Få igång startmotorn

Den är väl inte så svår att vända? Om elräkningarna blir mindre, blir det mer pengar över till något annat - förhoppningsvis - trevligare.
Nej, det blir inte pengar över till annat. Jag går bara inte back så mycket.
Det är mysigt att elda och bra för husgrunden 🔥
Mysigt vet jag inte, men bra för husgrunden är det.

Men är det inte så att du ställer ett lite för orealistiskt krav när du förväntar dig att det ska var positivt och roligt att hämta ved? Att du inte ska frysa räcker väl som skäl?
Klart att det är extra motigt om man tänker sig att det måste vara kul att utföra en tråkig och jobbig syssla - då blir det ett misslyckande om man dessutom har kravet på sig att det inte ska vara tråkigt och jobbigt?
Var har jag sagt att det ska vara positivt och roligt att hämta ved? Det enda jag sagt är att jag önskar det inte vore så motigt. Jag vill kunna göra det med ett neutralt sinnelag och inte ett som är tungsint.
Hur kan spara pengar och ha varmt och skönt inomhus vara en negativ tanke :confused:

Effekten av att hämta in ved är ju positiv *2.
Slippa höga elräkningar är en negativ tanke. Slippa frysa är också en negativ tanke.

Spara pengar är en positiv tanke. Att ha det varmt och skönt är också en positiv tanke.

Samma sak, men uttryckt på olika sätt. Och låter jag tankarna gå på autopilot så tänker jag negativt.

Jag tror att man får prova sig fram till vad som funkar. Jag kan inte göra för många saker på samma gång utan att sätta mig ner i soffan och vila en stund mellan aktiviteterna. Medan vissa inte kan sätta sig i soffan för då blir det inget gjort.

Jag är också svårstartad och gör nog lite som några andra skrev, lurar mig själv. "Idag ska jag bara gå ut och se så att växterna lever", sen kanske jag ändå när jag väl är ute pillar loss lite ogräs eller petar ner några frön i någon kruka.

Jag tror även att man behöver vara lite snäll mot sig själv och inte ha så stora krav och förväntningar på sig. Din lista skulle jag kunna ha över en hel vecka istället för allt på samma dag. Förutom veden kanske om man behöver elda varje dag.

Och det här med tankar är svårt tycker jag. Jag försöker att inte måla upp hur jobbigt det är att dammsuga, men det är svårt, tankarna kommer automatiskt. Men jag läste något i en bok som har hjälpt mig. Och det är att tänka "jag har en tanke om att det är jobbigt att dammsuga. Hjälper den tanken mig? Nej det gör den inte, men det är ok den tanken får vara där". Det låter kanske konstigt, men det ger mig lite distans eller acceptans till tanken och känslan jag har. Och faktiskt så är det ok att känna så, bara inte tanken tar över. För det är klart att saker som måste göras inte alltid är jättekul och det är jobbigt och tungt.
Det skulle aldrig funka att ha den listan över en vecka. En vanlig vardag så måste jag minst söka ett jobb och gå en promenad. Ibland måste ved hämtas. Och när ska allt annat göras? Mina dagliga listor blir ofta minsta 4 punkter långa.
 
En grej att prova är att ge sig själv en klapp på axeln inte för resultatet utan för insatsen. Det låter lite som att du, inuti ditt huvud hamnar i att klaga på dig själv för det motstånd du känner. Jag funderar över om, som du själv är inne på här nedanför, hur det skulle kännas om du ändrade uppskattningen från resultatet till ”göret”. Tex ta in ved/ ”nu tar jag in ved fast det är motigt, snyggt jobbat, high-five” istället för ”nu tar jag in ved för att slippa dyr elräkning” eller ”vad dålig jag är som tycker det är motigt att ta in ved”. Det blir liksom lite som att mentalt fylla på och balansera sin egen mentala plus- och minuslista. Det låter som att varje gång något är motigt får du själv en till grej på din inre minuslista vad som är dåligt med dig? Jag kunde önska dig att få upp pluslistan genom att inte (be-)döma motigheten som dålig utan vad du faktiskt gör som ok. Nu låter det lite som det ”flyger under din egen radar” vad du gör och att det som står kvar på minuslistan är att det är motigt och du är därför dålig? Jag tänker att eftersom det är motigt med allt är också allt du gör en bedrift värd en klapp på axeln från dig själv.

Superbra idé tror jag! Själv gör det jättemycket för mig. Det kan ta lite träning, men blir lättare och lättare. Skillnaden tex på ”ved så det inte blir kallt och dyrt” och ”ved så det blir varmt och ekonomiskt”. Jag tror inte ens du skulle behöva hitta en annan tanke, att det räcker att hitta ord som säger exakt samma grej utan ”inte”. Spännande experiment att ta bort inte ur meningen och sedan ändra resten för att få fram det en avser.


Ja, det är vad jag försöker uttrycka också. Och @Wille jag funderar på om att försöka lägga fokus på själva görandet istället för resultatet kan minska motståndet helt enkelt eftersom mission är ackomplished redan genom att komma igång snarare än först efteråt. Mindre tid för negativt självprat? För mig har inställningen att jag inte kan äga resultatet av mina handlingar (väder påverkar, andra människor påverkar, yttre omständigheter påverkar) så att gå på resultatet ger mer utrymme att bli besviken än om görandet ”räknas”. Särskilt när allt är så motigt så är det definitivt värt en rejäl klapp på sin egen axel att göra. Klart det inte är motiverande att göra om du skäller på dig själv för att du är motig hela tiden fram till resultatet kommer och då slutar (vet inte om det är så, men det låter lite så). Om skället då slutar när du är klar/slutar, så blir det kanske till och med att du lär dig själv att det är bäst att inte göra (för under tiden får du skäll av dig själv för att du inte är stark och glad medan du gör). Att göra med den motighet en utmattning eller depression ger är stort, även om det i en annan tid i ett annat liv varit ingenting.
Det är väl lite det där med om man ser att glaset är halvtomt eller halvfullt.
 
Varför ser du slippa hög elräkning och slippa frysa som negativa tankar?

Båda de sakerna är ju positiva eftersom de är = spara pengar och vara varm.
Det är samma sak men olika perspektiv. Det ena perspektivet är att slippa något (negativt). Det andra perspektivet är att få något (positivt).

När jag tänker på att slippa höga elräkningar och slippa frysa så tänker jag inte på vad jag får i stället. Jag tänker på vad jag slipper.
 
Det är samma sak men olika perspektiv. Det ena perspektivet är att slippa något (negativt). Det andra perspektivet är att få något (positivt).

När jag tänker på att slippa höga elräkningar och slippa frysa så tänker jag inte på vad jag får i stället. Jag tänker på vad jag slipper.
Då får du kanske jobba på att ditt perspektiv, fokusera på att se den positiva sidan av saker/göromål istället för att bara se det negativa med allt.

Eller iaf se det positiva också.
 
Jag har delat in min lägenhet i olika kategorier. Att ta hela lägenheten (t.ex. städa) på samma dag funkar inte utan skjuter upp det under flera dagar.
T.ex.
Dag 1: toalett och kök.
Dag 2: sovrum och vardagsrum.
Dag 3: Hall.

Sedan kan jag dela upp uppgifterna utefter rum.
(t.ex: bara för jag städar vardagsrummet behöver jag inte rensa bort det och det).

Jag har även innan rensat bort en hel del så det inte kan bli en massa bröte och var sak har sitt ställe = lättare att få översikt.

Jag prioriterar toalett (inkl. katternas lådor) och disken. Diskar gör jag dagligen för att det inte ska samlas i en hög. Oftast diskar jag även upp lite medan jag lagar mat. Försöker göra mat i så få kastruller/stekpannor/ugnsformar som möjligt för att få mindre disk.

Jag tar 15 min per dag på random lägenhetsfix.

Ibland är det bara till att göra utan att fundera/grubbla. Skulle jag tänkt genom allt så skulle inget bli gjort.
 
Jag motiverar mig till tråkiga saker genom att fokusera på hur skönt det är efteråt när det är gjort. Det funkar både på jobbet och hemma och det funkar även för saker jag inte vill göra pga obehag men som ändå måste göras, gå till tandläkaren tex.
 
Lyssnar du på ljudböcker eller poddar eller liknande?
För mej blir det lättare att utföra/påbörja sysslor om jag lyssnar på något.

Kanske inte alls funkar för dej men kanske värt att ge ett försök?
 
Det är samma sak men olika perspektiv. Det ena perspektivet är att slippa något (negativt). Det andra perspektivet är att få något (positivt).

När jag tänker på att slippa höga elräkningar och slippa frysa så tänker jag inte på vad jag får i stället. Jag tänker på vad jag slipper.
Jag förstår hur du menar.

Du har analyserat ditt tänkande rätt mycket senaste året va? Bra jobbat, du är på god väg.
 
Vill du ändra din autopilot?
Vore skönt. Men det är inte lätt.

Lyssnar du på ljudböcker eller poddar eller liknande?
För mej blir det lättare att utföra/påbörja sysslor om jag lyssnar på något.

Kanske inte alls funkar för dej men kanske värt att ge ett försök?
Nej, jag gillar inte alls att lyssna på ljudböcker eller poddar. Har provat men det tar så mycket koncentration och det är tråkigt att fokusera på folk som pratar. I värsta fall skrämmer det mig.
 
Det är väl lite det där med om man ser att glaset är halvtomt eller halvfullt.
Tänk om det är oviktigt? Det viktiga kanske är att ha en vattenkran eller brunn eller så. Glaset fylls alltid på och töms alltid, så varför måste hur vi ser på själva innehållets mängd definiera vår livskvalitet? Eller måste vi ens definiera det? En måste inte tro på allt en tänker.

Och om det är viktigt för dig, så är det en autopilot som går att omprogrammera.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 997
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 018
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp