Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Varför då inte lägga in kval i vanlig dressyr också??

Dessutom så visar inte en vanlig banhoppning något öht om din kapacitet som ryttare i terräng det är ju bara att gå ut och titta på vanlig banhoppning och de ekipagen som rider där.

Ja jag tycker gott dom kan lägga in kval i dressyr oxå självklart är det så att blir du bättre hoppryttare har man igen det i terrängen oxå

Men du vet väl mkt väl att man i banhoppning kan ha mer nedslag och fel utan för att den delen betyda att hästen inte hoppar bra i terrängen!

Nu pratar man om kval endast två månader innan start och räknar jag på det så finns risken att hästarna går varenda helg med tanke på detta och det upplägg och de tävlingar som finns i just fälttävlan!

Men du kanske tycker det är bättre att åka och rida en banhoppningsklass än en fälttävlan som kval för just fälttävlan!

Det finns betydligt bättre sätt att stärka kvalen och det är att öka antal starter i de lägre klasserna OCH ta bort regeln där man tillåts att ha hinderfel i terrängen som godkänt kval!

Men som vi har det idag funkar ju uppenbarligen inte , ledningen tycker ju att det är för dålig hoppning och det är väl därför dom vill ha in banhoppningskvalen jag förstår faktiskt inte denna rädsla för att tävla banhoppning??

Skall det vara så himla svårt att hoppa runt en bana med mindre än 2 nedslag på en riktig tävling?? Det verkar ju idiotiskt att tro att man behöver tävla ihjäl sig i banhoppning för att klara av det :confused:

Inte om man tittar på förhållandet i antalet starter. Och i en 1,20 hoppning är risken att en häst eller ryttare skadar sig allvarligt/dör inte särskilt stor.. Debutant & lätt klass tittar jag helst inte på idag, för en del verkar tro att de är odödliga när de ger sig ut i terrängen.

Jag tycker som sagt banhoppningkraven är bra, men ser gärna även, som någon annan sa, att man ska behöva ha noll fel i terrängen för godkänt kval till högre klass. Det borde egentligen vara självklart.. Och gärna fler tävlingar på samma nivå innan man får gå upp.

Så är det för ponny, 0 fel i terrängen för att gå vidare.Även om där också skulle kunna ändras på saker.:idea:

Visst men inte i en * klass där brukar det vara rena kastastrofen hur dåligt folk rider i hoppningen, i Trossnäs tex såg det ut såhär :eek:

Håller fullständigt med dig (och ändå var vi en av de som såg mest :eek: ut) Har tagit konsekvenserna av det och lagt ner planerna på högre klasser med den hästen innan banhoppningen fungerar bättre, men hur många gör det?

Redigerar min uppfattning lite. Jag läste förslaget en gång till och det stod att det sista kvalet måste vara max två månader gammalt, jag läste förra gången att båda kvalen skulle vara max två månader gamla :angel: då blir det iaf lite bättre.

Dock så tycker jag fortfarande att det hade varit bättre att skärpa kraven på fälttävlanskval! Tex till minst 5 godkända resultat och öka kvalgränserna till max två ner i banhoppningen och inga hinderfel i terrängen

Redigerar min uppfattning lite. Jag läste förslaget en gång till och det stod att det sista kvalet måste vara max två månader gammalt, jag läste förra gången att båda kvalen skulle vara max två månader gamla :angel: då blir det iaf lite bättre.

Dock så tycker jag fortfarande att det hade varit bättre att skärpa kraven på fälttävlanskval! Tex till minst 5 godkända resultat och öka kvalgränserna till max två ner i banhoppningen och inga hinderfel i terrängen

Jag håller med om fler starter i deb, lätt och *-ig innan man har kvalat upp sig. Som det är nu så rider många enbart de klasser som krävs innan de går upp och har dom "otur" som jag ser det så kvalar dom redan i sina 2 första debutantklasser och startar sen Lätt...

Men det ena utesluter inte det andra, man kan ha BÅDE kval i banhoppning och fler starter i resp. klass innan man får gå upp. Allt man kan göra för att förbättra säkerheten är ju av godo.

*kl*

Alltså, är jag unik eller är det bara jag som inte tycker att de där hoppkvalen förändrar nånting? Att man har ridit de klasser som nämns innan man rider fälttävlan på den nivå som motsvarar är väl helt självklart? Och visst rider man väl lite hoppning i feb - mars?

Även f ö tycker jag tyvärr att man inte kommit fram till något revolutionerande och tror inte att detta på något mirakulöst sätt kommer göra sporten säkrare. :(

Jag håller med. Alla är ju överens om att en förändring måste till. Och det mest logiska måste ju vara att ryttarna skaffar sig mera rutin i terrängen och det kan bara ske genom fler kval jag skulle till och med kunna tänka mig något så drastiskt som ett år i varje klass och att man innan man skall upp i en klass måste rida upp ett prov motsvarande nya klassen för tränare.

Jag antar att tanken med hoppkvalen är att sålla bort de slarviga hästarna och bara skicka ut välhoppande hästar i terrängen, men en häst som alltid lämnar en halvmeter luft är den verkligen den optimala fälttävlanshästen ur säkerhetssynpunkt. Den borde ju bli trött fortare, kanske få svårt att räcka fram pga av sina för höga och runda språng osv.

Och det mest logiska måste ju vara att ryttarna skaffar sig mera rutin i terrängen och det kan bara ske genom fler kval jag skulle till och med kunna tänka mig något så drastiskt som ett år i varje klass och att man innan man skall upp i en klass måste rida upp ett prov motsvarande nya klassen för tränare.

Jag tycker också att något sådant kunde vara aktuellt egentligen, särskilt när det gäller gröna hästar OCH ryttare tillsammans. Kanske behöver man gå in på detaljer i kvalen, och ha någon slags avdelning där mycket rutinerade ryttare har andra krav.

Svarar både aicha och rollo:
Jag håller med om att de orutinerade ryttarna borde rida ett år (5 tävlingar tex) i varje klass, när du väl har gjort det kan man tillämpa de vanliga reglerna med nästa häst tex. Problemet blir som redan nämnts för ponny, hur många ponnytävlingar på vettiga avstånd finns det?

En annan tanke är att man helt enkelt tvingas ha en reg tränare, att man måste ha ett papper på att man tränat x tillfällen för en av förbundet godkänd c - a-tränare och vid tillfällen där tex farlig ridning utdömts ska ÖD kunna gå in och se vilken tränare som "ansvarar" för ryttaren och kanske att ÖD kontaktar denne då.

Många tränar för lite, många tränar för outbildade tränare och när det tränas så handlar det för mycket om att jaga runt tittiga hästar istället för att man tar tag i ridningen. Många ryttare rider med en förskräckligt dålig position och kan inte ens stå ordentligt i stigbyglarna utan sitter ner mellan hindren.

*kl*

Alltså, är jag unik eller är det bara jag som inte tycker att de där hoppkvalen förändrar nånting? Att man har ridit de klasser som nämns innan man rider fälttävlan på den nivå som motsvarar är väl helt självklart? Och visst rider man väl lite hoppning i feb - mars?

Även f ö tycker jag tyvärr att man inte kommit fram till något revolutionerande och tror inte att detta på något mirakulöst sätt kommer göra sporten säkrare. :(

Det är faktiskt inte självklart för alla. Jag vet x-antal nya inom sporten som INTE ens startat en 110 klass innan de stegat vidare upp till 100-klass efter att ha startat "hela" 2 st 90-klasser och haft sån "tur" att de kvalat vidare...

Inte så konstigt egentligen när man ser hur FT på lägre nivå fullkomligt exploderat på senare år och bortlottning är mer vanligt än ovanligt. Det måste ju innebära att enormt många är nybörjare i sporten och lyssnar man på hur de resonerar så är 90-klass ngt man bara studsar förbi på sin väg "uppåt". Med det i bagaget så håller jag nog fast vid att hoppkval i kombination med flera starter i varje klass upp till *-ig är ett minimikrav.

Och som Aicha skriver så får man nog dela in kvalen i avdelningar med "proffsen" i en avdelning för sig...det går ju inte att jämföra hur ett proffs lotsar en häst upp i klasserna med en lokalryttare.

Tidsstraffen är bra att bli strängare på.

Men jag förstår inte varför ni hänger upp er på 2 månader innan första start i fälttävlan? Inleder ni inte säsongen med hoppning & dressyr i vilket fall? Det hade jag gjort.. Och jag sitter hellre på en häst som gick hoppning helgen innan min fälttävlanstart, än en häst som inte tävlat på 2 månader, om man nu ska dra det till sin spets...

Om vi säger så här då.

Den lille har gått 4 helger på rad eftersom alla fälttävlan är flyttade i år så blev det på det sättet för honom.

Skulle jag behövt lägga in hoppkval för hans räkning så hade han fått gå MINST två tävlingar till för att kvala på raken detta ger tävling i minst 6 helger i rad!!!. Och nej det är alldeles för mkt!

Det är inte många tävlingsplatser som har två klasser i samma klass dvs två st 100cm eller två 110cm. Detta ger ju att man behöver åka på två olika tävlingar för att bara kvala hoppkvalet.

Och lägger man till det att det faktiskt är fälttävlan man håller på med så måste ju prioriteringen vara att det är i fälttävlan man kvalar.

Det kan ju inte vara så att de tänker att man skall skita i en fälttävlan för att åka och kvala i hoppning istället??? Man kan ha ridit hur många hopp/dressyrklasser som helst under hela vintern/våren för de kommer inte att räknas mer än dessa TVÅ månader innan sin start.

Jag väljer heller att rida 4st debutant för att sedan gå upp i lätt än två debutant och två hoppresultat i 110cm för att gå upp i lätt klass. Jag förstår faktiskt inte resonemanget i det hela??? Det är väl betydligt bättre att rida fler debutantfälttävlan än två hoppklasser i 110cm??

Men som vi har det idag funkar ju uppenbarligen inte , ledningen tycker ju att det är för dålig hoppning och det är väl därför dom vill ha in banhoppningskvalen jag förstår faktiskt inte denna rädsla för att tävla banhoppning??

Skall det vara så himla svårt att hoppa runt en bana med mindre än 2 nedslag på en riktig tävling?? Det verkar ju idiotiskt att tro att man behöver tävla ihjäl sig i banhoppning för att klara av det :confused:

Läser du mitt inlägg lite längre ner så förstår du vad jag menar!

Det finns ingen rädsla i hoppkvalen men att förlägga det till 2månader innan anser jag vara för tajt!

Ser jag till mig själv som har en häst som kom igång sent så hade han fått gå minst 6st helger på rad för att klara de nya sättet att kvala. Och jo jag anser det alldeles för mkt och intensivt.

Jag tror att man skall höja kvalen i fälttävlan istället, ge mer straffpoäng till de som rider för fort och sänka antalet sekunder man får rida för fort till tex 5s. Krav på att för att det skall vara ett gällande kval så skall man vara felfri i terrängen på hinder och max 8 fel i banhoppningen på minst 4st starter

Vet inte om jag borde skriva knapplån här, hänger aldrig med på det där :p

Jag och min mor diskuterade oxå det här med att rida ett år i varje klass. Men då kommer det så mkt andra frågor. Hur gör man med "proffsen" som har stor rutin och har hästar för tex försäljning? Ska dom ha speciella kvalregler? Vem bedömer då vilka "proffsen" är? Tror inte dom vill harva deb ett år. Sen är det ju stor skillnad på hur många starter man gör på ett år. Jag rider ibland mer än en häst och kan göra kanske 15 starter på ett år. Medan min kompis gör kanske hälften så många starter på ett år trots hon har 2 hästar. Lite tankar bara.

Sen med banhoppningen. Min häst har kanske tex gjort flertalet starter i lätt klass under ett år och 0at och placerat sig. (bara ett exempel) Jag tycker han är mogen för att starta en *-klass till våren. Vill kanske starta en lätt på första tävlingen efter uppehållet men sen gå upp en klass. Då blir jag tvungen att göra banhoppningen inomhus. Och hoppa 120 inomhus, alla hästar trivs inte att hoppa inomhus... Och personligen tycker jag det är svårare med 120 inomhus än utomhus. Ja en liten tanke till...

Svarar både aicha och rollo:
Jag håller med om att de orutinerade ryttarna borde rida ett år (5 tävlingar tex) i varje klass, när du väl har gjort det kan man tillämpa de vanliga reglerna med nästa häst tex. Problemet blir som redan nämnts för ponny, hur många ponnytävlingar på vettiga avstånd finns det?

En annan tanke är att man helt enkelt tvingas ha en reg tränare, att man måste ha ett papper på att man tränat x tillfällen för en av förbundet godkänd c - a-tränare och vid tillfällen där tex farlig ridning utdömts ska ÖD kunna gå in och se vilken tränare som "ansvarar" för ryttaren och kanske att ÖD kontaktar denne då.

Många tränar för lite, många tränar för outbildade tränare och när det tränas så handlar det för mycket om att jaga runt tittiga hästar istället för att man tar tag i ridningen. Många ryttare rider med en förskräckligt dålig position och kan inte ens stå ordentligt i stigbyglarna utan sitter ner mellan hindren.

Och varför inte se till att man helt enkelt plockar bort ekipage i terrängen som rider "farligt" eller våga ge ut fler straff för farlig ridning vilket i sin tur ger inte godkända kval för att kunna gå upp i klasserna.

det är trots allt inte i hoppningen olyckorna händer. Så jag kan inte se meningen med kval i banhoppning. Det borde ju i så fall utformas någon typ av kval i terräng tex pay and ride typ där man får en bed på om man klarar det eller inte

Det är faktiskt inte självklart för alla. Jag vet x-antal nya inom sporten som INTE ens startat en 110 klass innan de stegat vidare upp till 100-klass efter att ha startat "hela" 2 st 90-klasser och haft sån "tur" att de kvalat vidare...

Inte så konstigt egentligen när man ser hur FT på lägre nivå fullkomligt exploderat på senare år och bortlottning är mer vanligt än ovanligt. Det måste ju innebära att enormt många är nybörjare i sporten och lyssnar man på hur de resonerar så är 90-klass ngt man bara studsar förbi på sin väg "uppåt". Med det i bagaget så håller jag nog fast vid att hoppkval i kombination med flera starter i varje klass upp till *-ig är ett minimikrav.

Och som Aicha skriver så får man nog dela in kvalen i avdelningar med "proffsen" i en avdelning för sig...det går ju inte att jämföra hur ett proffs lotsar en häst upp i klasserna med en lokalryttare.

Jag kan erkänna att jag debuterat häst i 100 utan att den tävlat 110cm. det gick hur bra som helst och han är placerad i alla sina starter hittils. ÄVEN sina starter i 110cm efter detta ;)

Liksom jag debuterat *** med häst som inte gått högre än 120cm.

Jag har faktiskt tom tävlat en häst i *** som aldrig tävlade hoppning :angel: han var ändå placerad i *** klass. Självfallet gick han fälttävlan och då fanns det betydligt mer tävlingar vilket gjorde att det inte fanns utrymme för hoppning med honom, dessutom var han inte bra i banhoppning då han blev väldigt spänd och orolig om han råkade peta ner en bom vilket medförde att han oftast rev ett par till men han var en super terränghäst och var hur lugn och fin och framför allt super säker på foten där. han tog inte ett enda felsteg under de åren han fick gå och han är en av de allra säkraste hästar jag suttit på i terrängen

haft en annan häst som tävlat väldigt mkt fälttävlan också han upp till *** och upp till 120 klasser med fruktansvärt många placeringar, men i 130cm gick det aldrig och det bästa resultatet för honom där var 4 fel. Han var ändå en av Sveriges bästa junior/YR hästar på sin tid och hade inte ner mer än två hinder under alla år han gick (under 13år)fälttävlan totalt. Med dessa nya kvalregler så hade han inte fått gå *** klass eftersom han inte hade klarat av hoppkvalen, men sedan att han inte rörde en bom i fälttävlanshoppningen hade i detta fallet inte hjälpt. Han var dessutom placerad i alla sina 120 och alla sina dressyrstarter de sista 5åren han tävlade!

Sedan har jag suttit på en hel drös banhoppnings hästar som jag aldrig i hela mitt liv skulle vilja styra runt på en terräng :crazy: pga deras sätt att hoppa

Allt är inte svart och vitt och jag tror att många hästar inte kommer att klara de nya kvalreglerna

Och varför inte se till att man helt enkelt plockar bort ekipage i terrängen som rider "farligt" eller våga ge ut fler straff för farlig ridning vilket i sin tur ger inte godkända kval för att kunna gå upp i klasserna.
Ja och varför då inte kräva intyg på att den ryttare som rider farligt har tränat x gånger innan den får starta igen?
Mer ansvar på tränarna helt enkelt, ryttarna måste ju i första hand utbildas!
Jag tycker också att mer fokus måste läggas på terrängen även om jag inte är helt negativ till hårdare banhoppningskrav.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 531
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar