Ensamstående och ekonomi (utbruten från Elpriserna)

Vissa har kämpat jättehårt för att få fint jobb och bra bostad och stor inkomst. Andra har kämpat minst lika hårt för att lämna våldsamma förhållanden, göra upp med omöjlig självbild från uppväxten, kämpat med sina hjärnspöken. Kämpat med att stå ut med symptomen på utbrändhet eller fysisk sjukdom och ändå gått till jobbet för att fortsätta ha en inkomst. Vissa vill inte ens leva och kämpar för att låtsas bry sig om vardagen.

Det handlar inte om att folk med privilegier inte kämpar. Det handlar om att man inte kan jämföra olika människors kamp med varandra. Du kan inte bara sätta dig själv i någon annans skor för att få veta hur det skulle vara. Du måste leva ett liv i någon annans skor. Och sån inlevelseförmåga har man inte, så man får helt enkelt acceptera att man inte kan bedöma hur mycket någon annan har kämpat, varken de befinner sig över eller under en själv på samhällsstegen.

Jag tycker att man bör hitta ett sätt att förhålla sig till samhället som inte går ut på att man behöver veta vem som kämpar hårdast. Annars kommer det bara styras av nån slags moral, vissa saker kommer räknas och andra inte.

Är det så att man har extremt svårt att få jobb så får man ju finna sig i att man kommer få flytta, med stor sannolikhet till ett ställe man kanske inte vill bo på. Det kan till och med vara så att man kanske själv får flytta och hyra ett rum medan eventuella barn bor hos föräldrar eller släktingar tills man fått sin första lön och har råd. Visst att hyra ett släp eller en flyttbil "One way" kostar ett par tusenlappar men betydligt billigare än en flyttfirma och så mycket saker att ta med är faktiskt inte nödvändigt. Sen att man inte vill behöva flytta eller göra sig av med resten av sitt bohag om det inte går in på en transport är en annan sak. Jag tycker den attityden att "någon annan ska betala varenda öre" är jättekonstig när man i praktiken då får en möjlighet att slippa leva i fattigdom om ett par månader. Sen är det förstås ett reellt problem om det inte går att hitta boende alls men det är nog betydligt oftare ett problem att man inte vill flytta än att det inte går.

Vad menar du? Att vi ska avskaffa försörjningsstödet?
Att samhället inte ska hjälpa föräldrar att kunna bo med sina barn???

Vad menar du? Att vi ska avskaffa försörjningsstödet?
Att samhället inte ska hjälpa föräldrar att kunna bo med sina barn???
Va? Jag förstår inte alls vad du menar, jag har inte sagt ett ord om försörjningsstöd eller att föräldrar inte ska kunna bo med sina barn. Men är det så att man inte är anställningsbar just där man bor men frisk nog att jobba så måste man ju antingen utbilda sig till något som gör en anställningsbar eller flytta dit det går att få jobb.

Håller inte med om att det skulle vara svårt att få jobb utan högre utbildning just nu, tex Northvolt söker enormt mycket folk för tillfället och har för många tjänster inte några som helst krav på eftergymnasial utbildning. På mitt jobb anställer vi också mycket folk både med och utan högre utbildning och det ser ut likadant på väldigt många ställen inom industrin. Många vill inte ha för mycket folk med högre utbildning eftersom de helt enkelt är överkvalificerade och anses ledsna och söka andra jobb för fort.

Betalar Northvolt flytt och hittar bostäder till de som varit utanför arbetsmarknaden? Erbjuder tillsvidare direkt?
Northvolt anställer massor av folk just nu, så jobben finns absolut! Det som inte hänger med är dock bostäder. Hus och bostadsrätter är riktigt dyra och det är långa köer för att få tag på en hyres. Tillfälliga "baracker" som kommunen har tillstånd på i fem år finns för byggnadsarbetare till exempel. De "hjälper till" genom att folk med bostäder att hyra ut kan vända dig direkt till northvolt som kan lägga ut på sin hemsida att huset/lägenheten är tillgänglig.

Va? Jag förstår inte alls vad du menar, jag har inte sagt ett ord om försörjningsstöd eller att föräldrar inte ska kunna bo med sina barn. Men är det så att man inte är anställningsbar just där man bor så måste man ju antingen utbilda sig till något som gör en anställningsbar eller flytta dit det går att få jobb.

Okej, vad menar du att man ska göra med de som av olika anledningar inte klarar av att flytta. Föräldrar som t.ex. inte har lämpliga släktingar och inte klarar av att lämna sina barn till främlingar, om de nu varit ett alternativ. Vad gör vi med dem?

Vissa har kämpat jättehårt för att få fint jobb och bra bostad och stor inkomst. Andra har kämpat minst lika hårt för att lämna våldsamma förhållanden, göra upp med omöjlig självbild från uppväxten, kämpat med sina hjärnspöken. Kämpat med att stå ut med symptomen på utbrändhet eller fysisk sjukdom och ändå gått till jobbet för att fortsätta ha en inkomst. Vissa vill inte ens leva och kämpar för att låtsas bry sig om vardagen.

Det handlar inte om att folk med privilegier inte kämpar. Det handlar om att man inte kan jämföra olika människors kamp med varandra. Du kan inte bara sätta dig själv i någon annans skor för att få veta hur det skulle vara. Du måste leva ett liv i någon annans skor. Och sån inlevelseförmåga har man inte, så man får helt enkelt acceptera att man inte kan bedöma hur mycket någon annan har kämpat, varken de befinner sig över eller under en själv på samhällsstegen.

Jag tycker att man bör hitta ett sätt att förhålla sig till samhället som inte går ut på att man behöver veta vem som kämpar hårdast. Annars kommer det bara styras av nån slags moral, vissa saker kommer räknas och andra inte.

Jag brukar också få tankar kring hur jäkla svårt vissa andra måste ha, när det krävts så mycket kämpande av mig själv för att komma till mer trygg situation och klara av exempelvis studier. Dessutom har jag behövt stöd av samhället en tid i ungdomen under en svår period. Och valde barn tidigt, under studietiden. På vissa sätt i privilegierad grupp, på andra sätt inte. Men det finns definitivt de som har många fler parametrar och svårigheter mot sig.

Så istället för att dra slutsatsen att andra då måste klara det, tänker jag att om det krävs så mycket från den plats jag var på; hur ända in i Norden skulle någon annan klara det från en värre eller mycket värre plats, hur mycket mer stöd och uppmuntran behövs? Men egentligen är det också ett feltänk; därför att dimensionerna på de olika hindren gör att jämförelsen alltid kommer att halta grande. Det som behövdes för att jag skulle lyckas, är inte alls samma som behövs för andra. Så även om jag som ung upplevt att alla jobbansökningar slutade med "nej tack" i krisens 90-tal, så har jag inte upplevt att alla jobbansökningar slutar i "nej tack" för att jag har fel efternamn. Som ett exempel. Olika dimensioner.

De allra, allra flesta av oss kämpar. Resultatet har inte utsikt att ens tillnärmelsevis bli detsamma för oss.

Okej, vad menar du att man ska göra med de som av olika anledningar inte klarar av att flytta. Föräldrar som t.ex. inte har lämpliga släktingar och inte klarar av att lämna sina barn till främlingar, om de nu varit ett alternativ. Vad gör vi med dem?
Det låter väl som en utmärkt anledning till att soc skulle kunna gå in och hjälpa till med ett flyttbidrag eller särskilda insatser för utbildning. Visst att det låter enormt tragiskt med människor helt utan släkt eller vänner som skulle kunna stötta men det finns säkert, däremot så är man en person helt utan den typen av kontakter i närområdet borde det snarare göra att man är mer flyttbar om man får hjälp med det och inte mindre eftersom man inte har något kontaktnät där man bor.

Är det svårt att få jobb idag?
Jag själv som inte har kompletta betyg från gymnasiet (inte godkänt i svenska bland annat) och bor i utkanten av storgöteborg. Tycker inte det är svårt att få jobb idag, tycker framförallt att industrier och restauranger skriker efter folk fortfarande. Har inga barn men bara fått frågan en gång på intervju och det var 2004.

Visst vissa företag är lite kinkiga när det kommer till att inte ha godkänt i alla grundämnen.

Ser säkert jätteolika ut beroende på var i Sverige.

Håller inte med om att det skulle vara svårt att få jobb utan högre utbildning just nu, tex Northvolt söker enormt mycket folk för tillfället och har för många tjänster inte några som helst krav på eftergymnasial utbildning. På mitt jobb anställer vi också mycket folk både med och utan högre utbildning och det ser ut likadant på väldigt många ställen inom industrin. Många vill inte ha för mycket folk med högre utbildning eftersom de helt enkelt är överkvalificerade och anses ledsna och söka andra jobb för fort.

Anställer de folk som är dåliga på Svenska? Anställer de folk som behöver fast schema för att lösa barnomsorg? Gäller det alls fast tjänst eller ska man flytta med barn och allt på vinst och förlust? Om de har provanställningar, får man behålla sin provanställning om man vabbar 2 dagar per vecka i snitt?
Det finns ju en anledning till att just gruppen ensamstående mammor har svårare att försörja sig än ensamstående utan barn.

Det låter väl som en utmärkt anledning till att soc skulle kunna gå in och hjälpa till med ett flyttbidrag eller särskilda insatser för utbildning. Visst att det låter enormt tragiskt med människor helt utan släkt eller vänner som skulle kunna stötta men det finns säkert, däremot så är man en person helt utan den typen av kontakter i närområdet borde det snarare göra att man är mer flyttbar om man får hjälp med det och inte mindre eftersom man inte har något kontaktnät där man bor.

Finns nog många som har släkt och vänner som kan stötta men som inte kan ta hand om ett barn under 6 mån provanställning på annan ort. Barnen ska ju till skolan, ha kontakt med kompisar och övrig släkt osv. Jag känner flera föräldrar som jag gärna stöttar men att jag skulle ha deras barn boende hos mig under lång tid är otänkbart. Jag kommer inte få barnen till skolan varje morgon osv.

Men min egentliga fråga är vart du vill komma. Försöker du säga att det inte finns folk som hamnar mellan stolarna. Varför får så många ensamstående mammor försörjningsstöd? Är de som grupp sämre på att hitta lösningar på problem än andra grupper? Eller är det något i systemet som gör det extra svårt för dem?

Anställer de folk som är dåliga på Svenska? Anställer de folk som behöver fast schema för att lösa barnomsorg? Gäller det alls fast tjänst eller ska man flytta med barn och allt på vinst och förlust? Om de har provanställningar, får man behålla sin provanställning om man vabbar 2 dagar per vecka i snitt?
Det finns ju en anledning till att just gruppen ensamstående mammor har svårare att försörja sig än ensamstående utan barn.
Frågan är ju varför ensamstående mammor har det generellt svårare än ensamstående pappor? Kvinnor är ju på inget vis mer korkade eller mindre drivna än vad män är. Vad är det som gör det svårare för ju ensamstående mammor?

Finns nog många som har släkt och vänner som kan stötta men som inte kan ta hand om ett barn under 6 mån provanställning på annan ort. Barnen ska ju till skolan, ha kontakt med kompisar och övrig släkt osv. Jag känner flera föräldrar som jag gärna stöttar men att jag skulle ha deras barn boende hos mig under lång tid är otänkbart. Jag kommer inte få barnen till skolan varje morgon osv.

Men min egentliga fråga är vart du vill komma. Försöker du säga att det inte finns folk som hamnar mellan stolarna. Varför får så många ensamstående mammor försörjningsstöd? Är de som grupp sämre på att hitta lösningar på problem än andra grupper? Eller är det något i systemet som gör det extra svårt för dem?
Jag jobbar inte på northvolt så är du specifikt intresserad av hur just deras anställningsprocess fungerar så är du säkert välkommen att höra av dig till dom. Det var ett exempel på att det finns jobb inom industrin där man inte behöver ha högre utbildning.

Jag tycker den attityden att "någon annan ska betala varenda öre" är jättekonstig när man i praktiken då får en möjlighet att slippa leva i fattigdom om ett par månader. Sen är det förstås ett reellt problem om det inte går att hitta boende alls men det är nog betydligt oftare ett problem att man inte vill flytta än att det inte går.

Jag hänger inte riktigt med, vem uppvisar den attityden? Ensamstående mammor med knaper ekonomi överlag, eller vad menar du?

Jag tror tvärtom att det kan bli ett riktigt problem med flytt om man har delad vårdnad. Eller utgår du från ensamstående föräldrar som har hela vårdnaden?

Är det så att man har extremt svårt att få jobb så får man ju finna sig i att man kommer få flytta, med stor sannolikhet till ett ställe man kanske inte vill bo på. Det kan till och med vara så att man kanske själv får flytta och hyra ett rum medan eventuella barn bor hos den andra föräldern, egna föräldrar eller släktingar tills man fått sin första lön och har råd. Visst att hyra ett släp eller en flyttbil "One way" kostar ett par tusenlappar men betydligt billigare än en flyttfirma och så mycket saker att ta med är faktiskt inte nödvändigt. Sen att man inte vill behöva flytta eller göra sig av med resten av sitt bohag om det inte går in på en transport är en annan sak. Jag tycker den attityden att "någon annan ska betala varenda öre" är jättekonstig när man i praktiken då får en möjlighet att slippa leva i fattigdom om ett par månader. Sen är det förstås ett reellt problem om det inte går att hitta boende alls men det är nog betydligt oftare ett problem att man inte vill flytta än att det inte går.
Du glömmer att barn har rätt till båda sina föräldrar. Även om man är ensamstående mamma så har de flesta barn en regelbunden kontakt med sin andra förälder, antingen varannan vecka eller varannan helg. Om jag tar mina barn med mig och flyttar berövar jag dem rätten till sin andra förälder, och om jag flyttar utan dem berövar jag dem rätten till mig. Och tänk alla barn med halvsyskon, skulle man ta dem med sig berövar man dem dessutom rätten till sina syskon.

Och nu är det lätt för dig att säga att man måste anstränga sig med pendling också, så att barnen kan träffa sin andra förälder och ev. syskon, men det är verkligen lättare sagt än gjort logistiskt. Och troligtvis även ganska kostsamt.

Ett snabbt sök på platsbanken med filtret "utan krav på utbildning" och "tillsvidare- eller tidsbegränsad" (jättekonstigt att slå ihop dessa?) ger en träff på strax över 12 000 jobb.

Det är ju liksom inte bara ensamstående morsor som ska slåss om de anställningarna. De två första sidorna visade främst tidsbegränsade anställningar på 3-6 månader.

Du glömmer att barn har rätt till båda sina föräldrar. Även om man är ensamstående mamma så har de flesta barn en regelbunden kontakt med sin andra förälder, antingen varannan vecka eller varannan helg. Om jag tar mina barn med mig och flyttar berövar jag dem rätten till sin andra förälder, och om jag flyttar utan dem berövar jag dem rätten till mig. Och tänk alla barn med halvsyskon, skulle man ta dem med sig berövar man dem dessutom rätten till sina syskon.

Och nu är det lätt för dig att säga att man måste anstränga sig med pendling också, så att barnen kan träffa sin andra förälder och ev. syskon, men det är verkligen lättare sagt än gjort logistiskt. Och troligtvis även ganska kostsamt.
Nu är det knappast att beröva rätten till en förälder om man flyttar en eller två timmar bort. Alla som snöat in på just Northvolt verkar bo i södra Sverige och tycker att det är jättelångt bort, det var ett exempel och det finns säkert andra industrijobb närmare där man bor.

Jag ser faktiskt inte vad det är du vill? Ja det är dyrt och ansträngande att ha barn. Menar du på fullaste allvar att man på grund av det inte ska förväntas kunna försörja sig själv eller dom och att man pga att det är krångligt istället ska få permanenta och höga bidrag?

Nu är det knappast att beröva rätten till en förälder om man flyttar en eller två timmar bort. Alla som snöat in på just Northvolt verkar bo i södra Sverige och tycker att det är jättelångt bort, det var ett exempel och det finns säkert andra industrijobb närmare där man bor.

Jag ser faktiskt inte vad det är du vill? Ja det är dyrt och ansträngande att ha barn. Menar du på fullaste allvar att man på grund av det inte ska förväntas kunna försörja sig själv eller dom och att man pga att det är krångligt och ska få permanenta och höga bidrag?
Fast nu är det så att barn har rätt till båda sina föräldrar. Det är inget som går att trolla bort. Och två timmar (ditt exempel) är alldeles för långt för ett barn att åka. Om jag ska skjutsa mitt barn till och från skolan två timmar bort varje morgon och eftermiddag så blir det knappast lönsamt varken ekonomiskt eller ur miljöaspekt. Och hur ska jag kunna jobba om jag ska sitta i bilen i fyra timmar? En ettagluttare eller någon som går i femman eller på förskolan kan inte pendla på egen hand.

Eller tänker du att en förälder ska ge upp sin rätt till sina barn? Att barnen ska vara utan en förälder?

I övrigt har jag aldrig sagt något om att man inte ska försörja sig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V