Har fälttävlan spelat ut sin roll?

Sv: Har fälttävlan spelat ut sin roll?

Fast jag tror att TS syftade på hästarna, får de välja?

Tja dom behöver ju inte hoppa och vissa gör inte det heller och därmed får dom ägna sig åt en annan gren. Inte lönt att rida ft på en häst som inte vill.

Nu är ju eg inte jag intresserad av att diskutera fälttävlans vara eller icke vara, det är väl allmänt känt att jag tillhör "för"-sidan men jag antar att det var det TS var ute efter.

Själv tror jag ju inte att hästar skulle välja att bli ridna alls om de hade kapacitet att uppfatta vilka risker som finns.

Starta en tråd och prata en massa skit.Sedan pipa iväg med svansen mellan benen. Ynkligt!!
Rivningsbara hinder i terrängen ökar bara skaderisken.

Det är en frivillig sport ingen tvingas att syssla med fälttävlan.

Bästa "gubbe". Jag har sagt att jag inte ska kommentera tråden mer, men jag känner mig nu tvungen då du till skillnad från övriga inlägg går till rena personangrepp, detta trots att ditt eget inlägg saknar underbyggnad, det bästa man kan säga är väl att du verkar ha mkt god självkännedom med tanke på val av nick :p

Anledningen till att tråden startades var att jag nyligen hamnade i en diskussion med några icke hästmänniskor. Någon hade sett ett inslag på TV om FT/olyckor, för att fatta mig kort: tongångarna var tyvärr inte positiva. Jag minns att jag vid ett tidigare tillfälle hamnat i en liknande diskussion. När jag några dagar senare läste om det minskade intresset för FT-breeders så började jag fundera på om det finns ett samband. Dom flesta ryttare, oavsett gren, har ngn gång startat dressyr och hoppning, men väldigt få FT, varför? Även flera riktiga ringrävar i ryttarsammanhang har aldrig beträtt en FT bana. När jag frågade bekanta så lät det: läskigt, otäckt med fasta hinder. Själva idén med tråden var alltså att höra hur vanliga hästfolk tänkte, dvs inte primärt FT-folk. Nu blev det inte så iom. att tråden bytte forum. Som moderatorn själv nämnde så är det ju ingen överaskning var FT-ryttarna står. Därför såg jag ingen anledning att fortsätta tråden.

Med vänliga hälsningar NilaD

Har under längre tid läst artiklar m.m där man tydligt märker ett minskat intresse för sporten.

Fälttävlan är väl den ridsport som ökat mest om man ser internationellt?

Jag tror att det som saknas i Sverige är ett affischnamn, en fälttävlans Malin Baryard och Butterfly Flip, som drar unga till sporten.

Fälttävlan är väl den ridsport som ökat mest om man ser internationellt?

Jag tror att det som saknas i Sverige är ett affischnamn, en fälttävlans Malin Baryard och Butterfly Flip, som drar unga till sporten.

Det är faktiskt distansritt som är den ridsport som ökat mest internationellt de senaste fem åren.
Distansritten ligger som tvåa i antal events per år, störst är hoppningen.
Däremot tror jag att fälttävlan är tredje största, strax efter distansritten.
Men precis som ni fälttävlansryttare kommenterat, så är Sverige lite efter i de här sammanhangen. Det är bara de klassiska grenarna som räknas här, allt annat är oseriöst eller farligt! :crazy:

Sedan ska vi inte förglöma alla de "ringrävar" som faktiskt startat sin karriär (och dessutom rekomenderar andra att göra samma sak) med bl a fälttävlan... Om jag inte har helt fel så har både R-G Bengtsson och M Gretzer tävlat fälttävlan i sin ungdom?
Att det finns så pass många idag som i stort sett aldrig lär sig rida annat än det de är mest intresserade av ser jag som sorgligt...
Jag tycker det är lika pinsamt att prata med dressyrryttare som säger sig aldrig skulle kunna hoppa en enklare hoppbana som att se hoppryttare som inte skulle kunna ta sig runt en dressyrbana med ok poäng.
Fälttävlan är i min mening den ultimata sporten om du verkligen vill lära dig rida och behärska din häst i alla situationer.

Inte bara tävlat utan seriöst satsat på det, precis som Peder, Lisen, Arnold, Niklas A och många fler även Peter har ridit en del (även om han alltid varit "hoppryttare")

Påfallande många av de hoppryttare som inte köpt sig framgång har börjat som fälttävlansryttare på ponny/junior tiden :devil:

Inte bara tävlat utan seriöst satsat på det, precis som Peder, Lisen, Arnold, Niklas A och många fler även Peter har ridit en del (även om han alltid varit "hoppryttare")

Påfallande många av de hoppryttare som inte köpt sig framgång har börjat som fälttävlansryttare på ponny/junior tiden :devil:

Det var ord och inga visor...:bow::bow:

Glöm inte Lotta Wallin som red i landslaget i ft och sedan gick över till att rida GP och var medlem i dressyrlandslaget i många år.

Ingrid Klimke är förvisso inte svenska men på landslagsnivå i både dressyr (dock reserv) och fälttävlan med flera fina hästar i båda kategorierna.

Hur många dressyrryttare rider också svår fälttävlan eller hoppning? Eller hur många hoppryttare är det som extraknäcker som dressyrryttare när landet behöver en reserv på något internationellt mästerskap?

Fälttävlan föder mångsidighet hos ryttaren och en naturlig insikt i hur man tränar hästar för hållbarhet och framgång i alla dicipliner. Det om något är en bra grund att stå på.

Italienska Susanna Bordone red EM i både dressyr och fälttävlan 2009.

Och hon "började" väl också som fälttävlansryttare? (Har jag för mig iaf)

Glöm inte Reiner Klimke som var med i tyska OS-fälttävlanslaget i Rom 1960.
Hans OS-guld i dressyr med mera m.m har i.a.f vi gamlingar inte glömt.

..och var inte danske Niels Hagensen (stavning) med i OS i både Dressyr och Fälttävlan ??

:bow::bow:

Peter red tom Democritos i fälttävlan i Tågarp ett år en ** :D

Roffe vann ju SM i fälttävlan för ponny med Panther.

Sedan inte fatt förglömma alla unghästutbildare som ridit fälttävlan tex Jörgen Larsson mfl

..och var inte danske Niels Hagensen (stavning) med i OS i både Dressyr och Fälttävlan ??

Visst var han det.

och inte att glömma är ju självaste Mark Todd som red både OS i fälttävlan och hoppning. Kom tom till final i hoppningen samma år som han vann fälttävlan i OS :bow:

Niels Haagensen kom på en individuell 18e plats, som bästa dansk i dressyr OS, och vann alternativ-OS i fälttävlan i Fontainbleau -80 (då ryttar OS blev inställt i Moskva)

Håller inte med dig alls. Min häst blir överlycklig så fort hon ser ett terränghinder. För oss människor är det frivilligt, världen är redan så pass full av regler. Hästar som absolut inte vill, har inte heller kapacitet för det. MEN, alla har vi olika åsikter.

Bästa "gubbe". Jag har sagt att jag inte ska kommentera tråden mer, men jag känner mig nu tvungen då du till skillnad från övriga inlägg går till rena personangrepp, detta trots att ditt eget inlägg saknar underbyggnad, det bästa man kan säga är väl att du verkar ha mkt god självkännedom med tanke på val av nick :p

Anledningen till att tråden startades var att jag nyligen hamnade i en diskussion med några icke hästmänniskor. Någon hade sett ett inslag på TV om FT/olyckor, för att fatta mig kort: tongångarna var tyvärr inte positiva. Jag minns att jag vid ett tidigare tillfälle hamnat i en liknande diskussion. När jag några dagar senare läste om det minskade intresset för FT-breeders så började jag fundera på om det finns ett samband. Dom flesta ryttare, oavsett gren, har ngn gång startat dressyr och hoppning, men väldigt få FT, varför? Även flera riktiga ringrävar i ryttarsammanhang har aldrig beträtt en FT bana. När jag frågade bekanta så lät det: läskigt, otäckt med fasta hinder. Själva idén med tråden var alltså att höra hur vanliga hästfolk tänkte, dvs inte primärt FT-folk. Nu blev det inte så iom. att tråden bytte forum. Som moderatorn själv nämnde så är det ju ingen överaskning var FT-ryttarna står. Därför såg jag ingen anledning att fortsätta tråden.

Med vänliga hälsningar NilaD

Trevligt att du är tillbaka NilaD, tackar för ironin angående mitt nick.

FT-ryttarna är ju dom som vet bäst hur det är i sporten och har all rätt att kommentera påhopp som som är felaktiga.
Att sedan skylla på moderatorn att det är i fel forum kan väll tyckas ynkligt utan att rubricera det som personangrepp.
Om man startar en tråd får man väll stå för innehållet och inte anklaga folk som gör inlägg för att gå "till rena personangrepp".

Vad menar du med "ditt eget inlägg saknar underbyggnad"?

Ha en bra dag!
Gubbe

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka