Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Mm, jag tycker inte heller att hindrena skall vara rivningsbara, eftersom det också kan bli farligt.

Jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna hantera tiden i terränritten på ett annat sätt, att få några "futtiga" straff för att ha ridit som en idiot på banan tycker jag inte är riktigt rimligt.

Eftersom min pappa håller på med racing, som också räknas som en sk "extremsport" har vi diskuterat hur de olika grenarna skiljer sig i rent säkerthetstänkande. Båda har kommit fram till att motorsporten har kommit mycket längre. Varför vet jag inte . . .

Vad mer skulle man kunna göra för att få det att bli säkrare?
Helt säkert kan det antagligen inte bli... Men det är nästan endel av tjusningen, att man måste vara helskärpt och ha kontroll på allting.

Det kommer aldrig gå att få fälttävlan riskfritt.
Vi rider på djur vilket ökar risken för felbedömningar och olyckor.
Förhoppningsvis är alla vi som tävlar och tränar väl medvetna om riskerna som finns. Oftast även våra anhöriga.
Jag ser min sport som en utmaning, inte som direkt farlig.
Ibland undrar man vad man håller på med egenltligen när man står i startboxen. Och alltid, alltid får man en jäkla kick när man rider i mål efter en perfekt runda.
Dom forskar på säkerheten hela tiden. Och det görs framsteg, men man måste hela tiden promissa. Sätts säkerheten i första hand så har vi ingen fälttävlan kvar.
Kom just att tänka på den gamla tidens fälttävlan...hu!

JA! Vilken bra idé med 70/80 klass, då skulle jag också våga vara med! Som sagt, hindren finns ju redan på de flesta banor, det borde ju vara hur enkelt som helst att ordna.

KL

En sak jag har funderat på vad det gäller tiden och straff är vilka signaler det ger att det "inte kostar något" att rida upp till 15 sekunder för fort, medans du får straff direkt du rider 1 sekund för långsamt. Detta i sig uppmanar ju till att faktiskt rida fortare än optimaltid.

Jag skulle vilja att det åtminstone var lika mycket straff både uppåt och nedåt utanför optimaltid och kanske att straffen till och med skulle bli högre om du tex rider mer än 10 sek under optimaltid.

Jag som inte håller på med FT måste fråga:
Bekantas barn som tog Ft-kort för en massa år sedan gjorde en ritt då de skulle rida mot klockan och klara en idealtid som ett moment i korttagningen.
Nu ar jag hört av de som tar Ftkort att det momentet är bortplockat.

Stämmer det och är det i så fall inte ganska dumt? Just att visa att man kan rida i rätt tempo måste vara jätteviktigt.

Jag tog FT kortet för några veckor sen och då fanns temporidningen fortfarande med..;) men inte hoppa på tid utan trava och galoppera runt ridbanan på en idealtid och vi fick göra det två gånger (typ) och skulle ha samma tid hela tiden så man kände vilken galopp man ska ha..:) Det tempot tyckte jag var bra, "vägvinnande" men kontrollerat för mig iaf.. inte flängit men snabbare än banhoppning...:)

KL

En sak jag har funderat på vad det gäller tiden och straff är vilka signaler det ger att det "inte kostar något" att rida upp till 15 sekunder för fort, medans du får straff direkt du rider 1 sekund för långsamt. Detta i sig uppmanar ju till att faktiskt rida fortare än optimaltid.

Jag skulle vilja att det åtminstone var lika mycket straff både uppåt och nedåt utanför optimaltid och kanske att straffen till och med skulle bli högre om du tex rider mer än 10 sek under optimaltid.

är det inte +/- 15 sek?? det har jag för mig att min tränare sa..:crazy::) Fast ja e ny i det här så det är mycket möjligt att jag har fel..:crazy::smirk:

När jag tog mitt kort förra året så fick vi först göra ett tempo prov i trav. Då fick vi rida en sträcka två ggr för att först få känna ungefär vilket temp vi skulle ha. Sen fick vi rida den en gång till för att komma in på en viss tid. Klarade du inte det fick du rida igen. Sedan var det samma sak i galopp. Efter tempot så fick vi hoppa lite olika typer av hinder som bank och vatten. Sist av allt fick vi rida en liten bana med de olika hindrena. Teoriprovet gjorde vi dagen före.

precis så gjorde vi också... och jag gjorde det för bara några veckor sen..:);)

I halland hoppas det inte över iallafall, dom jag känner som tog kortet i våras fick alla göra temporidning

pratade precis med två olika provtagare där den ena sa att han fått besked om att det inte var så viktigt, lite med den bakgrunden som lundsbo säger. Den andre visste inget om någon ändring och båda fortsätter med det som en del av provet. :crazy:

Känns återigen lite TR-aktigt :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Nix, du kan vara femton sekunder för snabb men inte en sekund över. Tycker de ger lite fel signaler, borde va +/- 10 eller 15 sekunder istället så man inte premierar för snabb ridning.

LitenIsas inlägg tyder ju också på att det momentet hoppas över. Kanske något ni i Ft ska trycka på? Att visa att man kan rida på idealtid ger ju provtagaren en bild om hur viktigt det är att man kan hitta rätt tempo. Det ger konstiga signaler om det kan hoppas över.

Man gör temporidning i både trav o galopp - eller man SKA göra. Men jag tycker att alla SKA rida en bana som ligger på debutantnivå, samma längd och visa att man behärskar det!

+/- 15 är fel! Men jag håller med, varför inte minska så att man max får rida 5 sek för snabbt? Någonting för att sänka hastigheten på alla busridare! Jag tänker framförallt på våra stackars hästar som får ta smällen när någon TROR att h*n kan allting..

Nix, du kan vara femton sekunder för snabb men inte en sekund över. Tycker de ger lite fel signaler, borde va +/- 10 eller 15 sekunder istället så man inte premierar för snabb ridning.

ok..:) jaa det låter ju lite konstigt tycker jag, det borde dom kanske tänka över ist för att fundera på att görs FT hinder "rivbara" för det tycker jag bara är knäppt eftersom det också blir en stor skaderisk och tar bort tjusningen lite tycker jag..:smirk::crazy::)

+/- 15 låter väl smartare..?;):crazy::p:)

När jag tog Ft kortet hoppade vi en del olika typer av hinder (vatten, pulvermangrav, upphopp, nedhopp, pullock?, torrgravar, stockar,osv)
Vi red en viss sträcka på tid
Vi skrev teorin( men den fick vi hjälpas åt med+ TR)
Jag tycker att vi fick ett bra FT prov, eftersom vi fick hoppa så mkt olika hinder, och fick hjälp med i vilket tempo vi skulle rida osv.

Finns det några spec. bestämmelser om vilka hindertyper man måste hoppa för att klara provet?

Men sen en sak till, får man alltså rida 15 sek för fort, och sen är det ett straff per sekund? Jag red terräng igår och red på 24 sek under optimaltid:confused::p
(Men då var det bara en enkel debutant och min ponny har en jäkla galopp, det kändes inte fort, och det var en kontrollerad galopp)

Det är ju jättesvårt att veta vilket tempo man ska rida i!

kl

jag tog mitt kort 00 för Gällerdal. Det var helt super efter teorin red vi fram ihop o fick känna på olika tempon i galoppen för att hitta rätt, sen hoppade vi olika hindertyper o tillsist red vi en bana med en ideal tid, han var hård på att vi inte skulle rida som galningar, inte tänka för mt på tiden utan att hålla en jämn galopp o rida med hjärnan o koncentrera oss på hindren.

JA! Vilken bra idé med 70/80 klass, då skulle jag också våga vara med! Som sagt, hindren finns ju redan på de flesta banor, det borde ju vara hur enkelt som helst att ordna.

I Norge har vi noe som kalles "Knøttecup" det er en introduksjon for fälttävlan sporten. der rider de et lett dressurprogram, en hoppbane på 60cm og en terrengbana på 60cm, der tempoet er 350m. dette er en veldig fin klasse for de nye i fälttävlan, trodde dere hadde dette i Sverige også?

Klocka är rätt bra. 24sek för fort är alldeles för fort oavsett hur galoppen är. Ta ut halva banan och minutrarna på banan och rid efter dessa istället för att bara rida på måfå

Jag tog mitt i Högbo för det är lite närmare och vi var ett gäng från klubben som tog det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 530
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar