Jag måste säga att jag är förvånad över hur många som ser tex papillon och toypudel som extrema raser. Jag är väl medveten om att det finns problem med ögon, patella och tänder men både ögon och patella ska ju kollas hos veterinär innan avel. Jag hade verkligen önskat att fler hade lagt mer energi på tänderna men det verkar vara ovanligt tyvärr. Jag känner en som föder upp shih tzu och hon säger att det är svårt att hitta hundar som har helt korrekta tänder för det ligger så långt ned på många uppfödares prioriteringslista
Här är min mycket extrema och osunda hund på 2,9kg. Den bästa hunden jag någonsin haft på alla sätt jag kan komma på. Ja, hon var ”sjuk”, men det var för att hon var vanvårdad och smockfull med giardia när jag fick hem henne och sedan blev hon felbehandlad av veterinären och inte för att hon var osund eller svagare på något sätt. Hade veterinären gett rätt behandling så hade hon var frisk på mindre än ett år istället för att behöva gå på kortison i nio år.
Ingen patellaluxation, ingen PRA, jättefina tänder till hon var 13,5 år. Hon hade katarakt men det var med stor sannolikhet pga kortisonet. Smidig och atletisk och med fantastiskt temperament
Visa bifogad fil 124266