Jag håller med dig om att det borde finnas! Och det är precis det som jag tycker borde vara fokus i diskussionen, vad kan göras för att stärka de individer som behöver stöd för att kunna få ett jobb. Samt att vi då är beredda på att betala för det, och det är väl där jag måste erkänna att jag tvivlar på om "jag klarade mig minsann själv"-personerna är villiga till det. Bland de politiska partier som förespråkar hårdare tag nämns det i alla fall sällan, om alls.
Jag är alltså med på vad du tänker för lösning, men det jag har problem med är retoriken "det måste ställas mer krav på dem som får bidrag" som inledde den här diskussionen. Det uttalandet förutsätter, enligt ditt resonemang ovan, att den här stödinstansen finns och har tillräckligt med resurser, att terapi finns och inte har för långa köer, eller är för otillgänglig i tid och plats. Och det finns ju inte idag, så i den kontexten lägger "det måste ställas mer krav på dem som får bidrag" istället allt ansvar på individen att lösa sin situation utan det stöd hen egentligen behöver.
Detta är vad jag tänker i iprincip varenda politisk diskussion. Tänk om fokuset legat här istället för alla fel individen gör? Bra sammanfattat!