporrar på ett överdrivet vis. Den gula flaggan ska fungera som en varning så att ryttaren vet att den är observerad, om situationen fortsätter blir ekipaget stoppat från att fullfölja ritten. Den gula flaggan kommer att användas på prov och om den ska inkluderas i regelverket får utvärderas efter de tre provtävlingarna."

*kl*

Det här tyckte jag lät som en mycket bra idé, som borde införas.

Från www.tidningenridsport.se:

"Gul flagg i fälttävlan

Under tre tävlingar i september har det internationella ridsportförbundet provat att använda sig av gula flaggor under terrängmomentet i fälttävlan.

Funktionärer står utplacerade utefter banan och visar upp gul flagg på order av tävlingsledningen. Flaggan visas för ryttaren om han eller hon bryter mot reglerna som handlar om farlig ridning eller misshandel av häst. Alltså om ryttaren slår hästen, rider en utmattad häst, pressar en trött häst, rider en uppenbart halt häst eller använder spö och/eller sporrar på ett överdrivet vis. Den gula flaggan ska fungera som en varning så att ryttaren vet att den är observerad, om situationen fortsätter blir ekipaget stoppat från att fullfölja ritten. Den gula flaggan kommer att användas på prov och om den ska inkluderas i regelverket får utvärderas efter de tre provtävlingarna."

Absolut! Men det förutsätter en bättre utbildning av funktionärerna än det är idag när det kommer till farlig ridning. Många tror att det enbart gäller när ryttaren driver en stillastående häst över ett hinder.

Ja, som jag fattar det så är det inte hinderfunktionärerna som ska sköta det här, utan någon som står på sträckorna emellan, och som har kontakt/ser vissa hinder och därifrån gör sin bedömning. Det måste ju självklart vara kunniga personer, önskedrömmen hade väl varit ett gäng veterinärer som på EM, men det känns väl rätt avlägset..

Ja, som jag fattar det så är det inte hinderfunktionärerna som ska sköta det här, utan någon som står på sträckorna emellan, och som har kontakt/ser vissa hinder och därifrån gör sin bedömning. Det måste ju självklart vara kunniga personer, önskedrömmen hade väl varit ett gäng veterinärer som på EM, men det känns väl rätt avlägset..

Jag fattade det som att det handlade om stewarden som ändå är beredd vid stopp-punkterna. Verkar klokt. Antagligen enklare att genomföra på större tävlingar än mindre.

*kl*
Jag är glad för att den här kommitten iallafall inte är rädd för lite nytänkande angående att man måste bli bättre banhoppare och att dom inte är rädda för att lägga fram det förslaget!! Dom har ju helt klart insett att det inte går att harva omkring i tänkandet hur det var förr i tiden....

Det finns inte hur mycket resurser som helst för att nå "90 Lisa" det här sättet blir ett enkelt och kanske ett realistiskt sätt att börja på även om det krävs mer terrängutbildning m tempon mm så krävs det mycket mer insatser för att det skall kunna gå att göra till nästa år och det blir svårare att arbeta fram ett konkret beslut inom hur det skall gå tillväga.
På det här viset blir det enkelt, inte mer än 8 fel i respektive klass för att ens starta en högre klass så punkt slut! Konkret och bra!

Man får väl lita på att den där kommitten dom tillsatt till det där vet vad dom talar om :cool:

Fast att ryttarna måste bli bättre är väl klart. :idea: Frågan är var gränsen ska gå.
Såklart att en del känner sej påhoppade om de inte har en häst som är superduktig i banhoppning. Alla vet ju inte vad du har för häst och vad ni gjort. :D

Att detta bara är ett grundförslag från kommitten är väl klart. JJ mfl diskuterar för fullt, även med oss föräldrar och ryttare. En kommentar var att det var enkelt genomförbart i de lägre klasserna men sen var frågan för de högre klasserna om man bara vann på det. :)

Jag tror fortfarande att det kommer något bra ur detta. Men vi måste få älta lite och ifrågasätta varandra, annars blir det ingen förändring. Och att bara köpa det rakt av är inte heller bra.

Vackert tänkt med stewarder som kan flagga av, men troligtvis omöjligt på lägre nivå än "nationellt" eller på skogsbana
Vackert tänkt också med de där poängen på banorna men även det utopi, ingen blir gladare än jag om jag har fel...
Kan inte förstå detta motstånd till banhoppningskval, de skall ju inte ersätta de gamla kvalen utan komplettera
Under lång tid har man bara pratat om dressyrens betydelse och helt glömt bort att fälttävlan består av hoppning också :o liksom tagit för givet att alla kan hoppa om dom kan rida dressyr, så är ju inte fallet och tyvärr är det t.o.m tvärtom. Rider man dressyr på fel sätt (vilket många dressyrdomare älskar) så tar man bort hoppningen i hästen och då blir det farligt

Tänk vad härligt det är att tänka "vackert" ibland. Vad det nu innebär. Något måste ju hända, så jag tror att det ändå kommer bli en hel del STORA förändringar. För en gångs skull så jobbar ju ändå alla (nästan iaf) åt samma håll, med samma mål. Att göra sporten så säker det bara går.

*kl*

"Gul flagg i fälttävlan"

"

Vet du om de använde detta på EM?
Läste i en engelsk artikel om att svensken (Lundin då?..) skulle fått yellow pga utmattad häst.

Hittar inte artikeln igen.. *letar*

Sen kunde jag flaggat för en handfull i Gärds :angel:

Tänk vad härligt det är att tänka "vackert" ibland. Vad det nu innebär. Något måste ju hända, så jag tror att det ändå kommer bli en hel del STORA förändringar. För en gångs skull så jobbar ju ändå alla (nästan iaf) åt samma håll, med samma mål. Att göra sporten så säker det bara går.

Jo det är ganska härligt ändå att höra och läsa att alla är eniga om att förändringar måste göras.
Och att man tar tag i det kända problemet med "90-Lisa". För trots allt så händer olyckorna ju där också, inte bara i höga klasser med "proffs-stina".

Just nu ( :p ) tror jag på tränarna. Kalla dem domare/tränare eller vad som helst som har avgörandet i sin hand. Det löser mycket. Ev kanske inte det behövs så mycket annat då?

Sen tänker jag på danskarna som har 50, 60,70 och 80 för blåbären att testa på. Små enkla, korta banor för att få in ekipage i sporten.

Sen tänker jag på danskarna som har 50 skrev:
Det tycker jag verkligen vore ngt att införa i Sverige, vet att de har ngt liknande i Norge också.

Vet du om de använde detta på EM?
Läste i en engelsk artikel om att svensken (Lundin då?..) skulle fått yellow pga utmattad häst.

Hittar inte artikeln igen.. *letar*

Sen kunde jag flaggat för en handfull i Gärds :angel:

Ja, de använde nåt liknande på EM iaf. En veterinär (eller flera kanske) som stoppade 2 ekipage, Frank Ostholt och Daniel Dunst, och varnade ytterligare 3. Johan hade 2 stopp tidigare på banan & sen 2 stopp på hinder 24. Därefter utgick han själv efter vad jag har hört iaf. Men han kan ju ha blivit varnad, Tom hade ju varit väldigt trött enligt Johan själv.

Jag vet att mötet fick förslag både på fler fälttävlanskval, differentierade kval om häst/ryttare ej gått/ridit högre klass förut t ex, kanske i kombination med hoppkval. Dessa kunde kanske ligga tidigare på säsong eller säsong innan med tanke på tävlingsupplägg, medan sista f-kval kanske borde vara tidsbegränsat, speciellt om det gäller debut i högre klass. Så alla ni som träffar någon i ledningen, framför gärna synpunkter, även förslag om stilbedömning har lämnats in bl a.
Sen såg jag långt tillbaka i tråden att ni inte visste hästar som gått bra i 140 och 3* eller högre. Jag vet att Dobbin vunnit, Bullen, Robban,Snacke m fl är placerade i 140 och de har väl alla gått 4* i princip...

Sen såg jag långt tillbaka i tråden att ni inte visste hästar som gått bra i 140 och 3* eller högre. Jag vet att Dobbin vunnit, Bullen, Robban,Snacke m fl är placerade i 140 och de har väl alla gått 4* i princip...

Precis och glöm inte Piece of Hope som har nollat i grunden i 145 hoppning :bow:

Fast att ryttarna måste bli bättre är väl klart. :idea: Frågan är var gränsen ska gå.
Såklart att en del känner sej påhoppade om de inte har en häst som är superduktig i banhoppning. Alla vet ju inte vad du har för häst och vad ni gjort. :D

Ja ja du menar mig och min kassa hopphäst :D, ja det ligger MKT svett och blod och tårar bakom att få den där pollen (Hille)att hoppa felfritt överhuvudtaget det går inte att göra ett enda misstag för då har man dragit med sig halva hoppbanan jag har dock aldrig rivit ut mig det går dock bättre på rena hopptävlingar än på fälttävlanshoppningarna, jag är glad att jag haft Barcelona och Fiorino samtidigt som är säkra banhoppare inte minst för mitt eget självförtroendes skull.

Av vad jag har hört från en som var med på mötet så måsta man om man t.ex. ska kvala till 100 klass ha ridit 2 110 i banhoppning varav en inom 2 månader innan första start i 100, så det är bara när man ska gå upp en klass som detta skulle gälla.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 530
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar