Fälttävlans olyckor,

Sv: Fälttävlans olyckor,

Men så många olyckor av detta slag är det väl egentligen inte som händer. En liten taskig paralell men det är ju betydligt fler som kör ihjäl sig i trafiken varje år.

Håller med föregående talare om att det är på de lägre nivåerna okunskapen finns och där borde i så fall något göras för att få bort "flängridningen".

Fast åker bil gör ju trots allt i princip hela Sveriges befolkning, ungefär 9 miljoner människor, och så många är det ju knappast som rider fälttävlan, så det är inte riktigt jämförbart. Det ÄR en av de absolut farligaste sporterna man kan hålla på med, och det tycker jag man SKA vara medveten som när man ger sig in på det.

Men med tanke på att det ÄR en av de farligaste sporterna så händer det ju inte så många allvarliga olyckor och det tror jag till stor del beror på att de som sysslar med Fälttävlan vet vad de ger sig in på och rider med sunt förnuft.

Tycker det har kommit fram många bra förslag på hur man kan göra det säkrare i denna tråden. Bla hårdare straff om man rider för fort och liknande.

Fast betänk oxå att dom som dör har gjort det i situationer där hästarna har vält över ryttaren och då går det absolut inte för fort utan tvärtom. Går det för fort och man går omkull så slungas man iväg en bra bit ifrån hästen.

Ja, tyvärr tror jag att man får skilja lite på det, man brukar säga att fart dödar men min åsikt är att fart dödar hästar i första hand men att vi människor går åt vid avsaknad av fart. :crazy:

Fast det är ju inte direkt känt att de som har väldigt bra straff är de bästa hopparna heller. Så det är ju aldrig förenat med varandra.

Har själv suttit på hästar som haft höga dressyrstraff som aldrig vare sig stannat eller rivit i banhoppningen.

Jag är inte ute efter att man ska behöva ha en BRA dressyr för att få starta övriga grenar, men har man ingen kontroll på hästen på en dressyrbana minskar ju chansen att man skulle ha det i andra situationer åxå.

Jag är inte ute efter att man ska behöva ha en BRA dressyr för att få starta övriga grenar, men har man ingen kontroll på hästen på en dressyrbana minskar ju chansen att man skulle ha det i andra situationer åxå.

Nej. Det tycker jag du har rätt i MEN hur urskiljer man dessa? :crazy:

Vad är kontroll? Hur många har "dålig kontroll" i dressyren. Jag tycker inte det är så vanligt faktiskt. Jag kan ha fel. :o Däremot är det ganska vanligt att se "dålig kontroll" i terrängen och det kan vara ekipage med riktigt bra dressyr.:crazy:

Vad är kontroll? Hur många har "dålig kontroll" i dressyren. Jag tycker inte det är så vanligt faktiskt. Jag kan ha fel. :o Däremot är det ganska vanligt att se "dålig kontroll" i terrängen och det kan vara ekipage med riktigt bra dressyr.:crazy:

Mkt bra frågor :bow: och något enkelt rätt-eller-fel finns nog inte.

Jag skulle kunna tänka mig något slags stilhoppningsbedömning iaf i lägre klasser, istf dagens kvalificerande resultat som ju inte säger så mkt egentligen.
I Tyskland finns ju något liknande, iaf för unghästar.
(Nu kan man iofs inte jämföra sverige med tyskland som häst-land rakt av...)

KL

har ni läst? ytterligaare ett i Hamburg :eek:
:cry:

tidningenridsport bla

Ja, nu börjar det bli ett riktigt obehagligt år... :crazy: Och den här gången var det i debutant.

Senast ändrad:

Å, nä fy.. har precis kommit hem från avcheckningsmötet inför vår tävling till helgen, då vi försökt peppa varann och samla ihop oss efter det otäcka i Bollnäs och pratat ihop oss om hur vi på bästa sätt skall försöka hedra Elins minne och så kommer detta. Det känns inte bra

Herregud, vad är det som händer ?!

Jag har återigen pratat lite med pappa, som sysslar med racing, som är en sk "extremsport".
Utövarna i den sporten är minst lika många som i Fälttävlan, om man tänker på alla små rallyn som körs i skogen som man kan jämföra med våra debutant ryttare osv.
Än så länge vet han inte om någon dödsolycka i den sporten... Båda ställer sig frågan, varför?
Pappa nämnde utrustningen, våra hjälmar, kan man inte hitta något säkrare?

Om man har +/-15, hur menar ni då?
Då har man ju 30 sekunder på sig att rida in i mål, och det känns som en väldigt lätt uppgift att hamna inom den ramen. Är det inte bättre att rida i mindre marginaler, och verkligen ha full kontroll över hur fort man rider?
Att ge mer straff för att rida för fort skulle kanske annars vara en bra idé.

Att det händer såhär mycket olyckor måste ju ändå betyda att sporten behöver mer säkerthetstänk..? :confused:

Hoppas att de obehagliga olyckorna håller sig borta en tid framöver!

Jag har återigen pratat lite med pappa, som sysslar med racing, som är en sk "extremsport".
Utövarna i den sporten är minst lika många som i Fälttävlan, om man tänker på alla små rallyn som körs i skogen som man kan jämföra med våra debutant ryttare osv.
Än så länge vet han inte om någon dödsolycka i den sporten... Båda ställer sig frågan, varför?
!

Din pappa har rätt. Mycket kan säkert göras MEN han har lever nog precis som vi i "förträngning". Det dödskraschas mellan varven även där, även på lägre nivå. Härhemma och utomlands. :o

Fast en bil är ju inte levande vilket ju hästar är!

Man kan aldrig undvika olyckor när det gäller hästar oavsett om det gäller tävling i fälttävlan eller hemma där de allra flesta olyckor sker

Men motorsport har ju dödsolyckor. Min son körde motocross och jag var livrädd varje gång, skönt när han slutade...

Under den tid han körde förekom flera allvarliga olyckor bara i den sporten med brutna ryggar mm.
Visst har folk dött också i motorsporten. Den här Kenny Olsson vad sysslade han med:confused:

Så din pappa önsketänker nog eller räknar han bara någon liten gren han själv sysslar med, jag tänker på motorsporten i stort.

Jo men att sitta i en bil med störtbåge är inte riktigt samma sak som på en häst , lite svårt att ha en störtbåge omkring en när man rider men det är ju det som gör att förarna överlever.

Min pappa höll på mkt med dragracing förr i tiden och där dog några stycken men jag har sett vurpor och kraschar till oändligheten men vad som finns kvar är ofta en person sittandes i en störtbåge som kliver ur i stort sett oskadd.

Ja, nu börjar det bli ett riktigt obehagligt år... :crazy: Och den här gången var det i debutant.

Dessutom på samma vis, dvs hästen välter över ryttaren. Kanske man kan fundera över något utlösningsbart hinder när trycket kommer på ovansidan på något vis :confused:

Ingen som vet vad för slags hinder det hände på :confused:

Jag tyckte mig läsa nånstans att såna hinder håller på att tas fram, som en säkerhetshållare fast ändå fast.

Så hemskt med dessa dödsfall, och så många. Skumt.

Jag tyckte mig läsa nånstans att såna hinder håller på att tas fram, som en säkerhetshållare fast ändå fast.

Så hemskt med dessa dödsfall, och så många. Skumt.

Ja det kan ju vara en ide, men frågan är på vilka hinder det går att ha sådana, spetsar och liknande blir det ju svårt på.

Vad sporten behöver är ju bättre hoppning dvs bättre ryttare och hästar i hoppningen.

jag skulle vilja höja hindren en 10cm till i varje klass, jag tycker nog att rider man * skall man kunna hoppa en bana på 120-125 ** kanske 130 och *** 135 eller varför inte 140 med alla tekniska svårigheter det innebär inte bara långsida snett igenom långsida banor och särskilt nu när distanser och annat är borttaget. Det gör att man måste ha kontroll på sin ridning och på hästen i hoppningen och man kan inte klara sig runt i hoppningen enbart med en schysst häst. Jag tror det gynnar säkerheten något enormt

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 531
Senast: Mineur
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 815
Senast: ameo
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Med risk för att bli lynchad kastar jag mig ut Börjar med att ödmjukast fråga moderatorn om tråden kan få ligga kvar här då jag vill...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024