Få igång startmotorn

Idag har jag följande på min to-do-lista:

✅Skicka in redovisning till AF. (Har lyckats göra detta idag)
✅Ta ut buskar från jordkällaren.
✅Gå en promenad
❓Mala kvistar i kompostkvarnen
✅Hämta ved
Jag tolkar det som att du gjort åtminstone 4 av dina 5 saker på listan idag?!
Testa nu att ge dig själv positiv feedback på att du har GJORT. Resultatet behöver inte vara perfekt, det behöver inte ens vara bra. Du har gjort trots att det avar motigt. Bra jobbat!
 
Jag tolkar det som att du gjort åtminstone 4 av dina 5 saker på listan idag?!
Testa nu att ge dig själv positiv feedback på att du har GJORT. Resultatet behöver inte vara perfekt, det behöver inte ens vara bra. Du har gjort trots att det avar motigt. Bra jobbat!
Ja, jag har gjort alla sakerna utom kört kvistarna i kompostkvarnen. Men jag började faktiskt den uppgiften också. Gick ut, öppnade ladan, tog ut kvarnen, tog ut skarvsladden, började. Men jag orkade inte hålla på så länge. Så jag avslutade. När jag gick tillbaka till huset började magen krångla. Kanske var det inte meningen att jag skulle göra något efter lunch. Att smälta maten hade nog varit ett bättre alternativ.

Men det är svårt att ge sig själv beröm för sånt man gjort.
 
Ja, jag har gjort alla saker utom kört kvistarna i kompostkvarnen. Men jag började faktiskt den uppgiften också. Gick ut, öppnade ladan, tog ut kvarnen, tog ut skarvsladden, började. Men jag orkade inte hålla på så länge. Så jag avslutade. När jag gick tillbaka till huset började magen krångla. Kanske var det inte meningen att jag skulle göra något efter lunch. Att smälta maten hade nog varit ett bättre alternativ.

Men det är svårt att ge sig själv beröm för sånt man gjort.
✅ Då är det en grön bock på den med, det var att göra som räknades, inte resultatet 🙂

Öva! Det man gör ofta blir man bra på! citat Maria Brandel hundtränare, författare och föreläsare.
 
Jag hade mer energi men sprang runt ganska planlöst och stressade med att göra saker. Har alltid haft svårt att prioritera.

Numera är jag trött jämt. Blev andfådd idag när jag bar ut plantorna från jordkällaren. Och jag var trött varje steg av promenaden men fortsatte ändå att sätta den ena foten framför den andra. Funderade på att bara lägga mig på marken och vila. Gjorde inte det.
Lite som när jag har järnbrist. Kroppen känns såå tung. Trappor, backar... Helt oöverstigligt. Finns ingen kraft i kroppen.

En gång låg jag till slut bokstavligen på golvet och tog mig inte upp utan hjälp. Visserligen gravid, men med järnbrist. Blev snabbt bättre när jag fick hjälp.
 
Lite som när jag har järnbrist. Kroppen känns såå tung. Trappor, backar... Helt oöverstigligt. Finns ingen kraft i kroppen.

En gång låg jag till slut bokstavligen på golvet och tog mig inte upp utan hjälp. Visserligen gravid, men med järnbrist. Blev snabbt bättre när jag fick hjälp.
Och jag hade tidigare d och b-vitaminbrist och fattade inte varför jag var så trött hela tiden. Trots ute massor och regelbundna bra matvanor. Gjorde saker ändå men var liksom hela tiden så trött.
 
Lite som när jag har järnbrist. Kroppen känns såå tung. Trappor, backar... Helt oöverstigligt. Finns ingen kraft i kroppen.

En gång låg jag till slut bokstavligen på golvet och tog mig inte upp utan hjälp. Visserligen gravid, men med järnbrist. Blev snabbt bättre när jag fick hjälp.
För mig är tröttheten minst lika mycket mental som fysisk.
 
För mig är tröttheten minst lika mycket mental som fysisk.
När jag hade järnbrist så nästan snurrade saker, man var så trött att man bara damp ned i soffan. Hade inte ork eller energi till att ta tag i saker alls. Som att röra sig i en seg smetig dimma. Jag håller med dem som tycker att du kanske borde kolla lite depåjärn och B-vitaminbrister.
Ibland så dålig koordination och balans att man nästan träffar dörrhål fel hela tiden och går in i dem med armen osv.
 
Jag är också lite överviktig numera, och känner inte alls igen mig i beskrivningen att det skulle orsaka att man knappt kan röra sig utan att man blir andfådd/behöver lägga sig på marken. Mina föräldrar - närmare 80 är - är i bättre fysisk form än TS....
Så, nä, om jag hade känt mig så hade jag blivit orolig!
Lite övervikt är inte jämförbart med 35-40 kilo övervikt.

Jag ska väga 53 kilo så jag väger nästan dubbelt så mycket som jag borde.
 
Lite övervikt är inte jämförbart med 35-40 kilo övervikt.

Jag ska väga 53 kilo så jag väger nästan dubbelt så mycket som jag borde.
Jag har faktiskt ingen aning om vad jag väger numera. Jag slutade väga mig för flera år sedan.

Du bör absolut ta till dig vad folk säger angående att det inte alls låter normalt att må som du gör, tycker jag. Om det går att ändra på skulle det ju lösa en massa problem för dig, eller hur?
 
Många brister ger även depressionssymptom.
Förvisso. Men nu finns det ju gott om anledningar till att jag kraschade in i en depression för 4 och ett halvt år sedan. Trodde jag hade järnbrist då men fick bara en konstig smak i munnen av blutsaft.

Fast att bli andfådd av mental trötthet låter rätt märkligt.
Blev bara det när jag bar upp krukorna från jordkällaren. När jag går promenader blir jag bara andfådd i uppförsbackar.
 
Förvisso. Men nu finns det ju gott om anledningar till att jag kraschade in i en depression för 4 och ett halvt år sedan. Trodde jag hade järnbrist då men fick bara en konstig smak i munnen av blutsaft.


Blev bara det när jag bar upp krukorna från jordkällaren. När jag går promenader blir jag bara andfådd i uppförsbackar.
Det markerade. Jag tänker att det ena inte behöver utesluta det andra :)
Jag har också massor av anledningar till att jag kraschar, att behöva kämpa i uppförsbacke pga brister är bara en av dem.
Men resten av kampen blir lättare ifall ev brister åtgärdas.
Jag brukar checka av mina värden regelbundet. För då får jag svart på vitt om mitt mående beror på brist eller det psykiska. Jag hoppas jämt det beror på någon brist eftersom det är lättare att åtgärda.

Är surrig i huvudet idag, ursäkta om den röda tråden saknas.
 
Det markerade. Jag tänker att det ena inte behöver utesluta det andra :)
Jag har också massor av anledningar till att jag kraschar, att behöva kämpa i uppförsbacke pga brister är bara en av dem.
Men resten av kampen blir lättare ifall ev brister åtgärdas.
Jag brukar checka av mina värden regelbundet. För då får jag svart på vitt om mitt mående beror på brist eller det psykiska. Jag hoppas jämt det beror på någon brist eftersom det är lättare att åtgärda.

Är surrig i huvudet idag, ursäkta om den röda tråden saknas.
Jag tänker köpa mivitotal och ta men kommer inte att kontakta vc.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 997
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 018
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp