Få igång startmotorn

Jag sätter mig inte i soffan innan jag ska göra saker. Finns inte en chans att jag kommer igång om jag ”bara sätter mig i soffan en kvart först”. Jag gör det jag ska och sen får man slappa i soffan. Vilket lett till att jag gör saker som jag egentligen tycker är roligare än att slappa i soffan, exempelvis ta han om mina växter, renovera och träna.
Samma här. Det är DÖDEN att sätta sig innan man är färdig :nailbiting: !
 
Ingen tvingar mig att odla. Ändå kan jag inte låta bli. Men sen blir det jobbigt ändå. Jag glädjer mig åt resultatet men inte jobbet för att nå dit.

Det enda jag egentligen orkar är att ligga på soffan, men det är ju ett jäkligt trist liv att leva så. Det finns massor jag egentligen skulle vilja göra för jag vill leva och inte bara existera. Jag vill fylla livet med innehåll som ger mig tillfredsställelse och glädje. Jag har hur många drömmar som helst. Köpte mig ett persikoträd i höstas som jag blev glad av. Jag såg framför mig hur jag sen kunde skörda persikor. Men jag orkade aldrig plantera det och ställde ner den i jordkällaren över vintern. (Och sen ringbarkade mössen det.)


Jag är nog en sån där som glaset alltid är halvtomt för så jag tänker hela tiden på allt som ännu inte är gjort och som jag måste anstränga mig för att göra. Önskar jag kunde vara mer nöjd med saker jag redan har gjort.


Ja, behov att gå på toa kan bara ignoreras till en viss gräns.

Jag är också en glaset-är-halvtomt-person och får absolut kämpa med att få en hel del gjort. Det man kan förvissa sig om är att det absolut inte blir lättare för att man sätter sig i soffan istället. Det blir inte heller lättare av att bara tänka på hur jobbigt allting är. Det blir snarare så att man förstärker sig egen bild och känsla istället.
 
Sen brukar mitt hem bli anpassat för hur jag fungerar. Jag kan inte när jag flytta in slå fast i sten hur utrymmena ska funka utan det blir dynamiskt. Till exempel alla mina låneböcker verkar så småningom hamna på köksbordet och när jag inte får plats på köksbordet flyttas de till närmsta ytan - fönsterbrädan i köket.
Kanon - då blir fönsterbräda i köket som är förvaringsplatsen för låneböcker och böcker jag håller på att läsa, även om vissa kanske hade uppfattat det som ett konstigt ställe att ha en hög böcker på.
Men det systemet görs att de läses och de dräller inte runt på andra ställen.
Hade jag propsat på att man skulle ha en vanlig fönsterbräda med nån växt, lampa eller prydnadssak hade det varit en ständig kamp mot min natur, för ska jag snabbt röja köksbordet hade de ändå hamnat där och "stökat ned".
 
Jag har också tidvis problem med att känna mig motiverad, speciellt när det gäller städning och att hålla köket rent.
Av en slump hittade jag en metod som hjälper upp motivationen! Det låter säkert helknäppt, men det är städningsvideor på youtube. :confused:

Genom att titta på när någon organiserar och städar och gör fint, så verkar min hjärna få kicken, belöningen, eller vad man nu vill kalla det, för att jag ska orka komma igång och städa själv.

Som bonus har jag lärt mig en massa knep och metoder som gör städningen lättare och mer effektiv.

Nu är jag inte en person som brukar ha något intresse av att titta på något alls på youtube, tycker inte heller om att se filmer, men de här filmsnuttarna, ofta ganska korta, lyckas behålla mitt intresse.
 
Jag har också tidvis problem med att känna mig motiverad, speciellt när det gäller städning och att hålla köket rent.
Av en slump hittade jag en metod som hjälper upp motivationen! Det låter säkert helknäppt, men det är städningsvideor på youtube. :confused:

Genom att titta på när någon organiserar och städar och gör fint, så verkar min hjärna få kicken, belöningen, eller vad man nu vill kalla det, för att jag ska orka komma igång och städa själv.

Som bonus har jag lärt mig en massa knep och metoder som gör städningen lättare och mer effektiv.

Nu är jag inte en person som brukar ha något intresse av att titta på något alls på youtube, tycker inte heller om att se filmer, men de här filmsnuttarna, ofta ganska korta, lyckas behålla mitt intresse.
Smart. Den knycker jag !

Hädanefter kommer jag ha YouTube igång när familjen är hemma :angel:
 
Städning och liknande hör väl inte till mina favoriter heller, men min metod är bara att få det gjort.
Det som ganska långt funkar för mig i livet med det mesta som är jobbigt är att göra en konsekvensanalys:
* om jag inte städar: då kommer jag att bli irriterad för att det ser för jävligt ut om ett tag + jobbigare att städa mycket på en gång.

* om jag inte tar tag i disken direkt blir jag otroligt sur dagen efter för att det är stökigt i köket

* om jag inte betalar räkningar då de kommer blir jag stressad över att jag kanske glömmer bort dem: vill ha sinnesfrid över att veta att allt sånt är under kontroll.

* på jobbet: måste börja dagen med den segaste och värsta uppgiften. Annars hänger den över mig som ett mörkt moln och jag blir onödigt stressad.

Det går absolut inte att sätta sig på soffan först och ta tag i saker sen, då blir INGET gjort. Min självdisciplin går ut på att tvinga mig själv till saker. Inte tänka efter vad jag egentligen tycker om dem.
 
Mycket går på rutin. Borsta tänderna är inte den mest stimulerande aktiviteten. Den görs på rutin utan att behöva tänka och fundera så mycket. Ska jag eller ska jag avvakta med att borsta tänderna? Det är så tråkigt. Jag orkar inte osv. Inget av dessa tankar får finnas och dyker de upp ändå så borstar man ändå tänderna fast ögonen går i kors. På rutin.
 
Detta togs upp i min KBT när ångesten var som värst får några år sedan. Att man kan träna in "måsten" till "vill" och på så sätt inte bli överväldigad. T.ex. kunde jag bli handlingsförlamad om jag tänkte "jag måste städa, jag måste diska, jag måste handla" men om jag istället ändrar det till "jag vill städa, för jag tycker det är så skönt när allt är fixat" så blev lusten till att faktiskt göra det mycket större.
Intressant twist. Tänkte på det när jag hämtade ved nyss, att anledningen till att jag hämtar ved är för att slippa frysa och för att slippa så dyra elräkningar. Men det känns som en negativ tanke, man gör något för att slippa något annat. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna ändra den tanken till något som klingar mer positivt.

Tror att du helt enkelt måste "bara göra" och inte grubbla eller känna efter så mycket inför och över varje göromål.

Dvs jobba på att tvinga dig själv ur den mentala och fysiska bekvämlighetskänslan som du fastnar i och sluta se allt i vardagen som totalt oöverstigligt.

Vardagsmåsten har vi alla (varierar från folk till folk vad det är) och de är sällan det roligaste som finns, men göra dem måste man ändå om man vill ha en vardag man är nöjd med.
Det är det jag försöker att göra, men jag lyckas inte så bra. Känslan av att det är tungt släpper inte. Det är inte bara tungt när jag ska starta utan det är tungt även när jag påbörjat nånting.

Jag brukar skriva ner vad jag ska göra för då ökar sannolikheten att det blir gjort. Och när jag är klar får jag bocka av det. Jag tänker att jag ska bara försöka mosa på så allt i listan blir klart i ett svep och så får jag lägga mig på soffan sen, men jag har hittills inte lyckats.
 
Detta togs upp i min KBT när ångesten var som värst får några år sedan. Att man kan träna in "måsten" till "vill" och på så sätt inte bli överväldigad. T.ex. kunde jag bli handlingsförlamad om jag tänkte "jag måste städa, jag måste diska, jag måste handla" men om jag istället ändrar det till "jag vill städa, för jag tycker det är så skönt när allt är fixat" så blev lusten till att faktiskt göra det mycket större.
Jag kan nog tänka måsten om en hel del saker. Ta tex när jag kommer hem och så byter jag om och går ut till stallet. Fixar alla måste måsten såsom foder, vatten, mockning etc men då är det fortfarande i regel motion av hästar kvar och det blir ju ett måste om de ska kunna vara på en viss nivå oavsett om jag känner mig så himla pepp på det en sen kväll och man kanske bara hunnit träna en häst den dagen. Men jag vet om jag inte gör det kommer jag banna mig själv och må dåligt över det istället. Så jag vet inte men för mig måste jag nog tänka måsten om vissa saker även fast grunden handlar om vilja
 
Intressant twist. Tänkte på det när jag hämtade ved nyss, att anledningen till att jag hämtar ved är för att slippa frysa och för att slippa så dyra elräkningar. Men det känns som en negativ tanke, man gör något för att slippa något annat. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna ändra den tanken till något som klingar mer positivt.
Den är väl inte så svår att vända? Om elräkningarna blir mindre, blir det mer pengar över till något annat - förhoppningsvis - trevligare.
 
Jag knecklade mig ut. Ställde mig på altanen och röste hallmattorna, 9 st, som hängt där två månader. Host host spott o tvi. Liiite mycket grus o hår i dom. Var lite vinglig o yr först och jag fick skaka ordentligt. Balansen är kass när jag sätter igång. Nåväl nu var jag ju ute. Stapplade ner med en pallkrage. Finns ingen bra stig så här års så jag fick gå försiktigt. Fötterna protesterar när jag inte är uppvärmd. Oklart varför. Fick loss en riktigt rutten pallkrage från sin plats. Tänkte att nä nu går jag in. Gick upp till huset, äsch bär nästa pallkrage också. Stadigare på fötterna nu. Hämtar den tredje o sista. Bestämmer mig för att stå ute o titta lite med hunden. Går in och hämtar sekatören. Klipper bort fula nypon på klätterrosen så långt jag når utan stege. Går in, tar med fyra hallmattor. Lägger i tvättmaskinen. Tänkte låta bli för sen får jag rengöra den innan jag kör annan tvätt. Men nu är dom igång. Totalt ute kanske 45 minuter. Fick övertala mig till varje moment. Idag är en superseg dag.
 
Intressant twist. Tänkte på det när jag hämtade ved nyss, att anledningen till att jag hämtar ved är för att slippa frysa och för att slippa så dyra elräkningar. Men det känns som en negativ tanke, man gör något för att slippa något annat. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna ändra den tanken till något som klingar mer positivt.


Det är det jag försöker att göra, men jag lyckas inte så bra. Känslan av att det är tungt släpper inte. Det är inte bara tungt när jag ska starta utan det är tungt även när jag påbörjat nånting.

Jag tror man gör sig själv en otjänst om man förväntar sig att det ska sluta vara motigt. Funkar det inte att omformulera enligt KBT-modell får man ta till acceptans. Sträva efter att bara göra det, utan att lägga så mycket känslor i det. Det får vara motigt, men du behöver inte uppehålla dig i den motigheten mentalt.

Jag brukar tänka mig det där åskmolnet ovanför huvudet som man tecknar i serier. Molnet är där, men det blir inte bättre av att försöka driva bort det eller vara runt och gröta i det.
 
Senast ändrad:
Detta togs upp i min KBT när ångesten var som värst får några år sedan. Att man kan träna in "måsten" till "vill" och på så sätt inte bli överväldigad. T.ex. kunde jag bli handlingsförlamad om jag tänkte "jag måste städa, jag måste diska, jag måste handla" men om jag istället ändrar det till "jag vill städa, för jag tycker det är så skönt när allt är fixat" så blev lusten till att faktiskt göra det mycket större.
Lite på samma tema - att tänka på ett annat sätt så brukar jag fundera på hur jag ser på något på kort och lång sikt. T ex så är det tungt att plocka undan... och ja, på kort sikt är det skitjobbigt att resa sig ut soffan och börja plocka. Men på lite längre sikt trivs jag bättre när det är undanplockat jämfört med när det är stökigt. Och det är mer värt än att undvika det jobbiga på kort sikt som dessutom går över, än att ha det jobbigt stökigt hela tiden.
Hmm, rörig förklaring känner jag, hoppas ni hängde med! 🙃
 
Intressant twist. Tänkte på det när jag hämtade ved nyss, att anledningen till att jag hämtar ved är för att slippa frysa och för att slippa så dyra elräkningar. Men det känns som en negativ tanke, man gör något för att slippa något annat. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna ändra den tanken till något som klingar mer positivt.
Men är det inte så att du ställer ett lite för orealistiskt krav när du förväntar dig att det ska var positivt och roligt att hämta ved? Att du inte ska frysa räcker väl som skäl?
Klart att det är extra motigt om man tänker sig att det måste vara kul att utföra en tråkig och jobbig syssla - då blir det ett misslyckande om man dessutom har kravet på sig att det inte ska vara tråkigt och jobbigt?
 
Den är väl inte så svår att vända? Om elräkningarna blir mindre, blir det mer pengar över till något annat - förhoppningsvis - trevligare.
Faktum är att vi hade den moroten när jag var yngre. För att vi skulle ha råd att åka på utlandssemester varje år krävdes det att vi eldade med ved i stället för olja/el. Inte tyckte vi väl att det var jättekul att hålla på med veden, men belöningen gjorde ändå att det var värt slitet.
 
anledningen till att jag hämtar ved är för att slippa frysa och för att slippa så dyra elräkningar. Men det känns som en negativ tanke, man gör något för att slippa något annat. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna ändra den tanken till något som klingar mer positivt.

Hur kan spara pengar och ha varmt och skönt inomhus vara en negativ tanke :confused:

Effekten av att hämta in ved är ju positiv *2.
 
Jag tror att man får prova sig fram till vad som funkar. Jag kan inte göra för många saker på samma gång utan att sätta mig ner i soffan och vila en stund mellan aktiviteterna. Medan vissa inte kan sätta sig i soffan för då blir det inget gjort.

Jag är också svårstartad och gör nog lite som några andra skrev, lurar mig själv. "Idag ska jag bara gå ut och se så att växterna lever", sen kanske jag ändå när jag väl är ute pillar loss lite ogräs eller petar ner några frön i någon kruka.

Jag tror även att man behöver vara lite snäll mot sig själv och inte ha så stora krav och förväntningar på sig. Din lista skulle jag kunna ha över en hel vecka istället för allt på samma dag. Förutom veden kanske om man behöver elda varje dag.

Och det här med tankar är svårt tycker jag. Jag försöker att inte måla upp hur jobbigt det är att dammsuga, men det är svårt, tankarna kommer automatiskt. Men jag läste något i en bok som har hjälpt mig. Och det är att tänka "jag har en tanke om att det är jobbigt att dammsuga. Hjälper den tanken mig? Nej det gör den inte, men det är ok den tanken får vara där". Det låter kanske konstigt, men det ger mig lite distans eller acceptans till tanken och känslan jag har. Och faktiskt så är det ok att känna så, bara inte tanken tar över. För det är klart att saker som måste göras inte alltid är jättekul och det är jobbigt och tungt.
 
Jag glädjer mig åt resultatet men inte jobbet för att nå dit.
En grej att prova är att ge sig själv en klapp på axeln inte för resultatet utan för insatsen. Det låter lite som att du, inuti ditt huvud hamnar i att klaga på dig själv för det motstånd du känner. Jag funderar över om, som du själv är inne på här nedanför, hur det skulle kännas om du ändrade uppskattningen från resultatet till ”göret”. Tex ta in ved/ ”nu tar jag in ved fast det är motigt, snyggt jobbat, high-five” istället för ”nu tar jag in ved för att slippa dyr elräkning” eller ”vad dålig jag är som tycker det är motigt att ta in ved”. Det blir liksom lite som att mentalt fylla på och balansera sin egen mentala plus- och minuslista. Det låter som att varje gång något är motigt får du själv en till grej på din inre minuslista vad som är dåligt med dig? Jag kunde önska dig att få upp pluslistan genom att inte (be-)döma motigheten som dålig utan vad du faktiskt gör som ok. Nu låter det lite som det ”flyger under din egen radar” vad du gör och att det som står kvar på minuslistan är att det är motigt och du är därför dålig? Jag tänker att eftersom det är motigt med allt är också allt du gör en bedrift värd en klapp på axeln från dig själv.
ntressant twist. Tänkte på det när jag hämtade ved nyss, att anledningen till att jag hämtar ved är för att slippa frysa och för att slippa så dyra elräkningar. Men det känns som en negativ tanke, man gör något för att slippa något annat. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna ändra den tanken till något som klingar mer positivt.
Superbra idé tror jag! Själv gör det jättemycket för mig. Det kan ta lite träning, men blir lättare och lättare. Skillnaden tex på ”ved så det inte blir kallt och dyrt” och ”ved så det blir varmt och ekonomiskt”. Jag tror inte ens du skulle behöva hitta en annan tanke, att det räcker att hitta ord som säger exakt samma grej utan ”inte”. Spännande experiment att ta bort inte ur meningen och sedan ändra resten för att få fram det en avser.

Det får vara motigt, men du behöver inte uppehålla dig i den motigheten mentalt.
Ja, det är vad jag försöker uttrycka också. Och @Wille jag funderar på om att försöka lägga fokus på själva görandet istället för resultatet kan minska motståndet helt enkelt eftersom mission är ackomplished redan genom att komma igång snarare än först efteråt. Mindre tid för negativt självprat? För mig har inställningen att jag inte kan äga resultatet av mina handlingar (väder påverkar, andra människor påverkar, yttre omständigheter påverkar) så att gå på resultatet ger mer utrymme att bli besviken än om görandet ”räknas”. Särskilt när allt är så motigt så är det definitivt värt en rejäl klapp på sin egen axel att göra. Klart det inte är motiverande att göra om du skäller på dig själv för att du är motig hela tiden fram till resultatet kommer och då slutar (vet inte om det är så, men det låter lite så). Om skället då slutar när du är klar/slutar, så blir det kanske till och med att du lär dig själv att det är bäst att inte göra (för under tiden får du skäll av dig själv för att du inte är stark och glad medan du gör). Att göra med den motighet en utmattning eller depression ger är stort, även om det i en annan tid i ett annat liv varit ingenting.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 997
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 018
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp