eng bulldog

B

bulldog_87

många tycker att e.bd är en sönderavlad hund. men varför det.:mad:
jag kommer att skaffa en e.bd .för att det är en sällskapshund

Sv: eng bulldog

du kan hålla dig till kritor och papper och inte till en hund du inte har haft.:rofl:

tack, jag är illustratör så jag håller på mycket med kritor o papper ;)
Jag har inte ägt bulldogg, men haft en bästa vän som gjort o känner många fler med bullar. Annars tycker jag att du gott o väl kan skriva i de 4-5 trådarna som redan finns i ämnet.

tack, jag är illustratör så jag håller på mycket med kritor o papper ;)
Jag har inte ägt bulldogg, men haft en bästa vän som gjort o känner många fler med bullar. Annars tycker jag att du gott o väl kan skriva i de 4-5 trådarna som redan finns i ämnet.

nej det ville jag inte. jag ville starta en ny tråd.

Ja de är ju en ras med många problem men de finns ju flera raser som har div problem.
Men man ska nog vara medveten om alla "fel" som kan tänkas komma under resans gång. Kan bli en dyr historia.

Men om jag förstått saken rätt så har deras rasklubb börjar arbeta för att förbättre rasen.

Bredda avelsbasen genom olika åtgärder mm.

Lycka till!!

Om jag får spinna iväg så tror jag faktiskt att rasen hade mått bra av lite korsningsavel iblandat. Kanske med engelsk staff? Man påbörjade ju något liknande med clumber spaniel, då "lånade" man blod från den engelska cocker spanieln för att förädla clumbern samt för att bredda avelsbasen. Så som bulldoggen ser ut idag kan jag bara tänka mig att det kommer att ta evigheter innan de får fram en någolunda sund hund.

Jag håller helt med dig, för att få fram en någolunda sund eng. bulle, är nog korsningsavel det enda !!

Håll dig då till fakta så kanske den leder någon vart:idea:

jag vet att det är en hund som är eller blir dyr till 80%
men det är det värt med tanke på att det är en hund som är sällskaplig och vakthund

MVH daniel

många tycker att e.bd är en sönderavlad hund. men varför det.:mad:
jag kommer att skaffa en e.bd .för att det är en sällskapshund

Tror det är veterinärerna som reagerat på att de förhållandevis ofta kommer in e.bd med andningsproblem, problem med att föda naturligt, hudvecksproblem etc. Det kan ju inte ha undgått även dig att rasen har förändrats från sitt ursprungliga utseende en hel del och då inte till det bättre sett ur ett hälsoperspektiv. Detta delar rasen med många andra raser och ska ses som ett problem som man måste få bukt med för hundens bästa.:cool:

Att man anser att en ras är sönderavlad är ingen kritik mot hunden som individ. Det du som hundköpare kan göra är att titta efter en typ av e.bd. som är friska och sunda och som inte har något av ovanstående problem.

kejsarsnitt

--------------------------------------------------------------------------------

självklart
jag
tycker att kejsarsnitt kan man hålla till mäniskor och inte till djur.

om det inte är frågan om hundens liv..

jag vet att de flesta e.bd:arna föds med kejsarsnitt. men inte alla och det är dom jag söker.. :smirk:

Det är en underbar hund rent mentalt. Jag älskar engelska bullar. Dock måste man acceptera att bo och sova i en miljö där det snarkas högt och ofta. Dom låter en del alltså!

det är många som anser att e.bd är en kamp hund.. då har dom fel..;)

En engelsk bulldogg är en energisk, modig, robust och förnäm. Trots dess skrämmande utseende är den kärleksfull, lugn och tyst hund med god karaktär. Den är en fantastisk lekkamrat för barn och binder sig starkt till sin ägare. :cool: :cool: :cool:

En engelsk bulldogg är en energisk, modig, robust och förnäm. Trots dess skrämmande utseende är den kärleksfull, lugn och tyst hund med god karaktär. Den är en fantastisk lekkamrat för barn och binder sig starkt till sin ägare. :cool: :cool: :cool:

Dom har ett ursprung som kamphund så helt fel har ju inte folk.
Utseendet är ju skrämmande för att hunden är så vanställd fysiskt och på så vis tycker jag att det är skrämmande synd om dem. Däremot kan jag hålla med om att de har en sjuhelsikes personlighet.

Nu får du nog läsa in dig lite mer på rasen!

Den klassas som kamphund, även om dom anlagen har dämpats under åren, så har den ju genetiskt kvar lite kamp i blodet.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist