Ja, vi har olika smak.Alla har olika smak. Annars hade det inte funnits så många olika raser. Bara för att jag vill ha en yttepyttehund så betyder inte det att jag kommer skaffa en. Dyker det upp en liten plutt från en bra uppfödare som har friska och trevliga hundar och det passar med när jag ska skaffa nästa hund (vilket jag hoppas kommer dröja många år till!) så kommer jag inte att tacka nej om jag blir erbjuden den. Jag kommer verkligen inte vända på varenda sten (eller köpa på postorder) för att hitta en så liten hund som möjligt, men jag vill heller inte ha en tiokiloshund. 1,5-3kg är lagom storlek för mig men om jag verkligen klickar med en hund på 5kg så kommer jag inte att vifta bort den för att den råkar vara lite för stor.
Sedan kan det ju gå åt helsike oavsett var hunden kommer ifrån, men jag har absolut lärt mig av mina misstag och kommer att köpa antingen från rejält hälsotestade föräldrar eller en väl genomgången omplacering nästa gång. Eller så kommer det någon inhalkandes på ett bananskal igen
Men 1.3-3kgs hundar är extremavlade hundar. Det blir en alldeles för hög frekvens av ökade risker för att man ska kunna tala om seriös avel...det är inte etiskt.