Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Ja, det är väl snarare stockar och liknande som man kan ha sånt på..

Instämmer absolut med hoppningen!

Fast så mkt felfria är det ju inte i högre klasser och det är ju ändå en hel del av dessa hästar som hoppar och tävlar i högre klasser i banhoppning med placeringar.

Jämför man *** banhoppning så är den betydligt svårare än ren nationell 130cm hoppning.

Jag tror inte på att höja hoppningen så mkt eftersom det absolut inte betyder att de hästar som är försiktigast är de som hoppar terräng bäst, snarare tvärtom.

De flesta mkt bra terränghästarna hoppar inte banhoppning speciellt bra. Och de allra flesta hästar som hoppar bra banhoppning hoppar oftast i terrängen ganska dåligt, dvs de är för försiktiga så de hoppar antingen för stort eller inte alls.

Jag tror betydligt mer på att dra ner tempot i terrängen och ge dem som rider fort mer tidsfel kanske 2 straff/sekund

De hästar jag sett som trampat om och kommit nära vilket automatiskt ger dåliga språng är de som kommit för fort på hindrena och fått bromsa in för mkt. De som tar upp sina hästar och riden "banhoppning" brukar sällan ha problem och de hästarna hoppar oftast säkrare

Jag håller med, och där gjorde Åkerbo ett bra jobb i rätt riktning. Hoppningen där var tuff, men inte för svår, och då blev det utslag därefter också.

(såg att vi ses i Hermanstorp, kul!)

De flesta mkt bra terränghästarna hoppar inte banhoppning speciellt bra.

Jag tror betydligt mer på att dra ner tempot i terrängen och ge dem som rider fort mer tidsfel kanske 2 straff/sekund

Det första håller jag inte alls med om. Men det andra håller jag med om.

:smirk:

Ja precis, jag tycker att banbyggaren i Åkerbo gjorde det riktigt bra faktiskt!

Ja det ska bli roligt med lag-sm, fast det verkar som jag får åka utan hästskötare...:(

Det första håller jag inte alls med om. Men det andra håller jag med om.

:smirk:

Nu menar jag hästar som hoppar 140cm eller rena banhoppnignhästar har en helt annan språngkurva än just bra terränghästar.

Eftersom jag har erfarenhet av dessa båda så märks det betydligt stor skillnad i språng.

Det krävs mer att hoppa en 135-140 bana av hästen, men absolut inte teknikmässigt utan mer språngkurva.

Tror faktiskt att det blir svårt att kräva att de skall upp till 140cm :crazy:

Man får inte glömma att banhoppningen i fälttävlan har högre tempo och betydligt bredare oxrar.

Skall man se över en längre tid så är det oftast inte de hästar som hoppar dåligt i banhoppningen, dvs petar ner hinder utan att ha dålig teknik som har problem i terrängen. Självklart finns det undantag men över lag så har det alltid varit så. Olyckorna har ju inte minskat med regeln om 4st hinder ner och många av de terrängmaskiner som förr fanns hade idag inte fått gå en enda runda i terrängen.

Att man ökar den tekniska delen i banhoppningen är helt ok, men höjdmässigt vet jag inte om det gynnar precis.

Ser man ännu mer krasst på det så har ju faktiskt inte borttagningen av steeple/distanser heller minskat olyckorna utan kanske tvärtom hästarna rids inte fram riktigt till terrängen som de gjordes då.

...Ser man ännu mer krasst på det så har ju faktiskt inte borttagningen av steeple/distanser heller minskat olyckorna utan kanske tvärtom hästarna rids inte fram riktigt till terrängen som de gjordes då.

Men det här tycker jag känns knepigt. De olyckor som har inträffat i år har ju flera varit att hästen inte har fått upp frambenen ordentligt och stupat fram över hindren. Varför har det blivit vanligare med den sortens fall nu? (eller har det det?) Det låter för mig som om hästarna är trötta och därför inte lyfter ordentligt på frambenen. Och de borde ju rent fysiskt sett varit tröttare förr när de gick steeple också. Bara en fundering så där allmänt..

I mina ögon så var hästarna betydligt mer tränade förr i tiden.

Sedan så just detta med frambenen, komma för nära oftast hästar som kommer för fort och hästar som är osäkra och trampar om eller hästar som är för försiktiga.

Jag som är uvuxen på den gamla tiden ser faktiskt idag sämre terränghästar än förr i tiden, men då bättre banhoppningshästar

I mina ögon så var hästarna betydligt mer tränade förr i tiden.

Sedan så just detta med frambenen, komma för nära oftast hästar som kommer för fort och hästar som är osäkra och trampar om eller hästar som är för försiktiga.

Jag som är uvuxen på den gamla tiden ser faktiskt idag sämre terränghästar än förr i tiden, men då bättre banhoppningshästar

Håller inte alls med om hoppningen alla Lindas hästar går ju 140 hoppning och Annas likaså och dom flesta *** hästar i sverige iallafall hoppar ju alla minst 135 på rena hopptävlingar, är hästarna försiktiga drar dom ju upp frambenen när dom kommer för nära istället för att haka i eller så stannar dom ju vilket är ju betydligt bättre än att krascha tycker jag iallafall :crazy:

Dessutom ställs det högre krav på RYTTARNAS ridskicklighet om hoppningen blir svårare vilket inte gör så mkt anser jag

Sen får du ju tänka på att "förr" var det mer enkelhinder efter enkelhinder på mkt längre terrängbanorna och inte så tekniskt på kortare sträcka som det är idag vilket ställer mkt högre krav på ryttarna och på hästarna.

Jag jobbar för fullt just nu, orkar inte skriva långa svar här OCKSÅ. Så jag överlåter det till dig...ibland säger du ju faktiskt rätt vettiga saker. ;)

Jag jobbar för fullt just nu, orkar inte skriva långa svar här OCKSÅ. Så jag överlåter det till dig...ibland säger du ju faktiskt rätt vettiga saker. ;)

Fast det är ju inte SÅ ofta....:devil:

Säger Novali som dansar på bordet efter som katten fio är på jobbet...:angel:

Senast ändrad:

Håller inte alls med om hoppningen alla Lindas hästar går ju 140 hoppning och Annas likaså och dom flesta *** hästar i sverige iallafall hoppar ju alla minst 135 på rena hopptävlingar, är hästarna försiktiga drar dom ju upp frambenen när dom kommer för nära istället för att haka i eller så stannar dom ju vilket är ju betydligt bättre än att krascha tycker jag iallafall :crazy:

Dessutom ställs det högre krav på RYTTARNAS ridskicklighet om hoppningen blir svårare vilket inte gör så mkt anser jag

Sen får du ju tänka på att "förr" var det mer enkelhinder efter enkelhinder på mkt längre terrängbanorna och inte så tekniskt på kortare sträcka som det är idag vilket ställer mkt högre krav på ryttarna och på hästarna.

Men skillnaden med att rida en *** banhoppning och en 130 nationell är ju milsvidd. 130 nationellt är fortfarande betydligt lättare än *** hoppningen och det är ju inte många som är felfria i den *** hoppningen trots bra resultat i ren banhoppning.

Och dessa hästar du nämner är ju väldigt bra i terrängen.

Och jo jag tror att förr i tiden så var hästarna i bättre kondition, jag skrev inget om att banorna var annorlunda ;)

Och nej jag kan inte hålla med om att det var fler enkelhinder faktiskt förr i tiden, för att komma dit måste man nog gå ännu längre tillbaka än vad jag tänker på.

När jag var i österrike och red ** så hade vi 7st kombinationer med abc,abcd efter varandra detta var -99

Svårare banhoppning i lägre klass absolut men inte höjdmässigt! Snart måste man i så fall konkurera med 160cm hästarna i hoppning och det tror jag faktiskt inte går. Har ju både och hemma att jämföra med och de riktigt bra hopphästarna tycker inte jag lämpar sig för ren fälttävlan.

Vi skall ju inte gå ifrån sportens grundtanke och säkerhetsmässigt så är det inte hoppningen som fäller hästarna idag utan farten. Dessutom så hoppas jag verkligen inte att det är dit vi skall med hästar som hellre stannar än kliver av i tid.

Men säg mig hur många hästar som presterar bra i 140cm banhoppning som går *** fälttävlan eller däröver??

Jag har faktiskt inte hittat någon alls

Här håller jag med Fio, att de hästar som går bra i 140+ inte går fälttävlan är nog mest en ekonomisk fråga, man satsar helt enkelt på dom som hopphästar då de är betydligt mer värda där. Sen välter de i och för sig för att de hoppar av för nära, men varför hoppar de av för nära (de som välter alltså) jo för att de springer in i botten och sen inte är snabba nog i benen/hjärnan. En riktig hopphäst med naturlig försiktighet välver sig elastiskt över även det största FT-hinder även om de (hästen alltså) backar in i botten

Fast det är en helt annorlunda språngkurva på en hopphäst än på en fälttävlanshäst och skulle en fälttävlanshäst hoppa på det sättet så skulle de aldrig orka runt en hel bana.

Kapacitetmässigt så kan de allra flesta fälttävlanshästar hoppa precis lika högt som hopphästarna men när det gäller försiktighet och språng så är de inte lika lämpade.

Har tagit ut min hopphäst på någon fälttävlan i år och nej han hoppar absolut inte lika bra i terrängen som en riktig fälttävlanshäst. Han väntar för mkt och är alldeles för försiktig. öppnar upp bak otroligt och hoppar ca 50cm för högt över varje hinder. Han kommer inte att gå någon terräng mer kan jag lugnt säga även om han rastar varenda fälttävlanshäst i hoppningen.

De bra terränghästarna hinner upp med sina framben i terrängen men det är inte alls säkert att de är lika bra i banhoppningen.

Det ena måste faktiskt inte utesluta det andra , titta på Carat som faktiskt hoppar (hoppade) som en riktig hopphäst men klarar sig rätt väl i *** klass, dom kan vara försiktiga och hoppa väl och vara bra terränghästar i *** klass , tycker nog inte man kan eller skall jämföra med hopphästar som går debutantfälttävlan det blir liksom inte riktigt rätt.
Hille är en häst som hoppar mkt bättre i terrängen än i hoppningen, han kan komma rätt rejält i botten men ändå hinna dra upp frambenen och även om han inte har några problem att hoppa felfritt i hoppningen så krävs det mer av ryttaren eftersom han inte är helt enkel, han tål inga misstag och river om man gör misstag, men det ställer ju mkt högre krav på mig som ryttare att rida felfritt och det är ju det jag vill åt här.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 531
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar