Få igång startmotorn

Ja, givetvis. Jag säger inte emot något av det du skriver? Jag skrev bara att det givetvis kan finnas ett samband. Men nu var det ju inte på promenaderna hon blev andfådd och tydligen var det inte fysisk trötthet det handlade om heller så det spelar ingen roll. Ditt inlägg slår bara upp öppna dörrar, ingen skriver att en promenad inte kan kännas motigt fysiskt.
Wille skrev inte att det inte fanns ett samband, hon skrev att hon blev trött men inte andfådd. Hon skrev att hon inte riktigt visste om det var mentalt eller fysiskt. Eller om det var båda delarna. Hon beskriver det som att hon tror att det beror på dålig kondis och övervikt. Jag slår inte in en enda öppen dörr, det är du som hakat upp dig på att hon anser att hon inte är andfådd, hon har aldrig skrivit att hon är det vad jag sett? Hon har skrivit att hon är trött. På promenaderna alltså.

Jag hade inte några problem att förstå det hon skrev så inte heller anser jag henne vara speciellt otydlig.
 
Jag kämpar med att få saker gjorda, men hela tillvaron är så tungrodd för jag måste hela tiden tvinga mig att göra saker även om de sakerna är relativt enkla. Startmotorn funkar liksom inte. Arbetsterapeuten jag gått hos har inte kunnat hjälpa mig.

Så vad gör man? Accepterar att inget blir gjort eller fortsätter att tvinga sig? Någon annan möjlighet?
Generellt sett... om man funderar över varför, blir ingenting gjort.

De flesta går upp på morgonen utan att tvinga sig, funderar man över varför så funkar det inte. Svaret kanske inte blir nej, men i avvaktan så ligger man kvar.

Generellt sett, om du tvingar dig, funderar du för mycket.
 
Idag har jag följande på min to-do-lista:

Skicka in redovisning till AF. (Har lyckats göra detta idag)
Ta ut buskar från jordkällaren.
Gå en promenad
Mala kvistar i kompostkvarnen
Hämta ved

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra detta i fem-minutersintervaller. Att ta ut buskarna från jordkällaren är ju lätt och snabbt gjort. Ändå tar det emot. Att gå en promenad är svårt att göra så kort som fem minuter. Hämta ved, ja, det tar den tid det tar. Redovisningen till AF är ju möjlig att dela upp. Kan ju gå ifrån datorn. Men sen har jag problemet att jag måste starta igen. Att mala ner kvistarna går ju också att dela upp i intervaller. Kan ju sätta mig bredvid kompostkvarnen. Men vore ju skönt att bara få det gjort.

Inget av ovanstående är svårt att göra. Jag kommer bara inte igång utan en massa tvång.
Först där fattade jag att det inte var bilen du skulle laga 🙈

Jag skulle säga att första steget är att minska kraven på dig (ja jag vet att de är låga redan, med dina mått) och om dagen är skit, produktionen är låg osv tillåt dig att skita i det och prova en annan dag utan att stressa upp dig. Då känns det lite lättare att göra ett nytt försök, upplever jag.

Idag borde jag ha gjort klart ett grupparbete med min gruppkamrat men hjärnan orkade inte alls. Den var paj. Jag borde då ha packat flyttlådor då vi flyttar nästa vecka men jag fick släppa det med. Vi provar i morgon i stället 🤷 går det inte i morgon får jag försöka hitta en bättre lösning på problemet för att komma igång då.
 
Kom att tänka på en sak. Kan man få brist på järn när man inte har mens? Det kan man säkert teoretiskt, men är det sannolikt?
Vet inte. Hoppas någon annan vet! En googling på järnbrist man (eftersom de sällan har mens) gav inte så många träffar, men en sa att de (som inte menstrurerar) har järndepåer som kan räcka i flera år även om en helt slutar få i sig järn via kosten.

Jag hade förut väldigt svårt att komma igång med hushållssysslor och annat. Men sedan lärde jag mig lyssna på kroppen. För mig kommer det en känsla av att "Okej, nu är det dags att ta tag i det". Förut lyssnade jag inte på den känslan utan prokastinerade grejerna vidare istället. Men sedan började jag fånga upp den känslan och ställa mig upp och göra grejerna då.

Nu har jag tack vare det fått in en rutin att göra saker.
Det här får mig att tänka på när jag var utbränd för över tio år sedan. Jag hade enorma svårigheter att komma igång. Det som vände det för mig var när jag en dag låg på soffan och verkligen var tvungen att gå upp och äta, men inte kunde förmå mig. Då sa jag till mig själv "hallå kroppen, vi måste gå och äta nu. Är du redo?" och svaret var helt klart "NEEEEJ". Då sa jag "okej, säg till när du är redo så går vi då". Det var magiskt! Efter en stund kände jag att det skulle vara möjligt att komma upp. Jag har fortsatt med det sedan dess, när det känns motigt. Kanske inte funkar för alla, men för mig var det guld.

Ja, jag har gjort alla sakerna utom kört kvistarna i kompostkvarnen. Men jag började faktiskt den uppgiften också. Gick ut, öppnade ladan, tog ut kvarnen, tog ut skarvsladden, började. Men jag orkade inte hålla på så länge. Så jag avslutade. När jag gick tillbaka till huset började magen krångla. Kanske var det inte meningen att jag skulle göra något efter lunch. Att smälta maten hade nog varit ett bättre alternativ.

Men det är svårt att ge sig själv beröm för sånt man gjort.
Det är svårt att göra sådant en inte tränat på, apropå berömmet. Ett generiskt beröm kanske kan vara bra så du kan använda samma varje gång och inte måste komma på vad som var bra med just det som du gjort nu? Typ "bra jobbat" "bra start" "det tar sig (sa mordbrännaren :cool:)" parentesen är såklart ett skämt, men kanske behöver du lite ironi som "döljer" att du faktisktger dig själv cred, fram till dess du vant dig vid det. Jag tycker det det är snyggt jobbat, det du beskriver.

Också tänker jag att det kanske fanns en visdom i motståndet just då, i att magen behövde paus efter maten. Men när det är "sant" och inte, det är lite finlir gällande att lyssna in kroppen. Och i ett läge där kroppen/knoppen skriker nej till det mesta är det såklart svårt att höra om den ibland gör det av en klok anledning. Det är kanske fortsättningskurs att känna igen sådana signaler...
 
Först där fattade jag att det inte var bilen du skulle laga 🙈

Jag skulle säga att första steget är att minska kraven på dig (ja jag vet att de är låga redan, med dina mått) och om dagen är skit, produktionen är låg osv tillåt dig att skita i det och prova en annan dag utan att stressa upp dig. Då känns det lite lättare att göra ett nytt försök, upplever jag.

Idag borde jag ha gjort klart ett grupparbete med min gruppkamrat men hjärnan orkade inte alls. Den var paj. Jag borde då ha packat flyttlådor då vi flyttar nästa vecka men jag fick släppa det med. Vi provar i morgon i stället 🤷 går det inte i morgon får jag försöka hitta en bättre lösning på problemet för att komma igång då.
Bättre sent än aldrig ;)

Ja, idag har jag faktiskt bara sökt ett jobb, men inte gjort något annat. Skulle gått en promenad men det har regnat och snöat hela dagen.
 
Generellt sett... om man funderar över varför, blir ingenting gjort.

De flesta går upp på morgonen utan att tvinga sig, funderar man över varför så funkar det inte. Svaret kanske inte blir nej, men i avvaktan så ligger man kvar.

Generellt sett, om du tvingar dig, funderar du för mycket.
Jag köper det inte. Det finns ingenting som bara funkar för mig. Inte ens roliga saker.
 
Jag köper det inte. Det finns ingenting som bara funkar för mig. Inte ens roliga saker.
Nej varför skulle saker bara funka? Det är liksom att ställa frågan varför.

https://www.google.com/imgres?imgurl=http://2.bp.blogspot.com/-C2_wPkbGp5Q/UHCPiM9DXtI/AAAAAAAABlA/2_-GuBhiwE8/s1600/kafka-tshirt.jpg&imgrefurl=https://bjornolof.blogvspot.com/2012/10/kafka-hade-inte-heller-sa-roligt.html&tbnid=qOhrM6lLd6UcNM&vet=12ahUKEwiW9a-cn_v2AhWR0-AKHVQeB9oQMygAegQIARBF..i&docid=J-qdVhffqBQEdM&w=450&h=313&q=kafka hade inte heller så roligt&ved=2ahUKEwiW9a-cn_v2AhWR0-AKHVQeB9oQMygAegQIARBF

Sen kan man i och för sig lägga till att depressioner ofta är kravrelaterade, men om man inte är kliniskt deprimerad så får man finna sig i att inte fundera och tvinga sig. Sen är det jobbigt att komma upp i styrfart, men det finns ingen genväg.
 
Wille skrev inte att det inte fanns ett samband, hon skrev att hon blev trött men inte andfådd. Hon skrev att hon inte riktigt visste om det var mentalt eller fysiskt. Eller om det var båda delarna. Hon beskriver det som att hon tror att det beror på dålig kondis och övervikt. Jag slår inte in en enda öppen dörr, det är du som hakat upp dig på att hon anser att hon inte är andfådd, hon har aldrig skrivit att hon är det vad jag sett? Hon har skrivit att hon är trött. På promenaderna alltså.

Jag hade inte några problem att förstå det hon skrev så inte heller anser jag henne vara speciellt otydlig.

Jag har inte hakat upp mig, jag insåg att det var ett missförstånd och lade ner det och tänker att det kan fortsätta så utan behov att dra det en runda till.
 
Kom att tänka på en sak. Kan man få brist på järn när man inte har mens? Det kan man säkert teoretiskt, men är det sannolikt?
Det borde man kunna eftersom man kan få järnbrist som inte behöver bero på mensproblem ens. Min järnbrist beror inte på min mens utan på något annat, man inte vet. Jag blöder inte mycket eller länge och har inga gynekologiska besvär, har varit hos gynekolog för kontroll, gjort CT buk, gastroskopi, koloskopi och en massa blodprover, urinprov och avföringsprov. Det är uteslutet att det beror på min mens eller gynekologisk orsak, och de andra undersökningarna var också bra.
 
Bättre sent än aldrig ;)

Ja, idag har jag faktiskt bara sökt ett jobb, men inte gjort något annat. Skulle gått en promenad men det har regnat och snöat hela dagen.
Som jag ser det beror den uteblivna promenaden på yttre omständigheter och således kan det inte göra dig mer eller mindre värd att ta eller inte ta en promenad en sådan dag. Det är liksom vädret som är dåligt inte du! Att vädret är dåligt gör inte dig dålig. :heart Väder bara är.

Var det ett jobb du skulle vilja få?
 
Kom att tänka på en sak. Kan man få brist på järn när man inte har mens? Det kan man säkert teoretiskt, men är det sannolikt?
Jag hade det pga hård träning. Jag jobbade med att rida, gick mkt då jag hade lektioner och sprang milen offroad ett par ggr/v. Jag åt som en häst. Men fick iaf järnbrist och behövde få sånt dropp. De sade att det var vanligt bland de som tränade så hårt.

En vän hade ännu värre järnbrist och behövde blodtransfusion. Hon tränade inte hårt, hade ingen särskilt riklig mens och åt bra.
 
Jag tror generellt att det blir svårt att hitta något som funkar för dig, speciellt som du inte vågar gå och utreda en ev fysisk orsak till din trötthet, och att du inte ser något värde i sådana strategier som hjälper många andra (t.ex. att lyssna till en bra bok/podd vid tråkigt hushållsarbete, promenader, osv). Vad finns det kvar att testa, tänker du?
 
Kom att tänka på en sak. Kan man få brist på järn när man inte har mens? Det kan man säkert teoretiskt, men är det sannolikt?
Jag trodde nog inte, men verkar få det även med mens mer sällan. (Fick det inte som gravid då jag slutade dricka te..) Dessutom beror väl det på vad man äter från första början gissar jag. Upptaget minskar om man dricker mycket te eller kaffe. Och upptaget av järn kräver C-vitamin så man måste äta tillräckligt med frukt eller grönt också (dvs om man äter rött kött, spenat och sådant och C-vitamin, dvs frukt. Annars lär man ju inte ha någonstans att få det från.)

Sedan är ju mängden järn i vanliga vitamintabletter med järn i bara vad ngn vem som helst man eller kvinna kan behöva. Speciellt om personen tränar. Jag tex hade full förmåga att få järnbrist även om jag åt en sådan tablett om dagen. (Äter inte så mycket kött, dricker mycket te. Äter numera mycket frukt och grönt men har inte alltid gjort det).

Det roliga är kombinationen att det brukar stå att det inte är någon större risk för järnbrist vid normal kost. Samtidigt som järnbrist är väldigt vanligt. Typ 30% av vanliga kvinnor järnbristanemi. Men man blir ju trött innan dess också, redan vid låga järndepåer, serumjärn. Det behöver inte vara låga värden i blodet för att man ska bli trött.

Så hur fungerar det då, alla tror ju att de har normal kost, men få äter ju faktiskt så som man ska enligt riktlinjerna så antagligen därför då. Dvs det är ju faktiskt inte normalt att äta så som man bör äta, snarare onormalt. Så det är nog ingen större risk vid kostcirkelkost, men ganska stor vid "normal" kost?

I västvärlden har, enligt WHO, 2–5 procent av befolkningen blodbrist (Figur 1) [1]. I en dansk studie såg man att så mycket som 40 procent av kvinnorna i Danmark hade låga järndepåer (S-ferritin :heart2 μg/l), och 3–4 procent hade den allvarligare formen av järnbrist, anemi [2]. I en norsk studie från 2005 fann man tömda järndepåer (S-ferritin <12 μg/l) hos 15,1 procent av icke-gravida kvinnor [3].

Sedan att någonting är vanligare hos kvinnor som menstruerar eller är gravida betyder ju inte att det är omöjligt för någon annan att ha det. Vanligare är ju bara vanligare.

Jag var trött redan vid låga järndepåer, på runt 7 eller ngt. (dåligt hår kan man få också, knasigare hud osv)
 
Senast ändrad:
Alltså med trött menar jag trött som i, sova 8 timmar, gå på föreläsning i två timmar, komma hem, sova tre timmar, äta, plugga två timmar och somna, sova tre timmar, gå ut med vänner, komma hem, gå och lägga sig klockan 23 sova 8 timmar... med energi som en sengångare i vakenperioderna. (Det var där någonstans jag hade 7 i järndepåer, men fortfarande inte direkt låga blodvärden (dvs ingen anemi), så folk reagerar nog olika.)

(Men att äta annat än vanliga vitamintabletter om man inte kollat ferritinvärden ska man inte göra. Men ingen har ju rekommenderat annat än vanliga vitamintabletter med järn i, så.)
 
Senast ändrad:
Kom att tänka på en sak. Kan man få brist på järn när man inte har mens? Det kan man säkert teoretiskt, men är det sannolikt?
Här är ngt citat ur ngn artikel. Som i iofs samtidigt mest handlar om mens och sådant.

Fatigue är starkt associerat med järnbrist​

Fatigue är den medicinska termen för ett tillstånd associerat med stor trötthet eller utmattning som personer i olika svårighetsgrad upplever efter ansträngning, vid stress, sömnproblem eller sjukdom. Vid fatigue sänks prestationsförmågan och uppmärksamheten. Den kan uppträda fysiskt såsom muskelsvaghet eller mentalt som trötthet. I ett primärvårdsmaterial beräknas prevalensen så hög som 14–32 procent. Ofta förbises tillståndet, ibland används antidepressiva läkemedel (serotoninåterupptagshämmare).

Fatigue är dock starkt associerat till järnbrist, och på senare år har flera studier publicerats som visar att patienter, särskilt kvinnor med tomma järnförråd, på gruppnivå uppvisar mer fatigue och andra anemisymtom än jämförelsegrupper och att symtomen förbättras av järnterapi [14]. Det förefaller som om järnet har en specifik effekt oberoende av Hb i dessa studier. En förklaring är att järn behövs i syntesen av neurotransmittorer (GABA, dopamin och serotonin) [15].

https://lakartidningen.se/klinik-oc...or-i-fertil-alder-behover-ofta-jarntillskott/
Några fler (tarmsjukdomar, reumatism osv o ökad risk)
https://lakartidningen.se/tag/tema-jarnbrist/
 
Ja man kan ha järnbrist fast man inte har mens längre. Under en period härom året då jag var utmattad och inte orkade laga ordentlig mat ihop med att jag inte äter kött konstaterades att jag hade järnbrist.
Nu äter jag vitamineral, fiskolja och en extra järn var tredje dag och lider inte längre av den förlamande tröttheten som jag kände då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 997
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 018
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp