Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Tänk så här, skulle du vilja rida banhoppning i 570m tempo?? dvs 220 meter per minut snabbare än vad du gör idag och vad tror Du att resultatet hade blivit av det ?

men ändra då till 350m tempo i terrängen
sen kan vi lägga in dressyrmoment på raksträckorna, kanske lite öppna mellan hinder 5 och 6 och sen sluta mellan 8 och 9. Mellan 11 a och b ryggning 6 steg. :idea:
vi kan ha vanliga banhoppningshinder där ute också = mycket billigare

men ändra då till 350m tempo i terrängen
sen kan vi lägga in dressyrmoment på raksträckorna, kanske lite öppna mellan hinder 5 och 6 och sen sluta mellan 8 och 9. Mellan 11 a och b ryggning 6 steg. :idea:
vi kan ha vanliga banhoppningshinder där ute också = mycket billigare

Ja, eller också kan hopp och dressyrfolket hålla sig till sina egna forum så blir allt bra!:devil:

Jag tycker fler borde titta på tex Linda när hon rider terräng, hon är ju en väldigt snabb ryttare men rider fortfarande i balans rytmiskt och samlat (fast fort) framför hindren, hon ser till att hästen får dom bästa förutsättningarna. Det ser säkert ut fastän det går fort. Tyvärr ser man inte det så ofta i lägre klasser :crazy:

mm och hur mycket terräng tränas det?
Misstänker starkt att det är förhållandevis lite terrängträning. Jmfr med hop och dress som de flesta tränar varje vecka,

Givetvis kan man inte träna lika mycket men kanske det ändå tränas för lite. Och utvärderas ritterna i terrängen?

*kl*

Saxat från Ridsportsförbundet:

2007-08-14
Info angående fälttävlansolyckan i Bollnäs
Utredningen av olyckan i Bollnäs den 21 juli är ännu inte klar men utredningsgruppen vill redan nu, för att undvika felaktig påståenden och ryktesspridningar, klargöra några fakta.

* Ekipaget var väl kvalificerat för start i klassen enligt de krav Ridsportförbundet ställer och ryttaren bar reglementsenlig skyddsutrustning.

* Terrängritten utfördes i ett kontrollerat och normalt tempo av en ryttare i god balans. Hästen visade inga tecken på trötthet under terrängritten, varken före eller i anslutning till olyckshindret.

* Olyckshindret är ett vedertaget fälttävlanshinder och storleken var klart under maximala dimensioner i klassen. Hindrets utseende, storlek och placering har före tävlingen godkänts av Ridsportförbundets tekniske delegat.

Ett slutligt och fullständigt utredningsresultat väntas vara klart under september månad.

Strömsholm 2007-08-14
Sören Cederqvist, Roger Edberg, Lennart Pettersson, Tomas Torgersen

Tråkigt om det är folk som gått runt och sagt saker som inte stämmer :(

kl

Har inte läst hela tråden men har ändå funderat mycket på det här med säkerheten så jag vet inte om förslaget har varit uppe.

Hur skulle det vara med stilbedömning i lägre klasser? Där fokus ligger mest på just tempo, rytm och ryttarens sits.
De hade ju det på Nilslunds förenklade i juli och nog tyckte jag att många verkligen ansträngde sig för att rida väl istället för snabbt.

*kl*

Saxat från Ridsportsförbundet:

Tråkigt om det är folk som gått runt och sagt saker som inte stämmer :(

En sak de dementerat är ett uttalande från JJ där de tolkat hans uttalande typ "att det inte var en så rutinerad ryttare, hon ingick ej i YR-truppen" till att ryttaren var orutinerad. Vi förstår ju vad JJ menade men naturligtvis gjorde inte pressen det och så blev det fel. Egentligen inte JJ:s fel men kanske lite olyckligt ordval

Det är ju tyvärr ganska vanligt att den "vanliga" pressen vänder på allt lite som de vill. :devil:
Hon debuterade i ** klass och de kom lite fel in i hinderkombinationen och därmed fick fel avstånd till sista hindret där de gick omkull. Det kan ju hända vem som helst. Det är iaf vad jag har hört, av kunnigt folk som var på plats.

Senast ändrad:

En sak de dementerat är ett uttalande från JJ där de tolkat hans uttalande typ "att det inte var en så rutinerad ryttare, hon ingick ej i YR-truppen" till att ryttaren var orutinerad. Vi förstår ju vad JJ menade men naturligtvis gjorde inte pressen det och så blev det fel. Egentligen inte JJ:s fel men kanske lite olyckligt ordval

Han sa väl att ryttaren är inte en rutinerad ryttare , det kan man inte vara när man är 19 år.

Hur vände pressen på det?

förlåt, men jag fullkomligt kokar!

Ekipaget kom inte fel in i kombinationen, hästen fick bara inte upp benen över sista hindret.

kan man inte vara rutinerad när man är 19? när sjutton blir man rutinerad?! för sin ringa ålder var Elin otroligt rutinerad! Hon visste precis vad hon höll på med, och jag som fanns på plats måste ju få säga att det fanns en hel del ekipage som inte ens var i närheten av Elins klockrena runda! Somliga (som anses betydligt mer rutinerade, fnys!) tog ju sig med nöd och näppe över hindren!

Utan att på något sätt förringa någons kunskaper så kan man väl inte kallas rutinerad i en klass när man debuterar? Och få nittonåringar har helt enkelt hunnit skaffa sig rutin i tvåstjärnig klass med tanke på antalet tävlingar vi har per år i Sverige.

Ja, som Lena och Fio påpekat så är man nog inte så jätterutinerad när man bara är 19 år. Och det har ju inget annat än med ålder att göra och antalet tävlingar som finns att tillgå.

Elin var helt säkert så rutinerad man kan bli i den åldern men det var nog inte det som JJ syftade på när han uttalade sig.

Ekipaget kom inte fel in i kombinationen, hästen fick bara inte upp benen över sista hindret.

kan man inte vara rutinerad när man är 19? när sjutton blir man rutinerad?! för sin ringa ålder var Elin otroligt rutinerad! Hon visste precis vad hon höll på med, och jag som fanns på plats måste ju få säga att det fanns en hel del ekipage som inte ens var i närheten av Elins klockrena runda! Somliga (som anses betydligt mer rutinerade, fnys!) tog ju sig med nöd och näppe över hindren!

Du har nog precis slagit huvudet på spiken här: "hästen fick bara inte upp benen över sista hindret". Det stämmer ju också med uttalandet från förbundet (som Olgaklara citerar några inlägg här ovanför), där man säger att det inte finns något som tyder på att ryttaren inte var kvalificerad eller att hindret var ovanligt svårt etc etc. Och just detta är vad som är så hemskt och så svårt att acceptera: att Elins olycka, och säkert många fler av dem vi har läst om den senaste tiden, helt enkelt var en olycka som inte hade kunnat förebyggas med de bästa utbildningar eller säkerhetsåtgärder i världen, eftersom risken är inbyggd i fälttävlanssporten som sådan. Man vill så gärna hitta någon specifik förklaring, som att t ex hästen var trött eller ryttaren inte tillräckligt rutinerad, för alternativet - att det var en olyckshändelse som kunde ha drabbat vem som helst - är för tungt att ta till sig rent psykologiskt.

:bow: Precis. Utredningen görs ju för att det "måste" såklart, men jag tror knappast de kommer att komma fram till något specifikt som kunde gjorts annorlunda. En fruktansvärt tragisk olycka är vad det var, det tror jag alla är överens om.

....

Snälla koka inte. :( Jag vet inget om flickan. Gör ingen värdering av henne men säger några ord om just ordet rutinerad.

Jag tillhör dem som anser att det är ovanligt att en 19-åring är rutinerad i 2*. Däremot kan man vara rutinerad ryttare såklart ändå. :)

Min dotter är 20. Hon har ridit 6 st 2* (varav 2 långa int) ett tjugotal 1* (både nat och int) men jag anser INTE att hon är rutinerad på 2* nivå. Men det beror ju på VAD man lägger in i ordet rutinerad.

Min dotter är 20. Hon har ridit 6 st 2* (varav 2 långa int) ett tjugotal 1* (både nat och int) men jag anser INTE att hon är rutinerad på 2* nivå. Men det beror ju på VAD man lägger in i ordet rutinerad.

Självklart, jag uttryckte mig otydligt, det ser jag - men jag tolkade JJ;s citat som att hon inte var rutinerad öht. (och jag tror många andra tolkade det så också) och det var hon visst! nej, inte rutinerad i tvåstjärnig klass, men jo - absolut tillräckligt rutinerad för att starta och göra bra ifrån sig!

Det sista jag kan acceptera är att någon sätter sig på Elins heder, därför reagerade jag mycket starkt på JJ;s uttalande. Hade han kunnat specificera sig lite och talat om att han menade "orutinerad för klassen", okej! Men nu är det måga som trott att Elin var ORUTINERAD överlag. Och det är ju helt fel, fel, fel!

DÄRFÖR kokar jag, förlåt om någon råkade ta det personligt, så var inte tanken från min sida!

Snälla, bli inte upprörda nu, utan det är ju precis som Idasagare säger att det beror helt på vad man lägger i ordet "rutinerad" det har naturligtvis en helt annan betydelse för JJ än för ridskoleryttaren därför blir det så fel av ett enda inte så genomtänkt ord som pressen och gemene man tolkar som att man släpper ut orutinerade ryttare i en så hög klass, vilket ju inte är fallet och inte var JJ:s mening att det skulle tolkas så. Därför är det bra med detta förhandsuttalande av kommisionen

Med risk för att bli avrättad: Emligt Ridsport sidor har ryttaren startat 4 enstjärniga på tre år, varav en gång på sin hemmabana, och två starter har gjorts på en och samma bana. Tre av dessa resultat var jättebra, ett kanske inte så lyckat.

De flesta här nere i södra Sverige som rider tvåstjärnigt har ett par hästar, kanske inte på den nivån, men man har lite mer att träna och tävla på. De flesta som rider tvåstjärnigt här nere har nog lite längre räckvidd i sitt tävlande än den aktuella ryttaren verkar ha haft. Många gör dessutom sina första starter i tvåstjärnigt på en häst som är erfaren (har gått klassen förr). Allt detta tror jag stämmer på Idasagares dotter. Jag tror man behöver milage.

Man kan kanske tycka att ryttaren var kvalificerad ja, rutinerad jämförelsevis nej.

Hade jag haft döttrar hade jag inte tyckt att fyra starter i enstjärnigt varav tre lyckade automatiskt ger att man är mogen att starta tvåstjärnigt.

Det var en olycka, jag säger ingenting om ekipagets kvaliteer men som jag kan se det är ordvalet inte felaktigt.

/A

Självklart, jag uttryckte mig otydligt, det ser jag - men jag tolkade JJ;s citat som att hon inte var rutinerad öht. (och jag tror många andra tolkade det så också) och det var hon visst! nej, inte rutinerad i tvåstjärnig klass, men jo - absolut tillräckligt rutinerad för att starta och göra bra ifrån sig!

Det sista jag kan acceptera är att någon sätter sig på Elins heder, därför reagerade jag mycket starkt på JJ;s uttalande. Hade han kunnat specificera sig lite och talat om att han menade "orutinerad för klassen", okej! Men nu är det måga som trott att Elin var ORUTINERAD överlag. Och det är ju helt fel, fel, fel!

DÄRFÖR kokar jag, förlåt om någon råkade ta det personligt, så var inte tanken från min sida!

Fast rutinerad är man ju aldrig förens man kanske har ridit en hel del mästerskap och *** klasser.

Rutinerad tycker jag personligen inte att man är när man inte har ridit fälttävlan speciellt länge heller. Jag vet ju inte hur länge hon ridit fälttävlan eller hur många * hon ridit, men som 19åring idag med det begränsade urvalet av * vi faktiskt har så är det nog ganska svårt att kallas rutinerad speciellt i en förbundskaptens ögon.

Kan ju göra en jämförelse med när jag var 19år så hade jag ridit ca 40 talet * och ca 10st ** varav en del internationellt. Och nej jag var inte speciellt rutinerad av vad det jag idag vet.

Ingen förringar Elins minne på något sett eller det hon gjort på tävlingsbanorna, men man måste se objektivt och opartiskt på olyckan och väga in allt för att förhindra att det händer igen.

Med risk för att bli avrättad: Emligt Ridsport sidor har ryttaren startat 4 enstjärniga på tre år,
/A

Men förbundets statistik kan man inte gå efter. Där är inte med vanliga regionala 1* om man inte placerats (nat kommer med däremot) . Går jag in där och tittar på Hanna så har hon bara ett tiotal starter i 1*.... (och vi har räknat ut att det är 21 starter 2005-2007)

Däremot kan man googla.. då får man fram mer... dock inte allt. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 531
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024