Wille
Trådstartare
Nej, det blir inte pengar över till annat. Jag går bara inte back så mycket.Den är väl inte så svår att vända? Om elräkningarna blir mindre, blir det mer pengar över till något annat - förhoppningsvis - trevligare.
Mysigt vet jag inte, men bra för husgrunden är det.Det är mysigt att elda och bra för husgrunden
Var har jag sagt att det ska vara positivt och roligt att hämta ved? Det enda jag sagt är att jag önskar det inte vore så motigt. Jag vill kunna göra det med ett neutralt sinnelag och inte ett som är tungsint.Men är det inte så att du ställer ett lite för orealistiskt krav när du förväntar dig att det ska var positivt och roligt att hämta ved? Att du inte ska frysa räcker väl som skäl?
Klart att det är extra motigt om man tänker sig att det måste vara kul att utföra en tråkig och jobbig syssla - då blir det ett misslyckande om man dessutom har kravet på sig att det inte ska vara tråkigt och jobbigt?
Slippa höga elräkningar är en negativ tanke. Slippa frysa är också en negativ tanke.Hur kan spara pengar och ha varmt och skönt inomhus vara en negativ tanke
Effekten av att hämta in ved är ju positiv *2.
Spara pengar är en positiv tanke. Att ha det varmt och skönt är också en positiv tanke.
Samma sak, men uttryckt på olika sätt. Och låter jag tankarna gå på autopilot så tänker jag negativt.
Det skulle aldrig funka att ha den listan över en vecka. En vanlig vardag så måste jag minst söka ett jobb och gå en promenad. Ibland måste ved hämtas. Och när ska allt annat göras? Mina dagliga listor blir ofta minsta 4 punkter långa.Jag tror att man får prova sig fram till vad som funkar. Jag kan inte göra för många saker på samma gång utan att sätta mig ner i soffan och vila en stund mellan aktiviteterna. Medan vissa inte kan sätta sig i soffan för då blir det inget gjort.
Jag är också svårstartad och gör nog lite som några andra skrev, lurar mig själv. "Idag ska jag bara gå ut och se så att växterna lever", sen kanske jag ändå när jag väl är ute pillar loss lite ogräs eller petar ner några frön i någon kruka.
Jag tror även att man behöver vara lite snäll mot sig själv och inte ha så stora krav och förväntningar på sig. Din lista skulle jag kunna ha över en hel vecka istället för allt på samma dag. Förutom veden kanske om man behöver elda varje dag.
Och det här med tankar är svårt tycker jag. Jag försöker att inte måla upp hur jobbigt det är att dammsuga, men det är svårt, tankarna kommer automatiskt. Men jag läste något i en bok som har hjälpt mig. Och det är att tänka "jag har en tanke om att det är jobbigt att dammsuga. Hjälper den tanken mig? Nej det gör den inte, men det är ok den tanken får vara där". Det låter kanske konstigt, men det ger mig lite distans eller acceptans till tanken och känslan jag har. Och faktiskt så är det ok att känna så, bara inte tanken tar över. För det är klart att saker som måste göras inte alltid är jättekul och det är jobbigt och tungt.