Det blir ett sätt att tappa bort andra. Varför inte bara skriva "de som har det svårt", oavsett om det är folk som har barn eller inte, är högutbildade eller inte, är ensamstående eller inte.
Sen tycker jag rent generellt att det är bra att lyfta näsan och förändra sin egen situation istället för att få tycka-synd-om.
Någonstans är det ju märkligt att vissa ständigt har ont om pengar, trots att de är fullt friska, medan andra aldrig har ont om pengar.
Jag hade önskat att journalister med tycka-synd-om-glasögonen ställde lite mer djuplodande frågor. Till exempel vad personen själv gör för att åtgärda sin situation i form av att höja sin inkomst eller prioritera annorlunda.
Häromdagen såg jag en sån s.k. snyftis med en mamma som sa sig inte ha råd med mat till sina fyra eller fem barn.
Det hade varit fint med en fråga om barnbidrag och flerbarnstillägg (6 740 eller 9 240 kronor), underhåll från pappan eller FK (okänd summa men en inte omöjlig gissning är runt 8,5') och eventuellt bostadsbidrag. Eller en fråga om varför mamman ifråga inte jobbar.
Det kan mycket väl finnas anledningar till det ena och det andra men ett inte försumbart antal gånger är det just snyftisar.