Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Precis vad jag skrev tidigare, vi måste se till att folk löser problem på träning innan de ger sig ut på tävling.

Fast samtidigt vet vi att det inte löser allt. Nerver ställer till det :idea:

men det är så klart mycket bättre att vara bra förberedd.

Ännu en baksida av att vi har för få tävlingar. Vi jagar tävlingarna för de är för få, tävlar inte bara när vi är klara för då är där inga tävlingar. :crazy:

Min personliga åsikt är att det är för stora hopp mellan klasserna.

In med 110 klass igen, ta ner på nivån i deb och lätt. Inte höjderna men kanske banlängd, antal språng, kombinationer. (skiljer ju sig mkt från bana till bana oxå, kanske tydligare riktlinjer för banbyggarna) Deb kan ju kännas lätt för oss som ridit i flera år, mina tankar går till dom helt oerfarna ekipagen. Tycker nivån på deb och lätt har blivit högre än när jag började med fälttävlan för 8 år sen. Saknar en nybörjar/prova på klass.

Kanske någon form av utbildningstävlingar speciellt för unghästar och nybörjare inom sporten.

Straff för snabba tider istället för långsamma. Hårdare tilltag mot "fartdårar". Tycker dom ska plockas av banan direkt. Fast även folk som rider toksakta, är faktiskt oxå en säkerhetsrisk!

Ser gärna fler kval, fast då i FÄLTTÄVLAN. Tycker det är sunt förnuft att tävla banhoppning på försäsongen.

Sen självklart högre krav på utbildning innan första start.

Sen kan jag tycka att det är i utlandet dom behöver titta på säkerhaten främst. I Sverige har vi haft en dödsolycka på x antal år som var en REN olyckshändelse.

Kanske redan var sagt men det är mina åsikter.

Enbart Fler kval i fälttävlan löser inte problemen eftersom folk måste lära sig rida bättre alltså måste även svårighetsgraderna skärpas det är väl därför dom vill lägga in hoppkval.

Man kan skena runt femton debutant men ändå inte lära sig något eftersom det faktiskt går att skena runt 95 cm banhoppning och terräng på ren tur därför tycker jag det vore fantastiskt om dom fick igenom att man måste kvala i 110 hoppning för att få rida lätt klass sedan får man ju säkert diskutera tidsbegränsningen hur länge hoppkvalen skall gälla, 3 månader kanske blir bättre ?

kl

Jag tycker helt klart något måste göras med kvalsystemet!
Inför 110 fälttävlan igen, jag gillade den klassen.
Sen tror jag att det blir svårt att ha olika kvalsystem för proffsen och vanliga svenssons. Var drar man gränsen och vem drar den? En person som kanske rider och utbildar hästar upp till ** kan ju vara mer proffs och en säkrare ryttare än en som endast tagit upp en häst i *** klass. De blir nog lätt en infekterad diskussion när man ska skilja "agnarna från vetet".
Inte sagt att jag tycker det är en dålig idé i grund och botten. Känns lite töntigt att ryttare som Nicke, Piia m.fl ska behöva rida 5 deb, 5 lätt osv...

Hoppkvalen har jag ju redan skrivit om, jag tycker det dock är ok om man får tillgodoräkna sig längre tid. Samtidigt antar jag att det är "dagsformen" de vill åt lite också?

Som någon annan redan nämnt så varför inte införa ett fälttävlansmärke inför varje klass? det resulterar ju i alla fall att ekipaget har ridit en träning för auktoriserad tränare.

Sen är ju frågan hur länge kvalen ska få hänga kvar, hur lång tid tillbaka man ska få tillgodoräkna sig?

Sen är jag även för att införa någon sorts stilbedömning i debutant. Inför även fler men väldigt små tekniska hinder och kombinationer, det gör att ryttarna får träna på det tidigt (tänker nu på diskussionen som kom upp efter trossnäs). Sänka tempot i debutant och ha kvar att man får straff för att rida för fort även i lätt är kanske något också?

//Lite snurriga tankar från en trött Nelle

Funderar på detta att skilja på ryttarnas kval.

När du som ryttare ridit x debutant så går du efter kvalgräns "proffs".
Innan får du snällt rida flera på varje häst. (x kan då vara tex 30 st.)

Man kan ju tänka sej en fortsättning. Efter x 100-klasser osv..

Inför vi då också stilbedömning i deb så löser sej problemet med att någon som rider för djävligt blir kvalad...
Kan ju läggas in att för att bli i grppen "proffs" så ska man ha högt betyg i stilbedömning. :idea:

I "min" stilbedömning går klokhet/stil hand i hand.

Har någon nåt bra förslag på hur man ska kunna ha stilbedömning rent praktiskt på en skogsbana? Var hittar man tillräckligt många kompetenta stildomare?
Att fixa det nog inte så lätt.

Har någon nåt bra förslag på hur man ska kunna ha stilbedömning rent praktiskt på en skogsbana? Var hittar man tillräckligt många kompetenta stildomare?
Att fixa det nog inte så lätt.

Det är inte så svårt, tror jag.
Det behöver inte vara stilbedömning på varje hinder som i Tyskland . Fst å andra sidan hade det varit intressant med många olika domare. :idea:

Jag vill ha bort den hemska ridningen i debutant. Idag rider man som idioter och kollar in klockan och galopperar på snedden i mål. :eek:

Vissa saker sänker då betyget direkt, tex en sådan ridning. :o

Vi har skogsbanor här i Skåne också :idea: men som sagt det går att fixa om man tror på det.

Bedömningspunkter (idéer..)
- tempoval
- vägval
- anridning
- hoppning över hinder (sits)
- ...

ska se om jag hittar mina gamla protokoll..

kl

Jag tycker helt klart något måste göras med kvalsystemet!
Inför 110 fälttävlan igen, jag gillade den klassen.
Sen tror jag att det blir svårt att ha olika kvalsystem för proffsen och vanliga svenssons. Var drar man gränsen och vem drar den? En person som kanske rider och utbildar hästar upp till ** kan ju vara mer proffs och en säkrare ryttare än en som endast tagit upp en häst i *** klass. De blir nog lätt en infekterad diskussion när man ska skilja "agnarna från vetet".
Inte sagt att jag tycker det är en dålig idé i grund och botten. Känns lite töntigt att ryttare som Nicke, Piia m.fl ska behöva rida 5 deb, 5 lätt osv...

Jo det är helt sant, finns ju dom som specificerar sig på att plocka fram hästar och dom som tar sig till landslaget med enbart 1 häst och ingen mer så vem som är mest rutinerad är oerhört svårt att avgöra men det måste ju ske klassvis , jag menar det spelar ju ingen roll om du har tagit fram 15 hästar till * klass du är ju inte så rutinerad i *** som dom som enbart ridit där med 1 häst iallafall eftersom svårigheterna skiljer sig så markant. Man blir ju rutinerad på den nivån man befinner sig men inte högre.

Knapplån.

Jag tycker att det här med hoppkval verkar helt värdelöst. Jag har en häst som hoppar jättefint i terrängen och är rädd om sig men som kan vara en jäkel inne på hoppbanan. Ska jag då inte få rida tex en 100-klass fast att hästen är jättefin i terrängen?

Menar du att du inte kan klara att ta dig runt 2 st 110 hoppningar på mindre än 12 fel eller vad :confused:

Nej, eftersom min häst kan bli istadig och därmed dra på sig en massa fel eller så kan han stanna fast man ligger rätt. Något som han inte har gjort i terrängen. Visst är det lätt att sitta och säga att man ska ha mer hoppkval när man har hästar som lätt hoppar runt 140-banor.
Jag har ridit medelvåra klasser på den här hästen men det betyder inte att han inte är väldigt jobbig i hoppningen och ganska så ojämn.

Fast jag tror nog det blir farligt om man börjar utgå ifrån sig själv när det gäller att tycka till om vilka kvalregler som bör finnas man får ju se till vad som gynnar sporten och vad som minskar risken för olyckor undantag kommer det alltid finnas men man kan inte göra kvalregler baserat på undantag.

:bow: Jag håller med, många här gör det till en personlig grej, vilket är synd. Här finns ju annars som vanligt mycket bra idéer.

Ursäkta men varför kan du inte hopptävla en häst INNAN den går fälttävlan?? Jag trodde det ingick i utbildningen att man tävlar dressyr och framförallt hoppning innan man ger sig ut i terrängen, det verkar ju helt vansinnigt att man debuterar hoppning först i fälttävlansprovet :crazy:

Det är lite skillnad att rida 90cm och 110cm faktiskt. och de extra 5cm från 100cm som det är i 100 fälttävlan gör ju inte speciellt mkt.

Jag har inte skrivit att man inte skall tävla dem men oftast brukar man börja med att rida 90cm och 100cm.

Och jag tycker att det hör till utbildningen att hästen är förberedd för sin uppgift. Är den inte tillräckligt tränad så spelar det ingen roll hur många hopptävlingar man är ute på

Jo, det är sant men jag förstår inte syftet med att ta sig igenom en 110 hoppning för att få rida FT. Bättre att ha fler kval och striktare regler på tid och kvalifikation.

Kl

Jag håller med många av er här. Jag är kluven till hoppkval (fast min häst är en bra hoppare ;)) Idén är bra, men om man vill gå upp en klass, brukar man inte göra det i mitten av säsongen då? Jag gör det iaf. Om jag vill starta ** nästa år, blir det under sommaren/hösten, vilket betyder att mina hopptävlingar från mars inte gäller. Och jag brukar inte få in hopptävlingar i mitten av säsongen. Det är väl iofs ingen omöjlighet om tävlingsterminen är bättre och det finns hopptävlingar inom rimligt avstånd (vilket inte är säkert).

Stilbedömning tycker jag låter som en utmärkt idé, hoppas det skulle funka rent praktiskt. Samma sak med tidsfelen. Jag tycker man ska se över gränserna för tidsfelen och rider man för snabbt ska det straffas med fel (hur mycket för snabbt vet jag inte riktigt kanske 5 sek som nån sa, eller 10)

Detta med att koppla ryttare till en tränare och att ta ett nytt märke för varje klass låter ju bra men... Jag tror själva tävlingssituationen ställer till det en del, oavsätt om ryttaren ridit bra på träning/märkestagning.

Hörde häromdagen någon som tyckte att alla skulle få ansöka om att gå upp en klass, och att en kommitté skulle besluta för varje ekipage. Det skulle bli ett heltidsjobb... Och denna kommitté skulle få ett jävla ansvar..

Spånar vidare lite efter att ha pratat lite med icke-Buke-aktiv kompis med många år i sporten.
För det första ställer jag mig rätt frågande till att outbildade tränare kan ha rätt att ställa ut fälttävlanskortet och för det andra spinner jag vidare lite på min idé om att tränare ska ha större ansvar för sina elever.
Om man som "ft-kortgodkännare" står som ansvarig för sina adepter, blir man då inte mindre benägen att godkänna tveksamma elever?
Kl
Detta med att koppla ryttare till en tränare och att ta ett nytt märke för varje klass låter ju bra men... Jag tror själva tävlingssituationen ställer till det en del, oavsätt om ryttaren ridit bra på träning/märkestagning.
Jag tror också att nerver kan ställa till det men ju mer välkänd en situation är (dvs ju mer jag tränat) desto större är chansen att jag agerar rätt i olika situationer helt enkelt för att jag trimmat in det så väl att jag instinktivt gör rätt oavsett hur nervös jag än är.

Ja absolut är det så!
Men om jag ser till mig själv så HAR det hänt en gång att jag har ridit fortare än vad jag borde för att jag har legat bra till... *skäms*
Lyckligtvis hände inget då, och jag har lärt mig av mitt misstag. Det är mer sådana saker jag tänker på.

Hm.. Det har nog flera av oss. :o Utom Novali möjligtvis. ;)

Men, och det är ett stort men, har man tränat ordentligt så lär man sig ju behärska tempot för klassen och att rida för snabbt vinner man ju ändå inget på. :)

Hm.. Det har nog flera av oss. :o Utom Novali möjligtvis. ;)

Men, och det är ett stort men, har man tränat ordentligt så lär man sig ju behärska tempot för klassen och att rida för snabbt vinner man ju ändå inget på. :)

ELLER HUR????! Och jag vill bara påpeka att i detta sammanhanget är det JAG som har meriterna när det kommer till rätt tempo och ni som ridit för fort är bovar och pangditer....:devil:

Psst, du Novali! Den gången jag red för fort (för oss), fick jag ändå tidsfel för jag var för långsam :crazy::eek::rofl::rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 531
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024