Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Efter att läst lite på denna tråden och den som handlar om FT-märket har jag fått "vatten på kvarn" om att det fuskas en hel del med noggrannheten vid provtagningen. Om du fixar provtagningen på en eftermiddag då har du inte tagit din uppgift på allvar. Jag vet en tränare som lämnar ut skrivningen till deltagarna och sen får de fylla i den hemma :eek: och skicka in den till honom när de är klara. Jag tycker också temporidningen är viktig för det lär man sig så gott som ingen annan stans mer än vid märkestagning idag. Sen måste en provledare våga underkänna en elev som inte har balans/följsamhet/kunskap nog, men många är för fega där. eller vill de bara ha betalt?:devil:

Jag kan inte mer än hålla med.
Sen kan man fundera på steg II. Hur mycket fuskas det där. Eller är provet för enkelt?
Kanske det även vore bra med hoppning av typhinder i terrängen för koll av sits osv. Hur rider man på olika svårigheter?

Har aldrig startat "riktig" fälttävlan men en gång startade jag en terrängklass i Trollhättan. De va superbra!:rofl:
Var en lokal tävling, Ld Lc Lb och rivningsbara hinder. De va murar och plank och gravar - hela paketet. Grejen var att ALLA kunde starta, eftersom man kunde välja klass och det gick riva de flesta hinder.

Tycker albsolut INTE att fälttävlan ska ta bort de fasta hindrena (bor i bollnäs och har tillgång till våran fina terrängbana där) men tror att de skulle vara bra om fler klubbar anordnade denna typen av förberedande tävlingar. Det som är nästan farligast - som jag känner det - är att hästarna blir så uppspelta och det är lätt att missbedöma i full galopp. Får man prova lite först på såna tävlingar som den i Trollhättan vet man mer vad man ger sig in på...

Vill bara tillägga: var på plats då den omtalade olycka skedde, och vill nämna att det var fallet som orsakade följderna. hade Elin ramlat av hade det blivit annat. Sådant här borde inte hända, men det gör det. Tror att något som skulle kunna hjälpa till ytterligare med säkerheten i uthållighetsprovet skulle kunna vara att tänka en liten stund på Elin (och alla andra som råkat ut för olyckor) före sin start - bara för att inse hur lätt en olycka kan ske. Jag har gjort det varje gång jag satt mej på en häst sen i söndags.

Man jobbar ju för tillfället på att få bra utlösningsbara hinder. Dem går att riva, men blir kraften tillräckligt stor så ska hindret utlösas/falla ihop. Just för att förhindra att folk fastnar och att det inte ger efter när folk kraschar in i hindrena.

Jag tycker också att det bör vara hårdare straff för att rida för snabbt än för långsamt.

Men sedan funderade jag också på om det skulle vara bättre att rida terrängprovet först, när både häst och ryttare är pigga och fräscha. Olycksrisken ökar ju dramatiskt om man är trött oavsett vilken sport man sysslar med. Dressyren skulle kanske bli lite mattare och sämre för de flesta ekipage men det är det väl värt?

Blir hästen trött av ett dressyrprogram på drygt 5 min tycker iaf inte jag att man kan anse att den är i tävlingsbart skick öht....

Däremot tycker jag att en gräns för hur mkt straff man får ha i dressyren innan man ger sig ut i terrängen inte vore helt fel.

Tänkte nog att en dån här kommentar skulle dyka upp.

Men jag menade inte att hästen är helt slut efter dressyren, men den är i alla fall tröttare än innan- oavsett hur vältränad den är.

Men visst, att man inte ska starta öht om hästen inte orkar terrängen har du ju rätt i.

Jag tycker iaf det vore värt att prova för att se om det blev någon skillnad på antalet stopp och fall.

kl

jag tog mitt kort 00 för Gällerdal. Det var helt super efter teorin red vi fram ihop o fick känna på olika tempon i galoppen för att hitta rätt, sen hoppade vi olika hindertyper o tillsist red vi en bana med en ideal tid, han var hård på att vi inte skulle rida som galningar, inte tänka för mt på tiden utan att hålla en jämn galopp o rida med hjärnan o koncentrera oss på hindren.

Jag tog mitt kort på häst för han iår, och han var likadan då.
Jag red väldigt(!) sakta i terrängen och det klagade han väl lite på, men inte så överdrivet mycket.
Däremot skällde han lite på en tjejj på ponny som red fruktansvärt fort.
Eller ja, hon prickade nästan in tiden men sen såg ju hästen ut som den skulle gå omkull också. För att inte tala om att man hörde hur den flåsade 100 meter bort.. :crazy:

Jag tycker faktiskt att FTkortet borde bli mycket hårdare och svårare att ta. Jag menar, hur svårt är det att få hästen över några hinder, och hoppa ne liten bana? :confused:

Det kommer aldrig gå att få fälttävlan riskfritt.
Vi rider på djur vilket ökar risken för felbedömningar och olyckor.

Jo det är sant i all ridning. Men många gånger tycker jag i både hoppning och ft på lägre nivå framförallt att det är tack vara att hästen är klok som det går bra.... :crazy: Den grejar upp det ryttaren ställer till - många gånger. Tyvärr.

Blir hästen trött av ett dressyrprogram på drygt 5 min tycker iaf inte jag att man kan anse att den är i tävlingsbart skick öht....

Däremot tycker jag att en gräns för hur mkt straff man får ha i dressyren innan man ger sig ut i terrängen inte vore helt fel.

Fast det är ju inte direkt känt att de som har väldigt bra straff är de bästa hopparna heller. Så det är ju aldrig förenat med varandra.

Har själv suttit på hästar som haft höga dressyrstraff som aldrig vare sig stannat eller rivit i banhoppningen.

Håller verkligen med dig. Dressyrpoängen har ju väldigt mycke att göra med hur stadig hästen är på tygeln vilket inte behöver ha jättemycket med hästens lydnad att göra, tvärtom en hopdragen häst som dressyrdomarna ofta gillar :devil: är sällan lydig på hinder:angel:

Håller verkligen med dig. Dressyrpoängen har ju väldigt mycke att göra med hur stadig hästen är på tygeln vilket inte behöver ha jättemycket med hästens lydnad att göra, tvärtom en hopdragen häst som dressyrdomarna ofta gillar :devil: är sällan lydig på hinder:angel:

Jag är kluven. Har ju hästar av olika sorter. Har innan varit helt inne på att dressyren kan ändras till 60 % för att vara gdk MEN har kommit på andra tankar. :eek::idea:

Hanna brukar just nu ligga runt 50-55 straff i 2* och har legat betydligt lägre i 1* och 100.
Hennes nyaste häst, ett spänt fullblod. Han hoppar som en gud, säker i terrängen men är avskyvärd i dressyren. Kanske han får bli ren hopphäst. Men bara för att han är spänd i dressyren och hamnar mellan 65 och 80(!) straff så är han helt ok i hopp och terr. Nu jobbar hon ju mycket med dressyren och det blir bättre. Hemma kan han gå riktigt bra men han blir spänd inne på dressyrbanan. Med andra regler så skulle hon inte få rida ft bara för att han är spänd i dressyren. :(

Även dressyrdomarnas olika betygsättning gör en del. När nu lillasyster ridit för tre domare 2 gånger så ser vi tydlig skillnad på hur domarna dömer. Det handlar om 10-14 straff i skillnad. Skillnaderna på Hannas ritter är inte heller så ovanliga ,mellan 8-10 straff. Det är mycket. Ganska ofta ligger två domare i samspel och den tredje sticker iväg.
För mycket för att det ska anses vara grund för kval odyl enligt mej iallafall...
För man kan ju bara gissa då hur det ser ut i en 90/100 klass...

En annan vinkel:

Numera har jag också slutat förvånas över hur många steg man kan avancera genom att nolla terräng.

Hur många av våra superduktiga "dressyrhästar" försvinner inte i terrängen? Alldeles för många. Då är inte dressyren det som avgör om en häst är säker i terrängen eller ej. Tvärtom kanske om man fabulerar lite. Den hästen gör ju både sej och sin ryttare osäkra = farligt. :crazy:

Kan bara tillägga att vår gamla ponny skulle inte fått starta så många terränger om 60 straff skulle gällt, och han hade ändå 28 felfria msvB och msvA av 28 möjliga (plus 5 med sin nya ryttare) och ingen, inte ens vår värsta ovän skulle kunna säga att den hästen inte är lydig i terrängen, men på tygeln.... ja då får du jobba, det är så lätt nu att rida dressyr med ridhästarna :p

Kan bara tillägga att vår gamla ponny skulle inte fått starta så många terränger om 60 straff skulle gällt, och han hade ändå 28 felfria msvB och msvA av 28 möjliga (plus 5 med sin nya ryttare) och ingen, inte ens vår värsta ovän skulle kunna säga att den hästen inte är lydig i terrängen, men på tygeln.... ja då får du jobba, det är så lätt nu att rida dressyr med ridhästarna :p

nej det är så olika. Enkelt att generalisera (jag vet..) men sen finns det ändå fullt med undantag.
Vi har ju en härlig valack som är super i terrängen. Rädd om sej, trampar om, byter galopp, länger och kortar, lyssnar osv men i banhoppningen så kan det bli hipp som happ. Det är många som rider honom super (från marken) men få som gjort det på ryggen. Han går bra i dressyr och bra i terräng men är nonchalant i hoppningen.

En häst vi provade var bra i dressyr, super i hoppningen men jag blev osäker när jag såg honom med dottern i terrängen. När jag sedan läste resultat insåg jag att det låg något i det. Sedan har jag sett honom vägra ut sej/skena runt med sin nya ryttare men de har nu gått över till hoppning. Tack gode gud.
(Fast den hästen märktes problemet mest på "styrhinder"..)

Eller varför inte dra paralleller med tex Lafayette! Hur många terränger hade han fått starta idag

Jag tycker också det vore smartare. Eller att man "byter" så man får straff när man rider för fort - åtminstonde i lägre klasser.
Vissa går ju helt in för att rida på tiden, och det ser ju livsfarligt ut!!

Framför allt måste överdomarna våga döma de som maskar in i mål!
Såg ett ekipage på Åkerbos tävling igår som i backen upp mot sista hindret tittade på klockan och insåg att hon var alldeles för snabb, bröt av till trav. Hon travhoppade sista hindret och travade in i mål. Något straff blev det nog för för snabb ritt ändå, men det borde ha bestraffas hårdare.
Folk ropade "galoppera" åt henne.
Om inte detta var en uppenbar maskning så vet jag inte vad som är det.
Det diskuterades och ryttaren sade att ponnyn var så trött att den inte orkat galoppera. Så såg det inte ut, då ryttaren bromsade den.

Om den nu var sååå trött så borde den ju plockas av banan ändå.
Vid anmälan intygar man att hästen är tränad för uppgiften...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 530
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar