En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Tyvärr har de små styngflugekräken dragit sig norrut ganska ordentligt. Båda jag och andra hästägare i Härnösands kommun har styngflugeägg på hästarna för första gången i år.

Avmaska men rätt sent i år (det ska tydligen bli en lång varm höst) så flugan garanterat gett sig för året när ni avmaskar.

Prata mycket om styngflugan så alla som haft ägg på sina avmaskar så kanske ni slipper eländet nästa år.

Hej Madick du verkar vara ett proffs på de här om avmaskning, jag har tusen frågor!:)

Vet inte vart jag ska börja men jag har fyra hästar
2st halvblod och ett halvblods föl (född den 11/6) + en shettis. Nu vet jag inte när någon av dom är avmaskade, ska jag beställa hem kollamasken till alla fyra?
och om dom har mask enligt kollen ringer man till vet och dom skriver ut recept åt en då? När är de bäst att avmaska?
Känner mig helt snurrig innom de här området så svar mottages tacksamt! :)

Varför skriver du det till mig ? Är det inte hon som frågar om det du ska svara till ? Jag föreslog bara en utav alla lab som gör det..jag bryr mig nada om vem och vart hon skickar det till, det vara bara ett förslag.

Varför skriver du det till mig ? Är det inte hon som frågar om det du ska svara till ? Jag föreslog bara en utav alla lab som gör det..jag bryr mig nada om vem och vart hon skickar det till, det vara bara ett förslag.

Plockade bara upp ditt citat för att visa att det hörde ihop. Varför ens reagera på det som att jag sa något speciellt till dig? Det var inte alls meningen.

Hej Madick du verkar vara ett proffs på de här om avmaskning, jag har tusen frågor!:)

Vet inte vart jag ska börja men jag har fyra hästar
2st halvblod och ett halvblods föl (född den 11/6) + en shettis. Nu vet jag inte när någon av dom är avmaskade, ska jag beställa hem kollamasken till alla fyra?
och om dom har mask enligt kollen ringer man till vet och dom skriver ut recept åt en då? När är de bäst att avmaska?
Känner mig helt snurrig innom de här området så svar mottages tacksamt! :)

Det låter som en bra början att skicka in träckprov först, dock behöver du inte göra det på fölet än, avmaska den med Axilur och ta prov när den är 16v drygt.

Har ni styngfluga och fått ägg på hästarna?

Okej då ska jag göra de!:) Men axilur måste jag ringa vet för att få de utskrivet? och kan dom stå kvar i hagen eller ska dom flyttas efter avmskning?

Nej inga styngnflugor eller ägg:)

Gaaah!

Skulle plocka ihop lite av gårdagens "fynd" - ingenting i dagens träck och det gamla hittar jag inte på gödselstacken. :crazy:
Hästen bajsade flera gånger på stallgången, men inget tecken på samma "fenomen" som igår. Hittade dock lite "obehandlade" frön (ca 3 till 4 mm stora, med en hårdare kärna inuti), men antar att hon ätit nåt osmältbart?
Kan det från igår vara samma sak eller nåt annat som hennes fodersmältningspaket inte klarat av fullt...?

:confused:

Okej då ska jag göra de!:) Men axilur måste jag ringa vet för att få de utskrivet? och kan dom stå kvar i hagen eller ska dom flyttas efter avmskning?

Nej inga styngnflugor eller ägg:)

Axilur till 8v föl ska du kunna få utan träckprov, men recept måste du ha ändå, så du kan ju vänta tills du fått provsvaren på de andra.

De kan gå kvar i samma hage om du nu inte råkar ha en sprillans ny hage de kan gå till :)

Jag tror att din häst har samma sak som Gylles häst pruttade ur sig för nån vecka sen. Men det är ju bra att veta hur det hela skall tas till vara för att skickas iväg till en annan gång.

Ja, det är jättebra! Synd att jag inte var så snabbtänkt igår bara och tog tillvara på kletet.

Så du tror att det kan vara spolmask, har jag uppfattat dig rätt då?
Vad tycker du att jag ska göra nu då?

På senaste träckprovet hade hon 200 epg och förekomst av bandmaskägg, inga tecken på spolmask (om jag fattat det rätt). Avmaskades med Equimax.

Det är så här att jag kommer att få hem en häst i december, vet att de har/har haft stora blodmasken i stallet. Kommer hästen som jag tar hem kunna smitta min häst? låta dem gå i olika hagar till i vår? avmaska i december kanske inte hjälper om de inte är aktiva under december? Kan detta påverka hästen som jag kommer få hem eller kan jag andas ut och se till att ta träckprov till våren och avmaska därefter?

Skulle ju vara riktigt surt om den skulle smitta ner min gamla gubbe på 18 år som jag inte vill att han ska få stora blodmasken helst igen annan mask heller för den delen.

Så du tror att det kan vara spolmask, har jag uppfattat dig rätt då?
Vad tycker du att jag ska göra nu då?

På senaste träckprovet hade hon 200 epg och förekomst av bandmaskägg, inga tecken på spolmask (om jag fattat det rätt). Avmaskades med Equimax.

Nej, den andra tråden, tarmslemhinna eller liknande.

När gjorde du det provet och när avmaskade du?

Det är så här att jag kommer att få hem en häst i december, vet att de har/har haft stora blodmasken i stallet. Kommer hästen som jag tar hem kunna smitta min häst? låta dem gå i olika hagar till i vår? avmaska i december kanske inte hjälper om de inte är aktiva under december? Kan detta påverka hästen som jag kommer få hem eller kan jag andas ut och se till att ta träckprov till våren och avmaska därefter?

Skulle ju vara riktigt surt om den skulle smitta ner min gamla gubbe på 18 år som jag inte vill att han ska få stora blodmasken helst igen annan mask heller för den delen.

Stora blodmasken går inte i vila, och påverkas dessutom bra av Axilur (vilket inte lilla blodmasken gör då den utveckat stor resistens mot detta medel).

så för att vara på den säkra sidan avmaska 3 dagar innan avresa till mig med axilur? det ska vara stora blodmasken de har.

så för att vara på den säkra sidan avmaska 3 dagar innan avresa till mig med axilur? det ska vara stora blodmasken de har.

Helt säker, 4-5 dagar innan och att de går i mindre hage som är mockad. Eller 3 dagar innan de kommer till dig och ett par dagars mindre hage hos dig som mockas.

vet ju oxå att stora blodmasken kan göra STOR skada på hästen och är orolig att den kommer att få bestående men, är en unghäst jag ska ta hem.

vet ju oxå att stora blodmasken kan göra STOR skada på hästen och är orolig att den kommer att få bestående men, är en unghäst jag ska ta hem.

Jo, det är ju den farligaste av hästens parasiter så du tänker helt rätt. Se till att göra odling i vår när du gör träckprov. Det är rätt lång tid mellan smitta och det syns på provet (5-6 månader har jag för mig).

Nej, den andra tråden, tarmslemhinna eller liknande.

När gjorde du det provet och när avmaskade du?

Ah. Jag läste bara bakåt i den här tråden. :D *seg*
Nu när jag läst igenom tråden så känns mina fynd väldigt lika de tidigare nämnda i den tråden. Min första spontana tanke var slemhinna men den tanken viftade jag undan rätt fort, mask-skadad som man är. Tack!

Träckprov 21/4, avmaskning 10/5.

Jag undrade om Cydectin Comp Vet på fölston, fölet är 4 veckor och diar.
Vet. rådfrågas i morgon men jag tänkte ändå kolla lite innan.

Stoet är i hemkst hull, antaligen inte pga, nån mask då hon är avmaskad regelbundet förutom sista månaderna men det fanns ingen anledning till att tro att hon fått mask då, eller nödvändigtvis nu, och hag situationen har varit så att det inte har varit nån idé ändå.

Kan man ge till sto med diande föl?

Om man kan det, vad är bäst att göra med hagar egentlinge när dom andra inte avmaskas.
Hon ska få egen hage som borde vara maskfri, och ajg vill ju inte få in nån mask där så hur länge innan den hagen bör man avmaska och ska hon då i den gamla under den tiden?

Det här med maskandet har ändrats på dom åren jag varit utomlands så känner mig lite rostig.
Som sagt får vet. råd i morgon men är intressant att få ltie koll innan.

Ingen fara att ge stoet, men fölet ska inte få i sig det direkt.

Men varför ska du ta ett så kraftigt medel om du inte tror att det har att göra med mask? Träckprov taget? Vet kan ta blodprov för att kolla bandmask.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 053
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 022
· Visningar
33 367
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?